cpu watt forbrug - sammenligning
Fra : Peter Holm

Dato : 20-01-07 11:54

hejsa
findes der en oversigt over CPUers watt forbrug?
jeg er interesseret i at sammenligne gamle med nye, altså fra Pentium 3,
over Athlon 2500 til Core 2 Duo.

Peter

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-01-07 12:06

Ja det gør der: http://users.erols.com/chare/elec.htm
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : Peter Holm

Dato : 20-01-07 12:19

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> wrote in message

> Ja det gør der: http://users.erols.com/chare/elec.htm
> --

super!
Jeg kan se, at min P3 866 der i dag fungerer som filserver ikke skal
udskiftes med min afgående XP2500, da den bruger ca. 3x så meget power.

Kunne kan evt. installere noget power saving på en xp2500, så den kun kører
max power, når et program efterspørger det, men ellers ligger i en slags
low-power-mode?

Mvh
Peter

Fra : Taba

Dato : 20-01-07 13:43

> Kunne kan evt. installere noget power saving på en xp2500, så den kun
> kører max power, når et program efterspørger det, men ellers ligger i en
> slags low-power-mode?

Det kræver en mobil CPU at kunne skrue ned for hastigheden for en CPU
on-the-fly. Der er vist et program der kan skrue ned for din VCore hvis den
ikke laver noget, men det vil jeg personligt ikke lege med på en non-mobil
CPU pga. risiko for ustabilitet.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-01-07 17:57

"Taba" <all.spammers@die.die.die> skrev i en meddelelse news:45b20e3d$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> VCore hvis den ikke laver noget, men det vil jeg personligt ikke lege med på en non-mobil CPU pga. risiko for ustabilitet.

På Amd athlon 64 er det standart med "Cool and Quiet",
hvis cpu driver installeres.
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9485_9487%5E10272,00.html

Min Athlon 64 køre 1ghz ,1.1volt ved alm. desktop arbejde og
og 2ghz 1,4volt når der skal arbejdes, det er driveren der selv skruer op og ned
uden mit indput, kan enables/disables fra 'strømstyring' bærbar/stationær.

Det bliver til nedestående strømforbrug, for hele computeren
+ skærm (19"crt)

0.84amp/ 184w - full load
0.71amp/ 156w - power save mode

Jan Rasmussen

Fra : Jens G

Dato : 20-01-07 13:46

On Sat, 20 Jan 2007 12:18:34 +0100, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

>Kunne kan evt. installere noget power saving på en xp2500, så den kun kører
>max power, når et program efterspørger det, men ellers ligger i en slags
>low-power-mode?

Det kommer an på bundkortet og BIOS.
I nogle BIOS'er kan man slå "CPU Halt Command Detection" til. Dette
gælder f.eks. MSI KT3 Ultra-ARU version 5.6.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Ole Laursen

Dato : 22-01-07 10:54

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> writes:

> Ja det gør der: http://users.erols.com/chare/elec.htm

Det er desværre teoretiske effektforbrug. TDP bruges til at designe en
køler så den kan klare store belastninger.

Effektforbrug i praksis er meget anderledes. Du bliver nødt til at
kigge efter reviews, f.eks. på silentpcreview.com, hvis du vil have
fat i de tal.

Der er en lidt ældre test her:

http://www.silentpcreview.com/article313-page1.html

Og en lidt nyere, mere uformel én i forummet:

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=33733

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/