Via epia 15000en grafikkort probem (irq?)
Fra : Simon [2610]

Dato : 14-01-07 23:44

Hej,
Jeg har lige købt ovenstående bundkort
(http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=200183) med onboard cpu,
grafikkort osv.. for at spare lidt strøm på min filserver.
og nu er jeg ved at få grå hår i hovedet af det, problemet er at når jeg har
installeret mit OS (win xp pro) og så via4in1 driverne, og derefter
genstartet og installerer gfx driverne, så ryger signalet til skærmen... når
jeg så genstarter så er billedet i forskubbet så meget til venstre at man
ikke kan læse hvad der står (skubbet mere end hvad der kan rettes på
skærmen) og når jeg kommer ind i windows ryger signalet til skærmen igen...
løsningen på det har været at pille batteriet ud af motherboardet for at
resette det (alm reset virker ikke ordenligt, mb booter ikke korrekt) den
løsning fik jeg fundet på google, men uden yderligere kommentarer.
Jeg har nu installeret win xp en 4-5 gange og win 200 pro en enkelt, bare
for at tjekke.. problemet var det samme der.
Når jeg kommer ind i windows inden installationen af driverne og kigger i
device manageren så er der ingen irq konflikter, men når jeg højreklikker på
skrivebordet, vælger settings, advanced, adapter, properties, ressources
hedder vinduet vgasave, og der er irq konflikter:

Input/Output Range 03B0 - 03BB used by:
VIA CPU to AGP Controller
Input/Output Range 03C0 - 03DF used by:
VIA CPU to AGP Controller
Memory Range 000A0000 - 000BFFFF used by:
VIA CPU to AGP Controller

så jeg regner med det må have noget med dette at gøre, men jeg synes jeg har
prøvet alt i biosen efterhånden, er der mon noget galt med mit kort (man sku
da mene man kunne installere driveren på en helt 'frisk' windows, og så det
virkede)...
Jeg har også prøvet at sætte pnp os i biosen, uden helt, og resette
tildelingerne af irqs... Der var ikke en manual med til bundkortet, og jeg
har ikke haft held med at finde en på via's side, og det hjælper jo heller
ikke ligefrem... :(
Jeg har prøvet at hente nyere 4in1 drivere og også til gfx kortet... hjalp
heller ikke...

Der er 1 pci slot, så der burde da være rigeligt af irq'er at tage af til
motherboardet selv, jeg har ikke haft noget i pci slottet mere end ved 1
installation..

Jeg håber en af jer har en god ide, ellers så tror jeg bare jeg benytter mig
af den 14 dages returret... men havde nu glædet mig til en støjsvag
filserver der brugte et minimum af strøm...

Tak for al hjælp !
mvh.Simon

Fra : Peter

Dato : 15-01-07 10:34

Hej,

Prøv at lave en load setup default i BIOS

Under advanced set Display til CRT og hver sikker på at TV-Out er disabled..
Lyder til at du kører med CRT+TV, da det giver et 50hz billede og derved
rykker billedet på en normal CRT / LCD skærm.

Prøv også at enable PNP OS.

/Peter

Fra : Simon [2610]

Dato : 15-01-07 19:47

> [...]
> disabled.. Lyder til at du kører med CRT+TV, da det giver et 50hz billede
> og derved rykker billedet på en normal CRT / LCD skærm.

hej,
Tak for dit svar, når jeg disabler output portene på kortet, så blir viewt
normalt igen under boot,
men når jeg så når til windows så taber den signalet igen. og ved reboot er
viewet igen helt skævt.
Jeg har også prøvet at sætte displayet til crt, det er godt nok en lcd jeg
har, og den sætter den selv tilbage også,
men den stod ikke til at køre både det og tv, så det var ikke der fejlen
ligger :/
Jeg har også haft PnP os slået til uden det ændrede noget.

Hvis du har flere gode ideer er de meget velkomne,

mvh.Simon

Fra : Simon [2610]

Dato : 15-01-07 19:58

{snip}
Jeg prøver lige at installere en frisk XP for at se om det hjælper med de
nye instillinger... men jeg synes stadigt det er sært den taber signalet når
den når ind i windows...

Jeg har haft prøvet at installere XP (har installeret det mange gange i
weekenden med nye settings hver gang :/ ) med failsafe
så tror ikke de gør det... men tester lige igen, jeg synes også det er lidt
sært at den ikke kunne køre lcd+tv hvis det havde været tilfældet det var
slået til... men efter jeg har slået portene fra ser det ud til jeg ikke
behøver pille batteriet af motherboardet, så det er jo et skridt i den
rigtige retning sku man mene :)

tak igen,

mvh-.Simon

Fra : Hans

Dato : 15-01-07 21:00

Simon [2610] wrote:
> {snip}
> Jeg prøver lige at installere en frisk XP for at se om det hjælper
> med de nye instillinger... men jeg synes stadigt det er sært den
> taber signalet når den når ind i windows...

Det er ikke ualmindeligt at billedet forsvinder et kort øjeblik mens
displaydriverne bliver indlæst under opstart.

Har du sikret dig at skærmen kører 60 Hz.?

Er der ikke en autojustering på skærmen, da noget kan tyde på at den ikke er
justeret til skærmkortets frekvens.

Hans

Fra : Simon [2610]

Dato : 15-01-07 22:19

> Det er ikke ualmindeligt at billedet forsvinder et kort øjeblik mens
> displaydriverne bliver indlæst under opstart.

den har fået lov at stå i flere minutter uden det ændrede noget :(

> Har du sikret dig at skærmen kører 60 Hz.?
det vil jeg tro den gør, men jeg har ikke mulighed for at indstille det
direkte på skærmen, men med den maskine jeg sidder ved nu står den til 60Hz
(jeg kan se det i menuen uden at kunne ændre det).

> Er der ikke en autojustering på skærmen, da noget kan tyde på at den ikke
> er justeret til skærmkortets frekvens.
jov, det hjælper desværre heller ikke :/

kan det være kortet den er gal med ?
mvh.Simon

Fra : Jesper

Dato : 16-01-07 00:40

On Mon, 15 Jan 2007 22:19:14 +0100, Simon [2610] wrote:

> jov, det hjælper desværre heller ikke :/
>
> kan det være kortet den er gal med ?
> mvh.Simon

Nu kan jeg ikke lige huske om Epia'erne har et CMOS-batteri som kan
fjernes, men hvis den har det så prøv at tage det ud i en times tid.
Alternativt er der måske en CMOS reset jumper et eller andet sted.

Begrundelsen for forslaget er, at CMOS'en måske trænger til en reset -
en mere grundig een end den man får ved at vælge factory defaults i
BIOS-menuen.

Ellers kunne du eventuelt prøve at downloade en ny XP version. Måske er
der slipstreamet en syg UniCrome driver ind i den kopi, du har.

Fra : Simon [2610]

Dato : 16-01-07 09:41

> [...]
> Begrundelsen for forslaget er, at CMOS'en måske trænger til en reset -
> en mere grundig een end den man får ved at vælge factory defaults i

det er det jeg har gjort indtil igår, bare for at få vist boot sekvensen
normalt igen.

> Ellers kunne du eventuelt prøve at downloade en ny XP version. Måske er
> der slipstreamet en syg UniCrome driver ind i den kopi, du har.
tjo, den er ellers med SP2 den jeg har, jeg er ikke sikker på de fås nyere..
men prøver da lige at kigge rundt

mvh.Simon

Fra : Simon [2610]

Dato : 15-01-07 22:58

> [...]
> var slået til... men efter jeg har slået portene fra ser det ud til jeg
> ikke behøver pille batteriet af motherboardet, så det er jo et skridt i

så fik jeg afprøvet XP igen, præcis samme problem, under installation af
driveren mister jeg forbindelsen til skærmen...
dog kan jeg reboote og nu se boot sekvensen i normal skærmtilstand. Men
ligeså snart jeg når windows, ryger signalet...

:(
-Simon

Fra : Simon [2610]

Dato : 16-01-07 23:58

Jeg har efter installation af remote access inden skærmdriver installationen
kunne konstatere at fejlen sker fordi skærmkortet tror reagerer somom der
sidder en LCD forbundet, for hvis jeg slår den del over på CRT så kommer der
billede frem på min TFT (der godt nok flimrer lidt når man flytter på noget
?), og desværre slår den selv tilbage til LCD hver gang windows genstartes,
så remote access er en nødvendighed.. så det er vel fordi skærmen ikke er
kompatibel med kortet ?
Jeg har også installeret skærmdriverne... og i biosen står skærmen også til
crt... jeg kan ikke lige umiddelbart komme på mere når den ikke vil gemme
mine indstilinger til næste gang windows startes..

nogle gode råd ?
mvh.Simon

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-07 21:46

On Sun, 14 Jan 2007 23:43:41 +0100, "Simon [2610]" <devnull@linux.org>
wrote:

>Jeg har lige købt ovenstående bundkort
>(http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=200183) med onboard cpu,
>grafikkort osv.. for at spare lidt strøm på min filserver.

Dejligt kort - Har selv en Via Epia baseret server stående i kælderen.

> [...]
>ikke kan læse hvad der står (skubbet mere end hvad der kan rettes på
>skærmen) og når jeg kommer ind i windows ryger signalet til skærmen igen...

...cut

Hvad er det for en grafik driver du installerer ???

Du skriver meget om BIOS, men det er da næppe der problemet ligger.
For mig lyder det mere i retning af et driver/opsætnings problem !

<mlr>

Fra : Simon [2610]

Dato : 17-01-07 23:22

> Hvad er det for en grafik driver du installerer ???
den nyeste fra viaarena.com

> Du skriver meget om BIOS, men det er da næppe der problemet ligger.
> For mig lyder det mere i retning af et driver/opsætnings problem !

Ja, det nåede jeg også frem til (i ovenstående post), jeg installerede
remote access inden
driverne sidste gang jeg installerede xp på den, og der kunne jeg se at
driveren sattemin skærm som lcd (i windows)
og ved skift tilbage til crt fik jeg de rigtige opløsninger at vælge mellem
igen, og min skærm fik signal... nu er problemet bare
at den resetter eller finder min skærm som en lcd hver gang jeg starter
windows, så jeg skal remote maskinen og ændre det indtil den skal genstartes
igen... det ved jeg ikke lige hvad jeg kan gøre ved desværre :( men det
virker lidt somom kortet ikke er rgitgti kompatibelt med min skærm siden det
blir ved med at ændre tilbage til lcd mode... :/

mvh.simon

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-01-07 15:31

On Wed, 17 Jan 2007 23:22:27 +0100, "Simon [2610]" <devnull@linux.org>
wrote:

> [...]
>virker lidt somom kortet ikke er rgitgti kompatibelt med min skærm siden det
>blir ved med at ændre tilbage til lcd mode... :/

Prøv om der ligger en nyere grafik driver på Via support site:

http://www.viaarena.com/

Prøv også at kigge lidt i faq'en - der må være andre end dig, der
oplever det problem...

<mlr>