HJÆLP: Problem med power up på Dell Dimens~
Fra : Lars Troels.

Dato : 14-01-07 11:49

Jeg har et problem med min Dell Dimension 4600. Den er begyndt at være
meget langsom under starten. Der sker det at når jeg tænder på
stikkontakten, så går der længe før jeg kan starte computeren på
startknappen på fronten.

Nogle gange varer det 30 sec. andre gange et par minutter.

Den fungerer, og skal fungere, sådan at den lige giver lyd fra sig,
så lysene i tastaturet o.s.v. lige blinker, og så er den klar til at
starte på startknappen. Men fra der tændes på stikontakten og til at
den reagerer med blinket o.s.v., der går der altså fra ½ - 2
minutter. Det er ligegyldigt om den står i dvale eller er helt lukket.

Er der nogen der kan svare på dette..?

På forhånd tak.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Henning

Dato : 14-01-07 16:48

On 14 Jan 2007 02:48:45 -0800, "Lars Troels."
<lars.troels@hotmail.com> wrote:

> [...]
>startknappen på fronten.
>
>Nogle gange varer det 30 sec. andre gange et par minutter.

Prøv anden PSU - ellers er det motherboardet der er defekt.

Fra : Lars Troels.

Dato : 14-01-07 16:55

Henning skrev:

> Prøv anden PSU - ellers er det motherboardet der er defekt.

Tak Henning

Undskyld min uvidenhed. Men hvad er en PSU?

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Henning

Dato : 14-01-07 18:11

On 14 Jan 2007 07:55:10 -0800, "Lars Troels."
<lars.troels@hotmail.com> wrote:

>Tak Henning
>
>Undskyld min uvidenhed. Men hvad er en PSU?

Power Supply Unit - dvs. strømforsyning.

Fra : J

Dato : 14-01-07 17:22

> [...]

>den reagerer med blinket o.s.v., der går der altså fra ½ - 2
>minutter. Det er ligegyldigt om den står i dvale eller er helt lukket.

Jeg vil bare advare om, at når du afbryder en moderne PC på
stikkontakten, så kræves der, - for at bios kan bevare sine
indstillinger, - at batteri på bundkortet er nyt nok.

Normalt afbryder man ikke en PC på stikkontakt. Den har en ATX
strømforsyning, som hele tiden har spænding på visse dele af
bundkortet, og blandt andet tillader automatisk tænding på de events,
der er aktiveret i bios, f.eks. at man berører tastaturet, modem får
en opringning, eller lignende.

Man har ofte set, at ældre computere pludselig får opstartsproblemer,
fordi mutter har støvsuget og lånt stikkontakten for en kort
bemærkning. I de tilfælde hvor bios har mistet alle indstillinger.

Det er meget godt at spare på standby-strøm, men der er visse ulemper.

Men jeg tror nu også, at det er en defekt strømforsyning. De er som
regel standard og kan udskiftes. Med noget der ikke står Dell på.
Koster et par hundrede kr.

Afhængig af hvordan den omtalte langsomhed forløber:
- hvis det er windows, der bare er lang tid om at komme op, så kan det
skyldes en dårlig forbindelse til internet over netværk. F.eks. en
defekt router.

mvh

John

Fra : Lars Troels.

Dato : 14-01-07 18:23

> [...]
> - hvis det er windows, der bare er lang tid om at komme op, så kan det
> skyldes en dårlig forbindelse til internet over netværk. F.eks. en

Nej det ikke windows. Det er allerede inden man tænder for maskinen.

Sådan en strømforsyning er den meget let at skifte, eller skal jeg
have den sendt til 'mager'. Det er ikke noget med loddearbejde o.s.v.
vel..?

Tak til jer begge to.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Henning

Dato : 14-01-07 21:16

On 14 Jan 2007 09:22:54 -0800, "Lars Troels."

> [...]
>
>Sådan en strømforsyning er den meget let at skifte, eller skal jeg
>have den sendt til 'mager'. Det er ikke noget med loddearbejde o.s.v.

Ja - 4 skruer på bagsiden, køb en standard ATX til et par hundrede.

Fra : Lars Troels.

Dato : 19-01-07 13:18

Henning skrev:

> Ja - 4 skruer på bagsiden, køb en standard ATX til et par hundrede.

Jeg fik lige svar fra Dell idag. De sagde at jeg bare skulle skifte
batteriet til bios.

Der kan man se. Jeg skifter det i morgen. Så må vi se om det er så
enkelt. ..

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : J

Dato : 19-01-07 13:25

On 19 Jan 2007 04:18:07 -0800, "Lars Troels."
> [...]

>batteriet til bios.
>
>Der kan man se. Jeg skifter det i morgen. Så må vi se om det er så

Det skrev jeg jo også den 14/1, at det batteri er kritisk !

Bare så du ikke får lov at fejlcitere mig ved at udelade den del af
mit indlæg.

mvh

John

Fra : Lars Troels.

Dato : 19-01-07 13:31

J skrev:
> [...]
>

> Det skrev jeg jo også den 14/1, at det batteri er kritisk !
>
> Bare så du ikke får lov at fejlcitere mig ved at udelade den del af

Undskyld John. Jeg besvarede bare på nederste postering. Endnu engang
tak for hjælpen.

Hilsen

Lars T.

Fra : Lars Troels.

Dato : 23-01-07 15:49

Lars Troels. skrev:

> Jeg fik lige svar fra Dell idag. De sagde at jeg bare skulle skifte
> batteriet til bios.
>
> Der kan man se. Jeg skifter det i morgen. Så må vi se om det er så
> enkelt. ..

Det var så ikke så enkelt. Det er det samme problem stadig væk. Så
kan jeg jo prøve at skifte strømforsyningen. Det er bare så træls
hvis det heller ikke er det der er problemet.

Fra : Lars Troels.

Dato : 31-01-07 09:26

On 14 Jan., 16:47, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> Prøv anden PSU - ellers er det motherboardet der er defekt.

Så er PSU'en skiftet og computeren kører som den skal. Du havde ret i
din diagnose Henning.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk