RAM-blokke?
Fra : Pistolprinsen

Dato : 09-01-07 17:56

Hejsa,

Når jeg går ind på www.edbpriser.dk og kigger RAM-blokke, så er største
størrelse 2 GB...

....og, den størrelse har de lagt på, de sidste par år!

Kan det virkelig passe at der ikke findes større?
Kan det virkelig passe, at udviklingen i størrelse RAM-blokke er stoppet?

Pistolprinsen

Fra : ai

Dato : 09-01-07 20:54

Grunden kunne måske være, at for eks XP ikke kan udnytte
mere end 2.5 - 3.5 GB.
så er der ikke behov for større størrelser.
man jo fint dækket ind med 2 x 2GB.
/ai

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 21:03

"ai" <anixyr@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Grunden kunne måske være, at for eks XP ikke kan udnytte
> mere end 2.5 - 3.5 GB.
> så er der ikke behov for større størrelser.
> man jo fint dækket ind med 2 x 2GB.
> /ai

Windows XP har en grænse for ram på 4Gb, og det passer jo helt fint med
2x2Gb

mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 09-01-07 21:10

Hej Ebbe

> Windows XP har en grænse for ram på 4Gb, og det passer jo helt fint
> med 2x2Gb

Med 64-bit systemer bliver grænsen 128 Gb, så blokkene kommer
til at vokse gevaldigt i fremtiden.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 21:43

> Hej Ebbe
>

> Med 64-bit systemer bliver grænsen 128 Gb, så blokkene kommer
> til at vokse gevaldigt i fremtiden.
>
> --
> Mvh Max

Hej Max.

Gad vide om Windows så stadig vil insistere på at sætte hd-plads af til en
virtual memory, hi.

mvh Ebbe

Fra : Nicolai

Dato : 09-01-07 22:06

"Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk> skrev i en meddelelse

> Gad vide om Windows så stadig vil insistere på at sætte hd-plads af til en
> virtual memory, hi.

Tja, det gør den jo ikke nu. Jeg har dog opdaget, at visse spil (børnespil),
ikke vil virke uden pagefile. Men altså, selvom hardwaren vil sige i
størrelse, så stiger software størrelserne jo også. Men vi kan da håbe.

> mvh Ebbe

Nicolai

Fra : Max

Dato : 09-01-07 22:16

Hej Nicolai

> hardwaren vil sige i størrelse, så stiger software størrelserne jo
> også. Men vi kan da håbe.

Ja, de sidste mange års hardwareforbedringer er jo konsekvent
blevet ædt op af software folkene.

--
Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-07 22:35

On Tue, 9 Jan 2007 22:15:35 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Ja, de sidste mange års hardwareforbedringer er jo konsekvent
>blevet ædt op af software folkene.

Jeg har stadig en gammel WordStar tekstbehandling liggende. Den kan
afvikles med kun 64 KB RAM - under CP/M ganske vist.

Men i daglig brug foretrækker jeg nok alligevel Microsoft Office
pakken

<mlr>

Fra : Ole Laursen

Dato : 10-01-07 09:41

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Ja, de sidste mange års hardwareforbedringer er jo konsekvent
> blevet ædt op af software folkene.

MUHAUAHUAHHAHA!

Jeg så en artikel for et års tid siden der advarede mod den
gammelkendte idé med at man (som programmør) bare skal vente et års
tid eller to på at hardwaren bliver opdateret hvis man har
ydelsesproblemer. Væksten i clockfrekvenserne er nemlig bremset
gevaldigt op. Udviklingen går i stedet mod flere kerner.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-01-07 17:31

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev bl.a:

> MUHAUAHUAHHAHA!

Har du fået mund og klovsyge?

Mvh.

Karsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-07 22:25

On Tue, 9 Jan 2007 21:42:46 +0100, "Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk>
wrote:

>Gad vide om Windows så stadig vil insistere på at sætte hd-plads af til en
>virtual memory, hi.

Windows bruger nu page-filen til andet og mere end bare virtual
memory...

Anyway: Harddiskene vokser hurtigere end RAM-blokkene. Seagate kommer
i nær fremtid med de første TeraByte diske, så vi løber næppe tør for
harddisk plads lige med det samme

Fra : Jacob

Dato : 09-01-07 22:43

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse
> Anyway: Harddiskene vokser hurtigere end RAM-blokkene. Seagate kommer
> i nær fremtid med de første TeraByte diske, så vi løber næppe tør for
> harddisk plads lige med det samme

Man løber ALTID tør for harddiskplads....!

Mvh Jacob

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-01-07 09:14

"Jacob" <no-d@mn-spam.ok> skrev:

> Man løber ALTID tør for harddiskplads....!

Yep. Det er nok nærmest en naturlov .-)

Mvh.

Karsten

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-01-07 12:00

Hej Karsten Jensen, du skrev i dk.edb.hardware:

> Yep. Det er nok nærmest en naturlov .-)

Men den kan brydes

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/dont_waste_space.htm

Fra : palle

Dato : 12-01-07 09:22

Ebbe [7000] wrote:

> Windows XP har en grænse for ram på 4Gb, og det passer jo helt fint med
> 2x2Gb

Problemet er bare de andre enheder i maskinen som optager adresser. 4 GB
- disse adresser = antal GB RAM som XP 32 bit kan arbejde med

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 10-01-07 06:14

"Pistolprinsen" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det virkelig passe at der ikke findes større?
> Kan det virkelig passe, at udviklingen i størrelse RAM-blokke er stoppet?

Næ har du penge så kan du få

http://www.bestbuybusiness.com/bbfb/en/US/adirect/bestbuy?cmd=catProductDetail&showAddButton=true&productID=BB10339746&websrc=CNBB10339746

her er et 4GB modul (DDR2 ECC)

/Niels

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 10-01-07 06:18

blot i forhold til min sidste posting:

http://www.dealtime.com/xPF-ACP-4GB-KIT-DDR2-400MHZ-REG-ECC~r-1~CLT-INTR~RFR-www.google.dk

det er 1 modul der er tale om

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 10-01-07 06:43

Har du rigtig rigtig mange penge

http://www.tgdaily.com/2005/05/11/infineon_samples_8_gbyte_ddr2_memory/index.html

8 GB DDR2 moduler for PC'ere til ca 23.500 Kr. stykket (USD 3900)

Fra : Pistolprinsen

Dato : 10-01-07 18:07

http://www.tgdaily.com/2005/05/11/infineon_samples_8_gbyte_ddr2_memory/index.html

> 8 GB DDR2 moduler for PC'ere til ca 23.500 Kr. stykket (USD 3900)

OK, men nu undre jeg mig: Hvis windows virkelig kun kan klare 3 GB, som det
påstås andetsteds i denne tråd, hvorfor så lave disse RAM-blokke?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-01-07 18:26

On Wed, 10 Jan 2007 18:07:07 +0100, "Pistolprinsen" <Sp@m.No> wrote:

> [...]

>OK, men nu undre jeg mig: Hvis windows virkelig kun kan klare 3 GB, som det
>påstås andetsteds i denne tråd, hvorfor så lave disse RAM-blokke?

Der er jo andre operativsystemer end lige netop windows

Fra : Morten

Dato : 10-01-07 20:50

> Der er jo andre operativsystemer end lige netop windows

Der findes da versioner af Windows der understøtter mere. Det er 64-bit
versionerne. Men det kræver så pludselig at man har en 64 bit CPU og vil man
have mere ram end 3-4 giga (rigtigt der kan sættes 4 i, men kun de ~3 kan
udnyttes) kræves der så også lige et 64 bit bundkort.

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-07 21:14

Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> have mere ram end 3-4 giga (rigtigt der kan sættes 4 i, men kun de ~3 kan
> udnyttes) kræves der så også lige et 64 bit bundkort.

Ifølge Microsoft
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx er det
alle 4 der supportes i XP + 2000pro & server.

mvh Ebbe

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 10-01-07 23:31

> [...]
>

> OK, men nu undre jeg mig: Hvis windows virkelig kun kan klare 3 GB, som
> det påstås andetsteds i denne tråd, hvorfor så lave disse RAM-blokke?

Windows 32 bit kan nu også...

http://www.agurketid.dk/x440-2.jpg

Mvh.
Niels