/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
extern USB box til 750 GB IDE harddisk
Fra : Bjarne Torhus


Dato : 07-01-07 14:56

Jeg er på udkig efter en extern USB harddisk box der kan håndtere en
750 GB IDE hardisk.

Er der nogen der har set dette,hvor kan den købes?

mvh Bjarne

 
 
Rado (07-01-2007)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 07-01-07 17:02

On Sun, 07 Jan 2007 14:55:32 +0100, Bjarne Torhus
<bjarnetorhus@email.dk> wrote:

>Jeg er på udkig efter en extern USB harddisk box der kan håndtere en
>750 GB IDE hardisk.

Hvis ikke det gør noget den er lidt stor har NorthQ en udmærket box af
aluminium med intern strømforsyning og blæser:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=147383

Det kan iøvrigt anbefales at bore nogle huller i den løse frontplade
der følger med da de små lufthuller foran på boksen ikke tillader
maksimal luftgennemstrømning:

Der er iøvrigt et vigtigt indlæg her om montering:

http://www.northq.com/faq/da/index.php?sid=320371&aktion=anzeigen&rubrik=034



--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Bjarne Torhus (07-01-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne Torhus


Dato : 07-01-07 18:15

Tak for dit svar.
Men på producentens hjemmeside står der, at den kun kan klare en IDE
harddiske op til 400 GB.
Se nedenstående link:

http://www.northq.com/products/usb/nq14001.html


<rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

>On Sun, 07 Jan 2007 14:55:32 +0100, Bjarne Torhus
><bjarnetorhus@email.dk> wrote:
>
>>Jeg er på udkig efter en extern USB harddisk box der kan håndtere en
>>750 GB IDE hardisk.
>
>Hvis ikke det gør noget den er lidt stor har NorthQ en udmærket box af
>aluminium med intern strømforsyning og blæser:
>
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=147383
>
>Det kan iøvrigt anbefales at bore nogle huller i den løse frontplade
>der følger med da de små lufthuller foran på boksen ikke tillader
>maksimal luftgennemstrømning:
>
>Der er iøvrigt et vigtigt indlæg her om montering:
>
>http://www.northq.com/faq/da/index.php?sid=320371&aktion=anzeigen&rubrik=034

Michael Rasmussen (07-01-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 07-01-07 18:30

On Sun, 07 Jan 2007 18:14:55 +0100, Bjarne Torhus
<bjarnetorhus@email.dk> wrote:

>Men på producentens hjemmeside står der, at den kun kan klare en IDE
>harddiske op til 400 GB.

Hvad er det helt præcis du skal bruge den store disk til ?

Kan du ikke bruge 2 stk 400 GB i stedet - Det er alligevel noget
billigere.

<mlr>

Hans (07-01-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 07-01-07 21:48

Michael Rasmussen wrote:
> On Sun, 07 Jan 2007 18:14:55 +0100, Bjarne Torhus
> <bjarnetorhus@email.dk> wrote:
>
>> Men på producentens hjemmeside står der, at den kun kan klare en IDE
>> harddiske op til 400 GB.
>
> Hvad er det helt præcis du skal bruge den store disk til ?
>
> Kan du ikke bruge 2 stk 400 GB i stedet - Det er alligevel noget
> billigere.
>
Enig. En 750 GB vil være velegnet til et x gange TB clustersystem i RAID,
men den dag 1 disk på 750 GB ryger på gulvet i en ekstern boks, er jeg ikke
så sikker på at stemningen vil være specielt god.

Hans



Henning (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 08-01-07 12:27


>Enig. En 750 GB vil være velegnet til et x gange TB clustersystem i RAID,
>men den dag 1 disk på 750 GB ryger på gulvet i en ekstern boks, er jeg ikke
>så sikker på at stemningen vil være specielt god.

Tja, hvis det bare er til downloadede film tager det ikke mere end et
par dage at fylde op igen?

Hans (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 08-01-07 12:35

Henning wrote:
>> Enig. En 750 GB vil være velegnet til et x gange TB clustersystem i
>> RAID, men den dag 1 disk på 750 GB ryger på gulvet i en ekstern
>> boks, er jeg ikke så sikker på at stemningen vil være specielt god.
>
> Tja, hvis det bare er til downloadede film tager det ikke mere end et
> par dage at fylde op igen?
>
Med en 10 Mbit forbindelse tager det ca. 200 timer, hvis man altså lige
finder en server i den anden ende som kan følge med.

Hans



Claus Tersgov (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-01-07 11:25

>>Michael Rasmussen<< griflede:

> Kan du ikke bruge 2 stk 400 GB i stedet - Det er alligevel noget
> billigere.

Jeg turde heller ikke bruge den. Går skidtet i stykker, så er det en
*forfærdelig* masse data, man mister.

Jeg kan ikke engang lide at fylde mit 2gb kamerakort op, så jeg bruger
hellere flere små, fordi det er drønærgeligt at miste så meget.

Sluttelig vil jeg ikke til dette formål anbefale den kasse, Rado henviser
til. Den er ganske udmærket, jeg har selv en stak af dem, men til desiderede
lagerformål, der er http://www.northq.com/products/excase/nq2900.html nok
bedre.

Den er ganske vist også meget dyrere, men til gengæld er den superfed!

Claus



Rado (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 08-01-07 18:45

On Mon, 8 Jan 2007 11:24:51 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:


>Sluttelig vil jeg ikke til dette formål anbefale den kasse, Rado henviser
>til. Den er ganske udmærket, jeg har selv en stak af dem, men til desiderede
>lagerformål, der er http://www.northq.com/products/excase/nq2900.html nok
>bedre.
>
>Den er ganske vist også meget dyrere, men til gengæld er den superfed!

Og så lige et bundkort i, så har man en PC ;)



--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Claus Tersgov (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-01-07 13:45

>>Rado<< griflede:

> Og så lige et bundkort i, så har man en PC ;)

Ja, man kan roligt sige, at psu'en er veldimensioneret, men det var jo nok
den billigste

Claus



Jesper (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 10-01-07 22:34

On Tue, 09 Jan 2007 13:45:01 +0100, Claus Tersgov wrote:

>>>Rado<< griflede:
>
>> Og så lige et bundkort i, så har man en PC ;)
>
> Ja, man kan roligt sige, at psu'en er veldimensioneret, men det var jo nok
> den billigste
>
> Claus

Ja det undrede også mig. 300 watt til 3 harddiske??? Ok, der skal
selvfølgelig også bruges lidt power til den blæser som skal køle
300 watt strømforsyningen...

Bjarne Torhus (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne Torhus


Dato : 08-01-07 14:57

Jeg har anskaffet en D-Link trådløs harddisk box.
Fra den forhandler jeg købte den fik jeg det forkerte svar, at der
ikke var nogen øvre grænse for hardiskstørrelsen.
Så nu står jeg med en 750 GB IDE harddisk (Dlink'ne kan kun klare 400
GB).

Da mit hovedkort i min PC stod af, er det 3 måneres siden jeg købte
hardisken (Jeg har først nu haft tid til at installere D-Link
produktet). Så det er næppe muligt nu at få den byttet.

Jeg vil bruge den til total backup af mit system + til at lagre mine
DVD film som er rippet samt til backup og lagring af musik fra en
cambridge musikserver (ukomprimeret musik).

På et tidspunkt vil jeg prøve at finde et trådløst multimedia produkt
til afspilning og optagelse (fra TV) af film.

Derfor kan jeg bruge den store lagerplads.
En rippet DVD film fylder typisk mellem 4-8 GB.
Foreløbig har jeg 100 GB musik på serveren

mvh Bjarne


On Sun, 07 Jan 2007 18:30:15 +0100, Michael Rasmussen
<mic@HaderSpam.dou.dk> wrote:

>On Sun, 07 Jan 2007 18:14:55 +0100, Bjarne Torhus
><bjarnetorhus@email.dk> wrote:
>
>>Men på producentens hjemmeside står der, at den kun kan klare en IDE
>>harddiske op til 400 GB.
>
>Hvad er det helt præcis du skal bruge den store disk til ?
>
>Kan du ikke bruge 2 stk 400 GB i stedet - Det er alligevel noget
>billigere.
>
><mlr>

Rado (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 08-01-07 18:37

On Sun, 07 Jan 2007 18:14:55 +0100, Bjarne Torhus
<bjarnetorhus@email.dk> wrote:

>Tak for dit svar.
>Men på producentens hjemmeside står der, at den kun kan klare en IDE
>harddiske op til 400 GB.
>Se nedenstående link:
>
>http://www.northq.com/products/usb/nq14001.html

OK, det har jeg ikke set - deres danske support (der åbenbart ikke er
særlig godt underrettet) skriver netop at det ikke er nogen umiddelbar
grænse:

http://www.northq.com/faq/da/index.php?sid=320371&aktion=artikel&rubrik=034&id=447&lang=da



--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Michael Rasmussen (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 08-01-07 19:17

On Mon, 08 Jan 2007 18:37:22 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>OK, det har jeg ikke set - deres danske support (der åbenbart ikke er
>særlig godt underrettet) skriver netop at det ikke er nogen umiddelbar
>grænse:
>
>http://www.northq.com/faq/da/index.php?sid=320371&aktion=artikel&rubrik=034&id=447&lang=da

Indlægget er skrevet tilbage den 25. maj 2005 og den gang var det
sikkert korrekt - Så vidt jeg husker var det største diske på det
tidspunkt omkring 300 Gb ....

Rado (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 08-01-07 20:01

On Mon, 08 Jan 2007 19:16:48 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>On Mon, 08 Jan 2007 18:37:22 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
>wrote:
>
>>OK, det har jeg ikke set - deres danske support (der åbenbart ikke er
>>særlig godt underrettet) skriver netop at det ikke er nogen umiddelbar
>>grænse:
>>
>>http://www.northq.com/faq/da/index.php?sid=320371&aktion=artikel&rubrik=034&id=447&lang=da
>
>Indlægget er skrevet tilbage den 25. maj 2005 og den gang var det
>sikkert korrekt - Så vidt jeg husker var det største diske på det
>tidspunkt omkring 300 Gb ....

Så fortolker jeg åbenbart "umiddelbar grænse" anderledes end dig ;)

Iøvrigt så ved man hvad grænsen er når man konstruerer sådan en box,
det er udelukkende et spørgsmål om hvilke standarder man vælger, så
hvorfor ikke oplyse det med det samme?



--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Michael Rasmussen (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 08-01-07 20:46

On Mon, 08 Jan 2007 20:01:09 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>>Indlægget er skrevet tilbage den 25. maj 2005 og den gang var det
>>sikkert korrekt - Så vidt jeg husker var det største diske på det
>>tidspunkt omkring 300 Gb ....
>
>Så fortolker jeg åbenbart "umiddelbar grænse" anderledes end dig ;)
>
>Iøvrigt så ved man hvad grænsen er når man konstruerer sådan en box,
>det er udelukkende et spørgsmål om hvilke standarder man vælger, så
>hvorfor ikke oplyse det med det samme?

Tja, kassen var åbenbart i fri handel for 1½ år siden da indlægget
blev skrevet.

Hvornår tror du at den blev designet: ½ år, 1 år eller måske 1½ år før
dette tidspunkt ?!?!

Jeg tror såmæn at man skal være glad for at disken har LBA48
understøttelse så den kan bruge diske over 128 GB. Ingeniøren der
designede kassen har næppe drømt om at nogen engang ville forsøge at
smide en 750 GB harddisk i kassen





Claus Tersgov (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-01-07 13:50

>>Rado<< griflede:

> Iøvrigt så ved man hvad grænsen er når man konstruerer sådan en box,
> det er udelukkende et spørgsmål om hvilke standarder man vælger, så
> hvorfor ikke oplyse det med det samme?

Det gør de jo også. De skriver netop 450 gb, men jeg vil tro, at der er stor
sandsynlighed for, at man muligvis kunne bruge en større disk.

Det afhænger nok meget af den enkelte disk, og hvilket LBA system, den
anvender for at opnå sin kapacitet.

Claus



Rado (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 09-01-07 15:34

On Tue, 9 Jan 2007 13:49:41 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>>>Rado<< griflede:
>
>> Iøvrigt så ved man hvad grænsen er når man konstruerer sådan en box,
>> det er udelukkende et spørgsmål om hvilke standarder man vælger, så
>> hvorfor ikke oplyse det med det samme?
>
>Det gør de jo også. De skriver netop 450 gb, men jeg vil tro, at der er stor
>sandsynlighed for, at man muligvis kunne bruge en større disk.

400GB, for nu at være præcise.

Men det er vist nogle forholdvis nye oplysninger (de var der i alt
fald ikke da jeg købte mine bokse). Det vi diskuterer er den tidligere
påstand fra deres support om at der ikke er nogen "umiddelbar grænse"
for diskstørrelsen. Havde NorthQ nu oplyst det fra starten af, havde
deres support kunnet give et klart svar dengang.



--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Morten (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 08-01-07 09:13

Hej

> Jeg er på udkig efter en extern USB harddisk box der kan håndtere en
> 750 GB IDE hardisk.
>
> Er der nogen der har set dette,hvor kan den købes?

Hvorfor ikke bare købe en færdig?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=229988

Den der er jeg næsten også sikker på understøtter S.M.A.R.T., så man ikke
skal have disken ud af kassen for at aflæse SMART status.

Og har din computer firewire, kan den også klare det. Eneste sted FW er
langsommere end USB2 er i marketingafdelingen. In the real world er FW både
hurtigere og væsentlig mindre CPU krævende, da det er en noget anden
arkitektur.

Mvh
Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste