Hvilken trackball ?
Fra : Morten

Dato : 03-01-07 09:59

Hej

Jeg har været til linkmøde og prøvet en trackball, en Logitech Marble Mouse,
der trods navnet er en trackball, så nu har jeg fået blod på tanden.
Har tidligere prøvet en løs trackball, en af de første Logitech Marble FX og
den kunne jeg ikke forlige mig med, da jeg synes det var meget svært at få
retningen rigtig (gav den nu heller ikke mange chancer). Sådan havde jeg det
ikke med Marble Mouse, retningen sad lige i øjet. Det var ren retro og en
befrielse at prøve noget andet end musen. Næsten som da jeg havde min gamle
PowerBook 145B, den trackball havde jeg heller ingen problemer med at bruge,
ja, i mange henseender bedre end de nymodens trackpads (omend jeg da heller
ikke har problemer med at bruge dem). Største irritationsmoment var at den,
naturligvis dengang, var mekanisk og dermed både følsom for finger-snavs og
svær at rense.

Som jeg ser det er der umiddelbart to trackballs jeg har kig på, Logitech
Marble Mouse og Kensington Optical Expert Mouse. Eneste anke mod Logitech's
er at der ikke er et rigtigt, native, scroll-hjul. Det skal dog siges at jeg
prøvede trackballen på min egen bærbare og havde ikke Logitechs drivere
installeret, de kan vist noget med at emulere scroll. Kensingtons derimod
har en scroll-ring, i praksis det samme som scroll-hjul, det ligger bare
horizontalt i stedet for vertikalt, men den trackball har jeg ikke haft i
hånden.

Hvad siger i, for/imod de to trackballs?
Evt. andre jeg bør have et øje på? Prisen er ikke så væsentlig, det er
vigtigere at få en god trackball, men da Kensington'en er i den dyre ende
synes jeg trods alt det ville være ærgeligt at brænde penge af på den hvis
den viser sig at være skod.
Microsoft har engang haft en Trackball Explorer, men den er vist udgået. Den
er dog stadig at finde som ny på eBay og lign. steder, men søger man på den
lader den til virke billigt konstrueret og slides meget hurtigt (det gør en
del af MS' mus også i øvrigt, især knapperne), men så længe den er ny skulle
den være fin at bruge.

Tommelfinger trackballs har ikke umiddelbart interesse. Har prøvet disse hos
kammerat og jeg sender ikke så mange SMS'er, så min tommelfinger er ikke
muteret til fin-motorik. Trackball'en skal kunne styres med pegefinger,
langemand og ringfinger - præcis de samme fingre jeg brugte på den omtalte
PB 145

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-01-07 14:52

On Wed, 3 Jan 2007 09:59:25 +0100, "Morten" <hifi_centret@yahoo.com>
wrote:

Har prøvet
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/EN,CRID=2150,CONTENTID=5006
en gang - og jeg synes den var tung at køre rundt med

Min egen er:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/EN,CRID=2150,CONTENTID=5001

og jeg hører gerne nærmere om din beslutning.

Fra : Morten

Dato : 03-01-07 15:36

Hej

> Har prøvet
> http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/EN,CRID=2150,CONTENTID=5006
> en gang - og jeg synes den var tung at køre rundt med

OK, det var nu ikke mit indtryk af den Marble FX jeg havde i tidernes
morgen, omend det nok var yderst begrænset hvor slidt den nåede at blive.
Den kørte fint, men jeg havde meget svært ved at styre retningen. Og det
kunne jeg lidt frygte også vil være tilfældet med denne, den har lidt af
samme form. Pågældende har jeg dog ikke prøvet.
Derudover, så leveres den vist den gamle, store modtager (ikke de små smarte
som mange af deres nyere trådløse mus). De oplyser ikke
overførselsfrekvensen. Den kunne jeg også have den mistænkt for at være på
50 Hz som de gamle trådløse mus med samme modtager. 50 er fint til
kontorbrug, men vil man også spille lidt bør den være minimum 125, hvilket
USB er som standard.

> Min egen er:
> http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/EN,CRID=2150,CONTENTID=5001

Den har jeg så godt nok ikke prøvet. Den tommel trackball jeg prøvede var
Microsoft's udgave. Som sagt gik det ikke ret godt. Min tommelfinger er ikke
så finmotorisk... Øvelse gør da mester, men tvivler på den kan blive lige så
præcis og hurtig som de tre midterste fingre.

> og jeg hører gerne nærmere om din beslutning.

Må se hvornår jeg bestiller, ville jo lige høre folks meninger først

Mvh
Morten

Fra : Rado

Dato : 03-01-07 20:51

On Wed, 03 Jan 2007 14:51:48 +0100, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

>Min egen er:
>http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/EN,CRID=2150,CONTENTID=5001

Den bruger jeg også, og den er bare drøngod, synes jeg. Det tager lidt
tid at vænne sig til den hvis man er vant til mus, men har man først
fået styr på den vil man aldrig have en mus igen (jeg vil i alt fald
ikke). Den er også lynende hurtig til spil.

Vær dog opmærksom på at softwaren ikke fungerer korrekt sammen med
visse KVM switches (scrollhjulet virker ikke hvis softwaren et
installeret), Man kan udmærket køre uden softwaren - scrollhjul,
knapper osv. virker som de skal med Windows standard drivere. men man
får så ikke de extra features med (programmering af knapper osv.),
plus at max hastigheden på pointeren generelt er for langsom med XPs
drivere. I Windows 2000 er pointer hastigheden derimod OK med standard
driverne.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern