Er min eksterne disk crashet?
Fra : Morten

Dato : 30-12-06 02:54

Hej

Jeg har i længere tid haft en 200 GB ekstern harddisk af denne slags:

http://www.pikaone.com/en/products/flycase_silver.htm

den har tit drillet når den skulle sluttes til, ved f.eks. ikke at blive
fundet, og bare stå og "snurre" og sige klik lyde hvert 2. sekund, men det
har så altid hjulpet at slukke og tænde den et par gange, og sætte den på en
anden USB port osv.

Problemet er nu, at efter den drillede meget sidst, ser det ud som om den
har fået slettet filformatet. Windows finder den fint, men den kan ikke se
at den er NTFS - den er bare på som (E:) som om det var en ny, uformateret
disk.

Jeg kan defragmentere den, og hvis jeg køre scandisk er den overstået efter
2 sekunder, uden at skrive andet. Jeg har prøvet den på flere PC'ere med
samme resultat.

Er der nogen måde jeg kan redde dataerne på den?

Fra : Hagar

Dato : 30-12-06 05:48

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med samme resultat.
>

> Er der nogen måde jeg kan redde dataerne på den?

Jeg har også haft en harddisk som blev brugt til lager på samme vis som dig.
Jeg fik de samme problemer som dig og alt på disken var væk, men disken var
ikke død, for satte jeg den ind i computeren på normal vis, så kunne jeg
formatere og ligge nyt på, og den kører den dag i dag. Det var så den
eksterne del der var defekt. Du kan prøve at sætte den i kabinettet og se om
du kan opnå det samme.

Hagar

Fra : Morten

Dato : 30-12-06 20:26

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så den eksterne del der var defekt. Du kan prøve at sætte den i kabinettet

Jo, det er bare ikke så meget at få disken til at virke igen, men mere at
redde det der ligger på - om den så overlever eller ej betyder ikke så meget

Fra : Jesper

Dato : 31-12-06 12:39

On Sat, 30 Dec 2006 20:26:05 +0100, Morten wrote:

> "Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, det er bare ikke så meget at få disken til at virke igen, men mere at
> redde det der ligger på - om den så overlever eller ej betyder ikke så meget

Det kan SpinRite sikkert hjælpe dig med. Det program har en forbløffende
evne til at få pumpet liv i selv den fladeste disk. Findes på Mulen
eller et andet P2P net.

Fra : Henning

Dato : 31-12-06 16:08

Hvorfor ikke bare henvise til hjemmesiden www.spinrite.com ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-06 10:57

On Sat, 30 Dec 2006 02:53:40 +0100, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Jeg kan defragmentere den, og hvis jeg køre scandisk er den overstået efter
>2 sekunder, uden at skrive andet. Jeg har prøvet den på flere PC'ere med
>samme resultat.

Scandisk fortæller ikke ret meget om disken helbred....

Du skal bruge et af de diagnostisk programmer som disk-producenterne
har liggende på deres hjemmesider. og allerhelst et fra den der har
produceret disken.

Det er ikke alle eksterne diske der kan diagnostiseres - hvis
diagnostik programmet nægter at arbejde med usb-diske kan det være
nødvendigt at flytte disken til computeren...

Fra : Morten

Dato : 30-12-06 20:27

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal bruge et af de diagnostisk programmer som disk-producenterne
> har liggende på deres hjemmesider. og allerhelst et fra den der har
> produceret disken.

Jeg prøvede et sådant program fra Seagate's hjemmeside (det er en seagate
disk) men jeg kan kun køre "Quick diagnostig" som ikke finder nogen fejl -
hvis jeg prøver at køre full, eller laver en - tror den hed File structure
test eller sådan - så går den meget hurtigt i stå og ikke engang musen
virker ...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-06 21:52

On Sat, 30 Dec 2006 20:27:22 +0100, "Morten"

> [...]
>hvis jeg prøver at køre full, eller laver en - tror den hed File structure
>test eller sådan - så går den meget hurtigt i stå og ikke engang musen

Spørgsmålet er så om det er disken eller USB-controlleren der er
syg...

Du kommer nok til at pille disken ud af kassen og teste den i
computeren.

Efter beskrivelsen at dømme er det nok USB-controlleren der driller -
Heldigt nok, for du kan få en ny USB-kasse for omkring 300 kr...