Medion harddisk fra Aldi?
Fra : jane

Dato : 26-12-06 13:10

Jeg har købt en HDDrive 2 GO på 320GB fra Aldi, den som ligger oven på
computeren.
Hvis der er andre her som har en sådan, vil jeg spørge, om det er normalt,
at den bliver meget varm, nogen gange så varm, at man næsten ikke kan holde
hånden på den.

Godt nytår
--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-06 13:24

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis der er andre her som har en sådan, vil jeg spørge, om det er normalt,
> at den bliver meget varm, nogen gange så varm, at man næsten ikke kan

250 Mb-udgaven har jeg haft i et havlt års tid - den blir ikke varmere end
at du altid overlever en håndspålæggelse...
--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 26-12-06 13:46

On Tue, 26 Dec 2006 12:09:38 +0000, jane wrote:

> [...]
> at den bliver meget varm, nogen gange så varm, at man næsten ikke kan holde
Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en "som ligger oven på computeren",
men det er normalt at harddiske bliver omkring 50 grader celicius under
drift.

Tomas

Fra : Ricko.

Dato : 26-12-06 15:16

"Tomas Pedersen" <patina@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en "som ligger oven på computeren",
> men det er normalt at harddiske bliver omkring 50 grader celicius under
> drift.
>

> Tomas
Mener da også jeg har hørt at den bliver så varm fordi man så kan sætte
kaffekoppen på den så man kan holde den varm mens man sidder og roder med pc

Fra : Ricko.

Dato : 26-12-06 15:19

"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mener da også jeg har hørt at den bliver så varm fordi man så kan sætte
> kaffekoppen på den så man kan holde den varm mens man sidder og roder med
Ups, glemte at skrive , prøv dette program til at se hvor varm den egentlig
er, eller om du har sarte hænder
http://www.lavalys.com/

Fra : Autocadster

Dato : 26-12-06 22:37

jane har bragt dette til os:
> [...]
> at den bliver meget varm, nogen gange så varm, at man næsten ikke kan holde

Jeg har en sidene i computerens topbay og så ligger der 3stk. magen til
direkte oven på... ingen af disse 4 er specielt varme

Autocadster / 2620

Fra : Bent Fer

Dato : 27-12-06 10:05

jane wrote:
> [...]
> Hvis der er andre her som har en sådan, vil jeg spørge, om det er
> normalt, at den bliver meget varm, nogen gange så varm, at man næsten

Hej

Jeg oplever det samme, den bliver meget varm, men ved ikke om det betyder
noget.

mvh Bent

Fra : Jesper

Dato : 28-12-06 14:57

> [...]

> at den bliver meget varm, nogen gange så varm, at man næsten ikke kan holde

Der er sikkert en Maxtor indeni. De er billige pr. Mbyte, men bliver også
ret varme. Tilsyneladende kan de dog i reglen tåle det...

Fra : Poul Agerbek

Dato : 28-12-06 21:02

> [...]
> Hvis der er andre her som har en sådan, vil jeg spørge, om det er normalt,
> at den bliver meget varm, nogen gange så varm, at man næsten ikke kan

Hej Jane !

Har også købt en Medion HDD2GO harddisk i Aldi, for øvrigt sammen med en
Medion 8818 computer hvori den samme disk er benyttet. Det er begge Seagate
ST3320820AS (Og ikke en Maxtor som en anden her i gruppen gætter på).

Jeg kan også konstatere at HDD2GO'en bliver temmlig varm, i flg. programmet
SpeedFan
er min oppe på 62 grader, den interne i maskinen er kun 39 grader ! Dette
har afskrækket mig
så meget, at jeg har returneret min disk i dag ! (returretten på de 30 dage
"udløb" i morgen).

I Product Manual'en kan følgende bl.a. læses m.h.t. temperatur:
Ambient temperature

Ambient temperature is defined as the temperature of the environment
immediately surrounding the drive. Actual drive case temperature should not
exceed 69°C (156°F) within the operating ambient conditions.

Hvis det har din interesse, kan du finde en Product Manual på Seagate'n her:

http://www.seagate.com/support/disc/manuals/sata/100402371a.pdf

M.v.h.
Poul Agerbek

Fra : Hans

Dato : 28-12-06 21:56

"Poul Agerbek" <agerbek@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har afskrækket mig
> så meget, at jeg har returneret min disk i dag ! (returretten på de 30

Kan du forklare, hvordan SpeedFan kan måle temperaturen på disken?

Fra : Poul Agerbek

Dato : 29-12-06 01:58

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse
> Kan du forklare, hvordan SpeedFan kan måle temperaturen på disken?

Nej, men jeg har cut'et flg. fra programmøren af SpeedFan's hjemmside:
http://www.almico.com/

What is SpeedFan

SpeedFan is a freeware program that monitors voltages, fan speeds and
temperatures in computers with hardware monitor chips. SpeedFan can even
access S.M.A.R.T. info for those hard disks that support this feature and
show hard disk temperatures too, if supported. SpeedFan supports SCSI disks
too. SpeedFan can even change the FSB on some hardware (but this should be
considered a bonus feature). At the lowest level, SpeedFan is an hardware
monitor software that can access digital temperature sensors, but its main
feature is that it can change fan speeds (depending on the capabilities of
your sensor chip and your hardware) according to the temperatures inside
your pc, thus reducing noise. Several sensors, like Winbond's and the
AS99127F support fan speed changing, as well as others from Maxim, Myson,
Analog Devices, National Semiconductor and ITE, but the hardware
manufacturer must have connected the relevant pins to some additional, yet
trivial, circuitry. This means that if you have, say, a Winbond W83782D on a
BP6 then you're ok, but not every motherboard with such an hardware monitor
chip will be able to change fan speeds. From one of the very first hardware
monitor chips that could be found in standard PCs, the National
Semiconductor LM75 (and all of its clones, like the Philips NE1617 and the
Philips NE1618 or the Maxim MAX1617) or the Analog Devices ADM1021, such
chips have been greatly improved, both in their precision and in their
capabilities. Current chips can monitor fan speeds, voltages and change fan
speeds by using PWMs (Pulse Width Modulation). Some chips can even be
programmed to vary fan speeds without any additional software intervention.
If your BIOS was programmed to setup such chips this way you can still try
to use SpeedFan's Advanced Configuration to revert to manual (software
controlled) mode. Winbond W83697HF, Analog Devices ADT7463, SMSC EMC6D102,
ITE IT8712F, National LM85C and Maxim MAX6650 are very good candidates. Some
SuperIO chips include temperature sensors too. SpeedFan can automatically
detect them and use their features. SpeedFan can find almost any hardware
monitor chip connected to the 2-wire SMBus (System Management Bus, a subset
of the I2C BUS) Serial Interface and to the ISA BUS and works fine with
Windows 9x, ME, NT, 2000, 2003 and Windows XP. It works with Windows 64 bit
too. It can be minimized to the tray and is compatible with Motherboard
Monitor 5.

M.v.h.
Poul

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-06 22:40

> Kan du forklare, hvordan SpeedFan kan måle temperaturen på disken?

Der er vel en føler monteret i en chip på disken. Det er efterhånden ret
normalt med diverse hardware.

Claus

Fra : Hans

Dato : 29-12-06 23:35

> Der er vel en føler monteret i en chip på disken. Det er efterhånden ret
> normalt med diverse hardware.
>
> Claus

Ja. Det er utroligt, hvad man kan overføre på en USB-forbindelse.

Fra : Rado

Dato : 30-12-06 06:49

On Fri, 29 Dec 2006 23:35:20 +0100, "Hans" <hans@susaa.xx> wrote:

>Ja. Det er utroligt, hvad man kan overføre på en USB-forbindelse.

Jeg har nu godt nok aldrig kunnet få nogen programmer til at måle
disktemperatur, SMART osv. på USB diske, heller ikke SpeedFan. Det
fungerer kun over ATA. Det uanset hvilket mærke og type disk det er
(Seagate, WD, Hitachi).

Iøvrigt ligger mine diske (5 stk i maskinen her) på mellem 28 og 38
grader, og det med en rumtemperatur på over 25 grader. Men de sidder
også i en blok der er kølet med 4 stk 80 mm blæsere, plus at der er 3
udsugningsblæsere, inkl. den i PSUen.

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-06 10:50

>Ja. Det er utroligt, hvad man kan overføre på en USB-forbindelse.

Man kan faktisk hente temperatur og SMART data på nogle USB-diske -
Men det er nu irrelevant i dette tilfælde ....

For de nye eksterne diske fra Aldi/Medion er SATA-drev

<mlr>

Fra : jane

Dato : 29-12-06 17:15

"Poul Agerbek" <agerbek@image.dk> wrote in

> [...]
> conditions.
>
> Hvis det har din interesse, kan du finde en Product Manual på

Hej Poul
Jeg har talt med support, og de var ikke sikker på hvor varm den måtte
blive, så de ville rejse spørgemålet, til dem som har med hardware at
gøre, hvorefter jeg så blev kontaktet lige før jul.Ham der ringede ville
så sende en postseddel så jeg kunne retuner den, da han mente den blev
for varm, men jeg tror ikke han helt havde forstået, hvad det drejede sig
om, da han ville have, at jeg skulle sende hele komputeren retur :( og
det har jeg s.. ikke lyst til.

Forstår jeg det rigtigt, når du skriver at tempraturen på overfladen ikke
må overstige 69 grader?

Kan man så ikke bare ligge et termometer ovenpå og se hvor varm den
bliver?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-06 22:44

> Kan man så ikke bare ligge et termometer ovenpå og se hvor varm den
> bliver?

Jo.

Claus

Fra : Poul Agerbek

Dato : 30-12-06 00:51

> [...]
> det har jeg s.. ikke lyst til.
>
> Forstår jeg det rigtigt, når du skriver at tempraturen på overfladen ikke

Hej Jane !

Nu er det et cut fra den førnævnte Seagate manual jeg har paste't ind i mit
svar, men jeg forstår
på det, at den ikke kan tåle/har godt af at blive varmere end de 69 grader
på overfladen.

> Kan man så ikke bare ligge et termometer ovenpå og se hvor varm den
> bliver?

Du kan jo godt prøve med et termometer, men jeg regner med at Speedfan er
pålidelig, den læser
jo det "termometer" Seagate har bygget ind i disken.

Prøv forøvrigt at hente og installér SpeedFan, så kan du jo se om der er
forskel på den "indre"
temperatur, og temperaturen målt på overfladen med et termometer.

Hilsen
Poul

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-06 22:43

> [...]
> Dette har afskrækket mig
> så meget, at jeg har returneret min disk i dag ! (returretten på de

Problemet er, at kabinettet er så småt, at det nærmest er trukket ind over
disken. Da kabinettet samtidig er lavet af aluminium, som jo leder varme
aldeles fremragende, så føles disken ret varm. Lignende diske kan blive lige
så varme, men det mærker man bare ikke på samme måde.

Jeg er helt sikker på, at det ikke er nogen tilfældighed, at kabinettet er
lavet af alu. ellers ville det være en del større.

Claus