Valg af lydkort
Fra : CC

Dato : 25-12-06 21:25

Ved overspilning af gamle vinylplader til pc-eren, har jeg læst mig til, at
der skal anvendes en RIAA forstærker samt et program til at rense støj bort
fra optagelserne.
I denne forbindelse kan det betale sig, at investerer i et lydkort, og i
givet fald ja, hvilket ?

Fra : Mads

Dato : 25-12-06 22:28

On Mon, 25 Dec 2006 21:25:08 +0100, "CC" <cc@mail.dk> wrote:

> [...]
>fra optagelserne.
>I denne forbindelse kan det betale sig, at investerer i et lydkort, og i

Hej

Må jeg foreslå en anden løsning?
En Pladespiller med indbygget RIAA forstærker og USB stik
til PC'en. Der følger selvfølgelig den nødvendige software
med til at optage og rense lyden. Så bliver det da ikke meget
nemmere.

http://ekstrabladet.dk/flash/musik/article253221.ece
http://www.gadgets.dk/product_info.php?products_id=804
http://www.gizmodo.com/gadgets/top/usb-turntable-more-vinyl-to-cd-goodness-141195.php

mvh Mads

Fra : Jacob

Dato : 26-12-06 14:50

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til PC'en. Der følger selvfølgelig den nødvendige software
> med til at optage og rense lyden. Så bliver det da ikke meget

....medmindre han allerede har en udmærket pladespiller!
Men ja, du er nødt til at have et lydkort, samt en RIAA-box, eller bruge en
ganske almindelig forstærker med pladespiller-indgang, som du så forbinder
via udgangen til lydkortet.
Du SKAL ikke have et program til at rense støj - du kan da også bare optage
pladerne som de nu engang lyder. Faktum er, at det faktisk er nemmere at
gøre mere skade end gavn, hvis man ikke har lidt styr på det dér med at
rense lyd.
Jeg er ikke den rette til at anbefale et lydkort, da jeg ikke kender
markedet.

Mvh Jacob

Fra : Mads

Dato : 26-12-06 17:21

On Tue, 26 Dec 2006 14:50:25 +0100, "Jacob" <no-d@mn-spam.ok> wrote:

>...medmindre han allerede har en udmærket pladespiller!

Ja, det er jeg selvfølgelig klar over. Jeg mente også bare hvis han
ville have en dejlig nem alt-i-en løsning hvor der ikke skal rodes
med mystiske kabler og besværlig hardware.

mvh Mads

Fra : CC

Dato : 26-12-06 20:24

"Mads" skrev i en meddelelse

> Ja, det er jeg selvfølgelig klar over. Jeg mente også bare hvis han
> ville have en dejlig nem alt-i-en løsning hvor der ikke skal rodes
> med mystiske kabler og besværlig hardware.
>
> mvh Mads
Alt-i-en/et løsninger er altid gode, men ikke i dette tilfælde.
Under forudsætning af, at jeg ikke skal ud og investere i mere end 1500 kr.
i et lydkort , for så bliver end USB grammerfon jo pludselig billigere

Fra : Jacob

Dato : 27-12-06 00:20

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Alt-i-en/et løsninger er altid gode, men ikke i dette tilfælde.
> Under forudsætning af, at jeg ikke skal ud og investere i mere end 1500
> kr. i et lydkort , for så bliver end USB grammerfon jo pludselig billigere

Bare rolig, du kan gøre det for det halve, og så er du endda rigtig godt
kørende:

http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=5112 er et
semi-professionelt lydkort, som slår alle alm. forbruger-lydkort med flere
længder. Koster 795,- og kan sikkert også findes brugt.

http://audacity.sourceforge.net/ er et gratis lydredigeringssoftware, som
kan fjerne sus og støj, samt klippe din optagelse op i småbidder, samt en
hel del mere.

Det er alt hvad du har brug for... bortset fra masser af tid
Held og lykke med det.

Mvh Jacob

Fra : CC

Dato : 27-12-06 01:17

"Jacob" skrev i en meddelelse

> [...]
> hel del mere.
>
> Det er alt hvad du har brug for... bortset fra masser af tid

Ser meget interresant ud - Tak for hjælpen

Fra : Mads

Dato : 27-12-06 12:54

On Wed, 27 Dec 2006 00:20:29 +0100, "Jacob" <no-d@mn-spam.ok> wrote:

> [...]
>hel del mere.
>
>Det er alt hvad du har brug for... bortset fra masser af tid

Glemte du ikke en RIAA forstærker eller sidder der sådan
en på lydkortet? Sådan en koster jo også lidt.

( medmindre da at man bruger forstærkeren fra stereoanlægget )

mvh Mads

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-12-06 12:58

Mads skrev:

>Glemte du ikke en RIAA forstærker eller sidder der sådan
>en på lydkortet?

Der sidder i hvert fald ikke en RIAA på de 2496'ere jeg har.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Jacob

Dato : 27-12-06 21:18

> Glemte du ikke en RIAA forstærker eller sidder der sådan
> en på lydkortet? Sådan en koster jo også lidt.
>
> ( medmindre da at man bruger forstærkeren fra stereoanlægget )

Se andetsteds i tråden.

Fra : CC

Dato : 26-12-06 20:21

"Jacob" skrev i en meddelelse

> [...]
> dér med at rense lyd.
> Jeg er ikke den rette til at anbefale et lydkort, da jeg ikke kender

Jeg havde godt nok en idé om, at et stykke software kunne fjerne ind- og
udgang "sus" af de enkelte nr. samt splitte en LP op i enkelt nr.

Fra : Mads

Dato : 26-12-06 20:45

On Tue, 26 Dec 2006 20:21:07 +0100, "CC" <cc@mail.dk> wrote:

>Jeg havde godt nok en idé om, at et stykke software kunne fjerne ind- og
>udgang "sus" af de enkelte nr. samt splitte en LP op i enkelt nr.

Det kan det også godt. Jeg plejer selv at bruge Cool Edit til dette.
Idag hedder programmet Adobe Audition, men det er det samme program.

Det kan optage en hel LP side, rense lyden for det værste sus og
klik og gemme det som enten WAV, MP3 eller diverse andre lyd
formater. Man kan også rimeligt nemt markere de enkelte numre
og gemme dem hver for sig. Dette skal dog gøres manuelt, men
det tager ikke mange sekunder.

Og jeg har da heller ikke selv prøvet den alt-i-en løsning jeg
foreslog tidligere. Jeg har brugt min gamle B&O grammofon og
forstærker med et hjemmelavet kabel fra line-out til line-in på
lydkortet, et ældre Creative SB Live.

mvh Mads

Fra : CC

Dato : 26-12-06 20:19

"Mads" skrev i en meddelelse
> [...]
> til PC'en. Der følger selvfølgelig den nødvendige software
> med til at optage og rense lyden. Så bliver det da ikke meget

Tak for tippet, men jeg har forestillet mig, at min gl. Beogram 6002 (inkl.
en Philips RIAA forstærker) skulle klare jobbet.

Fra : John

Dato : 27-12-06 18:57

CC skrev:
> [...]
> fra optagelserne.
> I denne forbindelse kan det betale sig, at investerer i et lydkort, og i

Det af Jacob foreslåede M-Audio kort er et godt kort til prisen og klart
bedre end fx Soundblaster og lignende.

Hvis du gerne vil have et eksternt kort (USB/FireWire), kan du overveje:

USB:
http://www.behringer.com/UCA202/index.cfm?lang=ENG

eller:
http://www.thomann.de/thoiw12_edirol_ua1ex_prodinfo.html

FireWire:
http://www.behringer.com/FCA202/index.cfm?lang=ENG

Terratec har lavet flere løsninger med RIAA indbygget, blandt andet:
http://sounden.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=198

Mvh

John

Fra : CC

Dato : 28-12-06 10:58

"CC" skrev i en meddelelse
> [...]
> bort fra optagelserne.
> I denne forbindelse kan det betale sig, at investerer i et lydkort, og i

Tak til alle der har givet mening/forslag/hjælp i denne tråd
Løsningen er blevet:
- Eks. grammfon Beogram 6002
- Eks. RIAA forstærker Philips GH915
- Konverteringsledning/stik fra 5-polet DIN til phone stik
- HW: M-Audio Delta Audiophile 2496 lydkort kr. 795,-
- SW: Audacity audio editor, free SW.