Hjælp min maskine vil ikke starte..
Fra : Jas

Dato : 17-12-06 18:54

Hejsa

Når jeg vil starte min pc, før jeg følgende fejl, den stopper med et blåt
billede hvor der står en masse bla.:

Der er fundet en fejl og windows er blevet lukket ned for at forhindre
beskadigelse af computeren....
Systemets bios er ikke kompatibel med ACPI osv osv...

hvad jeg jeg gøre for at få den op og køre igen....

Jan

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 17-12-06 19:58

"Jas" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beskadigelse af computeren....
> Systemets bios er ikke kompatibel med ACPI osv osv...
>
> hvad jeg jeg gøre for at få den op og køre igen....

Der er 2 muligheder:

1:
Reset Bios, så den går tilbage til fabriksindstilling.

Det er muligt du er kommet til at angive en forkert indstilling i bios, og
nu "kvitterer" systemet ved ikke at ville starte.

Følg anvisningen i manualen til motherboardet.
I alle tilfælde skal du flytte en jumper frem og tilbage, men kun i nogle
tilfælde skal du fjerne batteriet og/eller strømstikket til bundkortet.

Du skal under alle omstændigheder pille strømmen fra 220v.

Men igen, følg manualen.

2:
Hvis du når et stykke ind i windows inden det sker, er det sansynligt at du
skal reparere, eller måske om-installere Windows via din Windows CD.

mvh
Bri@n

Fra : Jan Vennike

Dato : 17-12-06 21:35

"Co@ch [4130]" <coach(fjern)@(dette)lite.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du når et stykke ind i windows inden det sker, er det sansynligt at
> du skal reparere, eller måske om-installere Windows via din Windows CD.

Dagens hint:

Hvis ej pkt 1. virker og pkt 2 heller ikke hjælper - nærmere at
installtionen "går i sort" og gernstarter PC, skal du gøre FØLGENDE:

Under installationen, lige i starten, skal du trykke F6 for at få nogle
andre drivere ind til harddisk controller ell. lign. - Lige nøjagtig på det
tidspunkt skal du trykke F7.

Installation vil så opfatte at din pc IKKE er ACPI kompatibel - og derefter
installere normalt.

Har haft en PC inde til rep., hvor der var gået et eller andet kuk i
hardwaren - dette var den eneste løsning for at få det op og køre.

--
Jan

(Remove the Cat in the email to reach me)

Fra : Jas

Dato : 18-12-06 09:34

Det der er mærkeligt er, at problmet lige er opstået, den har ellers kørt
helt fint men lige pludselig får jeg den fejl....

Jan

Fra : JK

Dato : 18-12-06 10:19

On Mon, 18 Dec 2006 09:33:46 +0100, "Jas" <jan@soerensen.mail.dk>
wrote:

>Det der er mærkeligt er, at problmet lige er opstået, den har ellers kørt
>helt fint men lige pludselig får jeg den fejl....

PC'en har vel været afbrudt fra 220 volt, enten p.gr.a.
strømafbrydelse, eller een har støvsuget ?
i forbindelse med et fladt bios batteri på bundkortet.

Gå ind i bios (tryk Del som der står på skærmen). Gem bios (F10).

så er det mange gange klaret.

mvh

John

Fra : Jan Vennike

Dato : 18-12-06 18:10

"Jas" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det der er mærkeligt er, at problmet lige er opstået, den har ellers kørt
> helt fint men lige pludselig får jeg den fejl....
>
> Jan

jeps

Den originale IBM maskine jeg havde inde havde også lige pludselig fået den
fejl - og i BIOS stod der at ACPI var slået til - men et eller andet var
gået galt.

Så den kan godt "pludseligt" ske.

--
Jan (den anden)

(Remove the Cat in the email to reach me)