Strømforbrug af en PC
Fra : f00ge

Dato : 17-12-06 13:17

Hvor mange watt forbruger en gennemsnitlig PC egentig?

CPU er ca.60-85w?
Det dyre grafikkort vel noglelunde det samme?
CRT skærm 100w?
Hvad med harddiske, bundkort osv osv?

Hvad løber det op samlet ca.? (ved godt, det er stor forskel på de
forskellige PC'ere, men vil bare gerne have en ca. idee om, hvor meget det
er samlet)

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-12-06 15:43

f00ge wrote:

> [...]
>
> Hvad løber det op samlet ca.? (ved godt, det er stor forskel på de
> forskellige PC'ere, men vil bare gerne have en ca. idee om, hvor meget det

Min ligger på mellem 80 og 110 watt. Setup er Core 2 Duo 1,8 ghz, P965
chipsset, Geforce 6200 PCIe, 1x 1gb DDR2 PC8400 RAM, 3x 7200 RPM diske, DVD
brænder og CD drev.

Du kan gå på biblioteket og låne en elmåler.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : f00ge

Dato : 17-12-06 16:17

Kun 100watt alt i alt?
Det var langt mindre, end hvad jeg havde forventet.

Fra : Ricko.

Dato : 17-12-06 17:46

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Kun 100watt alt i alt?
> Det var langt mindre, end hvad jeg havde forventet.
og mine pc køre 24 uden jeg gider tænke på det pjat ,

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 18-12-06 06:59

1 watt 24timer 365 dage koster ca 15-16 kr om året
Lars

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 17-12-06 20:30

"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> writes:

> "f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse
> og mine pc køre 24 uden jeg gider tænke på det pjat ,

Tja, for hver 1W du bruger i et helt år, betaler du 15.60Kr i
elektricitet med dagens priser*. Så hvis du har en 150W maskine tændt
døgnet rundt, koster det dig over 2300Kr i el om året.

*) 1W*år = 8.76kWh, 1kWh koster pt 1.78kr.

Kai

Fra : john kjærgaard

Dato : 17-12-06 18:19

jeg har en Pentium 4 3,2 fra medion med skærm og tilbehør ca 240 watt uden
at lave noget så er den kun tændt , kører den så krævende spil, printer
olign ryger den ca op på 350-500 watt ifølge en energimåler, slukker man
pcen og alt det andet bruger strømforsyningen ca 20 watt, slukker du pcen
bag ved o watt
mvh john

Fra : ShutEye

Dato : 18-12-06 14:09

> [...]
> pcen og alt det andet bruger strømforsyningen ca 20 watt, slukker du pcen

500!!! Hold da k... :)
Er det den P4 der trækker det op?

Fra : Per Jensen

Dato : 18-12-06 20:40

ShutEye skrev:

> 500!!! Hold da k... :)
> Er det den P4 der trækker det op?

Nej, det er fordi at de fleste små elmålere kun kan måle Ohmske
belastninger (ting med et varmelegeme i f.eks. elradiator)

Det er kun en rigtig elmåler, den der sidder i dit hus, og specielt
udstyr, der kan tage højde for cos. phi. der kan måle korrekt. Du kan
som regel låne en måler hos dit elselskab som måler korrekt!

En normal PC trækker ikke 500 watt, uanset hvor stor og voldsom den er,
det er virkelig meget effekt.

De billige målere og det der spar-o-meter til et par hundrede duer kun
til at måle ohmske belastninger med. en computer får den til at vise et
sygt resultat.

// Per.

Fra : ShutEye

Dato : 18-12-06 22:00

> [...]
> at måle ohmske belastninger med. en computer får den til at vise et sygt

Fint svar, giver mere mening nu :)

Fra : Jesper

Dato : 18-12-06 23:52

On Sun, 17 Dec 2006 13:16:47 +0100, f00ge wrote:

> [...]
>
> Hvad løber det op samlet ca.? (ved godt, det er stor forskel på de
> forskellige PC'ere, men vil bare gerne have en ca. idee om, hvor meget det

Husk også at regne med PSU'ens virkningsgrad. Når du har adderet alle
power værdierne på DC-siden (dem kan du finde ret præcise værdier for
ved at google lidt) så skal du lægge minimum en 30% oven i som
bliver til varme i PSU'en. Den nøjagtige værdi er belastningsafhængig
og kan som regel findes i databladet på PSU fabrikantens hjemmeside.