Hukommelse
Fra : Morten

Dato : 13-12-06 00:17

Jeg skal købe nye ram til min pc. Har for tiden 1 Gb pc3200 kingston 200
Mhz, og har planer om at købe 1 Gb extra. Men kan jeg sætte pc3200, 400 Mhz
ram sammen med dem ?

Mvh Morten.

Fra : Mads

Dato : 13-12-06 01:06

On Wed, 13 Dec 2006 00:16:32 +0100, "Morten" <gartnerm@hotmail.com>
wrote:

>Jeg skal købe nye ram til min pc. Har for tiden 1 Gb pc3200 kingston 200
>Mhz, og har planer om at købe 1 Gb extra. Men kan jeg sætte pc3200, 400 Mhz
>ram sammen med dem ?

PC3200 kører med 400 MHz ( 3200 / 8 = 400 )
så hvis du har et PC3200 RAM modul er det altså
også et 400 MHz modul og ikke 200 MHz som du
skriver.

Og ja, du kan roligt købe endnu et PC3200 modul,
det er jo samme slags.

Ved to forskellige typer vil det hurtigste modul bare
afpasse sin fart efter det langsomste

mvh Mads

Fra : Morten

Dato : 13-12-06 01:58

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og ja, du kan roligt købe endnu et PC3200 modul,
> det er jo samme slags.
>
> Ved to forskellige typer vil det hurtigste modul bare

Tak for svaret. Du skriver at pc3200 altid er 400 Mhz, men ifølge "CpuZ",
kører mine ram som 200 Mhz, men er det mit bundkort der bestemmer det eller
er programet misvisende ?

Mvh Morten.

Fra : Mads

Dato : 13-12-06 12:21

On Wed, 13 Dec 2006 01:57:48 +0100, "Morten" <gartnerm@hotmail.com>
wrote:

>Tak for svaret. Du skriver at pc3200 altid er 400 Mhz, men ifølge "CpuZ",
>kører mine ram som 200 Mhz, men er det mit bundkort der bestemmer det eller
>er programet misvisende ?

PC3200 betyder 400 MHz. De 3200 skal bare divideres med 8 for at
give modulets hastighed i MHz, altså 3200 / 8 = 400
Ikke fordi RAM modulet kun kan køre 400 MHz, men det er den hastighed
det er beregnet til at køre mad. Det kan sagtens køre langsommere og
somme tider endda også en smule hurtigere ( overclocking )

Det er da meget muligt at det er en indstilling i din BIOS der står
forkert. Nu kender jeg ikke CpuZ, så jeg ved ikke lige hvordan
det viser tingene og jeg kender heller ikke dit bundkort, så jeg
ved jo ikke om det f.eks. kører med Dual Channel RAM

Har du set hvad der står på din skærm, lige når du tænder for
maskinen? Jeg kører selv med PC3200 RAM og når jeg tænder
er noget af det første der dukker op en oplysning om at mine
RAM kører 400 MHz. Præcis hvad der bliver vist afhænger
selvf. af hvilken BIOS man har.

mvh Mads

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-12-06 20:27

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in

> PC3200 betyder 400 MHz. De 3200 skal bare divideres med 8 for at
> give modulets hastighed i MHz, altså 3200 / 8 = 400

Nej, PC3200 er 200MHz - men da RAM modulet kører med double data rate (ddr)
giver det en effektiv MHz værdi på 400 - det er det man kalder DDR-400. Med
andre ord kører bundkortet "kun" 200MHz på bussen.

/flemming

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-12-06 13:27

Hej Morten, du skrev i dk.edb.hardware:

> Du skriver at pc3200 altid er 400 Mhz, men ifølge "CpuZ", kører
> mine ram som 200 Mhz, men er det mit bundkort der bestemmer det
> eller er programet misvisende ?

Programmet er skam ikke spor misvisende. Og det er det rene "Alice In
Wonderland" i og med både du, Mads og CPU-z har ret

Den "virkelige" hastighed er 200 MHz (som CPU-z måler), men den
effektive er 400 MHz.

Det hænger - firkantet og ultrakort - sammen med, at DDR SDRAM i
modsætning til den ældre SDR SDRAM kan arbejde på op og ned i hver
svinging. Det gør, at en "virkelig" hastighed på fx 200 MHz giver en
effektiv hastighed på det dobbelte, dvs. 400 MHz. (Og ja, de bliver
kaldt PC3200 400 MHz).

Så hvis dine RAM ellers er DDR RAM og CPU-z siger 200 MHz er det altså
dem, der sælges under 400 MHz (og som de effektivt leverer uanset de
egentlig kører med 200 MHz).

Der er en lille god forklaring på bl.a. Wiki,
<http://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM>

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Morten

Dato : 13-12-06 02:00

Fra : JK

Dato : 13-12-06 12:44

wrote:

>Jeg skal købe nye ram til min pc. Har for tiden 1 Gb pc3200 kingston 200
>Mhz, og har planer om at købe 1 Gb extra. Men kan jeg sætte pc3200, 400 Mhz
>ram sammen med dem ?

Start med at finde ud af om bundkortet har ledige ramslots (ved at
åbne kassen og kigge).

Ja, så kan du sætte DDR pc3200 af andre mærker sammen med.

Pas på ikke at købe DDR2 moduler. De er billigere nutildags, - men de
har hakket placeret anderledes, da de bruger en anden spænding end
DDR. Så DDR2 kan ikke indsættes i din PC.

mvh

John

Fra : Morten

Dato : 13-12-06 13:48

"Morten" <gartnerm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal købe nye ram til min pc. Har for tiden 1 Gb pc3200 kingston 200
> Mhz
>
> Mvh Morten.

Takker for alle svarene. Nu må jeg bare ud og investere i et par ram-blokke
da det er hvad der er plads til på bundkortet.

Mvh. Morten