ASrock 775Dual VSTA/Core2Duo problemer
Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 10-12-06 00:39

Hej,

har lige investeret i et ASrock 775Dual VSTA bundkort (for at jeg kunne
genbruge mit gamle grafikkort+RAM) og en Core 2 Duo processor (E6400) -
og er løbet ind i nogle problemer.

Beskrivelse af forløbet:

Jeg smider det nye hardware i maskinen og booter den op i Windows XP
(SP2, rimeligt velopdateret). Kort efter Windows begynder at starte
kommer der en blå skærm og maskinen rebooter med det samme - prøver i
fejlsikret tilstand og med automatisk reboot slået fra, men stadig en
blå skærm, og den fortæller intet om en evt. skyldig driver.
Derefter prøver jeg at hoppe i linux. Heldigvis virker det perfekt dér
(dog uden SMP-enabled kernel).

Hmm... Tænker straks at det er fordi Windows under installationen har
antaget at det ikke er et SMP system, og derfor ikke virker med den nye
CPU. Prøver derfor at geninstallere, men desværre kommer der også blå
skærm i installationen (mens den er ved at loade drivere) - også ved
gentagne forsøg. I dette tilfælde siger den at kbhid.sys er skyldig,
hvorefter jeg straks går ind i BIOS og slår USB fra. Og vupti, pludselig
forsvinder fejlen. Men desværre kommer der bare en anden blå skærm
kort tid efter jeg har fortalt hvor der skal installeres. Denne gang
uden at nævne en driver.

Jeg har slået RAID fra i BIOS da det ifølge manualen gør at det ikke er
nødvendigt at have en diskette med drivere til installationen. Men da
installationen kunne finde disken, så går jeg ud fra at det ikke er det
der er problemet.

Min Windows XP install-cd er pænt oldnordisk og uden nogle opdateringer.
Er muligvis et problem kan jeg forestille mig...

Forslag til hva pokker jeg kan gøre? - udover at skifte 100% til linux :)
(er ved at kompilere en SMP kernel nu, det bliver spændende at se hvor
meget fart over feltet der kommer).

Har i øvrigt kørt memtest, ingen ramfejl.

På forhånd tak for inputs...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Mads

Dato : 10-12-06 02:10

On Sun, 10 Dec 2006 00:38:58 +0100, Rasmus Neckelmann
<neckelmann@gmail.com> wrote:

>Min Windows XP install-cd er pænt oldnordisk og uden nogle opdateringer.
> Er muligvis et problem kan jeg forestille mig...

Hvad med at lave en Slipstreamet XP install CD? Det er faktisk ikke
så svært og så har du alle de store opdateringer og SP2 inde fra
starten.
http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/

mvh Mads

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 10-12-06 15:12

Mads wrote:

> Hvad med at lave en Slipstreamet XP install CD? Det er faktisk ikke
> så svært og så har du alle de store opdateringer og SP2 inde fra
> starten.

Hmm, har ikke andre XP-maskiner ved hånden, så tror det ville være lidt
svært.

Men anyway, det lykkedes mig heldigvis at få XP ind på den. Det er åbenbart
meget vigtigt at bruge RAID driveren til installationen, selvom der står i
manualen at det ikke behøves...

Det endte lykkeligt, jubii :)

--
mvh Rasmus Neckelmann