Bundkortet genkender ikke et PCI USB 2.0
Fra : Eliasen

Dato : 09-12-06 16:05

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Har forsøgt på en ældre AOpen at
montere et PCI-kort med fire USB 2.0 porte. Min "Sandra" siger at kortet
er installeret, selv om der ikke blev spurgt til drivere eller fremkom
besked om ny hardware installeret efter genstart. Jeg kan se at
tilsluttede enheder strømforsynes, men de er ikke tilgængelige i Device
Manager og der spørges heller ikke til drivere til dem. Driverne til
PCI-kortet er forsøgt manuelt installeret, med samme resultat efter
genstart.

Hvilke informationer mangler jeg at give Jer, før jeg kan begynde at
fejlsøge? Jeg har rykket de to USB-porte foran på kabinettet fra på MB
og sat en 3.5" kortlæser på den ene stikforbindelse på MB. Kan
PCI-kortets placering i "rækkefølgen" på MB have indflydelse?

--
Eliasen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-06 16:13

On Sat, 9 Dec 2006 16:05:10 +0100, "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

> [...]

>og sat en 3.5" kortlæser på den ene stikforbindelse på MB. Kan
>PCI-kortets placering i "rækkefølgen" på MB have indflydelse?

Jeg kan forestille mig flere muligheder:

Der kan være gået ged i ACPI-opsætningen - Det løses ved at nulstille
BIOS: Flyt reset jumperen på bundkortet frem-og-tilbage. Husk der må
** ikke ** være strøm på maskinen imens..

Alternertivt er det noget ved PCI-versionen på bundkortet (måske PCI
1.0) og usb-kortets PCI-version (2.1 !?).

På nogle gamle maskiner er der BIOS-indstillinger der
aktivere/deaktivere PCI 2.1 understøttelse - Check dette...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-12-06 17:13

> Hvilke informationer mangler jeg at give Jer, før jeg kan begynde at
> fejlsøge? Jeg har rykket de to USB-porte foran på kabinettet fra på MB

OS!!!!!

Bemærk, at der er mindst eet muligvis to USB/PCI chipset som ikke virker
under w2k...

http://support.microsoft.com/?kbid=233163

Hvor gammelt er dit bundkort. Er det så gammelt, at det ikke understøtter
PCI versionen?

Claus

Fra : Eliasen

Dato : 09-12-06 17:47

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
> virker under w2k...
>
> http://support.microsoft.com/?kbid=233163
>
> Hvor gammelt er dit bundkort. Er det så gammelt, at det ikke

Min fejl. Det var nogle af de basale oplysninger jeg ikke gav. Det er XP
SP2 og VIA CS 6212. Det sjove (naaaaah) er at jeg får kortet op at køre
når jeg fjerner mit grafikkort (nVidia 5200).

--
Eliasen

Fra : Hans

Dato : 09-12-06 17:56

Eliasen wrote:

> Min fejl. Det var nogle af de basale oplysninger jeg ikke gav. Det er
> XP SP2 og VIA CS 6212. Det sjove (naaaaah) er at jeg får kortet op at
> køre når jeg fjerner mit grafikkort (nVidia 5200).

Prøv et andet PCI-slot.

Hans

Fra : Eliasen

Dato : 09-12-06 18:09

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Prøv et andet PCI-slot.

Alle slots er forsøgt på kryds og tværs ud fra et nedskrevet mønster. :(

--
Eliasen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-06 18:26

On Sat, 9 Dec 2006 18:09:24 +0100, "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

>Alle slots er forsøgt på kryds og tværs ud fra et nedskrevet mønster. :(

Har du prøvet at nulstille BIOS og/eller pille ved PCI-indstillingerne
i BIOS ??

Fra : Eliasen

Dato : 09-12-06 19:58

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> Har du prøvet at nulstille BIOS og/eller pille ved PCI-indstillingerne
> i BIOS ??

Jep, alt logisk og ulogisk er der pillet ved. Det ser ud til at bunde i
IRQ-problemer. Se mit svar til dig andetsteds.

So far, tak for hjælpen. Om ikke andet så for Jeres medfølelse! :)

--
Eliasen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-12-06 18:21

> Min fejl. Det var nogle af de basale oplysninger jeg ikke gav. Det er
> XP SP2 og VIA CS 6212. Det sjove (naaaaah) er at jeg får kortet op at
> køre når jeg fjerner mit grafikkort (nVidia 5200).

Så må du stille IRQ og den slags manuelt. Prøv at se, hvad der deles, når
maskiner starter op. Så kan (burde) du I BIOS sætte det hele manuelt.

Claus

Fra : Eliasen

Dato : 09-12-06 18:25

> Så må du stille IRQ og den slags manuelt. Prøv at se, hvad der deles,
> når maskiner starter op. Så kan (burde) du I BIOS sætte det hele
> manuelt.

Har lige konstateret at de to kort gerne vil slås. Leger nu med IRQ'en.
Tak indtil videre! :)

--
Eliasen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-06 19:46

On Sat, 9 Dec 2006 18:25:00 +0100, "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

>Har lige konstateret at de to kort gerne vil slås. Leger nu med IRQ'en.

Moderne hardware er Plug And Play og opsætningen styres af BIOS og
operativsystemet gennem ACPI-systemet. Det er kun med rigtig gamlle
pre-PCI kort det er nødvendigt for brugeren at pille ved IRQ'er og
porte...

Fra : Eliasen

Dato : 09-12-06 19:56

> [...]
> operativsystemet gennem ACPI-systemet. Det er kun med rigtig gamlle
> pre-PCI kort det er nødvendigt for brugeren at pille ved IRQ'er og

Den er jeg med på og det er der min frustration sætter ind. Der er
tilsyneladende konflikter jeg ikke har fået øje på tidligere, men det
ser så småt ud som om jeg kan nærme mig noget brugbart ved at flytte
IRQ'en på de respektive enheder, men med respekt for adresserne. Damn,
hvor bøvlet. Vil ikke have et VIA chipset i sådan en fætter næste gang.
:(

--
Eliasen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-12-06 13:13

> [...]
> IRQ'en på de respektive enheder, men med respekt for adresserne. Damn,
> hvor bøvlet. Vil ikke have et VIA chipset i sådan en fætter næste

Det behøver ikke at være VIA's skyld. Jeg havde lignende problemer på et
propfyldt Asus/Intel board (TUSL2), et board som nok er det mest stabile
bundkort, jeg længe har haft.

Nogle gange er der bare problemer...

Claus