Andet multimedie
bentjuul 3670
OT: Reklame: Adobe, sådan;-)
Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-07 19:22

OK, dette er nok en reklame, og derfor muligvis OT, men jeg har lyst til
at dele en solskinshistorie med Jer

I november sidste år opgraderede jeg mine Adobeprogrammer til CS 2.
I den forbindelse opdagede jeg, at jeg kvalificerede mig til en gratis
opdatering, fordi CS 2.3 var lige på trapperne.

Jeg havde så to mailudvekslinger med Adobe kundeservice, og i forgårs
fik jeg en mail, at min pakke var afsendt.

I dag har jeg så modtaget Adobe CS 2.3 upgrade + DreamWeaver 8.0.2
ganske gratis.
(CS 2.3 upgrade er ekvivalent med Acrobat 8 pro).

Jeg synes, Adobe har håndteret min handel til UG+, og jeg fortryder ikke
et sekund, at jeg i 1998/1999 satsede/valgte Adobe.

Jeg håber, andre har ligeså gode erfaringer.

God weekend fra

M.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-02-07 14:20

On Sat, 3 Feb 2007 19:21:44 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten
Lind) wrote:

Lyder dejligt for dig - men du ved godt at CS3 er lige på trapperne,
ikke?

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-07 15:49

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

> On Sat, 3 Feb 2007 19:21:44 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten
> Lind) wrote:
>
> Lyder dejligt for dig - men du ved godt at CS3 er lige på trapperne,
> ikke?

Jo, men dét gør ikke noget - kender nogle, der stadig benytter Photoshop
5, hæ, hæ.....

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-02-07 14:34

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> et sekund, at jeg i 1998/1999 satsede/valgte Adobe.
>
> Jeg håber, andre har ligeså gode erfaringer.

Adobe Illustrator version 11 på dansk kan ikke skrive snabel-a! Man
burde jo have pengene tilbage, men Adobe er sk... ligeglade.

Version 12 kan godt skrive snabel-a, til gengæld chrasher programmet
ustandseligt, det samme gør InDesign. Hamrende ustabilt - Adobe er sk...
ligeglade!

Forleden ringede jeg til Adobes support og trykkede mig ind på at jeg -
mod ventetid - fik dansk support. En meget hurtigt snakkende - muligvis
svensk - supporter tog røret, hvortil jeg befippet svarede "hvabehar?".
Røret blev øjeblikkeligt smidt på! Han var åbenbart sk... ligeglad!

At du overhovedet har opdaget at du kunne opgradere gratis er lidt af et
under. I årevis har Adobe hæget om deres lille hemmelighed - undtagen i
salgssituationen - at man kunne få opgraderet gratis, hvis man købte
deres tidligere produkt efter at en ny version var lanceret. Hvordan man
skulle forholde sig, hvem man skulle henvende sig til og hvornår var
praktisk taget umuligt at hitte redde på. Burde det ikke foregå
automatisk hvis man f.eks. registrerer sig hos Adobe, hvorved alle
oplysninger jo er tilstede - nej da, for Adobe er sk... ligeglade (når
først pengene er sendt over disken).

Adobe har solgt mange flerbruger licenser til danske amter og der har
været brug for en ordning, således at licenserne kunne blive splittet op
og dermed følge med brugerne over i region, stat og amter. Og gæt
engang! Adobe er sk... ligeglade - de svarer ikke engang på en skriftlig
henvendelse. Gad vidst hvor amnge millioner Adobe tjener på det!

Adobe er i dag værre end Quark var før de blev udfordret på deres
monopol. Adobe er værre end Microsoft. De er blevet for store og alt for
dominerende.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-07 16:58

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]

Hej Stig

> Adobe Illustrator version 11 på dansk kan ikke skrive snabel-a! Man
> burde jo have pengene tilbage, men Adobe er sk... ligeglade.

Hmm....jeg havde Illustrator 10 inden opgraderingen, så dét véd jeg ikke
- 10´eren kunne/kan godt skrive @.....

> Version 12 kan godt skrive snabel-a, til gengæld chrasher programmet
> ustandseligt, det samme gør InDesign. Hamrende ustabilt - Adobe er sk...
> ligeglade!

Ja, det kan 12´eren godt, men det "chrash"´er altså ikke på min maskine
- ej heller InDesign.....eller de andre programmer - Alle Adobes
programmer har på mine maskiner gennem tiden kørt fuldstændig normalt og
uden problemer.

> [...]
> svensk - supporter tog røret, hvortil jeg befippet svarede "hvabehar?".
> Røret blev øjeblikkeligt smidt på! Han var åbenbart sk... ligeglad!

Hmm.....ja, det er en lorteoplevelse - sådan én har jeg haft med TDC,
bvadr

> [...]
> automatisk hvis man f.eks. registrerer sig hos Adobe, hvorved alle
> oplysninger jo er tilstede - nej da, for Adobe er sk... ligeglade (når

Nåeh......det ved jeg nu ikke - (jeg sætter mig næsten altid ind i de
ting, jeg beskæftiger mig med) - på Adobes hjemmeside er muligheden
omtalt, og det var faktisk ikke så svært, som du siger.

Som tidligere omtalt skrev jeg en mail til Adobes danske kundeservice,
som bekræftede min iagttagelse. Derefter skulle de blot bruge en kopi af
fakturaen samt et serienummer - så det var en scanning af fakturaen og
tre mails frem og tilbage - længere var historien ikke.

Da Adobe havde afsendt DVD´erne med opgraderingerne + Macromedia 8.0.2
fik jeg en mail med sporingsnummer og ordrenummer.

Der var ingen hjemme, da UPS kom med pakken, men de afleverede den hos
naboen.

Men jo, jeg kan godt følge din tanke om, at det burde foregå automatisk,
når man nu har registreret, men det gør det så ikke.

> [...]
> engang! Adobe er sk... ligeglade - de svarer ikke engang på en skriftlig
> henvendelse. Gad vidst hvor amnge millioner Adobe tjener på det!

OK - det har jeg ingen anelse om.....det lyder ikke så godt. På den
anden side kan man vel ikke lade licensen følge brugeren, blot fordi den
til enhver tid siddende regering laver om på
landets(regioner/amter/kommuner/m.m.) infrastruktur?

> Adobe er i dag værre end Quark var før de blev udfordret på deres
> monopol. Adobe er værre end Microsoft. De er blevet for store og alt for
> dominerende.

Hmm....det skal jeg ikke kunne sige noget om - det er muligt, du har
ret, for du véd nok mere om det end jeg, men jeg føler mig i hvert fald
godt behandlet.

> Stig Leerbeck

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-02-07 18:11

> [...]

> Hmm....det skal jeg ikke kunne sige noget om - det er muligt, du har
> ret, for du véd nok mere om det end jeg, men jeg føler mig i hvert fald

Men Adobes verden er stadig så indskrænket, at InDesign til Macintosh
ikke kan fremstille et alfabetisk index med tegn, der ikke findes i det
engelske alfabet. PageMaker kunne. InDesign til Windows kan godt.
Hvis man søger på problemet på Adobes hjemmeside, kan man finde et notat
om, at de kender problemet og arbejder på sagen. Men det er da en ringe
trøst. Hvorlænge er det nu lige, at InDesign har eksisteret?
Jeg har - foreløbig uden held - opfordret MacBruger til at slå sig
sammen med sine skandinaviske søsterorganisationer om at sende Adobe en
protest.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-02-07 06:44

"Ove Steen Smidt"
> [...]
> Jeg har - foreløbig uden held - opfordret MacBruger til at slå sig
> sammen med sine skandinaviske søsterorganisationer om at sende Adobe en

Prøv at bruge adobeforums.com , indimellem beklager folk sig
over forskellige ting og får noget respons fra folkene der sidder
med programeringen - men det foregår på engelsk.. -max-

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-02-07 16:09

-max- <max@amarzone.dk> wrote:

> "Ove Steen Smidt"

> Prøv at bruge adobeforums.com , indimellem beklager folk sig
> over forskellige ting og får noget respons fra folkene der sidder
> med programeringen - men det foregår på engelsk.. -max-

Jeg har sendt adskillige indlæg til dette forum gennem flere år om
emnet. Og det er der andre brugere fra Norge og Sverige, der har gjort -
uden at det er blevet taget til efterretning af de ansvarlige. Man
skulle tro, at det ville være et problem, som danske mac-dtp-brugere
tillagde stor betydning og ville lægge sig i selen for at få løst gennem
massive protester til Adobe. Det er jo umuligt at benytte programmet til
en seriøs faglig publikation i et nordisk land. - Men det er der måske
heller ikke så mange, der gør.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-02-07 16:12

> [...]

> ting, jeg beskæftiger mig med) - på Adobes hjemmeside er muligheden
> omtalt, og det var faktisk ikke så svært, som du siger.

I dag kan det lade sig gøre at finde det - det kunne man ikke før, men
nemt er det sgu ikke og hvis de virkelig var intereseret i at man skulle
benytte sig af tilbuddet så kunne de demt tilbyde en slags automatisk.

Jeg synes man skal tage prisen for produkterne med i betragtning. Adobes
software er langt dyrere at anvende end konkurrenternes fordi de
ustandseligt kommer med opdateringer, der mest af alt skabes for at
tjene penge.

Så kan man godt forlange lidt service!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Esben

Dato : 05-02-07 19:32

"Stig Leerbeck" <stigleerbeck@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> software er langt dyrere at anvende end konkurrenternes fordi de
> ustandseligt kommer med opdateringer, der mest af alt skabes for at

Prisen hænger nok mere sammen med at de nærmest har defacto standarden for
den slags software og alt der er postscriptbaseret (se bare hvad et
PS-klistremærke koster på en storformatprinter). At de køber konkurrenter op
med arme og ben gør det vel heller ikke bedre. Ikke at deres produkter og
produktudvikling fejler noget generelt- de nye funktioner i nye
Photoshopversioner er fx altid til at tage og føle på.

--
Esben

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-07 19:41

Esben <esben@gruf.land> wrote:

> [...]
> produktudvikling fejler noget generelt- de nye funktioner i nye
> Photoshopversioner er fx altid til at tage og føle på.

I har måske begge ret, men CS 2.3 Premium koster altså kun det halve af
det, jeg har givet for mine licenser til hhv. PhotoShop, InDesign,
GoLive, Acrcobat Pro & Illustrator.

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-02-07 22:29

> [...]

> - ej heller InDesign.....eller de andre programmer - Alle Adobes
> programmer har på mine maskiner gennem tiden kørt fuldstændig normalt og

Bruger du dansk eller engelsk?

Illustrator 12 går ned på G5'ere og Intel maskiner, så det er en lyst.
Tilsyneladende ustabil på flere sprog eftersom Apples fora har flere
indlæg med problemet og ingen løsninger. Hvor meget det generer afhænger
vel af hvor meget man bruger den. Selv bruger jeg den ikke ret meget så
jeg starter den jo bare igen, men det er da irriterende.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-07 03:30

> [...]

> vel af hvor meget man bruger den. Selv bruger jeg den ikke ret meget så
> jeg starter den jo bare igen, men det er da irriterende.

Jeg bruger den danske udgave, og den ligger på en Dual core 2,3GHz G5
PPC. Den har ikke været gået ned endnu, den bliver brugt mindst en gang
om dagen, og den har været installeret siden december.

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-02-07 08:29

> [...]

> PPC. Den har ikke været gået ned endnu, den bliver brugt mindst en gang
> om dagen, og den har været installeret siden december.

Bruger du mange skrifter eller er det mest til tegninger?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-07 10:43

> Bruger du mange skrifter eller er det mest til tegninger?
>
> Stig Leerbeck

Jeg bruger faktisk flere skriftsnit(kort, plakater osv), end jeg laver
tegninger.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-07 04:45

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Bruger du mange skrifter eller er det mest til tegninger?

Hvilken fontmanager bruger du? Bruger du autoaktivering?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-02-07 09:15

> Hvilken fontmanager bruger du? Bruger du autoaktivering?

Vi havde problemet før installation af suitcase og vi havde det efter,
men muligvis er der forskel i indstillingerne af auto-aktivering.

Jeg var lige ved at sige, "selvfølgelig bruger vi autoaktivering"- det
er en af de væsentligste fordele ved font-værktøjer.

Hvordan mener du at det skal håndteres?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-07 21:16

> [...]

> Jeg var lige ved at sige, "selvfølgelig bruger vi autoaktivering"- det
> er en af de væsentligste fordele ved font-værktøjer.

Manuel aktivering af fonte i fontmanageren - frem for at lade
fontmanageren gætte sig frem til hvilken font der skal anvendes.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-03-07 19:14

> Manuel aktivering af fonte i fontmanageren - frem for at lade
> fontmanageren gætte sig frem til hvilken font der skal anvendes.

Det kræver jo bare at brugeren ved hvad det er for en font - så er det
jo ham der skal til at gætte.

Suitcase Fusion har jo en genkendelse, der (burde) sikre den rigtige
skrifts aktivering.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-07 20:00

> Det kræver jo bare at brugeren ved hvad det er for en font - så er det
> jo ham der skal til at gætte.
>
> Suitcase Fusion har jo en genkendelse, der (burde) sikre den rigtige
> skrifts aktivering.

Auto Font Aktivering er roden til alt ondt. Hvis du er seriøs ved du
også hvilke fonte du har brugt. Det andet er ren dovenskab.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-03-07 09:07

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Auto Font Aktivering er roden til alt ondt. Hvis du er seriøs ved du
> også hvilke fonte du har brugt. Det andet er ren dovenskab.
>
> /thomas

Se, nogle mennesker har det med at smide om sig med fordomme udelukkende
fordi de kun kan se til egen næsetip.

Ja undskyld, men du kalder mig både doven og useriøs, hvilket jeg ikke
bryder mig om.

Men...

Du har da ret, hvis du altid sidder med dine egne jobs og hvis din
timebetaling er så "seriøs", at du kan bruge den tid det tager at åbne
241 skriftsnit til det nye feriekatalog til Øster Bavelse Strandcamping
hver gang du skal rette et komma eller genudskrive de 4 sider med
annoncen fra Legoland.

Ellers har du - efter min bekedne mening - ikke ret!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-07 09:27

> [...]

> annoncen fra Legoland.
>
> Ellers har du - efter min bekedne mening - ikke ret!

Njaeh, det var nu ikke min mening. Jeg mener bare at autoaktivering
skaber flere problemer end det gavner. Istedet anbefaler jeg at man
laver set til hhv. job, kunder etc. etc. og aktiverer dem manuelt "as
needed".

Men heldigvis er det et frit land, så hvis autoaktivering virker for dig
then Bobs you're uncle :)

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-03-07 22:24

> [...]

> hhv. job, kunder etc. etc. og aktiverer dem manuelt "as needed".
>
> Men heldigvis er det et frit land, så hvis autoaktivering virker for dig

Jeg tænkte egentligt nok, at det ikke var din mening, så alt forladt

Stig Leerbeck -- www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-07 23:37

> Det kræver jo bare at brugeren ved hvad det er for en font - så er det
> jo ham der skal til at gætte.

> Suitcase Fusion har jo en genkendelse, der (burde) sikre den rigtige
> skrifts aktivering.

Den tidligere version er imho ganske god til at gætte forkert.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-02-07 14:33

On Wed, 7 Feb 2007 04:45:12 +0100, Morten Reippuert
Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

>Hvilken fontmanager bruger du? Bruger du autoaktivering?

Jeg bruger Corels (fulgte med WordPerfect) Bit Stream Font Navigator
som er lidt lettere at bruge end Adobes Bit Stream og har lettere ved
at lave previews.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-07 00:35

nyhedsgruppen dk.edb.grafik slettet.

> [...]

> et sekund, at jeg i 1998/1999 satsede/valgte Adobe.
>
> Jeg håber, andre har ligeså gode erfaringer.

Her er mine erfaringer.

Jeg bruger desværre Reader 7, som er fyldt med sikkerhedshuller, fordi
Reader fra og med version 6 bl.a har mulighed for at afvikle indlejede
java-scrip. Det betyder, at jeg har skulle og sikkert fremover bliver
nød til jævnligt at hente 50 - 60 MB sikkerhedsopdateringer hos Adobe.
Og administrationen af deres updates er noget rod. F.eks selv om jeg har
hentet update 7.0.9 figurerer den stadig på listen over updates man kan
hente.

Reader har heller ingen un-installer.

Jeg håber virkelig, at Microsoft får skovlen under Adobe med deres egen
document reader i Vista.