Andet multimedie
bentjuul 3670
Bedste Tegneprogram
Fra : Bjørnar

Dato : 26-01-07 01:31

Hej NG
Har kigget efter et tegneprogram, og finder mange. (eks. CorelDraw)
Problemet er jo, at man ikke kan prøve dem alle og vurdere ud fra egne
erfaringer.
Så mit spørgsmål er: Er der nogle her inde, som kender til denne type
programmer, og som vil give et bud på; Hvilket tegneprogram som er det
bedste?
Mvh. Bjørnar

Fra : Gert Hansen

Dato : 26-01-07 07:40

Det er svært fordi der er mange følelser og personlige præferencer blandet
ind i vurderingen af brugen af et program. Samtidig er det sådan at de der
bruger et bestemt - og sværger til dette jo i vid udstrækning ikke har
testet det der bruges over for andre.

Et godt et - og som er open source = gratis er Inkscape der teknisk og
funktionsmæssigt kan sidestilles med Adobe Illustrator eller Corell Draw.

Hilsen - og god jagt

Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : C. Nielsen

Dato : 26-01-07 09:22

"Gert Hansen" <gert@mad.dk> skrev
> [...]
> open source = gratis er Inkscape der teknisk og funktionsmæssigt kan
> sidestilles med Adobe Illustrator eller Corell Draw.

Du skal overveje hvad det er du gerne vil tegne.
De forskellige programmer har hver deres styrke.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

www.gekkographic.dk www.gekkoline.dk
"smile and the world smiles back, I hope"

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 27-01-07 08:22

"Gert Hansen" <gert@mad.dk> skrev i en meddelelse

> Et godt et - og som er open source = gratis er Inkscape der teknisk og
> funktionsmæssigt kan sidestilles med Adobe Illustrator eller Corell Draw.

Kan være man skal tage et kig på det. Jeg har også været ude at kigge efter
noget andet. Har anvendt Corel Draw og Corel Photopaint i mange år, men
kunne godt sommetider have brug for noget lidt mere avanceret.

Derfor downloadede jeg gimp for nyligt (vistnok efter et tip i denne
gruppe), men blev faktisk lidt skuffet. Programmet kan ganske rigtigt en
masse ting, men det har et dårligt brugerinterface. F.eks. skal man bruge to
forskellige værktøjer hvis man skal flytte et objekt og strække det.
Tekstobjekter fungerer heller ikke særlig godt. De har det med at miste
deres egenskaber så man ikke bare kan klone et tekstobjekt og så rette i
teksten bagefter.

Findes der gode programmer til frihåndstegning som er gratis eller næsten
gratis?

Olav

Fra : per christoffersen

Dato : 26-01-07 09:56

> [...]

> Så mit spørgsmål er: Er der nogle her inde, som kender til denne type
> programmer, og som vil give et bud på; Hvilket tegneprogram som er det

Der er flere ting, der afgør hvad der er det bedste. Nogle af dem er:
- Hvad du gerne vil tegne, - programmerne har deres styrke på forskellige
områder
- Hvad der er bedst for dig at bruge, - de fleste af dem kan sikkert
downloades i prøveversioner, så du kan prøve dem selv i praksis. Der er
forskelle (store som små) i programmer, og nogle foretrækker den ene
fremgangsmåde for den anden
- Om du har brug for mere end at kunne tegne. Corel Draw feks. kan håndtere
flere sider, mens illustrator kun akn klare en side i hvert dokument. Det
giver en forskel hvis man gerne vil arbejde med publikationer også.
- Hvem du skal samarbejde med. I den grafiske branche er Adobe-programmerne
mere eller mindre en industri-standard, og der er stor fordele i at kunne
udveksle dokumenter i Adobes egne formater. Kun Adobes egne programme
runderstøtter vidst dette fuldt ud.
- Hvad du vil betale. Her er der rigtig store forskelle...

/Per

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 26-01-07 12:22

On Fri, 26 Jan 2007 01:30:45 +0100, Bjørnar
<bjornarFJERN@FJERNmail.dk> wrote:

> [...]
>Så mit spørgsmål er: Er der nogle her inde, som kender til denne type
>programmer, og som vil give et bud på; Hvilket tegneprogram som er det

Netop CorelDraw kan du prøve i 30 dage, og flere andre har lignende
muligheder.
Her er link til "CorelDraw Try it"
http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=uk/ProcessLayout&lc=en&ppg=CorelCorp/Trials/DownloadContainer

Men for at give dig det bedste råd, skal du fortælle hvad du skal
bruge det til.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-01-07 11:52

"Bjørnar"
> [...]
> Så mit spørgsmål er: Er der nogle her inde, som kender til denne type
> programmer, og som vil give et bud på; Hvilket tegneprogram som er det

Corel painter, er det mest langt ude omfattende program,
kan ikke sammenlignes med noget andet der ude, har haft
tidligere versioner, de var svære at komme igang med,
måske er den nyeste blevet lettere - prøv den. -max-

Fra : Studio Smalbro

Dato : 30-01-07 00:32

Xara fra xara.com er hammerhurtigt og rigtig udmærket. Du kan med fordel
købe brugt via ebay eller lign.. Det er - næsten - ligemeget om du køber
næstsidste version af Illustrator, Canvas, CorelDraw mm.
Personligt har jeg næsten opgivet CorelDraw desværre. Jeg har været utroligt
glad for det i mange år, men har desværre måttet indse at der er for mange
tidsrøvende småproblemer alle steder. Webeksport der - næsten - virker.
Typografikontrol der - næsten - virker. Eps-eksport der - næsten - virker.
Det er stadig et fint program med en god brugerflade, men summen af
småproblemer er for stor. IMHO.

Kh
Bjørn

Fra : Rado

Dato : 30-01-07 23:17

On Mon, 29 Jan 2007 17:31:44 -0600, "Studio Smalbro"
<studio@smalbro.dk> wrote:

>Xara fra xara.com er hammerhurtigt og rigtig udmærket.

Den er iøvrigt lige kommet i en Pro udgave:

http://xara.com/products/xtreme/

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern