Andet multimedie
bentjuul 3670
hjemmelavede ikoner til mapper
Fra : BA

Dato : 25-01-07 21:49

Ved ikke om det er OT, men kan man selv lave/designe ikoner, som man på
skrivebordet kan bruge i stedet for de sædvanlige gule mapper?

I bekræftende fald - hvordan

Birgitte

Fra : emj

Dato : 25-01-07 22:47

BA skrev:

>Ved ikke om det er OT, men kan man selv lave/designe ikoner, som man på
>skrivebordet kan bruge i stedet for de sædvanlige gule mapper?

Joda, jeg har flere hjemgjorte ikoner.

>I bekræftende fald - hvordan

Lav et billede i 32x32 pixels og gem som *.bmp

Hilsen emj

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-07 17:40

"emj" <emj@> wrote in message

> Joda, jeg har flere hjemgjorte ikoner.

Der findes mange ikon-programmer, MEN der findes også flotte ikoner gratis
på Nettet.
Jeg bruger altid at ændre mapper med særlige filer i - fx mappen med mp3,
wmv, billeder osv osv.

JEG har lavet en mappe "- ikoner" inde i windows\system32 som har de ikoner
jeg selv har lavet og dem jeg har downloadet. Stregen foran betyder at denne
mappe altid står øvers når du højreklikker på en mappe på fx skrivebordet og
vælger "egenskaber" "customize" på min engelske, og så "skift ikon", og
derefter "browse" i stedet for at bruge Windows ikonerne, - så er du overe i
"system32" og ser straks dine egne ikoner.

held og lykke med det, det er ganske simpelt, men meget effektivt at have
nogle gode røde ikoner fx, - der er en flot serie med røde drager, yin-yang
tegn osv på Nettet, gratis.

Fra : gitte

Dato : 26-01-07 19:19

> Ved ikke om det er OT, men kan man selv lave/designe ikoner, som man på
> skrivebordet kan bruge i stedet for de sædvanlige gule mapper?
>
> I bekræftende fald - hvordan

ja du kan, lav et billede max 32*32, gem det som bmp, omdøb filen til *.ico.

men du kan også hente gratis ikoner her.

http://www.iconarchive.com/

gitte

Fra : emj

Dato : 26-01-07 19:40

gitte skrev:

>ja du kan, lav et billede max 32*32, gem det som bmp, omdøb filen til *.ico.
¨
Det er overflødigt at omdøbe til *.ico, hvis ikonerne blot skal bruges
i windows.
Hilsen emj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-07 03:23

gitte wrote:

> ja du kan, lav et billede max 32*32, gem det som bmp, omdøb filen til
> *.ico.

*.ico-filer laves ikke ved at omdøbe *.bmp men ved at konvertere *.gif med
et dertil indrettet program gif2icon.exe eller *.png med png2ico.exe.

Hvis man bare omdøber, virker filen ikke nogen steder, fordi filformatet
ikke svarer til fil-endelsen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : emj

Dato : 27-01-07 08:26

Erik Ginnerskov skrev:

>*.ico-filer laves ikke ved at omdøbe *.bmp men ved at konvertere *.gif med
>et dertil indrettet program gif2icon.exe eller *.png med png2ico.exe.

Jaja, ingen regler uden undtagelser

>Hvis man bare omdøber, virker filen ikke nogen steder, fordi filformatet
>ikke svarer til fil-endelsen.

Bortset lige fra *.bmp, som man kan omdøbe til *.ico eller beholde som
*.bmp. Windows er ligeglad . Spørgsmålet lød på at lave ikoner til
windows.

Hilsen emj

Fra : gitte

Dato : 27-01-07 10:45

> Hvis man bare omdøber, virker filen ikke nogen steder, fordi filformatet
> ikke svarer til fil-endelsen.

det virker altså fint her hos mig. Det kan da godt være det stadig er et
bmpbillede, men man er sikker på er det er en icon-fil, når man browser, jeg
lavede en prøve inden jeg sendte forslaget, og min fil ligger bare i et
bibliotek med mine andre billeder, derfor.

gitte

Fra : BA

Dato : 28-01-07 15:24

tak for svarene - jeg glæder mig til at lege med ikoner og mapper
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Kristian Bønnelykke ~

Dato : 29-01-07 15:08

Kan også anbefale at hente på nettet prøv f.eks. : http://www.xicons.com -
de har desuden en masse rigtig lækre wallpapers

--

Mvh,
Kristian Bønnelykke Nielsen