Andet multimedie
bentjuul 3670
sharpen
Fra : Per Andreasen

Dato : 23-01-07 16:55

På TV ser man tit i krimiserier, hvordan detektiver "blæser" et billede op,
så de f.eks. er i stand til at aflæse en nummerplade på en bil fotograferet
på stor afstand. Er denne funktion ren fiktion? eller kan det lade sig gøre
på en eller anden måde?
Jeg kigger ofte på frimærker på nettet, og det ville være en meget stor
fordel, hvis man, uden at det gik ud over skarpheden, kunne forstørre et
billede og derved måske bestemme typer m.m. Jeg har forsøgt mig med
funktionen "Sharpen" i PSP 7.0 uden de helt store resultater.
På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Fra : Brian S

Dato : 23-01-07 17:21

Per Andreasen (fjern.parantes) skrev:
> På TV ser man tit i krimiserier, hvordan detektiver "blæser" et billede op,
> så de f.eks. er i stand til at aflæse en nummerplade på en bil fotograferet
> på stor afstand.

Det er begrebet "opløsning", der bestemmer, hvor mange detaljer, du
kan se, når du zoomer ind på nummerpladen. Jo højere opløsningen
er, jo flere pixels ("billedmursten") vil der være, og jo nemmere vil
det være, at aflæse nummerpladen.

> Er denne funktion ren fiktion? eller kan det lade sig gøre
> på en eller anden måde?

Det er - kort sagt - fiktion.

> [...]
> billede og derved måske bestemme typer m.m. Jeg har forsøgt mig med
> funktionen "Sharpen" i PSP 7.0 uden de helt store resultater.

Sharpen øger ikke antallet af pixels. Hvis du vil tættere på
frimærkene, kan du prøve at øge antallet af pixels i PS via Image ->
Image Size. Men det bliver næppe godt.

Brian

Fra : emj

Dato : 23-01-07 22:00

Brian S skrev:

>Det er - kort sagt - fiktion.

Hvorfor dog det? De har garanteret et ganske glimrende foto, som de
zoomer ind på. De bestemmer jo selv deres udgangsfoto.

Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 23-01-07 17:29

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk>
skrev:

> [...]
>på stor afstand. Er denne funktion ren fiktion? eller kan det lade sig gøre

Det kan lade sig gøre på samme måde, som man kan forstørre en billede
med et forstørrelsesglas.

>Jeg kigger ofte på frimærker på nettet, og det ville være en meget stor
>fordel, hvis man, uden at det gik ud over skarpheden, kunne forstørre et
>billede og derved måske bestemme typer m.m.

Du kan ikke forstørre et billede fra nettet, uden at det går ud over
skarphed.

>Jeg har forsøgt mig med
>funktionen "Sharpen" i PSP 7.0 uden de helt store resultater.

Prøv først at "resize" til f.eks 125%
Hvis det går godt, kan du prøve med lidt Unsharp Mask

Det er billedets kvalitet, der bestemmer, hvor meget det kan tåle at
blive forstørret.

Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-01-07 20:29

On Tue, 23 Jan 2007 17:28:56 +0100, emj wrote:

> Prøv først at "resize" til f.eks 125%
> Hvis det går godt, kan du prøve med lidt Unsharp Mask

> Det er billedets kvalitet, der bestemmer, hvor meget det kan tåle at
> blive forstørret.

Netop. Ingen af de 2 metoder kan kalde informationer frem som ikke er i
billedet.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : BA

Dato : 23-01-07 23:53

FX politiet har et program, hvor det er noget med, at det ud fra pixeltypen
(farve mm) og sandsynlighed 'gætter' sig til at udfylde, med de pixels, der
måtte mangle eller være ytydelige. Således skabes et sandsynligt billede.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:ep5b5i$2tc1$1@newsbin.cybercity.dk...

Fra : Per Andreasen

Dato : 24-01-07 20:10

Det var sådan et program, jeg havde i tankerne. Kender nogen et navn på
sådan et program??
mvh Per Andreasen

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-01-07 23:18

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:ep8auc$12tb$1@newsbin.cybercity.dk...
> Det var sådan et program, jeg havde i tankerne. Kender nogen et navn på
> sådan et program??
> mvh Per Andreasen

Ja, fx PhotoZoom pro 2, og det virker fint.

Fra : Asboe

Dato : 24-01-07 23:13

BA skrev i <45b691b7$0$2996$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
>måtte mangle eller være ytydelige. Således skabes et sandsynligt billede.

Hvad er det for en film du har set? Det er jo stof til en ny
konspirationsteori.

Det program du snakker om er sikkert Photoshop, det har haft den
funktion siden dets fødsel.

Iøvrigt så tror jeg ikke at en pixel kan være utydelig!

Tænk på alle de billeder politiet har fra fartkontroller, som de må
kassere .....
..... havde de et sådan 'trylleprogram' var det ikke et problem.

Informationer, der ikke er blevet registret på optagelsestidspunktet,
kan ikke senere skabes! Man kan tilføje sine egne oplysninger til
billedet, men det håber jeg ikke politiet gør

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Marianne

Dato : 24-01-07 20:18

> [...]
> op, så de f.eks. er i stand til at aflæse en nummerplade på en bil
> fotograferet på stor afstand. Er denne funktion ren fiktion? eller kan det

Et glimrende eksempel er en scene i Blade Runner, hvor helten zoomer ind på
..... en lejlighed, et værelse, en slange i værelset, et skæl på slagens og
til sidst - serienummeret på slangens skæl.

> [...]
> funktionen "Sharpen" i PSP 7.0 uden de helt store resultater.
> På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Er det en funktion som på http://images.kb.dk/present?id=dk000001 du
efterlyser? Der skal angivelig en særlig browser-plug in til. DiVu hedder
den, men så kan man også ...

mvh
marianne

Fra : Kim Jensen

Dato : 24-01-07 22:05

Marianne wrote:
> Et glimrende eksempel er en scene i Blade Runner, hvor helten zoomer ind på
> .... en lejlighed, et værelse, en slange i værelset, et skæl på slagens og
> til sidst - serienummeret på slangens skæl.

Du trænger vist til at se Blade Runner igen (men det kan heldigvis ikke
gøres for tit), for den genfortælling er altså et pænt stykke fra de
faktiske omstændigheder i filmen

Men ja, scenen med "Esper"-maskinen *er* ret sjov. Det særlige ved
maskinen er i øvrigt, at der ikke kun "zoomes" i 2D, men også
"panoreres"/"roteres" i det afbillede 3-dimensionelle rum.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Asboe

Dato : 24-01-07 22:50

Kim Jensen skrev i <45b7c9fc$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Men ja, scenen med "Esper"-maskinen *er* ret sjov. Det særlige ved
>maskinen er i øvrigt, at der ikke kun "zoomes" i 2D, men også
>"panoreres"/"roteres" i det afbillede 3-dimensionelle rum.

Netop

Fra : Marianne

Dato : 24-01-07 23:51

> [...]
> maskinen er i øvrigt, at der ikke kun "zoomes" i 2D, men også
> "panoreres"/"roteres" i det afbillede 3-dimensionelle rum.

OK - indrømmet! Det er år siden sidst. Men således påmindet husker jeg, at
den jo også kunne se om hjørner - eller måske svigter hukommelsen mig også
her

Jeg må vist se at fiske BR frem ...

mvh
marianne