Andet multimedie
bentjuul 3670
Matematiske formler - hvilket værktøj til ~
Fra : Marianne

Dato : 14-01-07 19:23

Hej

Jeg skal have nogle matematiske formler, som er integreret i alm. tekst,
over i Indesign.

Bruger jeg word-filer som udgangspunkt, hvor Equation Editor står for
formlerne går det i principet nogenlunde. Men alligevel ikke. For ved tryk
har jeg erfaret, at det, jeg så på skærmen, nu er noget ganske andet.

Hvad gør man? Gemmer formler som billeder eller hvordan?

mvh
marianne

Fra : Studio Smalbro

Dato : 14-01-07 22:33

Du kan gemme wordfilen som pdf og plascere pdf'en i InDesign. I Indesign kan
du jo sætte sider ind enkeltvis og beskære dem. Det er lidt omstændeligt men
det virker fint.

Kh
Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-07 21:15

"Marianne" <skriv@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal have nogle matematiske formler, som er integreret i alm. tekst,
> over i Indesign.

Hej Marianne

Bare nysgerrig spørgsmål, kan man ikke bruge en font i Indesig, eller er det
mere kompliceret ?

MVH
Tomasz

Fra : Marianne

Dato : 16-01-07 18:31

> Hej Marianne
>
> Bare nysgerrig spørgsmål, kan man ikke bruge en font i Indesig, eller er
> det mere kompliceret ?
>
> MVH
> Tomasz

Hej Tomasz

Mener du, om en font i Indesign skulle kunne bruges til at skrive symbolerne
i formlen? Det tror jeg ikke. Jeg har fx brug for at kunne skrive som
formlerne på http://www.formel.dk/matematik.htm

Kan jeg da det??

mvh
marianne

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-07 22:55

> Mener du, om en font i Indesign skulle kunne bruges til at skrive
> symbolerne i formlen? Det tror jeg ikke. Jeg har fx brug for at kunne
> skrive som formlerne på http://www.formel.dk/matematik.htm

Hej igen
Nej, nej det var bare spørsmål, jeg har ikke erfaring med print af
matematiske formler .

Hvis du har Mac så har jeg fundet det her
http://www.mediamac.dk/index.php/article/show/id=3064

Ellers vil jeg gøre det på det samme mode som Bjørn . Evt. hvis pdf giver
problemer i Indesig, gemme den fra Acrobaten til eps og hente i Indesign.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 17-01-07 19:11

On Tue, 16 Jan 2007 18:30:56 +0100, Marianne wrote:

> [...]
> i formlen? Det tror jeg ikke. Jeg har fx brug for at kunne skrive som

Måske skal du kikke i retning af TeX. Donald Knuth lavede TeX da han i 80'erne
var utilfreds udseendet af matematiske formler i sine bøger. Det er mit
indtryk at der er en del brugere stadig. Google "tex".
/hjj