MSSQL "4a" -> int 4
Fra : Leif Neland

Dato : 06-02-07 11:07

Findes der en måde i MsSql at konvertere som meget som muligt af en streng
til et tal, uden at få en fejl.

Så "34 heste" bliver til tallet 34

"3-4" til tallet 3

Leif

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-02-07 11:20

On Tue, 6 Feb 2007 11:06:48 +0100, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

>Findes der en måde i MsSql at konvertere som meget som muligt af en streng
>til et tal, uden at få en fejl.

En hurtig metode:
streng + 0

>Så "34 heste" bliver til tallet 34

For eksempel:
SELECT "34 heste" + 0

Det giver dog en forventet warning (Truncated incorrect DOUBLE value:
'34 heste'), men ingen fejl.

Alternativt kan du kigge på CAST, som er standard SQL:

SELECT CAST("34 heste" AS DECIMAL)

SELECT CAST("34 heste" AS UNSIGNED)

SELECT CAST("34 heste" AS SIGNED)

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-07 11:30

Peter Brodersen skrev:

> En hurtig metode:
> streng + 0

Jeg gætter på at du har læst y i stedet for s (MSSQL <> MySQL).

De metoder du viser giver fejl i MSSQL.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-02-07 11:41

On Tue, 06 Feb 2007 11:30:22 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Jeg gætter på at du har læst y i stedet for s (MSSQL <> MySQL).

Ahja - sådan går det, når man er for hurtig.

>De metoder du viser giver fejl i MSSQL.

Hm - den CAST-syntaks er ellers en del af SQL92.

Indsæt valgfri joke om at MySQL understøtter den

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Leif Neland

Dato : 06-02-07 11:40

"Peter Brodersen" <usenet2007@ter.dk> skrev i en meddelelse

> En hurtig metode:
> streng + 0
> Alternativt kan du kigge på CAST, som er standard SQL:
>
> SELECT CAST("34 heste" AS DECIMAL)
Nej, det fungerer ikke. Uanset hvad jeg prøver, om det er cast, convert
eller "34 heste" + 0 får jeg fejlen:
"Error converting '34 heste' to int"

MsSql mangler TO_NUMBER:

"The following two examples show how TO_NUMBER converts a string to a
number: removing leading and trailing zeros, resolving multiple signs and
removing plus signs, and truncating the number when it encounters a
non-numeric character:"

Det er det med at trunkere, når man når et ikke-ciffer, der mangler.

Leif

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-02-07 21:51

Leif Neland wrote:

> MsSql mangler TO_NUMBER:

Men har PatIndex

Prøv at kikke på den her artikel
http://www.databasejournal.com/features/mssql/article.php/3071531

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-07 12:34

Peter Brodersen skrev:

> Hm - den CAST-syntaks er ellers en del af SQL92.

CAST virker også fint i MSSQL - så vidt jeg kan se er det MySQL der
ikke holder sig til standarden.

Hvis jeg læser 6.10.3.b i SQL-92 korrekt, skal der kastes en
undtagelse hvis en streng, efter at den er trimmet for indledende
og afsluttende mellemrum, ikke kan læses som en "signed numeric
literal". Det er netop hvad MSSQL gør (jeg er ikke helt sikker på
om håndteringen af mellemrum mellem <sign> og <unsigned numeric
literal> er korrekt, men andre tekststrenge kaster en undtagelse
som de skal).

De følgende casts fungerer alle i MSSQL:

SELECT CAST('3' AS integer)
SELECT CAST(' 3 ' AS integer)
SELECT CAST(' -3' AS integer)
SELECT CAST(' - 3' AS integer)
SELECT CAST(' - 3 ' AS integer)

Et lille pluk fra SQL-92:

,---- [ 6.10 <cast specification> ]

`----
<http://www.contrib.andrew.cmu.edu/~shadow/sql/sql1992.txt>

> Indsæt valgfri joke om at MySQL understøtter den

Tja - eksemplet er et blandt utallige på at MySQL tillader
konstruktioner der giver fejl i andre databasesystemer (og burde
give fejl i forhold til standarderne).

Fra : Leif Neland

Dato : 06-02-07 15:45

> Tja - eksemplet er et blandt utallige på at MySQL tillader
> konstruktioner der giver fejl i andre databasesystemer (og burde
> give fejl i forhold til standarderne).

Men oftest så giver MySQL en fornuftig løsning, i stedet for at
applikationen dør med en fejl:

"4heste" -> 4
32. marts -> 1. april
substring(hest,3,0) -> ""

Så man "slipper" for en del if-then konstruktioner.

Man kan vel ikke sige "on error continue" til MsSql

Leif

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-07 16:07

Leif Neland skrev:

> Men oftest så giver MySQL en fornuftig løsning, i stedet for
> at applikationen dør med en fejl:
>
> "4heste" -> 4
> 32. marts -> 1. april
> substring(hest,3,0) -> ""

Spørgsmålet er om det er fornuftigt eller ej. Det er da meget
praktisk hvis man bare vil have skidtet til at køre uden for mange
krumspring, men det sker jo på bekostning af datasikkerheden.

Det kan godt være at 4, 1. april og "" er det der blev ment i
ovenstående, men det er ikke nødvendigvis sikkert (specielt er
sidstnævnte konstruktion problematisk i mine øjne - hvis det
betyder at MySQL konverterer et objektnavn til en streng hvis jeg
kommer til at stave det forkert).

MySQL er designet efter en filosofi hvor man i udstrakt grad lader
databasen "gætte" eller "rette" i forespørgsler for at undgå fejl.
Det er ikke en fordel i mine øjne.

Jeg kan godt savne nogle flere funktioner i MSSQL (fx direkte
understøttelse af regex), men jeg er glad for at den hellere fejler
end gætter.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-07 11:28

Leif Neland skrev:

> Findes der en måde i MsSql at konvertere som meget som muligt
> af en streng til et tal, uden at få en fejl.

Hvilken version af MSSQL?

Hvis det er 2005, kan du benytte dig er CLR-integration og få .NET
til at håndtere strengen, fx via et regex:

<http://blogs.msdn.com/sqlclr/archive/2005/06/29/regex.aspx>

I 2000 kan du måske bruge følgende xp:

<http://www.codeproject.com/managedcpp/xpregex.asp>

Begge dele er utestet.