Hente specifik værdi fra MySql
Fra : Aagaard

Dato : 16-01-07 07:34

Jeg har lavet en db med forløbende ID.
Nu skal jeg hente en værdi fra feltet 'foo' i det sidst indtastede, altså
den med højeste ID.
Hvordan gøres det?

--
Aagaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 09:15

Aagaard skrev:

> Nu skal jeg hente en værdi fra feltet 'foo' i det sidst
> indtastede, altså den med højeste ID.

Kombiner LIMIT og ORDER BY:

   SELECT foo FROM tblFoos ORDER BY ID DESC LIMIT 1
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Aagaard

Dato : 16-01-07 13:04

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid>:

> Kombiner LIMIT og ORDER BY:
>

> SELECT foo FROM tblFoos ORDER BY ID DESC LIMIT 1
> --
Takker mange gange.

--
Aagaard

Fra : Steen Olander

Dato : 21-01-07 13:24

"Aagaard" <viker@sæføli.ik> skrev i en meddelelse
> Jeg har lavet en db med forløbende ID.
> Nu skal jeg hente en værdi fra feltet 'foo' i det sidst indtastede, altså
> den med højeste ID.
> Hvordan gøres det?

Foruden Jens Gyldenkærne Clausen´s foreslag kan man,
hvis man skal bruge id-nummeret lige efter oprettelsen af posten,
hente det i php ved:

$variabel = mysql_insert_id();

Det er meget velegnet, hvis man skal referere til fra en tabel til en anden
i een registreringsproces.

Med venlig hilsen Steen Olander

Fra : Aagaard

Dato : 21-01-07 23:55

"Steen Olander" <steen.olander@stofanet.dk> skrev:
> [...]
> hente det i php ved:
>
> $variabel = mysql_insert_id();
>
> Det er meget velegnet, hvis man skal referere til fra en tabel til en

Tusind tak - det reddede min dag!

--
Aagaard