Regioner og postnumre
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 13-01-07 08:41

Hey

Jeg har ikke en dyt forstand på kommunalreformen, men den del jeg har
forstået betyder, at samtliger amter bliver nedlagt, og der bliver oprettet
5 stor-regioner i stedet, korrekt?

Jeg har en postnummer-fil fra PostDanmark, og har brug for at få koblet en
region på hvert enkelt postnummer.

Nogen der har en fil med region/postnummer til at ligge? Er der andre
aktuelle inddelinger af Danmark, som man kan gøre brug af, hvis man vil
lave geografiske søgninger?

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-07 10:00

On Sat, 13 Jan 2007 08:41:13 +0100, Bo Kamp Dudek
<bo@FJERNfamiliendudek.dk> wrote:

> [...]
>
>Nogen der har en fil med region/postnummer til at ligge? Er der andre
>aktuelle inddelinger af Danmark, som man kan gøre brug af, hvis man vil

Hvis du har mod på webservices, kan du benytte dig af de offentlige af
slagsen: http://aws.oio.dk/

Den webservice, du skal have fat i, er GetDistrictNameByPostalCode.

Bemærk, at de ikke har fået skiftet over til de nye regioner endnu -
men det kommer en gang i januar, jf et indlæg i deres forum:
http://isb.oio.dk/FORUM/ShowPost.aspx?PostID=793

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 13-01-07 15:09

[...]

> Hvis du har mod på webservices, kan du benytte dig af de offentlige af
> slagsen: http://aws.oio.dk/

hmmm, jeg er ikke vant til at kommunikere med webservices, men kan vel lære
det.. idéen er vel, at jeg forespørger en webservice om en region ud fra et
postnummer som parameter eller hur??

guides på nettet omkring webservices og tilgangen til disse??

mvh
bo dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 13-01-07 17:20

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNfamiliendudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> postnummer som parameter eller hur??
>
> guides på nettet omkring webservices og tilgangen til disse??

Måske du skulle nævne, hvorfra du kommunikerer ?
(.Net, java, Flash eller whatever)

Hvis du bruger .Net, søg i sdk efter wsdl og søg efter wsdl.exe i
..../programmer/Microsoft.Net/sdk/vX.X/bin/
(vX.X = hvad version du nu bruger)

Flash....klik F1 :)
(WebServiceConnector componentet i mx 2004 prof.)

Java :
http://java.sun.com/webservices/

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 13-01-07 21:05

[...]

> Måske du skulle nævne, hvorfra du kommunikerer ?
> (.Net, java, Flash eller whatever)

php og javascript.. kan man komme videre med det??

mvh
bo dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 14-01-07 00:12

> [...]
>
> php og javascript.. kan man komme videre med det??
>
> mvh
> bo dudek
> www.familiendudek.dk

Uden at kende til ret meget php5....ja.
Du skal vist have fat i soapclient-klassen.
http://dk2.php.net/soap_soapclient_soapcall

(sikkert en god ting generelt at kunne. )

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Leif Neland

Dato : 13-01-07 23:30

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> vel lære det.. idéen er vel, at jeg forespørger en webservice om en
> region ud fra et postnummer som parameter eller hur??

Du kan ikke få det til at virke, fordi der ikke er noget svar.
Der er ingen sammenhæng mellem postnumre og regioner.
En region har flere postnumre og et postnummer kan have flere regioner.

Så drop det

Leif

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 14-01-07 00:10

[...]

> [...]
> Der er ingen sammenhæng mellem postnumre og regioner.
> En region har flere postnumre og et postnummer kan have flere regioner.

det er selvfølgelig reelt nok, men hvodan dælen laver man så f.eks. en
brugbar forhandlersøgning på et website? du ved, 'vi fandt ingen
forhandlere ved angivne postnummer, men vi fandt følgende relaterede'..

??

mvh
bo dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 14-01-07 01:28

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> brugbar forhandlersøgning på et website? du ved, 'vi fandt ingen
> forhandlere ved angivne postnummer, men vi fandt følgende

Hvorfor blande regioner, amter, kommuner, sogne og herreder ind i det?
Nøjes med postnummeret.

Jeg har (vistnok, har ihvertfald haft) en liste over postnumre og koordinat
for centrum.

Men man kan jo faktisk bede kunden om den fuldstændige adresse, og derudaf
få kundens længde og breddegrad. Når man så også kender forhandlerens
adresse, kan du få svaret at nærmeste forhandler er 10,7 km væk, i kurs 112

Leif

Fra : Martin

Dato : 14-01-07 16:56

Leif Neland wrote:
> [...]
> få kundens længde og breddegrad. Når man så også kender forhandlerens
> adresse, kan du få svaret at nærmeste forhandler er 10,7 km væk, i kurs 112

Jeg mener at når man betaler (DYRT!) så får man også længde og
breddegrader med på adresser

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-01-07 17:19

On Sun, 14 Jan 2007 16:56:20 +0100, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

>Jeg mener at når man betaler (DYRT!) så får man også længde og
>breddegrader med på adresser

Man kan også bruge de offentlige services (GRATIS!) og få længde- og
breddegrader for på enhver adresse i Danmark.

Linket er igen: http://aws.oio.dk/

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 14-01-07 20:44

[...]

> Hvorfor blande regioner, amter, kommuner, sogne og herreder ind i det?
> Nøjes med postnummeret.

det giver jo næsten sig selv.. hvis du skal finde den nærmeste Merlin, og
du ikke VED, at der findes en i Roskilde med postnummer 4000, hvordan dælen
vil du som bruger så søge?

den bedste oplevelse for brugeren ville være noget a la "der blev desværre
ikke fundet forhandlere indenfor dit postnummer, men vi fandt følgende x
antal forhandlere, som ligger tæt på dig.."

- men det er klart, at ovenstående vil kræve, at vi ved hvor brugeren bor
samt hvor de forskellige forhandlere bor..

[...]

> [...]
> få kundens længde og breddegrad. Når man så også kender forhandlerens
> adresse, kan du få svaret at nærmeste forhandler er 10,7 km væk, i kurs 112

det hvis brugeren kunne få smidt en afstand i hovedet a la "Merlin,
Roskilde - 10.7km" ville det være fedt.. men som du selv nævner, så skal
jeg kunne fetche længde- og bredde grad for kundens adresse..

mvh
bo dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-01-07 13:58

Bo Kamp Dudek skrev:
> [...]
> brugbar forhandlersøgning på et website? du ved, 'vi fandt ingen
> forhandlere ved angivne postnummer, men vi fandt følgende relaterede'..

Hvis du gerne vil have regionerne som indsnævrende valgmulighed er det
helt reelt, og muligt, du skal så bare leve med at nogle postnumre
kommer til at stå i to regioner, og dvs, en forhandler som er
registreret i et grænse-postnummer _kan_ komme til at udvide
regionsgrænsen en smule idet han faktisk ligger i den tilstødende
region, men det er da til at leve med.

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Leif Neland

Dato : 13-01-07 10:59

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> Jeg har en postnummer-fil fra PostDanmark, og har brug for at få
> koblet en region på hvert enkelt postnummer.

Postnumre er PostDanmarks opdeling af landet i postdistrikter, hvad der er
praktisk for sortering og uddeling af breve, og har ikke principielt nogen
sammenhæng med kommuner og regioners behov for en administrativ opdeling af
landet.

Her er ihvertfald to adresser i samme postnummer (2640 Hedehusene) og
forskellige regioner:

Region Hovedstaden:
Kommune: (0169) HØJE-TÅSTRUP Vejnavn: (3481) Ingersvej Husnr: 4 Postnr: 2640
Hedehusene Bynavn: Sengeløse UTM32 E: 702121.024 UTM32 N: 6176175.441
Rev/Nkls: 19-06-2006/A

Region Sjælland: (Gundsø kommune er blevet til Roskilde kommune)
Kommune: (0255) GUNDSØ Vejnavn: (0466) Birkelundsvej Husnr: 8B Postnr: 2640
Hedehusene Bynavn: Hvedstrup UTM32 E: 701702.097 UTM32 N: 6176079.807
Rev/Nkls: 24-08-2000/A

Det samme vejnavn kan optræde flere gange i samme postnummer, her er
Mosevej, 4000 Roskilde, det er 3 gange i 2 ny, 3 gamle kommuner:

<http://www.adresse-info.dk/kort.aspx?&pid=A2F1&bbox=687488.1875,6157926.5,700003.0625,6175925&info=Mosevej;Rams%F8,Gunds%F8,Lejre&hlid1=02635175,02555464,02616450&subtitle=Mosevej,%204000%20Roskilde>

Du kan se mere på www.adresse-info.dk og http://www.246.dk/komdata.html

Leif

Fra : Morten Snedker

Dato : 18-01-07 10:14

On Sat, 13 Jan 2007 08:41:13 +0100, Bo Kamp Dudek
<bo@FJERNfamiliendudek.dk> wrote:

Vil bare lige sige, at der dukkede nogle lækre links op i denne tråd,
som Morten-mand er glad for! Dejligt!

Arbejder til dagligt med CVR, BBR energiområder etc. Og det er faktisk
svært at finde "den rette mand", efter kommunesammenlægningen.

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk