Billeder af fødekasser søges
Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 12-01-07 19:18

Hej!
Så er der godt 3 uger til Daisy skal nedkomme.

Da det er mit første kuld (og måske også sidste når jeg først har prøvet
alle strabasserne?), søger jeg ideer til en "fødekasse".

Den skal benyttes straks efter fødslen til mor og hvalpe, d.v.s at fødslen
ikke skal foregå i fødekassen.

Er der nogen af jer, som har nogle eksempler?

Jeg har overvejet at lave en ramme, som kan stå på et stykke vinyl, i stedet
for en fast bund.

Er der nogen af jer, som har prøvet det?

Hilsen Jeannie
http://ckcs.dk (en side med mine Cavalier King Charles Spaniels)

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-01-07 19:56

Jeannie Kristensen (4700) wrote:
> [...]
>
> Da det er mit første kuld (og måske også sidste når jeg først har
> prøvet alle strabasserne?), søger jeg ideer til en "fødekasse".

Jeg kender desværre intet til fødekasser, men vil da gerne have lov at
rose dine dejlige små hunde, (og selvfølgelig også din nye flotte
hjemmeside - tillykke med den.) Yndige, små og vimse er de. Jeg kan
ikke blive træt af at se på en Cavaliers ansigt, for den ser helt
utroligt gammelklog ud, en af mine bekendte har en sådan lille klog
fyr.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 20:15

"Jeannie Kristensen (4700)" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer, som har nogle eksempler?

Vi købte denne gigantkasse, igennem gul og gratis. Mindre kan sagtens gøre
det, men vi er ikke så gode til, at bygge selv.
Vi har beklædt kassen med en hvid pressening og så velour udvendigt.
Presseningen har holdt fint til fødslen og det er også nemt lige, at tørre
af.

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy2/128214809.jpg

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy2/128214727.jpg

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/112200931.jpg

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/112200947.jpg

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Snasse

Dato : 12-01-07 22:41

> Er der nogen af jer, som har nogle eksempler?

Min far lavede en fødekasse til min tæve, også Cavalier, af 4 plader og en
bund. Lakerede den 4 gange så den var nem at vaske af. Størrelsen er 60x80
cm. Der er dog ikke rundstokke i, som mange bruger.
http://www.chikabee.dk/kassen.htm

--
Susanne
www.chikabee.dk - lige nu hvalpe på 7 uger

Fra : qfha

Dato : 12-01-07 22:46

Anskaf dig bogen "min hund skal have hvalpe" lån den på biblioteket,
den er ellers udsolgt.
Det er en uundværlig bog når man er førstegangsopdrætter. Heri er
der også forslag til hvalpekasse.
Men grundlæggende skal den have en længde som svarer til hundens. Vi
bruger at købe coatede Hylder i byggemarked (for de kan vaskes) og
samler den med vinkelbeslag udvendigt, så de ikke skader hvalpene. Lav
en åbning i den ene side som kan lukkes når hvalpene kun skal være i
kassen. Vi laver kassen med 5 cm hævet bund og små mellemrum mellem
pladerne, så fugt kan komme væk. Højden skal være så hvalpene ikke
kan kravle ud.

God fornøjelse.

qfha

Fra : makkerlone

Dato : 13-01-07 23:01

Jeannie Kristensen (4700) skrev:
> søger jeg ideer til en "fødekasse".

Hej Jeannie

Jeg har en kanon ide til dig:
Køb 2 sandkasser hos det lokale byggemarked (ikke trykimpregneret)
Sæt dem oven på i hinanden.
Beklæd kassen med vinylgulv både i bund og op langs kanter (så den
er let at gøre ren).
Skær en rampe ud og sæt hængsler på og samtidig en lukkemekanisme.

Se billeder her:
http://www.makker.dk/asasara/hvalpe2005/uge0-alle1.JPG
http://www.makker.dk/asasara/hvalpe2005/3ugergamle(87).JPG
http://www.makker.dk/asasara/hvalpe2005/3ugergamle(49).JPG
http://www.makker.dk/asasara/hvalpe2005/4ugergammel(85).JPG

K.h. Lone Sommer
Border collie opdrætter

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 14-01-07 10:47

> Hej!
> Er der nogen af jer, som har nogle eksempler?
> http://ckcs.dk (en side med mine Cavalier King Charles Spaniels)

Hej Alle!
Tak for jeres ideer, kreativiten blomstrer.

Jeg fandt faktisk en idé som jeg vil afprøve:
En "palle-løsning":
http://www.treportalen.no/Modules/TRE_Product/showarticle2.asp?ID_News=1158&ID_Company=1833

Så vil lave en åbning i rammen (så tæven nemmere kan komme ud) og når
hvalpene bliver større, bliver der sat en ekstra ramme på.

Min mand kan så også lave indsats, a la den som er her
http://www.dreamskot.dk/kennel_dreamskot_opdraet_af_skotsk%20terrier%20nyt.htm
"Dagnmar i sin fødekasse"

Det eneste minus er nok størrelse. Jeg tror den bliver lidt stor til vores
race, men det må komme an på en prøve.

Hilsen Jeannie