Køl køling
Fra : Venter på forår så j~

Dato : 12-01-07 14:37

Hej NG

Nogen der har eksperimenteret med motorkøling i kølen ?
Evt. erfaring med kølerør udvendigt under vandlinien ?

Fordele, ulæmper, materiale ?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 12-01-07 19:09

Venter på forår så jeg kan prøve mit vindror wrote:
> Hej NG
>
> Nogen der har eksperimenteret med motorkøling i kølen ?
> Evt. erfaring med kølerør udvendigt under vandlinien ?
>
> Fordele, ulæmper, materiale ?

Hejsa...

Det har jeg set et par gange på ældre lavt ydene motorbåde/fiskejoller. Der
lå et stort U som varmeveksler.
Men det er ikke noget man ser på nyere både, hvor vidt det skyldes
effektiviteten, prisen, konstruktionen eller korrosionfare, at man er gået
væk fra det ved jeg ikke.

Fordelen er vel at man ikke skal have en saltvandspumpe.
Bagdelene er sikkert formeget vandmodstand og ingen køling i
udstødningssystemet.
De er med sikkerhed lavet i kobber.

Mvh
Leon

Fra : Per Svendsen

Dato : 12-01-07 23:32

"Venter på forår så jeg kan prøve mit vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk>
skrev i en meddelelse news:45a78efe$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej NG
>
> Nogen der har eksperimenteret med motorkøling i kølen ?
> Evt. erfaring med kølerør udvendigt under vandlinien ?
>
> Fordele, ulæmper, materiale ?

Alle fiskekuttere ( måske ikke de helt nye) sejler rundt med køling i
kølerør udv langs med kølen.
Prøv og snak med en af dem.

mvh Per Svendsen

Fra : john

Dato : 14-01-07 01:51

> [...]
>
> Nogen der har eksperimenteret med motorkøling i kølen ?
> Evt. erfaring med kølerør udvendigt under vandlinien ?

Hej

Jeg er i gang med at bygge en 23 fods fiske/dykker/jagtbåd som skal ligge i
vandet hele året, og til den har jeg valgt "kølkøling".

Materialet er kobberrør, og fordelene er mange:
ingen problemer med frost (selv ikke i rigtige vintre!!!) fordi systemet
fyldes med frostvædske, og der er ikke forbindelse til saltvand, og dermed
ingen skroggennemføringer der kan fryse (og sprænges).

Ingen varmeveksler der kan være et lidt sart i et traditionel
ferskvandskølet system.

Kun en kølevandspumpe.

Selvfølgelig er der ulemper, i form af kobberrørerne der ligger udvendigt på
skroget nede langs siden af kølen - det giver alt andet lige lidt ekstra
vandmodstand.

Måske lidt sart ved uheldig grundstødning på sten - usandsynligt, men
muligt. Fordelen er dog, at der så bare kommer saltvand ind i systemet - det
kan man stadigvæk sejle hjem på.

Ingen køling af udstødning. Jeg løser problemet ved at lave det første
stykke af udstødningen med en vandkappe der er med i kølesystemet, og
derefter en skorsten, som står relativt frit (og som er "indhegnet" så man
ikke brænder sig).

Hilsen John

Fra : ena

Dato : 14-01-07 10:24

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stykke af udstødningen med en vandkappe der er med i kølesystemet, og
> derefter en skorsten, som står relativt frit (og som er "indhegnet" så man

Der er skam flere ulemper du ikke fik nævnt:

-Riciko for at beskadige rørene der ligger udenpå båden hvis man fx. rammer
noget i vandet eller får tovværk etc. filtret ind i rørene - og går der hul
så får motoren ren saltvandskøling - måske endda uden du opdager det.

Der er sikkert flere - eneste fordel er at man kan nøjes med 1 pumpe og det
er billigt. Der er ingen moderne konstruktioner der benytter kølkøling.
En varmeveksler og en ekstra pumpe er jo heller ikke noget der koster noget
særligt nu om dage

Fra : Venter på forår så j~

Dato : 14-01-07 11:53

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kølkøling.
> En varmeveksler og en ekstra pumpe er jo heller ikke noget der koster

En anden fordel er, at man ikke tager søvand ind, og derfor ikke har nogen
risiko for, at kølesystemet bliver forurenet.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-01-07 12:20

> En anden fordel er, at man ikke tager søvand ind, og derfor ikke har
> nogen risiko for, at kølesystemet bliver forurenet.

Det argument ville jeg nu ikke vælge system efter. Et hul er et hul om det
er i et rør under båden eller i en gennemtærede varmeveksler kommer ud på
et.
Men ok.. kommer der hul så kan man sejle vidre med rør under båden, hvor det
kniber med en varmeveksler, da der er større flow på saltvandspumpen end på
motorens vandpumpe.

Det er rigtigt som en skrev at det ses mest på kuttere, men jeg det skulle
undre mig om man stadig laver denne konstruktion på nyere kuttere.

Mvh
Leon

Fra : john

Dato : 14-01-07 13:19

Hej

Jeg mener at den allerstørste fordel er den totale mangel på risiko for
frostsprængning af skroggennemføringer i en motorbåd der skal ligge i vandet
hele året.

Jeg ved godt, at det er længe siden vi sidst har haft en ordentlig vinter,
men det kan jo ske igen, og så er enhver søventil i farezonen.

Så min vigtigste begrundelse er at få elimineret den fare, så jeg kan sove
roligt selv i hård frost.

Hilsen John