Hvorfor ?
Fra : Jørgen

Dato : 11-01-07 23:01

Jeg er den lykkelige ejer af en skøn Hovawart tæve på 6 mdr. Når vi er
hjemme i Huset kan den alt hvad den lærer. Når vi er ude af Huset reagerer
den kun på tilkald. Siger jeg den skal sitte virker den lidt forviret, siger
jeg fx. plads sker det samme. Er det mig der er utålmodig? Forlanger jeg for
meget af hende?
Jørgen

Fra : jopa

Dato : 11-01-07 23:10

Jørgen skriblede bla:
> [...]
> forviret, siger jeg fx. plads sker det samme. Er det mig der er
> utålmodig? Forlanger jeg for meget af hende?
Den skal vel vide hvad kommandoerne betyder.
Min er 2 år og har efterhånden lært utroligt mange korte kommandoer som den
kan på potespidserne

Behøver egentlig efterhånden blot at sige det med lav stemme.
Fortsæt arbejdet den er jo kun et "barn" endnu

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : qfha

Dato : 11-01-07 23:11

Jørgen skrev:
> [...]
> meget af hende?
> Jørgen

>Er det mig der er utålmodig? Forlanger jeg for

Lige præcis. Du går for hurtigt frem. Træningsgraden hedder
stuetræning, havetræning og marktræning. Først når det hunden er
ved at lære sidder helt fast det ene sted må du gå til det næste.
Træn heller ikke flere disipliner på en gang.
Start i princippet forfra og brug den model, så vil det lykkes.

mvh
qfha

Fra : Jesper HVL

Dato : 12-01-07 12:11

qfha wrote:

> [...]
> Træn heller ikke flere disipliner på en gang.
> Start i princippet forfra og brug den model, så vil det lykkes.

Nemmerlig! kodeordet er "trinvis indlæring". Kan din hund ikke følge med
går det for stærkt, så gå et "trin" tilbage.

/j.

....Hvis hund er ved at lære at finde sin pivedyrs "tiger" mellem det
andet legetøj

Fra : Winther

Dato : 11-01-07 23:13

"Jørgen" <jørgen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kun på tilkald. Siger jeg den skal sitte virker den lidt forviret,
> siger jeg fx. plads sker det samme. Er det mig der er utålmodig? Forlanger

Ja, din hund har brug for mere hjælp, det lyder som om det endnu ikke er nok
indlært. Hjemme er den i trygge omgivelser og kendte situationer og minimal
afledning, det er et nyt billede for hunden i nye omgivelser.

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-01-07 23:17

Jørgen skrev:
> [...]
> jeg fx. plads sker det samme. Er det mig der er utålmodig? Forlanger jeg for

Umiddelbart lyder det som at du udelukkende har trænet din hund hjemme
på egen grund. Der er der ikke så meget de rkan aflede, og derfor
sidder øvelserne som de skal. På fremmed område er der for meget der
afleder.
Prøv at træne nogle øvelser på udebane, start med en enkelt som din
hund kan bedst.
I en alder af 6 mdr er det i øvrigt ikke ualmindeligt at øvelerne
ikke sidder perfekt.

Hilsen Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-01-07 11:19

> [...]
siger
> jeg fx. plads sker det samme. Er det mig der er utålmodig? Forlanger jeg

Det er min erfaring, at Hovawart er langsommere i deres udvikling, end hunde
normalt er, og de første år, er meget bløde mentalt.... Så jeg vil opfordre
til tålmodighed, og et absolut roligt gemyt.

M.V.H....Benny..