Den første måned med Energi Midt Fiberbred~
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-01-07 22:18

Til orientering for potentielle Energi Midt fiberbredbåndskunder..

Jeg fik i begyndelsen af december en internetforbindelse fra Energi
Midt.

Forbindelsen fungerer for så vidt fint nok, men den er desværre
baseret på en klasse A privat netværk. Dvs jeg får ip-adresser i
10.0.0.0 netværket, og det er dæleme ikke særlig brugbart. Mine
web/ftp/ssh/mysql servere kan ikke længere nås fra internettet, og
ungerne klager over at spil og fildeling ikke fungerer ordentligt.

Energi Midt sælger selvfølgelig offentlige ip-adresser for en beskeden
månedlig merpris.

Men nu har jeg gennem en måned ringet utallige gange til såvel
Kundeservice som Supporten. Og kommer da også hver gang frem til søde
mennesker i call centeret, der indtaster mit ønske om fast offentlig
ip-adresse i deres computersystem. Hver gang skal jeg opgive email
adresse og telefonnummer. Og beskeden er hver gang, at jeg inden for
få timer, allersenest i morgen, vil modtage et nyt PPPoE
brugernavn/adgangskode til den nye IP-adresse.

Men herefter sker der ikke en rygende fis !!

Jeg har såmæn også skrevet til kundeservice: Jeg kan bl.a. se at en
mail jeg afsendte 16. december blev åbnet af en 'Kristian K Høgh' den
3. januar. Men han har ikke ulejliget sig til at svare - og den
ønskede offentlige IP-adresse har jeg ikke fået....

Som mangeårig TDC kunde var jeg eller blevet hårdhudet når det gælder
mangelfuld service. Men jeg er bange for at mit kundeforhold til
Energi Midt bliver kortvarigt, og jeg snart er tilbage i folden hos
TDC....

Bare til orientering...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-01-07 23:09

Den 11-01-07 22.18 skrev Michael Rasmussen følgende:
> Til orientering for potentielle Energi Midt fiberbredbåndskunder..

Kontakt et af jeres lokale dagblade, de vil sikkert klappe i deres små
hænder over en sådan historie.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : Holst

Dato : 11-01-07 23:40

Kim Ludvigsen wrote:

> Kontakt et af jeres lokale dagblade, de vil sikkert klappe i deres små
> hænder over en sådan historie.

Tror du ikke den historie er for teknisk.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-01-07 23:57

Den 11-01-07 23.39 skrev Holst følgende:

> Tror du ikke den historie er for teknisk.

Der har garanteret allerede været flere artikler om energiselskabets
store sastsning, og hvor godt og billigt det bliver for alle. En
historie om virkeligheden burde blive modtaget med kysarme.

Den kan sagtens skrives uden at blive særlig teknisk. Det vigtigste her
er jo ikke ip-adresser og andet teknisk snak, men at nettet ikke
fungerer, og at energiselskabet ikke vil gøre noget for at få det til at
fungere. Det er en ren forbrugerhistorie, og den slags er meget populære
hos såvel aviser som hos deres læsere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Holst

Dato : 11-01-07 23:39

Michael Rasmussen wrote:

> Men herefter sker der ikke en rygende fis !!

Lyder lidt som mine erfaringer. Jeg forsøger dog blot at få en passiv
forbindelse oprettet.

I marts eller så sender jeg tilmeldingen ind. Hører intet.

I starten af maj kontakter jeg dem, taler med en fyr, som lidt efter
ringer tilbage. Han har fundet den, men der er stadig en del fra min by,
der ikke er registreret endnu - jeg skal nok høre fra dem.

Midt i juni kontakter jeg dem igen, da jeg fortsat intet har hørt. Denne
gang fortæller han, da han igen ringer tilbage, at han ikke kan finde
min tilmelding. Han lover så at sende en ny, som jeg udfylder og returnerer.

Jeg hører intet.

Der var nok i oktober eller så, at de sendte et brev rundt til alle, som
endnu ikke var tilmeldt. "Ak", tænker jeg, da jeg får det, "jeg har da
for pokker tilmeldt mig hele to gange". I stedet for at tilmelde mig,
skriver jeg et brokkebrev til Energi Midt.

Jeg får svar via mail retur fra en flink fyr, som undskylder besværet.
Han spørger, om jeg fortsat ønsker en passiv tilslutning, hvilket jeg
gør. Jeg oplyser dog om, at jeg ikke har tid til at grave det satans
trækrør til fiberkablet ned i efteråret, da min kalender er fuldt booket
med alt andet. Han meddeler, at det ikke betyder noget, da de i så fald
blot vil lægge trækkablet på jorden.

Siden da har jeg ikke hørt noget. Burde skrive til dem igen.

Det er bare træls. Jeg havde tænkt mig, at jeg skulle have gravet det
satans trækrør ned sidste forår, for jeg har ret langt at skulle grave
og har en dårlig ryg. Og her går man bare og venter og venter på at høre
fra dem.

Jeg har haft valgt en passiv tilslutning, da jeg har meget svært ved at
se, at det på nogen måde kan konkurrere med TDC's tilbud. De tilbyder
godt nok en 2/2 Mbit forbindelse til 449 kr., men hos TDC har jeg en
2048/128-forbindelse til 359 kr., og så længe jeg ikke kører egen server
eller lignende, så er det et fedt for mig som bruger. Ligeledes vil
deres telefoni også kun være en fordyrelse af mit TDC Duet i øjeblikket.
Og tv-pakken har jeg ingen interesse i, da jeg ikke har tid til at se
tv. Radiopakken kunne være rar, men den kan man ikke få uden tv-pakken.

Fra : Rubberduck

Dato : 12-01-07 14:52

> [...]

> mangelfuld service. Men jeg er bange for at mit kundeforhold til
> Energi Midt bliver kortvarigt, og jeg snart er tilbage i folden hos

Jeg er af den helt klare opfattelse, at ENERGI-selskaber skal koncentrere
sig om at levere EL til forbrugerne til BILLIGSTE pris og absolut holde
nallerne væk fra bredbåndslevering.
Til at levere bredbånd har vi nogle ganske fortræffelige ISP'ere, som klarer
dette udemærket

såeeeee.............boycot de forbandede el-selskaber og få dunket ind i
skallen på dem, at de skal levere forbrugerne strøm til billigste pris.

vh til gruppen
Ole H

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-07 15:22

"Rubberduck" <nn@nn-nn.com> writes:

>såeeeee.............boycot de forbandede el-selskaber og få dunket ind i
>skallen på dem, at de skal levere forbrugerne strøm til billigste pris.

Har du tjekket, om du personligt har givet dem grønt lys til
at foretage investeringer i dit område?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-07 15:27

On Fri, 12 Jan 2007 14:51:56 +0100, "Rubberduck" <nn@nn-nn.com> wrote:

> Jeg er af den helt klare opfattelse, at ENERGI-selskaber skal koncentrere
> sig om at levere EL til forbrugerne til BILLIGSTE pris og absolut holde
> nallerne væk fra bredbåndslevering.

Ja det er sikkert derfor, de fleste af dem har investeret i selskaber,
der laver bredbånd i stedet for at gøre de direkte. Så er det nemlig
en investering som så mange andre (og som de laver så mange andre af).

> Til at levere bredbånd har vi nogle ganske fortræffelige ISP'ere, som
> klarer dette udemærket

Synes du?

Jeg kan ikke rigtig komme i tanker om andre end TDC, der graver fiber
ned til private... Og en enkelt udbyder af infrastruktur er ikke nogen
god idé, efter min mening. Monopoler er sjældent særlig attraktive for
brugerne.

> såeeeee.............boycot de forbandede el-selskaber

Ja, sluk på den store knap! Så kan de lære det.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-07 15:55

> [...]

>nallerne væk fra bredbåndslevering.

>Til at levere bredbånd har vi nogle ganske fortræffelige ISP'ere, som klarer

Mon ikke din pensionsopsparing står i tele aktier

Personligt er jeg inderligt ligeglad hvem der tilbyder internet, blot
de tilbyder et produkt der passer til mit behov...

Jeg ser meget gerne flere udbydere - Lidt konkurrence har aldrig
skadet: Det holder prisen nede, og få udbyderne op på mærkerne så de
laver produkter der passer til kundernes behov.

Hvorfor skal energi-selskaberne ikke have lov at tilbyde internet - De
har jo en opbygning og infrastruktur der gør, at de nærmest er skabt
til opgaven.

Og efter at kapitalfondene har tømt TDC's pengekasse tror jeg ikke vi
skal vente de store initiativer derfra. Det er vist kun energi
selskaberne der har økonomi til de investeringer som fremtidens
internet kræver

<mlr>

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 12-01-07 17:06

On Fri, 12 Jan 2007 14:51:56 +0100, Rubberduck wrote in
dk.edb.internet.udbydere
<45a7927d$0$13962$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

>Jeg er af den helt klare opfattelse, at ENERGI-selskaber skal koncentrere
>sig om at levere EL til forbrugerne til BILLIGSTE pris og absolut holde
>nallerne væk fra bredbåndslevering.

Helt enig, det er også min opfattelse.
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-01-07 20:17

Rubberduck wrote:

> [...]
>
> såeeeee.............boycot de forbandede el-selskaber og få dunket
> ind i skallen på dem, at de skal levere forbrugerne strøm til

Uha.. Jeg ville nødig undvære min forbindelse fra Sydfyns Intranet (Sydfyns
elforsyning)..

For det første så er elprisen stadig lav. De påstår selv, at de har en af
Danmarks laveste priser på el.. Om det passer ved jeg ikke, da jeg ikke har
undersøgt det, men der er nok hold i det i et vist omfang.. (Prisen er
42,5øre inkl. moms, uden afgifterne)

Internetforbindelsen kører super godt! Har aldrig haft hurtigere
forbindelse, Der er ikke nævneværdige udfald på forbindelsen, det er lige
som alle andre internet udbydere jeg har haft i gennem tiden, et par timer
hver halve år, hvilket man nok må regne med, nærmest ligegyldigt hvilken
udbyder man bruger..

....og så er der vist heller ingen alternativer til dem.. kender i hvert fald
ikke lige nogen som har en 10/10mbit forbindelse til den pris, samt kan
levere.. Så jeg hilser bestemt mit lokale elværks investering velkommen!

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-01-07 20:26

Anders Houmark skriver:

> [...]
> undersøgt det, men der er nok hold i det i et vist omfang.. (Prisen er

http://www.energimidt.dk/emweb/Privat/Produkter/Markeds-el/Pulje-el/prisudviklingen_paa_puljeel.htm

Sidste år var energimidt da billigere.

> [...]
> ikke lige nogen som har en 10/10mbit forbindelse til den pris, samt kan
> levere.. Så jeg hilser bestemt mit lokale elværks investering velkommen!

Ja, du og alle de andre elforbrugere i området har også selv betalt den.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens G

Dato : 12-01-07 20:45

On Fri, 12 Jan 2007 20:26:02 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Ja, du og alle de andre elforbrugere i området har også selv betalt den.

Hvem var det der betalte for de første ADSL forbindelser?

Var det ADSL brugerne, eller var alle de telefonabonnenter der ikke
ville have ADSL fra starten mon også med til at betale?

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 20:53

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem var det der betalte for de første ADSL forbindelser?
>
> Var det ADSL brugerne, eller var alle de telefonabonnenter der ikke
> ville have ADSL fra starten mon også med til at betale?

Nu har distribution af el intet med kommunikation at skaffe, det skulle da
lige være strømforsyningen af dimmerne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-01-07 21:04

Jens G skriver:

> Hvem var det der betalte for de første ADSL forbindelser?

Det gjorde TDC's kunder.

Dengang var TDC et firma der levede af at sælge kommunikationsløsninger.

Fra : Jens G

Dato : 12-01-07 22:25

On Fri, 12 Jan 2007 21:03:46 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jens G skriver:

>Det gjorde TDC's kunder.
>
>Dengang var TDC et firma der levede af at sælge kommunikationsløsninger.

Man kunne også kalde det telefoniløsninger, som så gled over i
Internetløsninger.
Hvis alle brancher skal holdes fast i deres oprindelige speciale,
kommer der ikke til at ske udvikling. Nokia har f.eks. bevæget sig
langt væk fra det de oprindeligt startede med.

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 22:41

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis alle brancher skal holdes fast i deres oprindelige speciale,
> kommer der ikke til at ske udvikling. Nokia har f.eks. bevæget sig
> langt væk fra det de oprindeligt startede med.

Har Nokia nogen sinde været stats-/kommunalt og så blevet solgt ud på
aktier.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens G

Dato : 12-01-07 22:51

On Fri, 12 Jan 2007 22:40:46 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Har Nokia nogen sinde været stats-/kommunalt og så blevet solgt ud på
>aktier.?

Du mener altså at hvis noget har været i "fælleseje" så må det ikke
bevæge sig uden for sit oprindelige forretningsområde?

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 22:53

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du mener altså at hvis noget har været i "fælleseje" så må det ikke
> bevæge sig uden for sit oprindelige forretningsområde?

Når man bevæger sig ud for stats-/kommunale midler og vil konkurrere på et
bestående privat marked.

Så absolut nej.

Så bruger man sine midler på at gøre sin bestående forretning optimal og
evt. udbetaler et passende overskud til ejerne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens G

Dato : 12-01-07 23:13

On Fri, 12 Jan 2007 22:53:08 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>Når man bevæger sig ud for stats-/kommunale midler og vil konkurrere på et
>bestående privat marked.

Jeg vidste ikke at de arbejder for offentlige midler.

>Så absolut nej.
>
>Så bruger man sine midler på at gøre sin bestående forretning optimal og
>evt. udbetaler et passende overskud til ejerne.

Alle forretninger skal prøve vel at gøre sig bedre? Og jeg synes da
det er helt fint at NESA(vist DONG nu) vil grave fiber ned i det
område jeg bor i når de alligevel skal grave el-kabler ned, og TDC
ikke vil investere i fiber her.
Men det kan selvfølgelig blive hårdt for et af det andre tidligere
offentligt ejede selskaber hvis el-selskabernes fiberplaner lykkes.
Lykkes de derimod ikke, kan det være at et kapitalstærkt
foretagende(måske TDC hvis de ikke udbetaler alt for meget kapital til
aktionærerne) kan overtage fibrene billigt, og så skumme fløden når
tiden er inde og folk er modne til at få fiber.

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 23:18

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Lykkes de derimod ikke, kan det være at et kapitalstærkt
> foretagende kan overtage fibrene billigt, og så skumme fløden når
> tiden er inde og folk er modne til at få fiber.

Lykkes det ikke, har vi som samfund tabt en bunke penge, for at nogle ledere
i et statsselskab skulle profilere sig.

Det synes jeg godt nok ikke er positivt.

PS: Jeg har en svag fornemmelse af, der er selskaber på markedet, der ruller
fiber ud i stor stil, men de råber bare ikke så højt op med det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens G

Dato : 12-01-07 23:30

On Fri, 12 Jan 2007 23:18:01 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>Lykkes det ikke, har vi som samfund tabt en bunke penge, for at nogle ledere
>i et statsselskab skulle profilere sig.

Pengene bliver ikke tabt, i den forstand at der ikke er kommet noget
ud af dem. Der har været skabt arbejdspladser, og der er blevet lagt
noget infrastruktur i jorden som ellers ikke ville have været der. Og
de ledere profilerer sig da ikke så kraftigt at jeg kender navnene på
nogen af dem.

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 23:33

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Pengene bliver ikke tabt, i den forstand at der ikke er kommet noget
> ud af dem. Der har været skabt arbejdspladser, og der er blevet lagt
> noget infrastruktur i jorden som ellers ikke ville have været der.

Midler der kunne være brugt på el-nettet, hvor de reelt hører hjemme.

Jeg ser et problem i at betale for noget 2 gange.

> Og
> de ledere profilerer sig da ikke så kraftigt at jeg kender navnene på
> nogen af dem.

De profilerer sig ikke i pressen. Det gør ansatte i det kommunale/statslige
ikke. De bliver heller ikke fyret, når noget går galt. De bliver forflyttet,
men til samme ansættelsesforhold.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 12:29

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Lykkes det ikke, har vi som samfund tabt en bunke penge, for at nogle ledere
>i et statsselskab skulle profilere sig.

Staten taber ikke penge. Den omfordeler ved at investere, og da en
stor del af investeringen er i danske materialer og arbejdskraft,
får staten mange af pengene ind igen via skatter, afgifter og
indirekte gevinter af en overordnet sund økonomi.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-01-07 13:00

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> skrev 2007-01-13:

> [...]
> får staten mange af pengene ind igen via skatter, afgifter og
> indirekte gevinter af en overordnet sund økonomi.

Staten kan godt tabe penge ved dårlige indvesteringer, men man kan ikke
sammenligne med private firmaet om hvad der er tab og gevinst.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 13:02

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> writes:

>Staten kan godt tabe penge ved dårlige indvesteringer, men man kan ikke
>sammenligne med private firmaet om hvad der er tab og gevinst.

Præcis. Hvis staten laver en dårlig investering på 1 milliard, er
det "reelle underskud" måske kun 100 millioner. Også selvom ingen
nogensinde har fået glæde af det, investeringen skulle dække.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 14:44

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Præcis. Hvis staten laver en dårlig investering på 1 milliard, er
> det "reelle underskud" måske kun 100 millioner. Også selvom ingen
> nogensinde har fået glæde af det, investeringen skulle dække.

Det vil glæde hele DR´s direktion.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 14-01-07 14:54

Jens G wrote:
> [...]
> det er helt fint at NESA(vist DONG nu) vil grave fiber ned i det
> område jeg bor i når de alligevel skal grave el-kabler ned, og TDC

Der er jo også det specielle ved NESA/Dong, at
de ikke prøver at lege ISP. Man kan vælge hvilken
ISP man vil have (Cybercity, Jaynet, Dansk Bredbånd, etc.).

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jens G

Dato : 14-01-07 17:04

On Sun, 14 Jan 2007 14:54:11 +0100, Mogens Kjaer <mk@lemo.dk> wrote:

>Der er jo også det specielle ved NESA/Dong, at
>de ikke prøver at lege ISP. Man kan vælge hvilken
>ISP man vil have (Cybercity, Jaynet, Dansk Bredbånd, etc.).

Men man skal stadig betale abonnement til NESA/DONG for at have adgang
til fiberen, ligesom det er dem der laver investeringen.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-07 18:59

> [...]

> de ikke prøver at lege ISP. Man kan vælge hvilken
> ISP man vil have (Cybercity, Jaynet, Dansk Bredbånd, etc.).

Det samme gælder SEAS-NVE Fibernet, Energi Fyn Bredbånd og HEF
Bredbånd.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : KsNa

Dato : 13-01-07 00:25

> [...]
> kommer der ikke til at ske udvikling. Nokia har f.eks. bevæget sig
> langt væk fra det de oprindeligt startede med.

Det er altså i orden hvis et elselskab f.eks. begynder, at dyrke tomater.

Mvh
Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-07 00:51

On Sat, 13 Jan 2007 00:24:51 +0100, "KsNa" <KsNa@invalid.invalid>
wrote:

> Det er altså i orden hvis et elselskab f.eks. begynder, at dyrke tomater.

Det er IMO i orden, hvis et elselskab investerer i et et selskab, der
dyrker tomater. Faktisk er det sandsynligt, at en eller flere af dem
har gjort det i forvejen -- De fleste af dem har investeringer i alt
muligt andet end elproduktion eller -transmission -- men det er der af
en eller anden grund ingen, der har brokket sig over

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-07 06:39

Asbjorn Hojmark skriver:

> Det er IMO i orden, hvis et elselskab investerer i et et selskab, der
> dyrker tomater. Faktisk er det sandsynligt, at en eller flere af dem
> har gjort det i forvejen

Et af dem har gjort. Det har der nu været en del ballade om.

Fra : Jens G

Dato : 13-01-07 09:12

wrote:

>Det er altså i orden hvis et elselskab f.eks. begynder, at dyrke tomater.

Det kan måske endda være en god ide, hvis de kan bruge noget af varmen
fra elproduktionen til tomatdyrkning.

Er det så heller ikke iorden at el-selskaberne involverer sig i
fjernvarme, efter din mening?

Fra : KsNa

Dato : 13-01-07 14:59

> Det kan måske endda være en god ide, hvis de kan bruge noget af varmen
> fra elproduktionen til tomatdyrkning.
>
> Er det så heller ikke iorden at el-selskaberne involverer sig i
> fjernvarme, efter din mening?

I princippet jo, EL og varme hænger en jo del sammen da begge dele kan
fremstilles i samme procces, men i.flg lovgivningen er elselskaber nonprofit
og skal ikke oparbejde et overskud, et evt overskud skal føres tilbage til
forbrugerne i for af en lavere elpris og på den baggrund skal det ikke
expermenteres med alt muligt andet.

Hvis nu elselskabernes interneteventyr går på røven og elkunderne skal til
at dække tabet, hvad så - skal det være alle EL-kunderne i under det selskab
eller kun EL-kunder der har haft mulighed for internettilslutning, som skal
betale efterfølgende.

SEAS tomat "eventyret" for år tilbage gik jo ikke godt og elforbrugerne
måtte efterfølgende betale en overpris for strømmen for, at dække tabet fra
tomaterne, det er da utilfredsstillende.

Hvis det kan garanteres, at interneteventyret eller andre investeringer IKKE
kommer til at påvirke EL-prisen, så kan de da bare klø på for min skyld, men
jeg gider ikke betale for flere kuldsejlede eventyr, tomaterne var rigeligt.

Mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 15:36

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> writes:

>I princippet jo, EL og varme hænger en jo del sammen da begge dele kan
>fremstilles i samme procces, men i.flg lovgivningen er elselskaber nonprofit
>og skal ikke oparbejde et overskud,

Det er ikke helt rigtigt. Med lov nr. 409/1995 (Lov om ændring
af lov om elforsyning) fik el-selskaberne tilladelse til at
investere i selvstændige aktieselskaber. Loven er skrevet om
siden, men den nye lov tager højde for de aktiviterer, der er
startet op.

Som hovedregel må investeringerne ikke influere på el-prisen,
men el-selskaberne kan på forskellige måder opbygge et overskud,
der ikke sendes retur til kunderne. De kan i stedet anvendes som
en slags risikovillig kapital.

Mvh.
   Klaus.

Fra : KsNa

Dato : 13-01-07 17:12

> [...]
> men el-selskaberne kan på forskellige måder opbygge et overskud,
> der ikke sendes retur til kunderne. De kan i stedet anvendes som

De politikere blander sig da også i alt, de glemte at spørge mig først

mvh
Kim

Fra : Michael

Dato : 13-01-07 20:33

KsNa skrev:

>De politikere blander sig da også i alt, de glemte at spørge mig først

Du stemmer måske ikke til valgene?

--
/signature offline

Fra : KsNa

Dato : 13-01-07 22:51

"Michael" <spamhell@brandt-christensen.dk> skrev i en meddelelse

> Du stemmer måske ikke til valgene?

Jov da, men det er der jo også andre der gør.

Mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 09:56

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> writes:

>Det er altså i orden hvis et elselskab f.eks. begynder, at dyrke tomater.

Det har SEAS allerede forsøgt sig med.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-01-07 10:07

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> skrev 2007-01-13:

> Det har SEAS allerede forsøgt sig med.

Blev de gode?

Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 10:19

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

>Blev de gode?

Det tror jeg nok. Men SEAS kom ud i et slagsmål, fordi deres tomater
kunne produceres billigere end markedsværdien.

Netop den lektie har el-selskaberne i dag fokus på, når de laver
fiber: de udbyder ikke selv produkterne på fiberen, men stiller
blot et medie til rådighed for udbydere m.v.

På den måde er el-selskabernes fiber-produkt præcis det samme som
TDCs bærelinje: TDC er også et (de-facto) monopol, der til en lav
pris stiller et medie til udbydernes rådighed.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-01-07 10:32

> Det tror jeg nok.

Altid noget

> Men SEAS kom ud i et slagsmål, fordi deres tomater
> kunne produceres billigere end markedsværdien.

Hvorfor kunne de det? Fordi SEAS satte penge til på dem, eller?

Jeg synes det er hul i hovedet at når el-selskaberne nu alligevel
graver i grunden for at grave luftbårne elledninger ned, at de så ikke
også lige lægger rør til fiber.

Ligesom jeg mener det var smart af bane danmark at lægge fiber langs
store dele af deres bane.

Og jo, så skrider de ud af rollen som henholsvis trafik og elselskab
og bliver fiberudbydere fordi de har en fordel.

Men det ligner føtex: de har en fordel i at kunne købe STOOORT ind, og
så køber de bøger, fjernsyn and whats not udover kolinial. Unfair for
merlin og de andre tv-pushere? Eller?

Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 10:43

>Hvorfor kunne de det? Fordi SEAS satte penge til på dem, eller?

Med forbehold for falmende hukommelse, så fik tomaterne gratis
spildvarme fra SEAS' kraftværker. Det kunne andre tomatavlere
ikke rigtig hamle op med.

>Jeg synes det er hul i hovedet at når el-selskaberne nu alligevel
>graver i grunden for at grave luftbårne elledninger ned, at de så ikke
>også lige lægger rør til fiber.

Helt enig. Netop fordi der er den opsplitning mellem medie og
udbydere.

Det er klart, at hvis el-selskaberne lagde fiber ned og derefter
brugte 20 milliarder på at lavere 100/100 Mbps til 50 kr/måned,
så var der tale om konkurrenceforvridning.

Men her lægger man bare lidt billigt plastrør ned i et hul, man
allerede har gravet. (Med undtagelse af enkelte el-selskaber der
ikke i forvejen er ude at grave)

Det ville være spild af penge ikke at lægge det ned. Ligesom TDC
i øvrigt bruger telefonabonnenternes penge på at lægge rør i jorden,
når de alligevel graver. Bemærk: vedligeholdelse handler om at sikre
produkterne med forsyningspligt, så 100-årige fru Jensen betaler
også til de nye fiberrør via sin fastnettelefon.

>Men det ligner føtex: de har en fordel i at kunne købe STOOORT ind, og
>så køber de bøger, fjernsyn and whats not udover kolinial. Unfair for
>merlin og de andre tv-pushere? Eller?

Der er desværre mange, der ikke har styr på de markedsøkonomiske
kræfter. Verden er stormet forbi dem - den tid, hvor hver aktør
har én rolle i samfundet, er forlængst forbi.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-01-07 10:57

> Med forbehold for falmende hukommelse, så fik tomaterne gratis
> spildvarme fra SEAS' kraftværker. Det kunne andre tomatavlere
> ikke rigtig hamle op med.

Ja og så bliver tomatavler Hansen knotten over at nogle kan producere
dem billigere end ham og derved tager hans levebrød. Forståeligt.
Specielt fordi hr. Hansen selv betaler til sin egen undergang.

Tja, tjo.

Thomas

Fra : Jens G

Dato : 13-01-07 11:03

On 13 Jan 2007 09:57:04 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Ja og så bliver tomatavler Hansen knotten over at nogle kan producere
>dem billigere end ham og derved tager hans levebrød. Forståeligt.
>Specielt fordi hr. Hansen selv betaler til sin egen undergang.

Og derfor skal man lade energien gå til spilde?
Vil det give tomatavleren, og alle andre, billigere el at lade
overskudsvarmen gå til spilde?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-07 17:28

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in message
> Og derfor skal man lade energien gå til spilde?

Nej, den skal sælges på markedsvilkår

> Vil det give tomatavleren, og alle andre, billigere el at lade
> overskudsvarmen gå til spilde?

Ja, hvis prisen for at udnytte varmen er større end markedsværdien i varmen,
så ja.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 18:41

KLIP

> Nej, den skal sælges på markedsvilkår

> Ja, hvis prisen for at udnytte varmen er større end markedsværdien i
> varmen, så ja.

Det er stort set umulig at forklare her, en privat virksomhed er påtvunget
socialt ansvar og en statsvirksomhed ikke.

Denne privatejede skal søge sin indtjening gennem denne tvang og den
statsejede/drevne skal blot jagte profit sammen med alle andre ligestillede.

Dog skal disse ligestillede finde en privat investor, den anden tager blot
af "den fælles kasse".

Det er det man forstår ved konkurrence i dagens DK.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-07 11:39

Klaus Ellegaard skriver:

> Men her lægger man bare lidt billigt plastrør ned i et hul, man
> allerede har gravet.

Billigt ?

Næppe, se hvor mange penge Dantex tjener på at lave plasticrør....

> (Med undtagelse af enkelte el-selskaber der
> ikke i forvejen er ude at grave)

Masser, eksempelvis her i byen.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 11:48

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

>Billigt ?

Hvad er billigst:

1. Lægge plastrør ned.

2. Grave hele Danmark op og lægge plastrør ned.

Man kan selvfølgelig også bare lade stå til. 300 bps er nok til
alle.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-07 12:06

Klaus Ellegaard skriver:

> Hvad er billigst:
>
> 1. Lægge plastrør ned.
>
> 2. Grave hele Danmark op og lægge plastrør ned.

Man har gang i begge dele lige nu.

Der er ritigt mange steder, hvor de kun ligger plastrør ned.

Og tro mig Dantex der laver en stor del af rørene har _meget_ travlt for
tiden og laver masser af penge.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-07 11:36

Klaus Ellegaard skriver:

> Netop den lektie har el-selskaberne i dag fokus på, når de laver
> fiber: de udbyder ikke selv produkterne på fiberen, men stiller
> blot et medie til rådighed for udbydere m.v.

Nå, er det det der foregår hos Energi Midt ???

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-01-07 12:05

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Det har SEAS allerede forsøgt sig med.

Ja, de byggede sig lige et bette drivhus anlæg:

<http://shor.ter.dk/308440960>

Og for dem der ikke stoler på "lav-mit-link-kortere" services, er her
den lange URL:

<http://www.krak.dk/Kort/KortResultat.aspx?Road=%20&City=4760%20Vordingborg&AddressX=&AddressY=&MapState=609796700|609716700|68402400|68502400|641300000|603300000|42750000|90250000|50000|50000|640|512|68452400|609756700|&SearchResult=cm9hZHx8NDc2MA==&MapSize=1&Ortho=combi.map&Pan=w#MapAnchor>

Udover tomater, dyrkede de også roser, agurker og andre ting :)

Scroller man lidt op, ligger elværket lige nord for drivhusene.

--
-René

Fra : KsNa

Dato : 13-01-07 14:42

"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Udover tomater, dyrkede de også roser, agurker og andre ting :)
>
> Scroller man lidt op, ligger elværket lige nord for drivhusene.

SEAS tomat "eventyret" gik jo ikke godt og elforbrugerne måtte efterfølgende
betale en overpris for strømmen for, at dække tabet fra tomaterne.

Der er nye ejere af drivhusene og der er ikke forbindelse til
Kraft/varmeværket mere, det er i øvrigt slet ikke det samme elværk mere, det
gamle kulfyrede er revet ned og et nyt halmfyret er opført - det der kan ses
på billedet.

Mvh
Kim

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-01-07 14:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Anders Houmark skriver:

http://www.energimidt.dk/emweb/Privat/Produkter/Markeds-el/Pulje-el/prisudviklingen_paa_puljeel.htm

> Sidste år var energimidt da billigere.

Har du været inde og sammenligne med priserne måned for måned? Den pris jeg
opgav var for januar 2007, og der er mit elselskab 2,5 øre biligere som jeg
ser det.
Deres priser sidste år kan jo godt have ændret sig, ligesom Energi Midts
priser har.

>Ja, du og alle de andre elforbrugere i området har også selv betalt den.

Tjah vi har selv betalt det ja, men mit elselskab har tidligere investeret
penge i aktier hos Vattenfal, og dem har se solgt med kæmpe overskud.. Så
jeg tror ikke jeg har noget at være bange for.
Om de "udbetaler" pengene/lader dem komme os forbrugere til gode, eller
atter igen investerer en del af overskudet i et nyt projekt, kan jeg ikke se
har den helt store betydning. Sådan har det højst sandsynligt også været
/før/ elselskaberne kom ind på internetopkoblings markedet. De har vel
spottet at det ville være en god investering.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 20:59

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ikke lige nogen som har en 10/10mbit forbindelse til den pris, samt kan
> levere.. Så jeg hilser bestemt mit lokale elværks investering velkommen!

Kan 2.000 abonnenter virkelig dække drifts- og ikke mindst
anlægsomkostningerne eller må el-selskabet tage af kassen.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-01-07 22:24

> Kan 2.000 abonnenter virkelig dække drifts- og ikke mindst
> anlægsomkostningerne eller må el-selskabet tage af kassen.?

Kan du ikke forklare mig problemet i at elselskabet udbyder en anden
vare end el?

Thomas

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 22:27

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du ikke forklare mig problemet i at elselskabet udbyder en anden
> vare end el?

Ja, hvis du forklarer mig, hvorfor de enkelte ejere af el-selskabet, ikke
har fået udbetalt selskabets overskud på drift/salg/ osv. af el osv.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-01-07 22:54

> Ja, hvis du forklarer mig, hvorfor de enkelte ejere af el-selskabet, ikke
> har fået udbetalt selskabets overskud på drift/salg/ osv. af el osv.?

Det er vel ikke så meget anderledes end så mange andre selskaber?
Danske bank f.eks. har gigantisk overskud, men bruger en del af det på
ekspansion til nye områder (boliger, pension, and whats not).

Thomas

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 22:57

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vel ikke så meget anderledes end så mange andre selskaber?
> Danske bank f.eks. har gigantisk overskud, men bruger en del af det på
> ekspansion til nye områder (boliger, pension, and whats not).

Hvem ejer Danske Bank og kan du slet ikke forstå, der er en forskel mellem
statslige-/kommunale midler og private midler.

Du kan ikke konkurrerer mod statslige-/kommunale midler. De er så at sige
ubegrænsede, altså lige indtil du, jeg og alle andre er gået bankerot.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 13-01-07 20:19

BJ skrev:
> [...]
>
> Du kan ikke konkurrerer mod statslige-/kommunale midler. De er så at sige
> ubegrænsede, altså lige indtil du, jeg og alle andre er gået bankerot.

Jeg troede det var forbrugernes penge ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 21:32

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg troede det var forbrugernes penge ?

Det er _de_ også.

Er du da ikke forbruger i statsbutikken Danmark.?

Du mener måske staten blev "opfundet" før menneskene/borgerne.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 13-01-07 22:31

BJ skrev:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det er _de_ også.
>
> Er du da ikke forbruger i statsbutikken Danmark.?

Jo jeg er kunde i dong, de ejes så vidt jeg ved af staten. De har også
fiber til folket ....

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 23:07

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo jeg er kunde i dong, de ejes så vidt jeg ved af staten. De har også
> fiber til folket ....

Så være klar med dine spareskillinger....

Selskabet skal udbydes på aktier (dog med staten som hovedaktionær).

Gad vide om vi så for vore el-penge retur.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 23:20

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

[DONG]
>Selskabet skal udbydes på aktier (dog med staten som hovedaktionær).

Suk.

DONG er allerede et aktieselskab med staten som hovedaktionær
(73%). Aktien er noteret på Københavns Fondsbørs.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 23:26

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Suk.
>
> DONG er allerede et aktieselskab med staten som hovedaktionær
> (73%). Aktien er noteret på Københavns Fondsbørs.

Suk, du er da uvidende/manipulerende så det batter:

http://borsen.dk/finans/nyhed/102089/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 23:30

>Suk, du er da uvidende/manipulerende så det batter:

>http://borsen.dk/finans/nyhed/102089/

Måske en smule hurtigt ude

Anyway, det er ikke forkert. Det er bare først ved at ske nu.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 23:35

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Anyway, det er ikke forkert. Det er bare først ved at ske nu.

Jow, jow...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 14-01-07 09:23

BJ skrev:
> "Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jow, jow...

Men hvorfor er der forskel på at thor petersen udbyder bredbånd og så at
din komunne gør det ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 13:34

> Men hvorfor er der forskel på at thor petersen udbyder bredbånd og så at
> din komunne gør det ?

Forklar dig nærmere?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 12:26

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Ja, hvis du forklarer mig, hvorfor de enkelte ejere af el-selskabet, ikke
>har fået udbetalt selskabets overskud på drift/salg/ osv. af el osv.?

Fordi ejerne har ønsket, at pengene skulle investeres i fiber.
Det er altså ikke så svært.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 14:47

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fordi ejerne har ønsket, at pengene skulle investeres i fiber.
> Det er altså ikke så svært.

Så skal ejerne heller ikke kræve mere i tilskud (kommuner der ønsker flere
penge fra staten), da de har truffet valget.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-01-07 14:30

BJ wrote:

> Kan 2.000 abonnenter virkelig dække drifts- og ikke mindst
> anlægsomkostningerne eller må el-selskabet tage af kassen.?

2000 kunder? Hvor har du det tal fra?

De eneste tal jeg har set var fra 2005, og der var der 2000 kunder. Jeg
kender mange som er blevet kunder i løbet af 2006, så de må mindst være 2008
kunder..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 14:48

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 2000 kunder? Hvor har du det tal fra?

Fra den officielle hjemmeside.

> De eneste tal jeg har set var fra 2005, og der var der 2000 kunder. Jeg
> kender mange som er blevet kunder i løbet af 2006, så de må mindst være
> 2008
> kunder..

O.k., de har nok haft travlt med kommunesammenlægning, så _det_ er heller
ikke ajourført...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-01-07 15:40

BJ wrote:
> [...]
>
> KLIP

> Fra den officielle hjemmeside.

> O.k., de har nok haft travlt med kommunesammenlægning, så _det_ er

Så dine tal er forkerte? Ok..

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 15:41

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så dine tal er forkerte? Ok..

Det kan man godt antage.

Der kan nemt blot være 1.578 abonnenter ... reelt...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henning Wangerin

Dato : 12-01-07 23:28

> [...]

> nallerne væk fra bredbåndslevering. Til at levere bredbånd har vi nogle
> ganske fortræffelige ISP'ere, som klarer dette udemærket

Det er så din holdning.

> såeeeee.............boycot de forbandede el-selskaber og få dunket ind i
> skallen på dem, at de skal levere forbrugerne strøm til billigste pris.

Jeg ser frem til at få et alternativ til tdc.

Jo - jeg kan godt få cc eller hvem det måtte være, men kun som et
videresolgt tdc-produkt.

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-01-07 23:34

"Rubberduck" <nn@nn-nn.com> crashed Echelon writing

> [...]
> absolut holde nallerne væk fra bredbåndslevering.
> Til at levere bredbånd har vi nogle ganske fortræffelige ISP'ere, som

Rolig.

Tingene er jo lidt anderledes for storkbh. Her leverer NESA fiberet, medens
ISPer lever internet, telefonien og TV igennem dette.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-07 07:53

On 12 Jan 2007 22:33:34 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> Tingene er jo lidt anderledes for storkbh. Her leverer NESA fiberet,
> medens ISPer lever internet, telefonien og TV igennem dette.

Det samme er tilfældet for SEAS-NVE Fibernet og HEF Bredbånd, der også
laver såkaldt 'åbne net', hvor slutkunden kan vælge mellem forskellige
content providers (leverandører af indhold som Internet-adgang, IP-TV,
telefoni etc).

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Jesper

Dato : 13-01-07 18:44

> [...]

> Jeg er af den helt klare opfattelse, at ENERGI-selskaber skal koncentrere
> sig om at levere EL til forbrugerne til BILLIGSTE pris og absolut holde

Teleselskaberne i DK har VIRKELIG brug for noget seriøs konkurrence. Jo
flere "naller" i bredbåndet jo bedre.

> Til at levere bredbånd har vi nogle ganske fortræffelige ISP'ere, som klarer
> dette udemærket

Lad mig gætte - dit rigtige navn er Anders Mathesen? Den joke du netop
fyrede af fik sikkert mange TDC-kunder til at rulle rundt på gulvet
skrigende af grin.... eller af noget andet

> såeeeee.............boycot de forbandede el-selskaber og få dunket ind i
> skallen på dem, at de skal levere forbrugerne strøm til billigste pris.

Ja, det skal de også. Men kan de samtidigt hjælpe os til at presse
ISP'erne til at skære lidt af internet-regningen og/eller højne servicen
så er det jo bare super.

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 18:48

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det skal de også. Men kan de samtidigt hjælpe os til at presse
> ISP'erne til at skære lidt af internet-regningen og/eller højne servicen
> så er det jo bare super.

Er vi nu også så skråsikre på, de virkelig kan, vil og evner det!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-07 18:49

Jesper skriver:

> Ja, det skal de også. Men kan de samtidigt hjælpe os til at presse
> ISP'erne til at skære lidt af internet-regningen og/eller højne servicen
> så er det jo bare super.

Har elselsaberne spurgt deres ejere (kunderne) om de helst vil have
billig el eller en fiberforbindelse til fåtallet af kunder ?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 18:56

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

>Har elselsaberne spurgt deres ejere (kunderne) om de helst vil have
>billig el eller en fiberforbindelse til fåtallet af kunder ?

Flere el-selskaber er ejet direkte af kunderne, så det er i
de tilfælde kunderne selv, der har sagt ja. Den, der tier,
samtykker.

For de selskaber, der er aktieselskaber, er det irrelevant
at spørge kunderne direkte. Selskabet har en forpligtelse
over for aktionærerne - ikke kunderne. Men da aktionærerne
er afhængige af glade kunder, må man jo sørge for, at de
bliver ved med at være glade. Husk at der er fri konkurrence
på området, og selvom det for den enkelte kunde er peanuts,
gør det naturligvis ondt på det enkelte selskab, hvis kunder
i hobetal går til andre udbydere.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-07 19:01

Klaus Ellegaard skriver:

> Flere el-selskaber er ejet direkte af kunderne, så det er i
> de tilfælde kunderne selv, der har sagt ja. Den, der tier,
> samtykker.

Og den der ikke er blevt spurgt tier og samtykker ?

> Husk at der er fri konkurrence
> på området, og selvom det for den enkelte kunde er peanuts,
> gør det naturligvis ondt på det enkelte selskab, hvis kunder
> i hobetal går til andre udbydere.

Det sjove er at elselskaberne pumper massevis af penge i fibernet.
Privatkunder kommer de alligevel aldrig til at tjene penge på, det er
erhvervet der er penge i og dem ser man ikke de voldsomme reklamer for.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 19:07

>Og den der ikke er blevt spurgt tier og samtykker ?

Det er jo nok noget med at være aktiv i det lokale repræsentantskab...
eller i hvert fald finde et lokalt medlem og snakke med vedkommende.

Sådan virker demokratiet jo uanset om vi snakker landspolitik eller
politikken i det lokale el-selskab.

>Det sjove er at elselskaberne pumper massevis af penge i fibernet.
>Privatkunder kommer de alligevel aldrig til at tjene penge på, det er
>erhvervet der er penge i og dem ser man ikke de voldsomme reklamer for.

NESA tager en forholdsvis stor mængde penge for selve fiberen hos
private. Det skal såmænd nok ende med at løbe rundt.

Der er jo ingen, der siger, at rørene skal være tjent hjem på 1,
5 eller 10 år. Hvis deres businessplan siger 30 eller 50 år, gør
det jo ikke noget, at der er underskud de første 20-25 år.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-07 19:13

Klaus Ellegaard skriver:

> [...]
> eller i hvert fald finde et lokalt medlem og snakke med vedkommende.
>
> Sådan virker demokratiet jo uanset om vi snakker landspolitik eller

Nu er jeg ikke ejer af Danmark, men delejer af energi midt...

> NESA tager en forholdsvis stor mængde penge for selve fiberen hos
> private. Det skal såmænd nok ende med at løbe rundt.

I Horsens kaster elselskabet fiber i nakken af folk for ingen penge....

> Der er jo ingen, der siger, at rørene skal være tjent hjem på 1,
> 5 eller 10 år. Hvis deres businessplan siger 30 eller 50 år, gør
> det jo ikke noget, at der er underskud de første 20-25 år.

Bevares. Samme penge kunne alle elselskabets kunder have sparet på
elprisen.

Men de er ikke blevet spurgt.....

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 19:18

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

>Bevares. Samme penge kunne alle elselskabets kunder have sparet på
>elprisen.

>Men de er ikke blevet spurgt.....

Det er faktisk ene og alene kunderne, der har bestemt det.

"Den øverste myndighed i Energi Horsens er repræsentantskabet, som
består af 63 medlemmer. De er alle valgt af elselskabets kunder i
27 valgdistrikter."

Mvh.
   Klaus.

Fra : KsNa

Dato : 13-01-07 20:03

> [...]
>
> "Den øverste myndighed i Energi Horsens er repræsentantskabet, som
> består af 63 medlemmer. De er alle valgt af elselskabets kunder i

Selv om de er valgt af kunderne er det jo ikke sikkert at de løber deres
ærinde, det er det samme med de folkevalgte. Så snart de er valgt "ved de
bedre", næ alle de valgte glemmer, at de ansat af os kunderne/borgerne til
at varetage vores interesser, med strømmen skal de skaffe den bedste elpris
for kunderne, samt på fornuftig vis sørge for vedligeholdelse af elnettet så
det er driftsikkert og stabilt.

Mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-07 20:10

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> writes:

>Selv om de er valgt af kunderne er det jo ikke sikkert at de løber deres
>ærinde, det er det samme med de folkevalgte.

"No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed,
it has been said that democracy is the worst form of government
except all those other forms that have been tried from time to
time." --Winston Churchill.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper

Dato : 13-01-07 20:26

On Sat, 13 Jan 2007 20:02:37 +0100, KsNa wrote:

> [...]
> for kunderne, samt på fornuftig vis sørge for vedligeholdelse af elnettet så

Nu kan det jo godt være at de to områder elforsyning og signalforsyning
er så nært beslægtede, at der opstår synergi snarere end modstand.
Derved kan der sagtens komme både lavere El-priser og bedre internet ud
af det. Oven i hatten får vi så nogle ISP'ere på markede med et
kabelnet som er ejet og kontrolleret af de danske brugere i stedet for
store udenlandske selskaber. Lyder det så dumt?

Læg til sammenligning mærke til at bankerne idag også laver meget andet
end blot bankforretninger og tjener tykt på det.

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 21:33

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Læg til sammenligning mærke til at bankerne idag også laver meget andet
> end blot bankforretninger og tjener tykt på det.

Det gør Enhedslistens og SF´s vælgere også...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KsNa

Dato : 13-01-07 23:15

> [...]
> kabelnet som er ejet og kontrolleret af de danske brugere i stedet for
> store udenlandske selskaber. Lyder det så dumt?

Næ, det lyder måske ikke så dumt, der er bare et stort problem, EL-kunderne
som måske kommer til at betale er over hele landet mens dem der bliver
tilbudt internet, kun udgør en lille procentdel og med den kæmpe investering
holdt op mod den begrænsede kundemængde er der stor sansynlighed for, at
EL-kunderne skal til lommerne.

> Læg til sammenligning mærke til at bankerne idag også laver meget andet
> end blot bankforretninger og tjener tykt på det.

Ja, det er typisk noget med penge/handel med penge/hushandler o.lin., ikke
noget hvor der skal investeres adskillige milliader kr. inden der kommer en
indtægt og måske et overskud om mange år.

Hvis bankerne opdager, at en given forretning ikke giver overskud stopper de
bare med den, det kan man jo ikke så næmt med EL-selskabernes
fibernedgravning når nu man er begyndt, nå jo man kan jo stoppe projektet og
lade EL-kunderne betale underskudet.

Mvh
Kim

Fra : Jesper

Dato : 14-01-07 04:23

On Sat, 13 Jan 2007 23:15:23 +0100, KsNa wrote:

> [...]
> holdt op mod den begrænsede kundemængde er der stor sansynlighed for, at

Ideen er så vidt jeg ved, at der på sigt skal være fiber til alle
el-kunder hvilket vil sige hele befolkningen, men selvfølgelig skal de
starte et sted så det varer nogle år før alle kan komme med. Telenettet
blev jo også udbygget over mange år, rundhåndet financieret af
den massive overpris som vi betalte til KTAS/JTAS i telemonopolets dage.
Jeg husker forøvrigt hvordan teleselskaberne jamrede og hylede da nævnte
monopol blev ophævet. De lød faktisk lidt ligesom de gør idag, når de
taler om el-selskabernes bredbånd

Med hensyn til "den begrænsede kundemængde", så vil selve
kundegrundlaget være ca. 100% af alle husstande. I løbet af få år vil
en husstand uden internetforbindelse høre til sjældenhederne, så
spørgsmålet er bare om el-selskaberne kan erobre en bid af den kage.
Kunderne vil være der.

Svaret på om projektet bliver en succes har TDC faktisk givet i og med at
de har klaget sig konstant siden ideen kom frem. Tror du virkelig at TDC
gør dette fordi de er bekymrede for el-kundernes økonomi? Tror du
virkelig at Henning Dyremose giver en flyvende fis for hvor høj eller lav
din el-regning bliver? Kunne det ikke tænkes at TDC ser en potentiel
success som i nær fremtid kan true deres kontrol over bredbåndsmarkedet
og derfor prøver at så tvivl hos befolkningen og politikerne så
projektet kvæles i fødslen?

> Ja, det er typisk noget med penge/handel med penge/hushandler o.lin., ikke
> noget hvor der skal investeres adskillige milliader kr. inden der kommer en
> indtægt og måske et overskud om mange år.

Den påstand kommer sikkert som en overraskelse for den Danske Bank, som
netop har købt den finske Sampo Bank for 30,1 milliarder som led i en
langsigtet strategi...

> [...]
> bare med den, det kan man jo ikke så næmt med EL-selskabernes
> fibernedgravning når nu man er begyndt, nå jo man kan jo stoppe projektet og

Skulle el-selskaberne blive tvunget til at stoppe projektet - hvilket
næppe vil ske på grund af dårlig økonomi, men snarere fordi TDC får
held med deres FUD kampagne - så kan du være sikker på at Dyremose & co
står klar til at købe den fungerende del af nettet. Om ikke for andet
så for at forhindre evt. udenlandske operatører i at få fodfæste i
Danmark.

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 04:30

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Telenettet
> blev jo også udbygget over mange år, rundhåndet financieret af
> den massive overpris som vi betalte til KTAS/JTAS i telemonopolets dage.

En daværende siddende regering (socialdemokratisk) solgte Tele Danmark til
amerikanerne.

Det fik vi +30 milliarder kr. for.

Utrolig som folk bliver ved at manipulere med kendsgerningerne eller også er
de dumme.

Lad os se om vi får "vores" godt 70 milliarder kroner tilbage fra
el-selskabernes fibereventyr.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-07 08:25

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Lad os se om vi får "vores" godt 70 milliarder kroner tilbage fra
>el-selskabernes fibereventyr.

Sikkert først om et par dekader. Men el-selskaberne har jo (af
en socialdemokratisk regering) fået lov til at opbygge og bruge
risikovillig kapital.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 13:36

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sikkert først om et par dekader.

Du mener altså helt seriøst, de ender som monopolhavere grunds
"statsmidlerne".?

> Men el-selskaberne har jo (af
> en socialdemokratisk regering) fået lov til at opbygge og bruge
> risikovillig kapital.

Snedig ik´ .. meget snedigt....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper

Dato : 14-01-07 13:09

On Sun, 14 Jan 2007 04:29:34 +0100, BJ wrote:

> [...]
>
> Det fik vi +30 milliarder kr. for.
>
> Utrolig som folk bliver ved at manipulere med kendsgerningerne eller også er

Hvordan "manipulere"? Jeg benægter da ikke nævnte salg, og med hensyn
til hvilket parti som er ansvarlig er det reelt ret underordnet for der er
ikke ret stor forskel på dem, når de er i regering. Politiken er stort
set den samme - kun ministernavnene ændrer sig.

Hvad jeg gjorde var, at sammenligne telemonopolet med dagens situation på
bredbåndsmarkedet.

> Lad os se om vi får "vores" godt 70 milliarder kroner tilbage fra
> el-selskabernes fibereventyr.

Som sagt er tror Henning Dyremose jo på at det er en god forretning -
ellers ville han vel næppe gøre sig så store anstrengelser for at
sabotere den - og som den eneste seriøse landsdækkende spiller på
bredbåndsmarkedet idag må han anses for at vide hvad han taler om.

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 13:38

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad jeg gjorde var, at sammenligne telemonopolet med dagens situation på
> bredbåndsmarkedet.

Utrolig, sammenligne nu årtiers situation med tvang pålagt et privat selskab
og det hedengangne statsmopol med nutidens total frit stillede
statsleverandør.

Du har jo absolut ingen jordforbindelse.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper

Dato : 14-01-07 14:18

On Sun, 14 Jan 2007 13:38:09 +0100, BJ wrote:

> [...]
>
> Utrolig, sammenligne nu årtiers situation med tvang pålagt et privat selskab
> og det hedengangne statsmopol med nutidens total frit stillede

Nu er der jo både dejure og defakto monopoler, og den formelle
forskel til trods oplever vi som kunder ikke en ret stor forskel i
hverdagen - et monopol er et monopol. Desuden gik min sammenligning også
på TDC's politiske kampagne som meget ligner den teleselskaberne i sin
tid førte i forsøget på at beholde monopolet "Kaos på telemarkedet...
højere telefonpriser... dårlig kvalitet... usikker forsyning... bla.
bla. bla". Der var en jammer uden lige med den ene dommedagsprofeti efter
den anden. Gudskelov stod politikerne fast.

TDC's ejerskab af det fysiske kobber giver dem idag en særstilling som de
har misbrugt ved flere lejligheder. Der er alternative net, men ingen
som kan måle sig med kobberet på hastighed/pris/dækning. El-selskaberne
er den første spiller på banen som udgør en reel modstander.

> Du har jo absolut ingen jordforbindelse.
Og du er enten en letpåvirkelig person eller også er du Henning Dyremose
(i sidstnævnte tilfælde - du kunne vel ikke låne et par milioner til en
værdigt trængende?

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 14:25

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og du er enten en letpåvirkelig person eller også er du Henning Dyremose
> (i sidstnævnte tilfælde - du kunne vel ikke låne et par milioner til en
> værdigt trængende?

Jeg har da hilst på Hr. Dyremose, jeg har aldrig hilst på eks. Finn
Helmer..;)

Det er dybt bekymrende, man forsøger at bilde folk ind, statspenge er at
sidestille med private midler.

Der ud over har man pålagt de private midler en forsyningspligt som
statsmidlerne ikke er.

Det kalder man således konkurrence ... goddav doh..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper

Dato : 14-01-07 16:00

On Sun, 14 Jan 2007 14:25:19 +0100, BJ wrote:

> Det er dybt bekymrende, man forsøger at bilde folk ind, statspenge er at
> sidestille med private midler.

El-værkernes initiativ er nu ikke just "statspenge" - med mindre du da
mener at staten ellers burde inddrive et evt. overskud.

> Der ud over har man pålagt de private midler en forsyningspligt som
> statsmidlerne ikke er.

Den forsyningspligt (som var en del af handelsbetingelserne i sin tid
og altså ikke på nogen måde er trukket ned over hovedet på dem) har TDC
skam også udnyttet politisk til bristepunktet.

Staten: "Jeres priser er for høje og i chikanerer jeres konkurrenter.
Fy skamme!"

TDC: "Jamen husk nu lige at vi har forsyningspligt så derfor skal i
være ekstra goe' ved os...."

I og med at adgang til kredsløbskoblet fastnettelefoni bliver stadig
mindre kritisk og der samtidig opstår alternative muligheder for
bredbåndstilslutning, er der sikkert i øvrigt en god chance for at TDC
kan forhandle forsyningspligten ud af deres "kontrakt" hvis de måtte
ønske dette ad åre.

> Det kalder man således konkurrence ... goddav doh..;)

Ja, det vil det være. På samme måde som Storebæltsbroen er en
konkurrent til færgerne. Apropos - husker du hvordan sidstnævnte jamrede
sig den gang broen blev projekteret?

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 16:19

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> TDC: "Jamen husk nu lige at vi har forsyningspligt så derfor skal i
> være ekstra goe' ved os...."

Forestil dig forsyningspligten blev fjernet og du slap en økonom
(bogholderhjerne) løs på at optimere indtjeningen/omkostningerne.

Hvor mange danske tror du, ville blive overladt til at "råbe ud af
vinduerne" for at kunne kommunikere med nogen..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper

Dato : 14-01-07 23:21

On Sun, 14 Jan 2007 16:19:06 +0100, BJ wrote:

> [...]
>
> Hvor mange danske tror du, ville blive overladt til at "råbe ud af
> vinduerne" for at kunne kommunikere med nogen..?

Hvis vi forstiller os at el-selskaberne har fået trukket fibre ud til
alle 10 KV stationerne, så vil det faktisk være yderst få eftersom alle
der har elektricitet i huset i princippet også kan komme på nettet.

I dag er der i det hele taget langt flere muligheder end under
monopol-tiden. Er der ikke kabel, så er der som regel noget
trådløs dækning.

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 23:29

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> I dag er der i det hele taget langt flere muligheder end under
> monopol-tiden. Er der ikke kabel, så er der som regel noget

Så ser du jo intet problem i at lave ens konkurrence for alle.

Så må vi hellere fjerne forsyningspligten i morgen og få optimeret
indtjeningen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper

Dato : 15-01-07 11:47

On Sun, 14 Jan 2007 23:29:27 +0100, BJ wrote:

> Så ser du jo intet problem i at lave ens konkurrence for alle.
>
> Så må vi hellere fjerne forsyningspligten i morgen og få optimeret
> indtjeningen.

Måske ikke i morgen - der skal jo lige rulles lidt mere fiber ud
først.

Jeg forestiller mig at det vil være TDC som på et eller andet tidspunkt
henvender sig til den relevante minister og ansøger om at blive løst fra
forsyningspligten. For at få success med sådan en ansøgning vil de
skulle retfærdiggøre den på baggrund af den aktuelle markedssituation,
og konkurrencen er stadig for skæv i TDC's favør til at det kan lade sig
gøre.

Men hvis de holder op med deres forsøg politisk chikane af
konkurrenterne vil det sikkert gå hurtigere... hvilket de
på den anden side næppe er inresseret i. "Forsyningspligt" er jo et godt
ord at slynge ud, når man vil vise hvor hårdt man har det...

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 11:53

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Måske ikke i morgen - der skal jo lige rulles lidt mere fiber ud
> først.

Hvorfor det.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper

Dato : 16-01-07 01:10

On Mon, 15 Jan 2007 11:53:12 +0100, BJ wrote:

> "Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvorfor det.?

Fordi det TDC-kontrollerede kobber-net stadig er eneste praktiske mulighed
for konnektivitet en del steder i landet. Man kan ikke gå fra monopol til
total liberalisering fra den ene dag til den anden - alternativerne som
har været holdt nede skal jo lige have en chance for at komme op på
niveau. Men jo før vi starter processen, jo før når vi målet.

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 01:24

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fordi det TDC-kontrollerede kobber-net stadig er eneste praktiske mulighed
> for konnektivitet en del steder i landet. Man kan ikke gå fra monopol til
> total liberalisering fra den ene dag til den anden -

Monopolet blev ophævet den dag Tele Danmark blev solgt til amerikanerne.

> alternativerne som
> har været holdt nede skal jo lige have en chance for at komme op på
> niveau. Men jo før vi starter processen, jo før når vi målet.

Så du er af den fulde overbevisning, det er dansk standard at stavnsbinde en
virksomhed, indtil alle andre er på omgangshøjde.

Det er unægtelig en interessant indstilling overfor det private erhvervsliv.

Du har aldrig spurgt dig selv endsige undersøgt, hvorfor den daværende
siddende regering overhovedet solgte Tele Danmark.?

Vi er en del fra den tid, der stadig spørger os selv det, når man ser på den
nuværende statslige udvikling.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-07 06:32

Jesper skriver:

> [...]
> har været holdt nede skal jo lige have en chance for at komme op på
> niveau. Men jo før vi starter processen, jo før når vi målet.

Altså skal en virksomhed være stavnsbundet til at videreføre et gammelt
net og vedligeholde det, indtil andre virksomheder har fået opbygget et
konkurrende net, mens alle "tudekiksene" råber monopol ?

Altså vil "tudekisksene" ikke af med monopolet.....

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 09:08

KLIP

> Altså vil "tudekisksene" ikke af med monopolet.....

Hvis man interesserer sig lidt for erhvervspolitik, er det her da ganske
morsom læsning, synes jeg:

http://www.folketinget.dk/?/samling/20051/MENU/01001257.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KsNa

Dato : 14-01-07 10:23

> [...]
> el-kunder hvilket vil sige hele befolkningen, men selvfølgelig skal de
> starte et sted så det varer nogle år før alle kan komme med. Telenettet

Ja, der går måske 20år eller mere, gad vide hvilken teknologi der bruges til
den tid, trådløst måske.

> [...]
> en husstand uden internetforbindelse høre til sjældenhederne, så
> spørgsmålet er bare om el-selskaberne kan erobre en bid af den kage.

Ja, elselskaberne regner med at få 60% af alle kunder, ellers vil projektet
give underskud.
Priserne de regnede med pr. tilsluttede kunde er tilmed faldet siden, så de
skal have flere kunder eller bruge længere tid før der er overskud, og det
taget noget tid at gnave 40-50-60milliader af.

> [...]
>
> Den påstand kommer sikkert som en overraskelse for den Danske Bank, som
> netop har købt den finske Sampo Bank for 30,1 milliarder som led i en

Ja, det var opkøb af en eksisterende forretning, kan evt. frasælges igen.
Det er ikke et nyt projekt som de selv opbygger.

> [...]
> står klar til at købe den fungerende del af nettet. Om ikke for andet
> så for at forhindre evt. udenlandske operatører i at få fodfæste i

Ja, det kunne blive TDCs største frygt - en stor udenlansk operatør som
overtager et kuldsejlet fibernet, til en spotpris, var det ikke noget
lingende TDC selv gjorde i Sverige.

Mvh
Kim

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-01-07 10:38

> Ja, der går måske 20år eller mere, gad vide hvilken teknologi der bruges til
> den tid, trådløst måske.

Fiber.

Et stk. information flytter sig hurtigere i et lyskvant i en fiber end
i en bølge gennem luften. Og så er fiber der er gravet ned mere robust
overfor vejr og vind end noget der er luftbårent.

Så, hvis man får et godt udbygget fibernet, så bruger vi også fiber i
en eller anden form om 20 år. IMHO.

Thomas

Fra : Morten Guldager

Dato : 14-01-07 10:55

2007-01-14 Thomas S. Iversen wrote

> Fiber.
>
> Et stk. information flytter sig hurtigere i et lyskvant i en fiber end
> i en bølge gennem luften.

Hvor meget hurtigere går det egentlig? Og betyder det ikke blot at man får
"lidt" stører forsinkelse?

Men du har langt bedre kanalseparation ved fiber end radio.

/Morten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-01-07 11:12

> Hvor meget hurtigere går det egentlig? Og betyder det ikke blot at man får
> "lidt" stører forsinkelse?

Fisk med hvor meget hurtigere. Men jo du får større forsinkelse gennem
luft. Er jeg slet ikke i tvivl om.

Og så kan jeg da lige spille et faktum på bordet: fiber skal ikke slås
med folks (u)begrundede bekymring over at fylde luften med radiobølger.

Thomas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-01-07 11:32

On 2007-01-14, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Et stk. information flytter sig hurtigere i et lyskvant i en fiber end
> i en bølge gennem luften.

Mig bekendt bevæger elektromagnetisk stråling sig hurtigere i luft
(meget nær c) end i en fiber (hvor det i de fleste tilfælde bevæger sig
nede omkring 2,1E8).

--
Andreas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-01-07 12:18

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> skrev 2007-01-14:

> Mig bekendt bevæger elektromagnetisk stråling sig hurtigere i luft
> (meget nær c) end i en fiber (hvor det i de fleste tilfælde bevæger sig
> nede omkring 2,1E8).

Også når du faktoriserer vind og vejr og "lige linier" ind i det?

Thomas

Fra : Benny Amorsen

Dato : 14-01-07 16:22

TSI> Også når du faktoriserer vind og vejr og "lige linier" ind i det?

Gennem luft vil signalet som hovedregel tage den lige linje, måske med
en refleksion eller to hvis man er rigtigt uheldig. Det er til gengæld
sjældent at en fiber går i fugleflugtslinje. Så det giver blot
trådløst endnu en fordel.

Desværre rækker trådløst ikke så langt, at forsinkelsen pga.
lyshastigheden bliver interessant (undtagen ved kommunikation til
objekter, der ikke er på jorden -- men det er også svært at trække
fiber til Månen.) Kun ved store bølgelængder kan man udnytte
atmosfæriske refleksioner til at nå langt, og så er båndbredden
alt for lav.

/Benny

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-01-07 17:16

On 2007-01-14, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Også når du faktoriserer vind og vejr og "lige linier" ind i det?

Ja, så længe vi taler om "et stk information". Jo flere stykker
information du vil flytte, over jo længere afstande, jo mere vinder
fiberen. Men elektromagnetisk stråling bevæger sig altså hurtigere i
luft. Punktum.

Vi kan også begynde at tale om tilgængelighed og driftomkostninger, og
der vil jeg også i høj grad mene at fiberen vinder nu og i al fremtid.

Men jeg har taget fejl mindst en gang før.

--
Andreas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-01-07 20:53

> [...]
> information du vil flytte, over jo længere afstande, jo mere vinder
> fiberen. Men elektromagnetisk stråling bevæger sig altså hurtigere i

Hmm. Så lærte jeg noget. Så må det være "mængden" der gør at man ikke
ser terabit/s luftbårent kommunikation, men kun hører om sådanne
størrelser i fiber.

Thomas

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-01-07 10:59

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> [...]
> der vil jeg også i høj grad mene at fiberen vinder nu og i al fremtid.
>
> Men jeg har taget fejl mindst en gang før.

Sådan set korrekt, når man ser på hastigeden i luft, men der
er andre problemer, så hastigheden i luft eller fiber er ikke
den store forskel. Prøv at regne på om det er 20km i luft
eller 50 km i fiber og se hvor mange brøkdele af "ms" det drejes sig om.
http://da.wikipedia.org/wiki/Lysets_hastighed

Så vidt jeg kan regne ud er forskellen på 20 km og 50 km
hhv. 0,06 ms og 0,16 ms. Ikke særlig meget, så det er
pebernødder at diskutere om :)
Og ved FWA-trådløs er max nok i praksis ved de 10-15 km.

Men teknologien til at overføre data over "luften", FWA, Wifi mfl.
laver forsinkelse, da pakker skal modtages, gensendes ved fejl osv.
(og da det ofte er flere der anvender samme frekvens, skal de på
skifte sende/modtage med endnu mere forsinkelse til følge)
Bare mit trådløse WLAN-udstyr har en ping tid på 1,1 ms
hvor til sammenligning på ethernetkablet får jeg 0,2 ms.
Jeg har desværre ikke tal for FWA over 10GHz, men jeg må teste det
næste gang jeg er ved et FWA-internet.
(Arrownet bruger i øvrigt præcis samme boks som til der kabel-internet
løsning)

Forsinkelse er der også ved de fleste ADSL løsninger over kobber, der er
en minimums forsinkelse for data-pakkerne over ADSL-modem til den anden ende
på ofte mindst 8-10 ms, og ofte højere.

Ved rene fiber eller ethernet-netværks løsninger får man ofte meget lave
"ping-tider" i forhold til ADSL.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-07 11:28

> [...]

>skal have flere kunder eller bruge længere tid før der er overskud, og det
>taget noget tid at gnave 40-50-60milliader af.

Det gør da ikke noget - sæt tilbagebetalingstiden til 50 år. Det
go'e gamle kobbernet er endnu ældre, og det fungerer stadig fint.
Selvfølgelig skal der ske udskiftninger og den slags undervejs,
men de opstillede bygninger, skabe og hvad der ellers indgår i
infrastrukturen skal jo ikke rives ned undervejs.

>Ja, det var opkøb af en eksisterende forretning, kan evt. frasælges igen.

Er der 100% garanti for overskud ved frasalg - uanset om der
er udbrudt borgerkrig, eksploderet en atombombe eller landet
er gået konkurs?

Hvis ikke - så er Danske Banks investering jo præcis lige så
"usikker" som el-selskabernes.

Danske Bank har nogle forventninger til fremtiden i Finland, og
den har de baseret deres investering på. Præcis på samme måde
som el-selskaberne har nogle forventninger til udviklingen i
det danske samfunds behov for informationsteknologi.

Der er nok ikke nogen tvivl om, at fremtidens datateknologier
er baseret på et fysisk medie (fiber eller lignende). Da el-
selskabernes investering er i rør, kan man relativt let lægge
nye medier i rørene uden at grave ret meget. Så selvom de
nuværende fibre er for dårlig kvalitet til fremtidens netværk,
er hovedparten af investeringen stadig god.

Jeg tror ikke på det trådløse de næste 20 år. Hvor båndbredden
pr. familie nok vil fortsætte til måske 100 Gbps for at være
nogenlunde "med", vil radioteknologien nok ikke udvikle sig
tilsvarende.

I København city alene snakker vi her om at transportere ca.
20.000.000.000 Mbps trådløst, hvor man i dag har problemer
nok med at levere bare 2 Mbps til en lille håndfuld kunder...

Mvh.
   Klaus.

Fra : KsNa

Dato : 14-01-07 12:49

> [...]
> men de opstillede bygninger, skabe og hvad der ellers indgår i
> infrastrukturen skal jo ikke rives ned undervejs.

En tilbagebetalingstid på 50 år, ja - men så er der vel nogen der skal
spytte i kassen i de 50år hvor der er underskud, og det skal IKKE være
EL-kunderne.

Hvis nu ikke TDCs pengekasse lige var blevet tømt, så havde de haft kapital
til at lave et paralelt konkurrende EL-net - bevares ikke landsdækkende men
til måske 10%, det ville måske betyde, at telefon og bredbåndskunder i hele
landet skulle betale lidt mere for disse ydelser til fordel for lidt
billigere strøm.

Ville det være en rimelig fordelingsnøgle, næppe - jeg tror der ville komme
et brøl uden lige fra TDCkunderne og som i langt de fleste tilfælde også er
de andre ISPer.

> Er der 100% garanti for overskud ved frasalg - uanset om der
> er udbrudt borgerkrig, eksploderet en atombombe eller landet
> er gået konkurs?

Naej, men der er jo heller ikke udsigt til 100% tab ved frasalg, bomber og
krig udgør selfølgelig en risiko men i den vestlige verden tror jeg ikke det
er noget man tager med i budgetlægningen.

Mvh
kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-07 12:57

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> writes:

>En tilbagebetalingstid på 50 år, ja - men så er der vel nogen der skal
>spytte i kassen i de 50år hvor der er underskud, og det skal IKKE være
>EL-kunderne.

Det må det faktisk godt, jf. den lov jeg citerede. Det kan f.eks.
ske ved at el-selskabet rationaliserer visse processer. Pengene
herfra behøver ikke komme el-kunderne til gode. De kan investeres
i et datterselskab.

Som udgangspunkt stiger el-prisen dermed ikke (mere end indekset),
men el-selskabets besparelse kommer ikke direkte kunderne til gode.

>Naej, men der er jo heller ikke udsigt til 100% tab ved frasalg, bomber og
>krig udgør selfølgelig en risiko men i den vestlige verden tror jeg ikke det
>er noget man tager med i budgetlægningen.

Hvad så med en skandale i den lokale ledelse i Finland? At de
f.eks. har lavet nogle låneforretninger, der går helt i skoven?

Mvh.
   Klaus.

Fra : KsNa

Dato : 14-01-07 13:23

> [...]
>
> Som udgangspunkt stiger el-prisen dermed ikke (mere end indekset),
> men el-selskabets besparelse kommer ikke direkte kunderne til gode.

Det kan godt være at de må, men jeg er modstander af, at jeg kommer til at
betale mere end nødvendigt for strømmen, bare for at andre kan få fibernet,
jeg måtte også betale for tomaterne i sin tid og jeg fik sgu ikke engang
nogen af dem.

Mvh
Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-07 13:25

> [...]

>jeg måtte også betale for tomaterne i sin tid og jeg fik sgu ikke engang

Demokratiet har talt. Flertalsdiktatur er den vestlige verdens
lod.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-01-07 01:01

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message
> [...]
> selskabernes investering er i rør, kan man relativt let lægge
> nye medier i rørene uden at grave ret meget.

Jeg tror ikke rørene kan klare en udskiftning om 10-15 år. Jeg tror
simpelthen de er blevet knækket og mast for meget.
Til gengæld er jeg sikker på at den fiber de trækker kan udnyttes ret
kraftigt.. Bare se hvad man fik ud af kobberet.

Fra : Jesper

Dato : 14-01-07 13:54

On Sun, 14 Jan 2007 10:23:03 +0100, KsNa wrote:

> Ja, der går måske 20år eller mere, gad vide hvilken teknologi der bruges til
> den tid, trådløst måske.

Nej, det vil stadig være fiber. Teknologien går i retning af nye og
mere effektive måder at presse signalet igennem på - nye lasere,
modulationsformer osv. - men selve det fysiske medie som lægges ned idag
vil være brugbart i mange flere år end kobber-nettet.

Trådløs - og her tænker du nok på WIMAX som jo faktisk virker ok i de
større byer - vil også blive mere udbredt, men kun som et suplement. Det
bliver næppe muligt at opnå stabile forbindelser på flere hundredede
mbit/s ad den vej.

> [...]
> skal have flere kunder eller bruge længere tid før der er overskud, og det
> taget noget tid at gnave 40-50-60milliader af.

Det vil ikke være svært at finde investorer til at skyde penge i det
hvis el-selskaberne skulle komme i bekneb. I modsætning til f.eks.
Metroen eller Øresundsbroen er det næsten umuligt at tabe penge på
dette projekt eftersom alle eksperter er enige om at behovet for
båndbredde vil stige støt i lige så lang tid fremover som man kan
overskue. Med mindre Danmark bombes tilbage i udvikling af noget uforudset
som krig, naturkatastrofer eller et fundamentalistisk religiøst statskup
er der intet der tyder på at samfundets behov for datatrafik vil mindskes
eller stagnere. Ikke engang regeringens nye teknologifjendske 170 kr/md
bruttoskat på internetforbindelser kan ændre på dette.

> Ja, det var opkøb af en eksisterende forretning, kan evt. frasælges igen.
> Det er ikke et nyt projekt som de selv opbygger.

Faktisk dykkede den Danske Banks aktier en del ved annonceringen eftersom
rentabiliteten ikke er umiddelbart indlysende. Men det er et led i en
langsigtet strategi om at opnå en nøgleposition i Østersø-regionen.

Med hensyn til at frasælge, så ville de tabe miliarder hvis de prøvede
lige nu.

> Ja, det kunne blive TDCs største frygt - en stor udenlansk operatør som
> overtager et kuldsejlet fibernet, til en spotpris, var det ikke noget
> lingende TDC selv gjorde i Sverige.

TDC's største frygt er konkurrence - så simpelt er det. Men for os
kunder er konkurrence en god ting for det giver os valgmuligheder. Vi har
mulighed for at presse priserne ned og kvaliteten op ved at bestemme hvor
vi lægger vore surt tjente skillinger. Dermed - og dette er et
væsentligt punkt - kommer el-selskabernes fiberne faktisk også indirekte
TDC-kunderne tilgode. Snart er der nemlig et reelt alternativ på
trapperne og så er det slut med at tage deres kunder for givet.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-01-07 15:47

Michael Rasmussen <michael@invalid> crashed Echelon writing

> Jeg fik i begyndelsen af december en internetforbindelse fra Energi
> Midt.

Wauv, du er så den eneste kunde som Energi Midt fortalte pressen sidste at
de havde fået.

--
Bjarke Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-01-07 00:16

> [...]
> web/ftp/ssh/mysql servere kan ikke længere nås fra internettet, og
> ungerne klager over at spil og fildeling ikke fungerer ordentligt.

Jeg kan da sagtens se din webserver?
Filicis?

Går jeg da ud fra, jeg aner naturligvis ikke, om det er dig, men nogen er
der i hvert fald

83.91.175.157

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-07 00:48

On Sat, 13 Jan 2007 00:16:18 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>Filicis?
>
>Går jeg da ud fra, jeg aner naturligvis ikke, om det er dig, men nogen er

Jo, det er da godt nok min side...

Men den ligger desværre på min gamle TDC ADSL linie.

Den skulle forlængst være flyttet over på den noget hurtigere
fiberbredbåndslinie. Men det har ikke været muligt på grund problemet
med den lokale ip-adresse....

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-07 21:26

On Thu, 11 Jan 2007 22:18:05 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>Jeg fik i begyndelsen af december en internetforbindelse fra Energi
>Midt.

...cut lang klagesang

Så fik jeg endelig den ønskede offentlige ip-adresse !!

Det tog godt en måneds tide med flere mails og 10 - 12 opringninger
til kundeservice og support. Men i dag var der bid: En flink dame i
kundeservice fiksede på få minutter en ny PPPoE konto og nu er jeg
på...

Det kan godt være at jeg alligevel bliver imponeret. I hvert fald har
den symmetriske forbindelse været som en 'steriod indsprøjtning' for
mine servere

Nu ser vi lige tiden an - Men hvis forbindelsen kører uden vrøvl over
et par måneder, ender det nok med at jeg supplerer med Energi Midt's
IP-telefoni og IP-tv.

Eneste minus jeg lige kan komme på, er den manglende news-server - Men
det overlever jeg nok: TDC's servere har alligevel været ubrugelige i
lange perioder....

<mlr>

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 16-01-07 21:44

> [...]

> Eneste minus jeg lige kan komme på, er den manglende news-server - Men
> det overlever jeg nok: TDC's servere har alligevel været ubrugelige i

Man får alligevel mere ud af at betale sig fra det hvis man har et bare
minimalt binært behov.

--
Allan Willems Joergensen

"Macaulay Culkin in Home Alone 57..." -- Tom Servo

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-07 21:58

On 16 Jan 2007 20:44:02 GMT, Allan Willems Joergensen
<allan@nowhere.dk> wrote:

>Man får alligevel mere ud af at betale sig fra det hvis man har et bare
>minimalt binært behov.

Det er jo lige netop det - De binære grupper har aldrigt haft
prioritet hos TDC

<mlr>

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-01-07 23:18

Michael Rasmussen <michael@invalid> skrev :

>Det er jo lige netop det - De binære grupper har aldrigt haft
>prioritet hos TDC

Det er ikke korrekt, for tre - fire år siden havde TDC en
newsserver på højde med de bedste betalingsservere.

Men så gik det galt, sikkert fordi mængderne steg til mere end de
junne håndtere + at de kvalificerede folk forsvandt.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-07 23:33

Kerim Ellentoft skriver:

> Men så gik det galt, sikkert fordi mængderne steg til mere end de
> junne håndtere + at de kvalificerede folk forsvandt.

Eller at der kom et fobud der gjorde at alt skulle kunne slettes i løbet
af 2 dage. Så blev retention sat ned til 2 dage og de binære grupper fik
lov til at "flyde".

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 17-01-07 08:55

> Eller at der kom et fobud der gjorde at alt skulle kunne slettes i løbet
> af 2 dage. Så blev retention sat ned til 2 dage og de binære grupper fik
> lov til at "flyde".

Ifølge mine oplysninger er udsagn et tættere på virkeligheden end udsagn
to. Hvad bygger dit udsagn på?

Allan Willems Joergensen

"This is Penguin Lust at its UGLIEST!" - Otis Oracle

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-07 16:50

Allan Willems Joergensen skriver:

> Ifølge mine oplysninger er udsagn et tættere på virkeligheden end udsagn
> to. Hvad bygger dit udsagn på?

Længere tids abbonement på tele.internet.newsservice samt tilsvarende
grupper, hvor Sonny og Kaspar (NewsBOFH's hos TDC) var med i
diskussionerne.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 17-01-07 18:10

> Længere tids abbonement på tele.internet.newsservice samt tilsvarende
> grupper, hvor Sonny og Kaspar (NewsBOFH's hos TDC) var med i
> diskussionerne.

Jeg har snakket med Sonny i dag så jeg ved godt at du har ret :)

--
Allan Willems Joergensen

"The owl footage is not what it seems!" -- Crow T. Robot

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-07 18:55

Allan Willems Joergensen skriver:

> Jeg har snakket med Sonny i dag så jeg ved godt at du har ret :)

Okay

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-07 00:16

On Tue, 16 Jan 2007 23:17:58 +0100, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

> Men så gik det galt, sikkert fordi mængderne steg til mere end de
> junne håndtere + at de kvalificerede folk forsvandt.

Det skal ikke overses, at det simpelthen er rasende dyrt at lave et
seriøst binært news-setup, og der er formentlig relativ få brugere og
en meget ringe forrentning.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 17-01-07 08:57

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det skal ikke overses, at det simpelthen er rasende dyrt at lave et
> seriøst binært news-setup, og der er formentlig relativ få brugere og
> en meget ringe forrentning.

Nu kommer det selvfølgelig an på hvordan man definerer seriøst, men
Telia holder stadig meget godt fast synes jeg (godt nok kun med en
retention på 4-5 dage i udenlandske binære grupper, men med over 99%
completeness).

Allan Willems Joergensen

"Ya know, Jesus was a hippy." -- Tom Servo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-07 09:29

On 17 Jan 2007 07:57:04 GMT, Allan Willems Joergensen
<allan@nowhere.dk> wrote:

> [...]
> Telia holder stadig meget godt fast synes jeg (godt nok kun med en
> retention på 4-5 dage i udenlandske binære grupper, men med over 99%

Interessant.

Jeg synes ellers at huske, at de lukkede for adgangen... Men det var
muligvis kun erhvervskunder, eller måske var det bare det firma, jeg
arbejdede i dengang.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-07 10:27

On Wed, 17 Jan 2007 00:16:00 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det skal ikke overses, at det simpelthen er rasende dyrt at lave et
>seriøst binært news-setup, og der er formentlig relativ få brugere og
>en meget ringe forrentning.

Brugerne er de, eller rettere de har været der engang: For de seriøse
binære brugere er vist efterhånden flyttet over på Bittorrent og
lignende fildelingssystemer...

<mlr>

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-01-07 02:53

Michael Rasmussen wrote:

> Brugerne er de, eller rettere de har været der engang: For de
> seriøse binære brugere er vist efterhånden flyttet over på
> Bittorrent og lignende fildelingssystemer...

Brugerne er der nok først og fremmest på de udenlandske betalingsservere
med op til 100 dages retention (efterhånden).

Denne nylige artikel fra Slyck argumenterer for at usenet [stadig] er
bedre end Bittorrent (specielt med hensyn til download hastighed og
anonymitet fra advokater o.lign.)
http://www.slyck.com/story1376.html
Med NZB filer kan download via usenet være en "one click app",
ligesom BT.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nzb

--
Jesper Lund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-01-07 09:55

> Det er jo lige netop det - De binære grupper har aldrigt haft
> prioritet hos TDC

Det er jo heller ikke andet end poker og porno.....

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-01-07 10:15

On Thu, 18 Jan 2007 09:55:22 +0100, "Claus Tersgov"

>Det er jo heller ikke andet end poker og porno.....

Jo, der er faktisk en hel del mere end porno i de binære grupper...

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-01-07 14:31

Michael Rasmussen <mic@HaderSpam.dou.dk> skrev 2007-01-18:

> Jo, der er faktisk en hel del mere end porno i de binære grupper...

Ja, andre typer ulovligt kopieret materiale, spil, programmer, film osv.
(Jo der er andet en ulovlige kopiere men % vis er det næsten ikke
eksisterende.)

Martin