Mængden af vitaminer der anbefales ti
Fra : Inger

Dato : 11-01-07 20:42

Hej Gruppe

Jeg er aldeles i vildrede...

Jeg er gravid i 14. uge, og har i dag været til jordemoder for første
gang. Her fik jeg bl.a. en brochure omkring kost og motion, heri står
der også hvor meget man skal have af forskellige vitaminer når man er
gravid.

Og så er det at jeg kigger på de glas jeg har med vitaminer og så slår
det bare helt klik!

Kalk:
I brochuren står der at når man ikke drikker mælk eller spiser
mælkeprodukter (og det gør jeg ikke) anbefales 500 mg. calcium dagligt
gennem hele graviditeten.

På mit glas med calcium står der: "Næringsstofindhold pr. dagsdosis i
mængde og procent af den i Danmark anbefalede daglige tilførsel: Calcium
800 mg. = 100%" Af denne noget kringlede sætning læser jeg at der
anbefales 800 mg. calcium dagligt. Der er 400 mg. i hver pille, og der
står at man skal tage to om dagen. Her står der så ikke noget om hvis
man drikker mælk eller ikke gør, men når de siger på glasset at man skal
tage to piller a 400 mg. tænker jeg at det er uden at drikke mælk.

Men hvad sker der dog her??? I folderen jeg har fået af min jordemoder
står der at jeg skal tage 500 mg. calcium om dagen, når jeg er gravid,
med det dertil hørende højere behov. Men på pilleglasset står der at jeg
skal tage 800 mg. når jeg ikke er gravid. Og der er jo også calcium i de
almindelige multivitamin piller til gravide jeg også tager (bl.a. for
folinsyrens skyld), nærmere bestemt 320 mg, og det betegner de som
værende 40% af anbefalet daglig tilførsel. Så det stemmer vist også
meget godt med de 800 mg. fra det andet pilleglas.

Jeg finder det altså helt enormt mystisk at der er SÅ stor forskel... Nu
står der logisk nok ikke i brochuren fra jordemoderen hvor meget kalk
man skal have når man ikke er gravid, men det må jo være noget mindre
end når man er gravid?

Også med jerntilskuddet er den helt gal, men denne gang med modsat
fortegn. I min brochure står der at jeg skal tage 50-70 mg. jern om
dagen. Jeg har købt noget flydende jerntilskud der hedder gravitamin og
har en gravid mave på. Her står der at jeg skal tage 10 ml. der svarer
til 13,4 mg = 96% ADT. Der står ikke noget om dosis til gravide, så når
det hedder gravitamin tænker jeg jo at den dosis er til gravide. Men
hvis jeg skal følge jordemoderens anbefaling skal jeg jo tage 4-5 gange
så meget som der står på glasset.

Jeg er jo nok mest tilbøjelig til at tro på hvad jordemoderen fortæller
mig, og ikke hvad pilleproducenten skriver på glasset. Men samtidig er
man jo enormt angst for ikke at tage nok kalk og dermed risikere at
skade barnet på en eller anden måde. Hvis nu der konsekvent stod mere på
pilleglasset end i jordemoderens brochure var man nok tilbøjelig til at
tænke at der nok var nogle der gerne ville sælge noget mere. Men det er
jo ikke tilfældet med jerntilskuddet.

Så, kære gruppe; jeg er da helt og aldeles i vildrede!
Hvor meget calcium skal jeg tage hver dag? Og hvor meget jern? Hvilke
anbefalinger skal jeg følge? Jeg fatter simpelthen ikke en S...

Håber nogle orkede at læse denne enormt lange smøre

Mvh. Inger

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 11:00

Hej Inger.

Helt seriøst, så tag den lige med ro, og så et stort Tillykke med
graviditeten!

I min graviditet tog jeg en ganske alm vitaminpille, slugte en jernpille fra
Matas, og drak godt med mælk. Når du nu ikke drikker mælk, skal du
selvfølgelig tage et kalktilskud.

Jeg synes du skal tage din jordemoders råd, for ellers render du netop ind i
forvirring. Det varierer faktisk fra producent til producent hvor meget der
er anført som anbefalet daglig dosis.
Jeg tror ikke (jeg er dog ikke fagperson) det gør den store forskel præcist
hvor meget du får, bare du tager et ekstra tilskud af jern (kan altså også
udelades hvis ens blodprocent er ok) og kalk.
Dit barn tager først og fremmest næringen til sig selv, derefter tager din
krop hvad den skal bruge; så tage det bare roligt, I skal nok få hvad I
begge har brug for.

Og det der gravitamin er ret dyrt ifht. alm jernpiller, og har helt samme
virkning, + du skal ikke tage så meget/så mange, fordi Matas' piller er mere
koncentrerede. Gravitamin er, lige som så mange andre produkter, lavet for
at gravide skal købe mere "af det rigtige", end de normale produkter der er
lige så anvendelige. Et rigtig godt mersalgs trick.

Men ellers pøj pøj med graviditeten,

/Mette

Fra : Inger

Dato : 12-01-07 19:16

MetteM skrev:
> Hej Inger.
>
> Helt seriøst, så tag den lige med ro, og så et stort Tillykke med
> graviditeten!

Tak

> [...]
> forvirring. Det varierer faktisk fra producent til producent hvor meget der

Jeg har kigget på flere forskellige kalk tilskud og på dem alle står der
at der anbefales 800 mg. dagligt... Men dermed ikke være sagt at
jordemoderen ikke har ret, jeg er også tilbøjelig til at følge hendes råd.

> [...]
> krop hvad den skal bruge; så tage det bare roligt, I skal nok få hvad I

Min blodprocent er lav, ligesom mit blodtryk er det, det er derfor jeg
allerede er startet med jern i 14. uge og ikke venter til 20. Så det er
mest for at jeg ikke skal komme til at lide endnu mere under mit lave
blodtryk og procent, for jeg går allerede nu og svimler når jeg rejser
mig, fx.

> [...]
> at gravide skal købe mere "af det rigtige", end de normale produkter der er
> lige så anvendelige. Et rigtig godt mersalgs trick.

For mig var det vigtigste kriterie da jeg valgte jerntilskud at det er
flydende, fordi det virker hurtigere og ikke er nær så hårdt ved maven.
Og gravitaminen er købt i matas. Jeg spurgte efter deres egen stribede
og fik gravitaminen i hånden. Om det så var et mersalgs trick ved jeg
ikke, men jeg vil da lige holde øjnene åbne næste gang jeg skal ud og
købe. Det kommer jeg jo nok til, da jeg skal tage en hel del for at
komme op på jordemoderens anbefaling. Og det tror jeg alligevel er det
bedste, især da min blodprocent og tryk er så lavt som det er... Eller?

> Men ellers pøj pøj med graviditeten,
>
> /Mette

Mange tak

Men ellers kan jeg ikke lade være med at spekulere på hvad der ligger
bag de tal der står på diverse pilleglas og kost tilskud angående
"anbefalet daglig tilførsel". Jeg kunne godt forestille mig at rigtig
mange simpelthen tror på hvad der står på det produkt de køber, og
derved ikke alene kommer af med mange flere penge end nødvendigt
(ihvertfald i nogle tilfælde), men langt værre er det jo at de risikere
at få for meget eller for lidt at et eller andet, og det er jo ikke
rigtig betryggende...

Hvad mener i?