Kørsel
Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 18:26

Jeg savner nogle oplysninger om kørsel.

Jeg har et enkeltmandsfirma. Jeg bruger min private bil til at besøge
kunder.
Hvordan trækker jeg de 3,30kr. fra.

Eksempel:
Kører 125km ud og 125km hjem 2 dage i træk, altså i alt 500km på de to dage.

Har kigget på Skat´s side og forstår ikke helt.

På forhånd tak.

/HB

Fra : Sættenissen

Dato : 11-01-07 19:14

Du laver et bilag lydende på 500 km kørsel i egen bil og hæver de ca 1650
kr. fra kassen - kort sagt du har nedbragt firmaets indtægt/overskud og fået
betaling for at lægge egen bil til transporten.

Knud

Fra : Holst

Dato : 11-01-07 19:51

Sættenissen wrote:

> Du laver et bilag lydende på 500 km kørsel i egen bil og hæver de ca 1650
> kr. fra kassen - kort sagt du har nedbragt firmaets indtægt/overskud og fået
> betaling for at lægge egen bil til transporten.

Helt så enkelt er det ikke.

Du skal lave en kørebog, der angiver dato, til/fra sted, ærinde og antal
kilometer.

Det var det, jeg fik at vide hos Told og Skat, da jeg spurgte dem i
foråret 2003.

Nogen i dette forum påstår dog også, at man skal aflæse kilometertæller,
men om dette virkelig er sandt, ved jeg ikke. Det var ikke det, jeg fik
at vide, da jeg talte med Told og Skat. Til gengæld gjorde jeg dengang
også opmærksom på, at jeg ville have ganske få tilfælde af kørsel i
forbindelse med kundemøder og diverse indkøb til firmaet.

Jeg skal ikke afvise, at de vil have kilometertæller noteret, hvis man
bruger sin bil meget i firmaøjemed.

Derudover skal du vide, at det kun er de første 20.000 km årligt, du kan
få honoreret med 3,30 kr. Kørsel ud over 20.000 km honoreres kun med
1,78 kr. (det er satserne for 2006).

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-01-07 20:14

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> også opmærksom på, at jeg ville have ganske få tilfælde af kørsel i
> forbindelse med kundemøder og diverse indkøb til firmaet.

Jeg kan bekræfte samme historie fra SKAT.
Det er ikke hver måned, at bilen bliver anvendt til firmakørsel, men hvor
grænsen går er svært at sige.

Hilsen
Uffe

Fra : Sættenissen

Dato : 11-01-07 20:20

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Helt så enkelt er det ikke.
>
> Du skal lave en kørebog, der angiver dato, til/fra sted, ærinde og antal
> kilometer.

Det er jo lige præcis det bilaget skal vise - så jeg ser ikke noget er
forenklet.

Knud

Fra : Holst

Dato : 11-01-07 20:26

Sættenissen wrote:

> Det er jo lige præcis det bilaget skal vise - så jeg ser ikke noget er
> forenklet.

Det er så i orden.

Men havde jeg ikke vidst bedre, ville jeg efter at have læst dit indlæg
have troet, at væsentligt mindre var nødvendigt.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 20:48

> Du skal lave en kørebog, der angiver dato, til/fra sted, ærinde og antal
> kilometer.

Det lyder jo meget enkelt

> [...]
> men om dette virkelig er sandt, ved jeg ikke. >

> Jeg skal ikke afvise, at de vil have kilometertæller noteret, hvis man

Hmm.. Jeg kommer nok til at køre ca.12-15000km i firmaøjemed, så vil for en
sikkerheds skyld notere kilometertælleren. Jeg kører bare også en del
kilometer privat i bilen, så jeg har lidt svært ved at se fidusen i det?!

/HB

Fra : Leonard

Dato : 11-01-07 21:09

"HB" <nomail(snabela)service.dk> wrote:

> [...]
>sikkerheds skyld notere kilometertælleren. Jeg kører bare også en del
>kilometer privat i bilen, så jeg har lidt svært ved at se fidusen i det?!

Ring til SKAT og spørg dem. Så er du sikker på at gøre det rigtigt.
Der findes også forskellige automatiske metoder, Krak har så vidt jeg
ved en mulighed for en kørebog og der findes også en GPS-baseret.

Hvis det skal gøres 100% rigtigt, så skal der føres kørebog, hvergang
der køres i bilen, altså skal alle køreture begyndes med at skrive
km-tælleren af og formålet med turen, ved privatkørsel er det svjv nok
at skrive privat, men ved firmakørsel, skal der stå hvorfra og til,
formål og altså km-tælleren ved start og slut.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Holst

Dato : 11-01-07 23:26

HB wrote:

> [...]
> sikkerheds skyld notere kilometertælleren. Jeg kører bare også en del
> kilometer privat i bilen, så jeg har lidt svært ved at se fidusen i det?!

Har du mange kilometer i firmaøjemed, er hele idéen vel, at de vil se
dokumenteret, at de vitterlig er i firmaøjemed og ikke privatkørsel, som
du sætter på firmaets konto.

Da jeg talte med Told og Skat sagde jeg, at jeg formodede, at jeg ville
køre 2.000 - 3.000 km om året i firmaøjemed og 20.000 - 30.000 totalt.
Så blot omkring 10 % vil være firmarelateret.

Har du 12.000 - 15.000 km om året, så er det sandsynligvis en noget
større del af dit totale antal kilometer.

Jeg har ikke noteret kilometertæller ned, men kommer de en dag og kigger
på mit regnskab, kan det da godt være, de vil brokke sig over det. Jeg
synes blot, det er besvært. Jeg laver helt ærligt kørselsregnskab en
gang i kvartalet, når jeg alligevel laver momsregnskab, og jeg laver det
ud fra de kvitteringer, jeg har i mit regnskab. Af dem kan jeg jo se,
hvornår jeg har været i byen for at købe ny toner til printeren eller
lignende. Og så bruger jeg ruteplanen hos dgs.dk til at beregne
afstanden. - Min bils kilometertæller passer alligevel ikke, når jeg har
sommerdæk på.

Fra : Nygaard

Dato : 11-01-07 20:48

> [...]
fået
> betaling for at lægge egen bil til transporten.

Hvis man udbetaler den høje takst (3,36), skal det så ikke indberettes til
SKAT, så de kan holde styr på om man er kommet over de. 20.000 km??

mvh
Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Holst

Dato : 11-01-07 23:28

Nygaard wrote:

> Hvis man udbetaler den høje takst (3,36), skal det så ikke indberettes til
> SKAT, så de kan holde styr på om man er kommet over de. 20.000 km??

3,36 er det satsen i 2007?

Og nej, det tror jeg ikke, man skal indberette. Jeg har i hvert fald
aldrig hørt det nævnt. Skat holder jo ikke styr på dit regnskab på nogen
måde, medmindre de pludselig en dag kigger det efter i sømmene.

Fra : Leonard

Dato : 12-01-07 09:37

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>3,36 er det satsen i 2007?

Nej, den er 3,35
http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/B20060127105-REGL

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : D.Hansen

Dato : 12-01-07 19:30

> [...]
> aldrig hørt det nævnt. Skat holder jo ikke styr på dit regnskab på nogen
> måde, medmindre de pludselig en dag kigger det efter i sømmene.

Hej

Jeg korrigere lige lidt. Der er pligt til at indberette de skattefrie
kilometerpenge som virksomheden udbetaler. Det er altså virksomheden som er
forpligtiget til at indberette oplysninger om alle ansatte (også chefen .

Hilsen
D.Hansen

Fra : Holst

Dato : 12-01-07 20:50

D.Hansen wrote:

> [...]
> forpligtiget til at indberette oplysninger om alle ansatte (også chefen .

Ok.

Men hvor gøres det, når jeg er en lille enkeltmandsvirksomhed, som kun
udbetaler sådanne penge til mig selv - endog i mindre omfang.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-01-07 09:05

"D.Hansen" <no_way@sorry.dk> wrote in message

> [...]
> er forpligtiget til at indberette oplysninger om alle ansatte (også chefen

Har du en reference for denne oplysning? Mig bekendt skal der ikke
indberettes noget. Hvis SKAT beder om at se virksomhedens regnskab vil det
fremgå og det er det.

Hilsen
Uffe

Fra : Ralph

Dato : 11-01-07 21:41

> [...]
> Jeg savner nogle oplysninger om kørsel.
>
> Jeg har et enkeltmandsfirma. Jeg bruger min private bil til at besøge

Jeg kan fortælle hvad JEG har gjort - som er blevet godkendt af SKAT.

Mandag har jeg tre kunder i Århus, de får hver en faktura, jeg har kørt 300
km den dag, altså trækkes der 100 km på hver faktura (i selvangivelsen)
Tirsdag har jeg fem kunder i Thisted, 90 km kørt, der trækkes 90/5 på hver
faktura.
Når selvangivelse laves, lægges alle kørte km sammen og trækkes fra overskud
under hensyntagen til 20.000 km.reglen.

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 22:04

> "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse

Takker for jeres svar

Jeg kontakter SKAT. Jeg vil prøve at foreslå kørebogsmetoden, og se hvad de
siger til det.

/HB

Fra : Claus Agerskov

Dato : 12-01-07 11:58

"HB" <nomail(snabela)service.dk> wrote:

> Jeg savner nogle oplysninger om kørsel.
>
> Jeg har et enkeltmandsfirma. Jeg bruger min private bil til at besøge
> kunder.

Læg dog også mærke til reglen om, hvor når man må benytte den høje sats,
hvis man har den samme kunde (samme strækning) eksempelvis ugevis eller
hver 14. dag.

De herligste hilsner
--
Claus Agerskov, koordinator, ca@saldi.dk, tlf 27 59 69 96
Saldi, c/o AgerCon, Ledøjetoften 20 B, 2765 Smørum

Saldi - det frie økonomisystem på dansk .oO( www.saldi.dk )

Fra : Leonard

Dato : 12-01-07 12:56

Claus Agerskov <ca@saldi.dk> wrote:

>Læg dog også mærke til reglen om, hvor når man må benytte den høje sats,
>hvis man har den samme kunde (samme strækning) eksempelvis ugevis eller
>hver 14. dag.

Hvor finder du den regel og hvad går den ud på?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 17:53

"Claus Agerskov" <ca@saldi.dk> skrev i en meddelelse

> Læg dog også mærke til reglen om, hvor når man må benytte den høje sats,
> hvis man har den samme kunde (samme strækning) eksempelvis ugevis eller
> [...]

Ok!? - Det var en tricky èn, da jeg har flere opgaver for samme kunde.
Hvilket betyder at jeg sagtens kan køre 2 dage ud, og derefter måske 5 dage
hjemme, og så måske 3 dage ude det samme sted - men ikke på samme opgave -
bare samme kunde og samme sted.
De er ikke logisk skruet sammen de regler, så man kan forstå dem, men det er
nok heller ikke meningen. Godt at jeg snart skal have et møde med SKAT.

/HB