css værdier i php
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 11-01-07 18:23

Hey!

Er der nogen der kan give et eksempel på hvordan man tilgår
cssværdier i php?

Hvis man har en div der i css er defineret:

..menu{
height:100px;
}

Hvordan kan jeg så få lagt height (de 100px) ind i en php
variabel?

vh

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 11-01-07 19:33

Lasse Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der kan give et eksempel på hvordan man tilgår
> cssværdier i php?
>
> Hvis man har en div der i css er defineret:

Kan man ikke, da PHP fortolkeren ikke gider at bruge tid på CSS filer :)

Der er dog en 2 andre muligheder

Inline CSS

i din php fil kan du bare skrive

<?php
echo "<style text/css>.menu { height:".$height."; }</style>";
?>

En anden mulighed

kald din .css fil for .php så kan nedenstående bruges

<?php
header("Content-type: text/css");
// nu kan du så skrive

// Værdier bare for sjovt
$height = 100;
$color = "blue";

?>.menu {
height:<?php echo $height; ?>;
color:<?php echo $color; ?>;

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 11-01-07 20:03

Ok. Kan du så evt. fortælle mig hvordan man ændre en allerede defineret
værdi i css.
Hvis jeg f.eks. har følgende css:

menu{
top:120px;
}

Hvordan kan jeg så (og kan det lade sig gøre) ændre "top" til noget andet i
runtime?

Fra : Dan Storm

Dato : 11-01-07 23:27

Martin skrev:
> Kan man ikke, da PHP fortolkeren ikke gider at bruge tid på CSS filer :)

Det er jo ikke helt korrekt.

Serveren kan sættes op til at acceptere flere extensions som værende PHP
scripts.

F.eks.:
AddType application/x-httpd-php .php .phtml .lsp .lal .css

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Martin

Dato : 12-01-07 00:22

Dan Storm wrote:
> Serveren kan sættes op til at acceptere flere extensions som værende PHP
> scripts.
>
> F.eks.:
> AddType application/x-httpd-php .php .phtml .lsp .lal .css

Så vidt jeg husker, så kan denne ikke sættes via .htacces - og jeg tager
stortset altid udgangspunkt i at folk ligger siden op på et webhotel.
(især når de bruger html.dk som "newsreader" :)

Eller rettere, at siden skal kunne fungere på et "standard"
webhotel/server eller lign. men ja, det er korrekt at det jeg skrev,
ikke var helt korrekt :)

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 12-01-07 02:29

Martin skrev:
> Dan Storm wrote:
> Så vidt jeg husker, så kan denne ikke sættes via .htacces

Det kan da lade sig gøre med følgende i .htaccess:

<Files mit-stylesheet.css>
ForceType application/x-httpd-php
</Files>

Er dog ikke sikker på om det var dette du mente?

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-01-07 13:08

Martin skrev:
[snip: indstil apache server til at parce php i .css filer]

> Så vidt jeg husker, så kan denne ikke sættes via .htacces - og jeg tager
> stortset altid udgangspunkt i at folk ligger siden op på et webhotel.
> (især når de bruger html.dk som "newsreader" :)

man kan godt indstille filtyper for parsing med htaccess fil, og der er
også åbent for det på en lang række webhoteller.

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jacob Ask

Dato : 11-01-07 20:27

Lasse Vestergaard wrote:
> [...]
> }
>
> Hvordan kan jeg så (og kan det lade sig gøre) ændre "top" til noget andet i

Det er ikke det mest elegante, men hvis du deklarerer en inline "style"
har denne højere prioritet end en extern. Dvs hvis du ved hjælp af
php indsætter en inline style er det denne der vil gælde, selvom der
står noget andet i det eksterne style-sheet.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 16-01-07 13:22

Tak for hjælpen med forslag. Jeg kigger lige på det forskellige.