Skal gemte fak. se ud som de er sendt?
Fra : Morten

Dato : 11-01-07 17:47

Hej

Jeg har sendt en del fakturaer ud men har kun gemt dem elektronisk i
regnskabsprogrammet.

Nu vil jeg så printe dem alle ud på papir så jeg selv kan gemme dem.

Er det ok bare at printe dem på A4 med de krav der nu er til fakturaer,
eller skal de være helt magen til de udsendte, med girokort i bunden og
farvet brevpapir osv.?

/Morten

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 11-01-07 18:30

Morten skrev:
> [...]
>
> Er det ok bare at printe dem på A4 med de krav der nu er til fakturaer,
> eller skal de være helt magen til de udsendte, med girokort i bunden og

Det er fint at beholde dem i regnskabsprogrammet.

Fra : Morten

Dato : 11-01-07 18:51

<mwtychsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er fint at beholde dem i regnskabsprogrammet.

Det er helt utroligt som folk i nyhedsgrupperne altid svarer på noget andet
end det man spørger om ...

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-01-07 19:09

Morten wrote:
> <mwtychsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er helt utroligt som folk i nyhedsgrupperne altid svarer på noget andet
> end det man spørger om ...

Nu gik svareren måske udfra at folk er en smule selvhjulpne - hvilket
naturligvis ofte viser sig at være en fejlagtig antagelse for mange af
dem der spørger på usenet.

Tychsen fortæller dig at "det er fint med dem i regnskabsprogrammet",
med andre ord har du levet op til din regnskabs forpligtelse med det
materiale der ligger elektronisk.
Heraf følger osse (og det er nu det så kræver en selvstændig tanke) at
man således er frit stillet og kun styret af egne ønsker og behov mht.
egen hardcopy.

Er der tale om at du normalt fører dit regnskab på papir skal
fakturaerne bare indføres som bilag i den form du normalt gør.

Fra : Morten

Dato : 11-01-07 22:38

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Nu gik svareren måske udfra at folk er en smule selvhjulpne - hvilket
> naturligvis ofte viser sig at være en fejlagtig antagelse for mange af dem
> der spørger på usenet.

Jeg har brugt ca. 30 min. på nettet uden at det er lykkes mig at finde
svaret, og min revisor er først at træffe mandag, hvilket er for sent.

> [...]
> således er frit stillet og kun styret af egne ønsker og behov mht. egen

Nu fortæller jeg jo netop at jeg har taget en beslutning (uden hjælp) om at
jeg ønsker at arkivere dem på papir. Derfor mener jeg ikke at det er et godt
svar at sige "Du opfylder i forvejen kravet elektroniks, så det er ligemeget
om du printer 2.000 ubruglige sider ud"

.... og nu ville jeg sætte pris på hvis vi kunne komme tilbage til
hovedemnet, så det ikke ender med en diskution om noget helt andet (som det
alt for ofte har for vane) - så jeg spørger igen: Er der et krav til at ens
egne fakturakopier er identiske med dem man sender ud, eller må layoutet
gerne være forskelligt, hvis blot begge opfylder lovkravet?

/Morten

Fra : joke

Dato : 11-01-07 23:01

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at ens egne fakturakopier er identiske med dem man sender ud, eller må
> layoutet gerne være forskelligt, hvis blot begge opfylder lovkravet?

Mange jeg kender der har virksomhed bruger brevpapir til kunden og blankt
papir til deres egen kopi så umiddelbart burde det ikke være et problem skat
spare jo også selv meget på at der nogen stedet kan spares 1-2 stk. dyrt
købte stykker brevpapir væk.

Hilsen

Johnny

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-01-07 23:03

Morten wrote:
> [...]
> egne fakturakopier er identiske med dem man sender ud, eller må layoutet
> gerne være forskelligt, hvis blot begge opfylder lovkravet?

Du gør dig bestemt ikke som en type man undrer sig over har dårlig
erfaring med at få hjælp af andre.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-01-07 00:16

> [...]
> at ens egne fakturakopier er identiske med dem man sender ud, eller må
> layoutet gerne være forskelligt, hvis blot begge opfylder lovkravet?

NEJ
(mon ikke du selv kunne komme frem til samme svar ved at tænke lidt logisk)

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 12-01-07 08:43

> [...]

> ... og nu ville jeg sætte pris på hvis vi kunne komme tilbage til
> hovedemnet, så det ikke ender med en diskution om noget helt andet (som

Der er blevet svaret på dit spørgsmål

> alt for ofte har for vane) - så jeg spørger igen: Er der et krav til at
> ens egne fakturakopier er identiske med dem man sender ud, eller må
> layoutet gerne være forskelligt, hvis blot begge opfylder lovkravet?

Nej til det første spørgsmål og ja til det andet.

Hint: Hvis du ønsker entydige svar skal du stille entydige spørgsmål.

/Brian

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 11-01-07 23:34

Morten skrev:
> Nu vil jeg så printe dem alle ud på papir så jeg selv kan gemme dem.

Hvis du forventer meget anderledes svar end du har fået, må du stille
det bedre ;)

Det er jo helt klart, at du kun vil printe dem, fordi du ønsker "selv
at gemme dem". Jeg formoder, at det altså handler om at opfylde kravet
om, at gemme sine regnskabsmaterialer 5 år tilbage i tiden.

Og desuden ser jeg absolut ingen grund til at bruge tid og penge på at
gemme det samme dokument to gange. Specielt ikke når det originale
dokument er i et sådan format, at det med stor lethed kan duplikeres
til andre medier, er let at søge i og aldrig forgår.

> Er det ok bare at printe dem på A4 med de krav der nu er til fakturaer,
> eller skal de være helt magen til de udsendte, med girokort i bunden og
> farvet brevpapir osv.?

Jeg tror ikke det har den store betydning. Men når du nu alligevel
gerne vil have besværet, så kan du da ligeså godt gøre det
ordenligt ;)

Jeg skal nok lade være med at svare på mere nu, og vil lade dit evt.
modsvar stå som en enlig svale...

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 09:07

> [...]
> Er det ok bare at printe dem på A4 med de krav der nu er til fakturaer,
> eller skal de være helt magen til de udsendte, med girokort i bunden og

Med risiko for at blive lynchet - jeg svarer jo reelt set ikke på dit
spøgsmål, men giver "kun" henvisninger til informationer.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=204908&vID=0

især

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137929&vID=200629 nederst på siden

mvh karsten - som gemmer sine salgsbilag elektronisk og indsender bilag til
skat elektronisk (pdf/gif)

--
mvh Karsten Madsen / Als IT
Sig Summa til dit kasseapparat www.alskassen.dk