Barf eller ej?
Fra : Leyna

Dato : 11-01-07 14:25

Nu har jeg jo andetsteds givet et kort resume af mit dyrlægebesøg med
Oy, og han er jo i helt fin stand og der var intet at bemærke...
udover at hans pels var eminent. (Jaja, jeg er lidt stolt nu!)

MEN... Jeg havde jo de to store med, for de skulle en tur på vægten,
og det så ikke SÅ godt ud. Vaks har taget 1 kg på og jeg fik besked
fra dyrlægen om at jeg lige skulle være obs på ham, for han er altså i
overkantenaf vægtklassen. Jeg synes jo selv at han er flot nok, men er
så heller ikke så bange for hans vægt, da han ikke er noget madøre.
Jeg kunne jo godt se at Hans har lagt sig ud, men var ikke helt klar
over hvor slemt det stod til. Det var slemt!!!
Hans vejer nu 42,8kg og det er alt, alt for meget. Vaks vejer 45 kg,
men han er så osse både højere og meget kraftigere af bygning.

Jeg har sat fodermængden til dem begge kraftigt ned, men det har så
ikke hjulpet, så nu overvejer jeg helt at stoppe med BARF for ikke at
få to smælderfede hunde. Det kan de jo heller ikke være tjent med, så
hvis der er nogle af jer andre barf'ere der har nogle gode råd vil jeg
tage imod med kyshånd, ellers så må jeg forsøge mig frem med noget
andet tørfoder end tidligere. De SKAL lidt ned i vægt. Spcielt Hans.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : pwh

Dato : 11-01-07 15:58

Leyna, skrev:
> Nu har jeg jo andetsteds givet et kort resume af mit dyrlægebesøg med
> Oy, og han er jo i helt fin stand og der var intet at bemærke...
> udover at hans pels var eminent. (Jaja, jeg er lidt stolt nu!)

Lyder godt.

> [...]
> tage imod med kyshånd, ellers så må jeg forsøge mig frem med noget
> andet tørfoder end tidligere. De SKAL lidt ned i vægt. Spcielt Hans.

Mine 2 hunde havde jo også taget 2kg på hver efter ca 1 mnd på Barf.
Men jeg havde så også bevidst fodret dem med en mængde i det høje
ende af skalaen, nu kan jeg så bedre justerer det ind.
Men det kommer vel også helt an på hvad du bruger som køddelen,
det er jo ikke grøntsagerne der feder. Kallun er jeg sikker på sætter sig
på sidebenene, jeg vil holde op med at købe det,
hundene bryder sig jo heller ikke om det.

Men du har jo også en "fiks" ide om at dine dyr ikke må sulte,
det bygger i mine øjne ikke på fornuft men på menneskeliggørelse af dem.
I naturen æder dyr da aldrig den samme mængde mad hver dag året rundt,
så du skulle måske bare indfører nogle fastedage, de feder ikke

Jeg er selv begyndt at fodrer mine meget mere varieret og efter hvor aktive de er,
de dage jeg arbejder og de ikke bliver luftet så meget, så får de heller ikke så meget
mad.
Jeg er også begyndt lidt på at lade dem æde meget den ene dag,
og så bare et meget let måltid dagen efter, det ser ud til at fungerer fint indtil videre

At du vil bruge det at de har taget på til evnt at stoppe Barf fatter jeg ikke,
skal Hans så til at døje med eksem igen fordi du ikke vil fodrer rigtigt med Barf.

Jeg kunne da godt tænke mig at du kom med en beskrivelse af hvad og hvor meget
du giver dem at æde, mit gæt er at du bruger kød der simpelthen er for fedt
og måske giver dem for lidt ben og grøntsager.

Lod jeg mine 2 pus æde Barf som det passede dem ville de eksploderer
inden der var gået 2 uger, specielt Tyson.
Hvis han har svineædt en dag som feks. i tirsdags hvor han fik ca 500gr oksekød
+ 300 grøntmix + en svineforben bagefter og jeg havde tilbudt ham mere mad,
så var det røget lige ned i kloaken. Det kan han slet ikke styrer selv.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-01-07 19:48

On Thu, 11 Jan 2007 15:57:51 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Mine 2 hunde havde jo også taget 2kg på hver efter ca 1 mnd på Barf.
>Men jeg havde så også bevidst fodret dem med en mængde i det høje
>ende af skalaen, nu kan jeg så bedre justerer det ind.

Det har jeg så ikke. De to store får ca. 300 gr. kød om dagen hver.
Det er det. Grøntmix har jeg ikke helt styr på mængden af...

> [...]
>på sidebenene, jeg vil holde op med at købe det,
>hundene bryder sig jo heller ikke om det.

Mine kan nu godt li' det.
De får kallun, lammeindmad, kødblanding (aner ikke hvad det dækker
over), fisk, oksekød og kylling.

>I naturen æder dyr da aldrig den samme mængde mad hver dag året rundt,
>så du skulle måske bare indfører nogle fastedage, de feder ikke

Nu lever mine hunde heller ikke i naturen...
Og fastedage får de kun når de selv vælger det, hvilket Vaks gør ind
imellem.

>At du vil bruge det at de har taget på til evnt at stoppe Barf fatter jeg ikke,
>skal Hans så til at døje med eksem igen fordi du ikke vil fodrer rigtigt med Barf.

Det håber jeg så ikke, men det er lidt som at vælge mellem pest og
kolera. Jeg kan (næsten) slippe for hans eksem med den ulempe at han
så tager voldsomt på... *SUK*

>Jeg kunne da godt tænke mig at du kom med en beskrivelse af hvad og hvor meget
>du giver dem at æde, mit gæt er at du bruger kød der simpelthen er for fedt
>og måske giver dem for lidt ben og grøntsager.

Beskrivelsen har du jo allerede fået og osse mængden. De bliver så
aktiveret min. 2x1 time om dagen. Ben får de da osse, men ikke oftere
end hveranden uge. til gengæl har de som regel glæde af dem i hele den
periode, så det er kæmpestore okseben de får.

>Lod jeg mine 2 pus æde Barf som det passede dem ville de eksploderer
>inden der var gået 2 uger, specielt Tyson.

Ville Hans vist osse.

> [...]
>så var det røget lige ned i kloaken. Det kan han slet ikke styrer selv.

Så meget har ingen af mine nogensinde konsumeret på en dag. Jeg tror
de ville brække sig voldsomt.

Fra : pwh

Dato : 11-01-07 20:40

Leyna, skrev:

> Det har jeg så ikke. De to store får ca. 300 gr. kød om dagen hver.
> Det er det. Grøntmix har jeg ikke helt styr på mængden af...

Jamen hvis det er rent kød er det måske også i overkanten,
Barf går jo ud på kødfulde ben, ikke forstået som et okseben hvor de gnaver
kødet af, men ben med kød på hvor de også spiser selve knoglen.
Det er jo selve knoglen der indeholder mange af de vitaminer/mineraler
der er vigtige for dem.
Billinghurst anbefaler kyllingeskrog/vinger som noget af det bedste.
Du kan jo feks. som jeg købe nogle hele kyllinger og skærer lårene og måske
noget af kødet af til dig selv og så give dem resten.
Jeg har også haft succes med svineben, der er meget knogle i forhold til kød,
og hundene er beskætiget ca 1 time med sådan en grisepote.

> Mine kan nu godt li' det.
> De får kallun, lammeindmad, kødblanding (aner ikke hvad det dækker
> over), fisk, oksekød og kylling.

Så må du prøve at vurderer hvad kød der er det mest fedene og skærer ned på det,
jeg er rimeligt sikker på at kallun er temmeligt fedene.

> Nu lever mine hunde heller ikke i naturen...

Næh, men du prøver at tilstræbe naturens metode i din fodring,
men det er som om at du gerne vil sige A men ikke vil sige B

> Og fastedage får de kun når de selv vælger det, hvilket Vaks gør ind
> imellem.

Nu er det jo også Hans der har det største problem vægtsmæssigt som jeg læser det,
Vaks er jo en stor hund, så 45kg for ham kan ikke værer en voldsom overvægt.
Jeg har da også bemærket at mine hunde gerne vejer lidt mere her om vinteren,
der rasler som regel 2-3 kg af helt af sig selv når det bliver forår.

> Det håber jeg så ikke, men det er lidt som at vælge mellem pest og
> kolera. Jeg kan (næsten) slippe for hans eksem med den ulempe at han
> så tager voldsomt på... *SUK*

Det er da ikke et valg som jeg ser det, du skal bare ligesom jeg lærer at Barfe rigtigt,
det må vi altså lige give lidt tid synes jeg for hundenes skyld.
Vi kan vel hurtigt blive enige om at det self er mængden af fedt der må værer forkert,
så det skal du og jeg bare lærer at styrer lidt bedre.

> [...]
> end hveranden uge. til gengæl har de som regel glæde af dem i hele den
> periode, så det er kæmpestore okseben de får.

Store okseben virker i princippet jo kun som en tandbørste, og er også fint til det.
Men Barf går altså ud på at du fodrer med ben de spiser op, og de skal helst
have dem dagligt hvis det kan lade sig gører.

Jeg tror simpelthen du giver dem for meget "fedt" kød/fisk og alt for lidt ben.
Bare at skærer ned på fodermængden er nok også betænkeligt, så risikerer
du måske at de kommer i underskud med vitaminer/mineraler, dem skal de
primært have fra ben, og ikke fra et hårdt okseben som de ikke kan fortærer.

> Ville Hans vist osse.

Og der er det at vi må gå ind og styrer dem ved at efterligne naturen hvor
de ikke bare kan få skovlet uanede mængder mad ned i sækken

Sjovt nok tror (ved) jeg at Tyson ikke gider at foræde sig i tørkost,
men råt kød ville han kunne begå selvmord med
Angel derimod er glad nok for råt kød, men man kan tydeligt se på hende
når hun er ved at værer fuld, dog spiser hun altid op for at drille Tyson

> Så meget har ingen af mine nogensinde konsumeret på en dag. Jeg tror
> de ville brække sig voldsomt.

Efter sådan et måltid får de også kun en smule grøntmix med tun dagen efter,
Angel plager ikke om mad den dag, Tyson kommer da lige og puffer til mig.
Men der er jeg hård som flint, han får ikke en dyt mere den dag.
Om et stykke tid tror jeg det er blevet naturligt for dem at spise på den måde,
og jeg føler selv at det er en mere rigtig måde for hunden at leve på.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 11-01-07 21:04

> Jamen hvis det er rent kød er det måske også i overkanten,

Ja så kan jeg godt se jeg har været flot med at give Holly (på 38 kg) 1200 -
1400 gram om dagen

(Incl. 10 - 25 % grøntmix)

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 11-01-07 21:14

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Ja så kan jeg godt se jeg har været flot med at give Holly (på 38 kg)
> 1200 - 1400 gram om dagen
>
> (Incl. 10 - 25 % grøntmix)

Jeg syntes også det lød i overkanten, men så har du da bidraget
med en del kompost til naturen

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-01-07 23:23

On Thu, 11 Jan 2007 20:40:20 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jamen hvis det er rent kød er det måske også i overkanten,

Øeh, hvis man går efter anbefalingen så skal både Vaks og Hans have
omkring 800gr. om dagen, så jeg tror bestemt ikke at det er i
overkanten.

>Så må du prøve at vurderer hvad kød der er det mest fedene og skærer ned på det,
>jeg er rimeligt sikker på at kallun er temmeligt fedene.

Det ved jeg faktisk ikke. synes ikke ligefrem det jeg køber flyder i
fedt...

>Næh, men du prøver at tilstræbe naturens metode i din fodring,
>men det er som om at du gerne vil sige A men ikke vil sige B

Jeg er bestemt ikke fanatiker. Grunden til at jeg barfer er
udelukkende af helbredsmæssige årsager, og det ved du osse godt.
Jeg gør det jeg bedst selv kan overkomme og overskue, og jeg gør det
så så godt JEG nu kan, men frelst bliver jeg aldrig. De får sg* osse
stadig deres hundekiks når de har været dygtige. Det er som regel
efter overstået luftetur. Så får de to hver, og det er så det. De
bliver bestemt ikke fodret med dem.

>Nu er det jo også Hans der har det største problem vægtsmæssigt som jeg læser det,
>Vaks er jo en stor hund, så 45kg for ham kan ikke værer en voldsom overvægt.

Det er Hans der virkelig har problemer, ja, men der er ikke den store
forskel på dem rent størrelsesmæssigt. Hans er bare af en helt anden
bygning end Vaks. Vaks har meget kraftig bygning (som rotten), mens
Hans er spinkel og elegant (som en flatter) af bygning. Men Vaks måtte
iflg dyrlægen osse gerne tabe sig lidt.

>Vi kan vel hurtigt blive enige om at det self er mængden af fedt der må værer forkert,
>så det skal du og jeg bare lærer at styrer lidt bedre.

Jeg gør hvad jeg kan, men fortsætter vægten med at stige, så SKAL der
en kostomlægning til... igen igen.

>Store okseben virker i princippet jo kun som en tandbørste, og er også fint til det.

Og til underholdning. Glem endelig ikke det! De kan få mange, mange
timer til at gå med sådan et ben, og så vil jeg da lige tilføje at der
var masser af kød på de sidste ben de fik.

> [...]
>primært have fra ben, og ikke fra et hårdt okseben som de ikke kan fortærer.

Noget mere kylling måske?

>Sjovt nok tror (ved) jeg at Tyson ikke gider at foræde sig i tørkost,
>men råt kød ville han kunne begå selvmord med

Hans kan li' mad. Om det er tørkost eller rent kød gør ikke den store
forskel. Han kan simpelthen li' at spise. Han spiste dog ikke så meget
tørfoder at det gjorde noget, men hver gang han passerede madskålen
skulle han da lige ha' en enkelt "pille". Han er en værre hyggespiser!

>Angel derimod er glad nok for råt kød, men man kan tydeligt se på hende
>når hun er ved at værer fuld, dog spiser hun altid op for at drille Tyson

Vaks spiser kun når han er sulten. Ellers siger han nej tak, og så er
det lige meget hvad man serverer for ham.

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 00:25

Leyna, skrev:

> Øeh, hvis man går efter anbefalingen så skal både Vaks og Hans have
> omkring 800gr. om dagen, så jeg tror bestemt ikke at det er i
> overkanten.

Hvor har du de 800gr. om dagen fra, det er ganske sikkert ikke skært kød
der bliver ment, jeg tror du har misset Bone-delen i Barf
Der menes at de skal have X-gram kødfulde ben, sgu ikke rent kød Leyna
Du kan slet ikke kalde den måde du fodrer på for Barf, der skal en stor del
af køddelen faktisk bestå af knogler med LIDT kød på, ikke bare rent kød.

> Det ved jeg faktisk ikke. synes ikke ligefrem det jeg køber flyder i
> fedt...

Hvad med kallun'en.

> Jeg er bestemt ikke fanatiker. Grunden til at jeg barfer er
> udelukkende af helbredsmæssige årsager, og det ved du osse godt.

Hø, det er da selvmodsigende at sige at du fodrer af heldbredsmæssige årsager,
og så ikke vil gører det på en sund måde synes jeg
Du har løst et problem og skabt et nyt, altså gør du noget forkert og må
rette på det, det kræver måske at du ændrer holdning på nogle punkter.

> [...]
> stadig deres hundekiks når de har været dygtige. Det er som regel
> efter overstået luftetur. Så får de to hver, og det er så det. De

Du ved da at jeg heller ikke er spor frelst, mine får da stadig et hånfuld
Olivers på gulvet hvis jeg skal gå fra dem.
Men det må da værer til at overkomme for dig at give feks. Hans en dag
ind imellem hvor han bare får en gang grøntmix med lidt kød/fisk i.
Han behøver altså ikke at skulle fylde maven dag ud og dag ind.

> Jeg gør hvad jeg kan, men fortsætter vægten med at stige, så SKAL der
> en kostomlægning til... igen igen.

Vi lærer det jo nok til sidst

> Og til underholdning. Glem endelig ikke det! De kan få mange, mange
> timer til at gå med sådan et ben, og så vil jeg da lige tilføje at der
> var masser af kød på de sidste ben de fik.

Den underholdning kan de da få dagligt med ben de kan fortærer med det samme.
Og at der er masser af kød på benene gør det da ikke ernæringsmæssigt godt,
de skal spise knoglerne rub og stub også, kan du så forstå det Leyna

> Noget mere kylling måske?

Det bruger jeg selv meget, og Billinghurst anbefaler det som det bedste,
han bruger primært kylling. Men self skal man varierer.

> [...]
> tørfoder at det gjorde noget, men hver gang han passerede madskålen
> skulle han da lige ha' en enkelt "pille". Han er en værre hyggespiser!

Jamen det er da kun et tegn på at Hans trives på den nye kost at han gider
at æde mere af den så han ligefrem tager på.
Nu skal det bare justeres ind, det skal jeg jo også med mine hunde.

Angel feks. var en svinespiser med tørkost 400gr = 20 sekunder,
med Barf kan jeg se at hun æder mindre, så jeg skal nok i fremtiden
give hende en mindre portion en Tyson, hvor de før fik samme mængde.

> Vaks spiser kun når han er sulten. Ellers siger han nej tak, og så er
> det lige meget hvad man serverer for ham.

Eftersom han har taget for meget på må han også have fået tilbudt
for meget eller forkert mad som jeg ser det.

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 12-01-07 01:07

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 01:16

Jørgen, skrev:

> [...]

Det er ikke noget at undskylde, det er hele ideen med Usenet

Øhh, hvad skal vi lige bruge den oplysning til :-?
Både Leyna og jeg har tørkostet i årevis, så vi ved da godt
hvor let det er at sjaske en gang kugler op i en skål,
det er skam ingen større hemmelighed.

Jeg kender da også en del hunde der bare bliver luftet ude i haven,
det er da også meget lettere end at gå ture med dem som jeg gør.
Eller det helt ultimative, helt at lade værer med at have hund,
det er det allerletteste

Spøg til side, Leyna har skiftet til Barf pgr allergi, jeg har skiftet
primært for at glæde mine hunde med noget mere spændende foder
end tørkost, det kræver self mere arbejde, men ikke meget synes jeg.

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 12-01-07 01:32

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 02:28

On Fri, 12 Jan 2007 01:32:02 +0100, Jørgen <jørgen@mail.dk> wrote:

> [...]

Det er nu ikke så galt, hvis du spørger mig, men nu gør jeg jo osse
alting "forkert", så det skal du nok ikke!

Eneste ulempe/besvær ved den måde jeg barfer på er, at grøntmixet lige
skal ha' noget varmt vand og så stå at trække i 10-15 min. Det er
læææænge for vapserne at vente. *GGG*

OT. Der er altså et eller andet rod med din kvotening... Ved ikke om
det kun er et problem hos mig, men jeg ser dine indlæg som "gamle".

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 09:21

Jørgen, skrev:
> Jeg syntes bare det er besværligt med Barf.

Og ?????

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 02:22

On Fri, 12 Jan 2007 00:25:25 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Du kan slet ikke kalde den måde du fodrer på for Barf, der skal en stor del
>af køddelen faktisk bestå af knogler med LIDT kød på, ikke bare rent kød.

Jaja, så lader jeg være med at kalde det barf. Det er mig lige meget.
jeg er ikke fanatisk.

>Hvad med kallun'en.

Det er faktisk det jeg svarer på, søde Jens! *G*

>Hø, det er da selvmodsigende at sige at du fodrer af heldbredsmæssige årsager,
>og så ikke vil gører det på en sund måde synes jeg

Nøgelordene her er nok "synes jeg"...

>Du ved da at jeg heller ikke er spor frelst, mine får da stadig et hånfuld
>Olivers på gulvet hvis jeg skal gå fra dem.

Og det er jo ikke "rigtig barf".

>Men det må da værer til at overkomme for dig at give feks. Hans en dag
>ind imellem hvor han bare får en gang grøntmix med lidt kød/fisk i.

Det får han skam hver dag!

> [...]
>Og at der er masser af kød på benene gør det da ikke ernæringsmæssigt godt,
>de skal spise knoglerne rub og stub også, kan du så forstå det Leyna

Det er kun Vaks der gør det.
Og nu må du altså bestemme dig... det må ikke være ben hvor der kun er
ganske lidt kød på, men det er ikke sundt med meget kød på...

>Det bruger jeg selv meget, og Billinghurst anbefaler det som det bedste,
>han bruger primært kylling. Men self skal man varierer.

Billinghurst anbefaler osse at de æder l*rt og jord og hvad ved jeg,
så ham ville jeg ikke lytte for meget til!

>Jamen det er da kun et tegn på at Hans trives på den nye kost at han gider
>at æde mere af den så han ligefrem tager på.

*LOL*
Jaja, men det var jo ikke det der var meningen.

>Eftersom han har taget for meget på må han også have fået tilbudt
>for meget eller forkert mad som jeg ser det.

Vaks har taget 1 kg på, og sidst fik jeg at vide at han var i perfekt
form. Denne gang fik jeg så at vide at jeg skulle passe lidt på. Jeg
synes nu ikke jeg kan se at han har taget på...

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 09:46

Leyna, skrev:

> Nøgelordene her er nok "synes jeg"...

Nu er det jo ikke noget jeg griber ud af den blå luft,
hundens mave er altså indrettet på at blive tom ind imellem.
Nogle Barfhunde trives så ikke med 100% fastedage har jeg læst,
nogle af dem begynder at gylpe galle op, men dage med begrænset
fodermængde tror jeg på at man roligt kan bruge.

> Og det er jo ikke "rigtig barf".

I princippet jo. Barf bygger jo bla. på at hunde er altædene,
men bestemt også på at de skal spise mange ben, det gør mine.

> Det får han skam hver dag!

Nu vil du vist bare misforstå mig.
Med lidt kød/fisk mener jef self ikke 300gr skært,
men blot en sjat for at give grøntmixen lidt smag/duft.
Gider Hans ikke æde det en dag ind imellem, jamen så tager han
sig jo bare en frivillig fastedag som jeg ser det, han dør IKKE af sult.

> Det er kun Vaks der gør det.
> Og nu må du altså bestemme dig... det må ikke være ben hvor der kun er
> ganske lidt kød på, men det er ikke sundt med meget kød på...

Kan ikke mindes at have skrevet at der skal værer meget kød på benene,
har jeg gjort det er det en tastefejl.
Med kødfulde ben menes der ben med kød på hvor bendelen udgør
den største mængde, men det burde du da vide

> Billinghurst anbefaler osse at de æder l*rt og jord og hvad ved jeg,
> så ham ville jeg ikke lytte for meget til!

Ok, hvis du er klogere end Billinghurst så kaster jeg håndklædet i ringen,
så kan en amatør som jeg slet ikke hjælpe dig. Så er det måske bedre
at du fortsætter som nu, og gætter dig frem til hvad der er godt og skidt.

> Vaks har taget 1 kg på, og sidst fik jeg at vide at han var i perfekt
> form. Denne gang fik jeg så at vide at jeg skulle passe lidt på. Jeg
> synes nu ikke jeg kan se at han har taget på...

Det var altså dig selv der skrev at Vaks var blevet for tung,
har jeg misforstået det er det da kun godt.
Så er der jo ingen grund til at ændrer på hans kost.
Oy lød jo også til at trives, bare husk at han får rigeligt med ben
som han kan fortærer, det er vigtigt for udviklingen af hans skelet.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 10:18

On Fri, 12 Jan 2007 09:45:33 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Ok, hvis du er klogere end Billinghurst så kaster jeg håndklædet i ringen,
>så kan en amatør som jeg slet ikke hjælpe dig. Så er det måske bedre
>at du fortsætter som nu, og gætter dig frem til hvad der er godt og skidt.

Nu bliver du sg* for kontrær. Billinghurst er IKKE en guddom, som man
skal kaste sig i støvet for, og han er ikke den eneste der har
forstand på barf.
Jeg har på ingen måde givet udtryk for at jeg er bedre vidende end han
er. Jeg siger bare at jeg ikke er enig med ham, og ikke ønsker at
følge hans fodringsanvisninger.

>Det var altså dig selv der skrev at Vaks var blevet for tung,
>har jeg misforstået det er det da kun godt.

Nej, det har du ikke misforstået. Jeg synes han ser lækker ud, men
dyrlægen mente at han var lige i overkanten.. og han kunne da måske
godt smide et par kilo uden at det gjorde noget. Men jeg er som sagt
ikke særlig bekynret for hans vægt. Han er ikke et madøre, og han
rører sig MEGET.

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 10:45

Leyna, skrev:

> Nu bliver du sg* for kontrær. Billinghurst er IKKE en guddom, som man
> skal kaste sig i støvet for, og han er ikke den eneste der har
> forstand på barf.

Hvem siger da at han er en guddom, ikke jeg.
Men vi kan vel begge blive enige om at han ved MEGET mere om
Barf end du og jeg, eller de 2 Marie'er her i gruppen.

> Jeg har på ingen måde givet udtryk for at jeg er bedre vidende end han
> er. Jeg siger bare at jeg ikke er enig med ham, og ikke ønsker at
> følge hans fodringsanvisninger.

Ok, det er så lidt selvmodsigende at skrive at du ved mindre end ham,
men at du heller ikke er enig med ham, hvad bygger du så den uenighed på.
Skal det forståes som at du slet ikke vil følge nogle af hans fodringsanvisninger,
for så skal du nok droppe Barf med det samme for dine hundes sikkerheds skyld.

Som jeg kan se det har du kastet dig over et enkelt punkt hvor han anbefaler
at hunden får lov til at æde lort, han argumenter nu ganske fornuftigt for det.
Men anviser jo også alternativer (yoghurt) hvis man ikke bryder sig om det.
Er sådan et enkelt punkt der står dig imod nok til at forkaste en
meget anderkendt Barfers teorier for dig.

> [...]
> godt smide et par kilo uden at det gjorde noget. Men jeg er som sagt
> ikke særlig bekynret for hans vægt. Han er ikke et madøre, og han

Hmmm... han vejer for meget og du er samtidigt ikke bekymret
over hans vægt, hvordan hænger det så lige sammen.
Vil du have at han skal tabe sig eller ej, jeg er sådan set ligeglad

Kan ikke lade værer med at sidde og have en fornemmelse af at du bare
selv er blevet træt af at Barfe, du har jo selv tidligere skrevet at du helst
var fri og kun gjorde det pgr Hans'es allergi, fair nok.
Men så må du også kalde en spade for en spade og ikke bruge deres
overvægt som undskyldning for at stoppe, det problem kan let løses.
Jeg ved da heller ikke om jeg selv Barfer om 2 mdr, jeg har jo haft probs
med at de ikke gider at æde grøntmix, og jeg skiftede kun for at glæde dem.
Jeg har heller aldrig lagt skjul på at jeg stoppede med Barf hvis jeg selv synes det
bliver for besværligt eller dyrt, det må da værer en personlig sag om man gider Barfe.
Men det må værer mest fair af os der Barfer pt at vi melder ærligt ud i gruppen
om grunden til at vi evnt stopper, der er jo flere der tænker på at begynde
og de skal da have et reelt grundlagt at starte på.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 20:01

On Fri, 12 Jan 2007 10:45:04 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvem siger da at han er en guddom, ikke jeg.

Okay, så prøver jeg på en anden måde. Du citerer ham i alt hvad de har
med barf at gøre. Du slæber hans navn med i de fleste af dine indlæg.
Jeg er godt klar over at du er imponeret over ham, men derfor behøver
alle andre ikke at være det.

>Men vi kan vel begge blive enige om at han ved MEGET mere om
>Barf end du og jeg, eller de 2 Marie'er her i gruppen.

Det kan vi ikke nej. Jeg aner ikke hvor meget de to Marie'r ved, og
vil slet ikke udtale mig på deres vegne. MEN... jeg vil så hellere
lytte til hverdagsmennesker, der lever med deres hunde og til daglig
observerer hvordan hundene reagerer, end jeg vil læse om det i en bog
af en "ekspert". Jeg kan godt li' hverdagens "eksperter".

>Ok, det er så lidt selvmodsigende at skrive at du ved mindre end ham,
>men at du heller ikke er enig med ham, hvad bygger du så den uenighed på.

Den har jeg vist svaret på op til flere gange nu... Jeg er ikke enig i
at hvalpe skal æde l*rt og jord og sten. Det synes jeg er ganske
useriøst fra hans side. Kort sagt synes jeg det er noget sludder, og
derfor er han lagt på is herfra.

>Skal det forståes som at du slet ikke vil følge nogle af hans fodringsanvisninger,
>for så skal du nok droppe Barf med det samme for dine hundes sikkerheds skyld.

Jeg søger skam hjælp andre steder. Fra rigtige mennesker som jeg kan
kommunikere direkte med. Jeg tror ikke du behøver at være bekymret for
mine hundes helbred.
Hvis jeg var ligeglad havde jeg jo nok slet ikke spurgt herinde.

> [...]
>Er sådan et enkelt punkt der står dig imod nok til at forkaste en
>meget anderkendt Barfers teorier for dig.

JA!

>Hmmm... han vejer for meget og du er samtidigt ikke bekymret
>over hans vægt, hvordan hænger det så lige sammen.
>Vil du have at han skal tabe sig eller ej, jeg er sådan set ligeglad

Hvis du var ligeglad ville du nok ikke spørge.
Jeg tror ikke det ville gøre noget at Vaks tabte sig et par kilo, men
JEG er ikke bekymret for hans vægt. Jeg er faktisk kun oprigtigt
bekymret for Hans' vægt. Dyrlægen mente at Vaks' vægt var i
overkanten, men hun gav ham selv det blå stempel for et enkelt kilo
siden. Jeg tror ikke at det er noget at fare helt i panik over.

>Kan ikke lade værer med at sidde og have en fornemmelse af at du bare
>selv er blevet træt af at Barfe, du har jo selv tidligere skrevet at du helst
>var fri og kun gjorde det pgr Hans'es allergi, fair nok.

Altså SÅ besværligt er det heller ikke at barfe, men jeg har da mine
bekymringer hver gang jeg kommer fra dyrlægen. Hun er nemlig direkte
modstander af barf og mener at de får alskens sygdomme på dette
grundlag. Det påvirker mig... MEGET, og så bliver jeg i tvivl om jeg
nu osse gør det rigtige, eller jeg burde begynde med tørfoder igen.

>Men så må du også kalde en spade for en spade og ikke bruge deres
>overvægt som undskyldning for at stoppe, det problem kan let løses.

Hvis du har en opskrift på hvordan vægtproblemer let løses, så vil jeg
da gerne høre den. Det vil være lidt af en revolution indenfor
diætisme, at der endelig er en der sidder inde med SVARET!

>Men det må værer mest fair af os der Barfer pt at vi melder ærligt ud i gruppen
>om grunden til at vi evnt stopper, der er jo flere der tænker på at begynde
>og de skal da have et reelt grundlagt at starte på.

Og min udmelding er skam ærlig nok, men du er ind imellem hurtig til
at skyde folk noget i skoene. Hans har taget 4 kg på indtil videre, og
jeg overvejer at stoppe, hvis hans vægt ikke kan komme ned igen. Så må
jeg prøve noget decideret diætfoder. Jeg mener ikke at den udmelding
er hverken uklar eller uærlig.

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 20:55

Leyna, skrev:

> [...]
> med barf at gøre. Du slæber hans navn med i de fleste af dine indlæg.
> Jeg er godt klar over at du er imponeret over ham, men derfor behøver

Godt Leyna, grunden til at jeg direkte citerer Billinghurst er da fordi du
og andre skal vide hvor jeg har oplysningerne fra, er det forkert.
At han så også er den jeg læner mig mest op af selv er da ingen hemmelighed,
ligefrem at latterliggører mig på den konto synes jeg ikke er fortjent.

> [...]
> observerer hvordan hundene reagerer, end jeg vil læse om det i en bog
> af en "ekspert". Jeg kan godt li' hverdagens "eksperter".

Det er manden faktisk også, hvis du ellers gad læse hans bog.
Jeg fik den jo selv anbefalet af Barfere her i gruppen da jeg ville starte,
mener faktisk han har grundlagt begrebet Barf.

> [...]
> at hvalpe skal æde l*rt og jord og sten. Det synes jeg er ganske
> useriøst fra hans side. Kort sagt synes jeg det er noget sludder, og

Du evner stadig ikke at fortælle hvad du bygger din mening om at
han siger noget sludder på, det er vist mere føleleser end fornuft.

> Jeg søger skam hjælp andre steder. Fra rigtige mennesker som jeg kan
> kommunikere direkte med. Jeg tror ikke du behøver at være bekymret for
> mine hundes helbred.

Jeg ved ikke om du kan kommunikerer direkte med ham,
han har da sin egen hjemmeside, så det er da et forsøg værd.

> Hvis jeg var ligeglad havde jeg jo nok slet ikke spurgt herinde.

Jeg har vist aldrig påstået at du er ligeglad.
Jeg har bare prøvet på at hjælpe så godt jeg kan, men har faktisk
mere fornemmet at du har latterliggjort mine indlæg og bevidst
prøvet at misforstå mig, så gider jeg da ikke hjælpe en anden gang

> JA!

Ret useriøst fra din side vil jeg mene.

> [...]
> grundlag. Det påvirker mig... MEGET, og så bliver jeg i tvivl om jeg
> nu osse gør det rigtige, eller jeg burde begynde med tørfoder igen.

Det har bare ligesom ikke noget med vægt at gører,
altså din dyrelæges antipati mod Barf som du måske deler lidt.
Bare pudsigt at din Hans er blevet rask på Barf, og at Oy ser ud til at
udvikle sig perfekt, næh tilbage til tørkost siger jeg også bare

Og det er da besværligere, og dyrere, specielt for dig må det da værer/blive
en noget størrer udskrivning når du har så dårlig tilgang til rå ben/kød.
Oy bliver jo snart en stor dreng som kan tage fra, så det er da fair nok
hvis du også tænker i kr/ører, det gør jeg da selv, men jeg har god luft i økonomien.
Men så kunne du da alternativt Barfe Hans og give de 2 andre tørkost,
jeg synes det ville værer synd for Hans at skulle få eksem igen.

> Hvis du har en opskrift på hvordan vægtproblemer let løses, så vil jeg
> da gerne høre den. Det vil være lidt af en revolution indenfor
> diætisme, at der endelig er en der sidder inde med SVARET!

Jeg og et par andre ar kommet med et par råd til hvad du kan gører,
prøv det af og vej dem om en mnd, så kan du se om det virker.

> Og min udmelding er skam ærlig nok, men du er ind imellem hurtig til
> at skyde folk noget i skoene.

Muligvis er jeg det, men til gengæld er jeg også rimelig god til at
fornemme når der er bagvedliggende (ubevidste) motiver.
Jeg kender det jo fra min egen situation med grøntmixen,
ville du ikke have råbt lidt op hvis jeg havde droppet Barf
fordi mine hunde ikke ville æde grøntmix fra start af.

> Hans har taget 4 kg på indtil videre, og
> jeg overvejer at stoppe, hvis hans vægt ikke kan komme ned igen. Så må
> jeg prøve noget decideret diætfoder. Jeg mener ikke at den udmelding
> er hverken uklar eller uærlig.

Det er da muligt at diætfodrer på Barf, du har fået anvisningerne.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 23:32

On Fri, 12 Jan 2007 20:54:55 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Godt Leyna, grunden til at jeg direkte citerer Billinghurst er da fordi du
>og andre skal vide hvor jeg har oplysningerne fra, er det forkert.

Nje, det er aldrig forkert at citere sin kilde, men jeg synes du gør
ham en hel del bedre end han fortjener.

>At han så også er den jeg læner mig mest op af selv er da ingen hemmelighed,
>ligefrem at latterliggører mig på den konto synes jeg ikke er fortjent.

Beklager hvis du føler dig latterliggjort. Det har ikke været
intentionen

>Det er manden faktisk også, hvis du ellers gad læse hans bog.

En hverdags ekspert, eller hvad?
Det jeg prøvede at udtrykke er at han tjener penge på sin viden. Det
gør alm. barfere ikke...

>Jeg fik den jo selv anbefalet af Barfere her i gruppen da jeg ville starte,
>mener faktisk han har grundlagt begrebet Barf.

Kan godt ske, og hurra for det, men det ændrer ikke min holdning til
ham.
Det er lidt ligesom jeg har det med Freud. Han grundlagde
psykoanalysen og gjorde mange nyttige opdagelser, men ham er jeg
bestemt heller ikke enig med!

>Du evner stadig ikke at fortælle hvad du bygger din mening om at
>han siger noget sludder på, det er vist mere føleleser end fornuft.

Måske mine evner så ikke rækker, og ingen er jo forpligtiget
derudover. Men jeg er ganske sikker på at der ikke er den store
næringsværdig i jord, og da slet ikke i sten (der som regel kommer ind
sammen med jord), og l*rt er der muligvis næring i, men SÅ meget går
jeg altså ikke ind for genbrug.

> [...]
>mere fornemmet at du har latterliggjort mine indlæg og bevidst
>prøvet at misforstå mig, så gider jeg da ikke hjælpe en anden gang

Jeg spurgte egentlig om råd omkring jeg skulle stoppe barf eller ej,
og så vidt jeg har forstået mener du IKKE jeg skal stoppe, men prøve
at ændre køddelen til noget langt mere fedtfattigt.
Og jeg prøver skam ikke bevidst at misforstå dig, og da slet ikke at
latterliggøre dig, men jeg kommer med mine meninger og vurderinger. Og
det uden de store omsvøb. Det er ikke et personligt angreb. Du er jo
stadig mit yndlings brokkehoved!

>Ret useriøst fra din side vil jeg mene.

Og det skal du ha' ret til at mene!

> [...]
>Bare pudsigt at din Hans er blevet rask på Barf, og at Oy ser ud til at
>udvikle sig perfekt, næh tilbage til tørkost siger jeg også bare

Hør nu hvad jeg siger... eller læs hvad jeg skriver...
Hans er ikke 100% rask. han har stadig en smule eksem, men det er
blevet SÅ meget bedre, at jeg er jublende lykkelig for forandringen.
Så langt så godt. Men når min dyrlæge stiller sig op og siger at mine
hunde ikke får det de har brug for på barf, så bliver jeg usikker. Det
ville være det samme som hvis Billinghurst (som foretrukken ekspert i
dette tilfælde) ville stille sig op og gøre dig usikker på, om dine
hunde nu blev passet godt nok. Jeg bliver usikker... men ja, jeg kan
se at Oy stortrives, og jeg kan se at Hans er kommet sig meget og i
dag har en kanonflot pels, men han har så osse taget alvorligt på, og
det er altså ikke af det gode. Derfor overvejede jeg
tørfoder/diætkost, som jeg måske bedre kunne styre.

>Og det er da besværligere, og dyrere, specielt for dig må det da værer/blive
>en noget størrer udskrivning når du har så dårlig tilgang til rå ben/kød.

Nåeh, jeg mener nu ikke det er dyrere end godt kvalitets tørfoder, så
det er ikke dér den ligger, og jeg har jo skaffet kødet indtil videre.
Jeg kvier mig bare ved at skulle betale næsten 300 kr. i fragt. Det
erkender jeg åbenlyst.

>Oy bliver jo snart en stor dreng som kan tage fra, så det er da fair nok
>hvis du også tænker i kr/ører, det gør jeg da selv, men jeg har god luft i økonomien.

Det har jeg så ikke, men mine hunde skal have det godt. Jeg har
påtaget mig ansvaret for dem og det tager jeg sg* seriøst. Så må
manden og jeg leve af Pasta et par dage.

>Men så kunne du da alternativt Barfe Hans og give de 2 andre tørkost,
>jeg synes det ville værer synd for Hans at skulle få eksem igen.

Det er bestemt heller ikke mit ønske. Jeg er glad for at se ham
(næsten) eksemfri. Jeg lider jo selv af eksem, og jeg ved hvor
belastende det er at flå sig ustandselig hele tiden, såeh...

>Jeg og et par andre ar kommet med et par råd til hvad du kan gører,
>prøv det af og vej dem om en mnd, så kan du se om det virker.

Jeps. mere kylling og mindre fedt kød. Og den plan er skam allerede
sat i værk. Okay, her til aften fik de så tun i vand og grøntmix, men
det var delvis fordi vi havde en hundegæst som skulle spise med, og
den bliver IKKE barfet til hverdag, så der ville jeg ikke lige servere
råtoksekød.
Men menuen står på kylling i morgen. Det er jeg ret spændt på hvad de
siger til. Det kylling de har fået indtil videre har været tilberedt.
Rent kød uden nogen form for ben. Det skal der så laves om på nu.

>Jeg kender det jo fra min egen situation med grøntmixen,
>ville du ikke have råbt lidt op hvis jeg havde droppet Barf
>fordi mine hunde ikke ville æde grøntmix fra start af.

Næeh, det vedkommer da egentlig ikke mig, og dine hunde har jo ingen
sundhedsmæssige problemer, såeh...

>Det er da muligt at diætfodrer på Barf, du har fået anvisningerne.

Og hvis du læser hvad jeg skriver, så er det jo netop det jeg helst
vil gå i gang med. Gu' er det nemmere at hælde tørfoder i skålen, og
jeg kunne nøjes med at barfe Hans, for de to andre fejler jo ikke
noget, men ærlig talt mener jeg at det ville være synd. De kan jo
meget bedre li' den nye kost, så hvis jeg kan få Hans' vægt ned og
holde den, så vil det da langt være at foretrække.

Så kan jeg vist ikke udtrykke mig tydeligere.

Fra : pwh

Dato : 13-01-07 00:46

Leyna, skrev:
> On Fri, 12 Jan 2007 20:54:55 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

Leyna, jeg havde skrevet en lang smører som jeg kom til at slette.
Men princippet for mig er at du mener at værer bedre videne
mht barf end en der har viet sit liv til det,fred værer med det.
Det må værer ret at have en størrer viden efter ½ år på barf
end folk der har en proffesionel baggrund.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 13-01-07 07:21

Leyna, skrev:

> Nje, det er aldrig forkert at citere sin kilde, men jeg synes du gør
> ham en hel del bedre end han fortjener.

Hvad i alverden har den mand dog nogensinde gjort dig siden
du har et horn i siden på ham.

> Beklager hvis du føler dig latterliggjort. Det har ikke været
> intentionen

Når du skal klistrer en på hvert andet af dine svar til mig en
en alvorlig debat, så føler jeg at du bare laver grin med det.
Jeg er altid frisk på at joke, men hver ting til sin tid.

> En hverdags ekspert, eller hvad?
> Det jeg prøvede at udtrykke er at han tjener penge på sin viden. Det
> gør alm. barfere ikke...

Ok, din dyrelæge tjener også penge på sin viden, altså er hun i din
verden vel heller ikke en man kan regne med.

> [...]
> Det er lidt ligesom jeg har det med Freud. Han grundlagde
> psykoanalysen og gjorde mange nyttige opdagelser, men ham er jeg

Nogle mennesker er også så kloge at de kan undværer hovedet.
Det må værer dejligt at have det på den måde.

> [...]
> næringsværdig i jord, og da slet ikke i sten (der som regel kommer ind
> sammen med jord), og l*rt er der muligvis næring i, men SÅ meget går

Muligt du er modstander,
men du kommer stadig ikke med nogen saglige modargumenter.

> Jeg spurgte egentlig om råd omkring jeg skulle stoppe barf eller ej,
> og så vidt jeg har forstået mener du IKKE jeg skal stoppe, men prøve
> at ændre køddelen til noget langt mere fedtfattigt.

Jeg synes du generelt skal sætte dig mere grundigt ind i begrebet Barf,
du har vist opfundet din helt egen afart af samme.
At kører en gang råt kød og lidt grøntmix i sine køtere er IKKE Barf,
det er slet og ret bare en forkert måde at fodrer dem på.

> [...]
> latterliggøre dig, men jeg kommer med mine meninger og vurderinger. Og
> det uden de store omsvøb. Det er ikke et personligt angreb. Du er jo

Du prøver ikke seriøst at forholde dig til hvad jeg skriver,
men prøver bare at joke med det.
Det kalder jeg at latterliggører mine indlæg.

> Og det skal du ha' ret til at mene!

Igen en utroligt seriøs og velunderbygget kommentar fra din side.

> [...]
> det er altså ikke af det gode. Derfor overvejede jeg
> tørfoder/diætkost, som jeg måske bedre kunne styre.

Det eneste negativt som jeg forstår det du selv har registreret ved dine
hunde på Barf er at Hans er blevet for tyk. Er det virklig nok for dig til
at få dig til at tvivle på Barf.
Var dine hunde blevet tykke på Olivers,
var det så også af den grund et skodfoder.

> [...]
> det er ikke dér den ligger, og jeg har jo skaffet kødet indtil videre.
> Jeg kvier mig bare ved at skulle betale næsten 300 kr. i fragt. Det

Og der tror jeg bla. at man skal finde noget af din opståede antipati
imod Barf, men det har der faktisk lige kørt en tråd om.

> Det har jeg så ikke, men mine hunde skal have det godt. Jeg har
> påtaget mig ansvaret for dem og det tager jeg sg* seriøst. Så må
> manden og jeg leve af Pasta et par dage.

Ser vi forkelligt på, mine hunde skal ikke spise dyrere end jeg skal.
Udvikler det sig med barf i den retning, så hedder det Olivers igen.

> Det er bestemt heller ikke mit ønske. Jeg er glad for at se ham
> (næsten) eksemfri. Jeg lider jo selv af eksem, og jeg ved hvor
> belastende det er at flå sig ustandselig hele tiden, såeh...

Medicinen til Hans er vel heller ikke gratis.

> Jeps. mere kylling og mindre fedt kød.

OG MASSER AF BEN, du misrøgter dem (specielt Oy) hvis du ikke
sørger for at de æder rigeligt med knogler, nu skriver jeg det for 1000 gang.

> Men menuen står på kylling i morgen. Det er jeg ret spændt på hvad de
> siger til. Det kylling de har fået indtil videre har været tilberedt.
> Rent kød uden nogen form for ben. Det skal der så laves om på nu.

Hvordan har du dog også kunnet finde på at serverer kylling tilberedet,
og så samtidigt sagt at du Barfer, der tabte du mig sgu igen.

> Næeh, det vedkommer da egentlig ikke mig, og dine hunde har jo ingen
> sundhedsmæssige problemer, såeh...

Så ville jeg da synes at denne gruppe er lige til at lukke op og sk... i,
hvis jeg helt upåtalt efter at have råbt op om det gode ved Barf bare
ville kunne stoppe på et så fladt grundlag.
Så er det da ikke andet end ævlebævle og udveksling af hvalpebilleder
denne gruppe efterhånden kan bruges til., så bliver den for kedelig for mig.

Hvis det havde været motivet havde en topic fra dig med
"hvordan skal mine hunde tabe sig på Barf" nok været bedre.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 21:44

Leyna, skrev:

> Det kan vi ikke nej. Jeg aner ikke hvor meget de to Marie'r ved, og
> vil slet ikke udtale mig på deres vegne.

Lige en detalje der slog mig.
Du har selv udnævnt Marie (ikke kipler) til din guru inden for barf,
men samtidigt skriver du at du ikke aner hvad hun har af viden.
Skal det opfattes som en særlig seriøs indgangsvinkel til barf ???

/Jens (som ikke anfægter Maries viden)

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 23:44

On Fri, 12 Jan 2007 21:44:21 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>men samtidigt skriver du at du ikke aner hvad hun har af viden.
>Skal det opfattes som en særlig seriøs indgangsvinkel til barf ???

Marie har hjulpet mig med mange spørgsmål, og det med guru er mest
ment som en joke. Marie har ikke sat sig selv op på en pidestal (Tove
goder du lige rette stavemåden til? *S*) og det har jeg heller ikke.

Jeg har ikke den samme "seriøse" indfaldsvinkel til barf som du har.
Skal vi ikke lade det blive ved det?

Fra : pwh

Dato : 13-01-07 06:38

Leyna, skrev:

> Marie har hjulpet mig med mange spørgsmål, og det med guru er mest
> ment som en joke.

Er det måske en joke for dig at Barfe.
Fodring af hunde er faktisk er ret alvorlig sag.

> Jeg har ikke den samme "seriøse" indfaldsvinkel til barf som du har.
> Skal vi ikke lade det blive ved det?

Det tror jeg efterhånden. Og er du ikke mere seriøs end jeg synes
at kunne læse bør du specielt for Oy's skyld nok gå hurtigst muligt
tilbage til tørkost inden du evnt får ham ødelagt.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 23:03

Jeg har lige fået nyt kamera, som jeg endelig har fået til at virke.
dog er det jeg har fået taget indtil nu kun prøveskud. Men hvorom
alting er, så har jeg i dag taget et billede af Hans, hvor man
virkelig kan se hvor tyk han er blevet.
http://leyna.dk/tykhans.jpg

Billedet er vist taget med natindstilling, så jeg beklager den
forringede kvalitet, men jeg skal jo lige lære det at kende.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-01-07 23:20

Leyna wrote:
> [...]
>
> Billedet er vist taget med natindstilling, så jeg beklager den
> forringede kvalitet, men jeg skal jo lige lære det at kende.

Hej Leyna.

Jeg kan da godt se, at han er lidt rundere end godt er, men han er
lige dejlig. Jeg kunne såmænd godt selv tabe 6-8 kg. uden at det
gjorde noget.

Jeg har på fornemmelsen at det såmænd nok skal ryge af ham igen, hvis
bare du holder igen med fedtet i det kød han får. Jeg har ikke nogen
forstand på barffodring, men jeg synes også at det ville være synd at
sætte ham på diæt-tørfoder, for så skal han jo have prednisolon igen,
og så er eksemen tilbage, og lige netop den medicin er jo smækfuld af
bivirkninger, så er barf-maden trods alt bedre. Se nu tiden lidt an,
og prøv at skære ned på fodermængden, så skal han såmænd nok tabe sig.
Pøj Pøj. Giv ham et kys på snuden fra mig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 23:51

On Fri, 12 Jan 2007 23:20:26 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Hej Leyna.
>
>Jeg kan da godt se, at han er lidt rundere end godt er, men han er
>lige dejlig. Jeg kunne såmænd godt selv tabe 6-8 kg. uden at det
>gjorde noget.

Han er bare superdejlig!
En rigtig kramme/kæle hund, men han ER altså for tyk!

> [...]
>bivirkninger, så er barf-maden trods alt bedre. Se nu tiden lidt an,
>og prøv at skære ned på fodermængden, så skal han såmænd nok tabe sig.

Fodermængden er skåret ned, men jeg skal nok have fat i noget mere
fedtfattig kød, og som det kan læses andetsteds er jeg osse gået i
gang.
Netop Prednisolonen er måske synderen her. Han tog jo på under den
første "kur" og siden har han fået 3-4 "kure" mere, som bestemt ikke
har gjort sagen bedre. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at han skal på
medicin igen, for det er sg* ingen løsning, men det jeg overvejede var
et andet tørfoder... Altså noget af bedre kvalitet. Diæt/slanke OG
allergi foder måske?
Det er mere derhen jeg har tænkt.
Hvis jeg bare ville droppe det, så havde jeg skam gjort det, men jeg
ville lige søge lidt råd og vejlening her først... men den forbaskede
dyrlæge gør mig altså usikker!

>Pøj Pøj. Giv ham et kys på snuden fra mig.

Er det i orden hvis han bare får en krammer?
Han har været ude at grave flittigt i pløremarken i dag, og han har
mudder på næsen! *GGG*

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 00:29

> Hvis jeg bare ville droppe det, så havde jeg skam gjort det, men jeg
> ville lige søge lidt råd og vejlening her først... men den forbaskede
> dyrlæge gør mig altså usikker!

Sådan er dyrlægerne jo så forskellige. Vores Buffy tog jo også gevaldigt på,
selvom hun kun fik det forbandede medicin i ca. 10 dage, i starten af hendes
sygdom. Der røg faktisk 10 kg. på, på de 10 dage svjh. Hun blev
efterfølgende ved, at tage på ( til trods for slankemad, meget lidt mad
osv. )og her foreslog dyrlægen faktisk, at jeg skulle barfe. Det forsøgte
jeg så også, men hun ville jo ikke æde mine blendede grøntsager. Havde jo
ikke puttet noget guf i. Så langt havde jeg ikke lige tænkt på det
tidspunkt...
Anyway- Buffy havde nok en dårlig skjoldbugskirtel ( tror jeg den hedder ).
Det nåede vi dog aldrig, at få undersøgt.

Du skulle nok kunne slanke ham på barf. Det er nok bare lige det med, at
finde de rigtige mængder af det ene og det andet. Han er nu ellers en dejlig
hund- buttet eller ej.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Leyna

Dato : 13-01-07 09:58

On Sat, 13 Jan 2007 00:29:00 +0100, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

> [...]
>efterfølgende ved, at tage på ( til trods for slankemad, meget lidt mad
>osv. )og her foreslog dyrlægen faktisk, at jeg skulle barfe.

Hmmmm... Ja vi kan godt blive enige om at Prednisolon er et
vidundermiddel og smatidig noget Fanden har skabt i vrede. 10 kg på 10
dage, det er rigtigt rigtigt meget, og burde være vædske som de så
skulle kunne komme af med igen...

Jeg vil prøve at gøre maden lidt mere fedtfattig og se om der så sker
noget. Tak for input.

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-01-07 01:10

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-01-07 01:26

Leyna wrote:
> [...]
> ville lige søge lidt råd og vejlening her først... men den
> forbaskede dyrlæge gør mig altså usikker!

Ved du hvad ? Jeg synes at du skal gøre lige akkurat hvad *du* føler
er det rigtige. Lad dyrlægen have hendes mening om barf (og Jens også,
han vil gerne hjælpe men det ender som regel med en formålsløs
diskussion fordi I begge til dels har ret, men på hver jeres måde).

Prøv først med kylling og andet magert, og hvis det ikke "giver pote"
så forhør dig om der findes et lødigt diæt/slanke/allergifoder, det
kan du så prøvekøre og se om det skulle hjælpe. Det er jo i forvejen
den vej du selv har fundet ud af du skal prøve at gå, og hvis
allergien ikke kommer tilbage ved et evt. skift til tørfoder, så kan
du jo altid gå tilbage til det rå foder når Hans har tabt de
overflødige kilo, for *så* meget for tyk synes jeg altså heller ikke
han er, den dejlige "dreng".

Frisk mod søde Leyna, det skal nok komme til at gå altsammen.

P.S. Undskyld musen smuttede igen-igen, så der blev dobbeltpostning.
(der manglede kun et "e" i piedestal *GGG* )

Fra : pwh

Dato : 13-01-07 06:33

Tove Krieger, skrev:
> [...]
> han vil gerne hjælpe men det ender som regel med en formålsløs
> diskussion fordi I begge til dels har ret, men på hver jeres måde).

Self skal Leyna da gører som hun synes er rigtigt.
Og hvis hun ikke er indtillet på at Barfe korrekt er det også bedst
for hendes hunde (specielt Oy) at hun går tilbage til tørkost.

Fandeme om jeg gider at hjælpe nogen der bare skal nedgører
hvad jeg kommer med af info, eller latterliggører mine indlæg..
Så vil jeg da hellere bare ævlebævle som denne gruppe måske
efterhånden bedre egner sig til, fint nok, bare man ved det.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-01-07 10:03

On Sat, 13 Jan 2007 01:25:52 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>du jo altid gå tilbage til det rå foder når Hans har tabt de
>overflødige kilo, for *så* meget for tyk synes jeg altså heller ikke
>han er, den dejlige "dreng".

Du er nu altid så sød, Tove!
Hans er spinkel af bygning, og skulle nok mest ligne en Flatter, og de
er altså meget slanke i linierne.

>Frisk mod søde Leyna, det skal nok komme til at gå altsammen.

Det håber jeg da osse, men jeg føler at jeg skal vælge mellem pest
eller kolera lige nu... *SUK*

Fra : Lott

Dato : 11-01-07 20:59

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message
> Mine kan nu godt li' det.
> De får kallun, lammeindmad, kødblanding (aner ikke hvad det dækker
> over), fisk, oksekød og kylling.

Hej Leyna

Mine tæver får ca 250 g kødmængde om dagen 250 g grøntsager og 250g
fyld bestående af kogte ris, pasta, rugbrød havregrød eller kogte
kartofler. fordelt på 2 måltider.
Laver en portion til flere dage.
Hver anden dag så et ben, kyllingelår eller grisehale oveni.
Desuden div. godbider.
De holder vægten pænt Trunte 35 kg og Zetta 33 kg.

Min Trunte er et madøre og ikke særlig aktiv, hvis hun ikke er med os
ud at gå, så trisser hun bare rundt på grunden eller ligger for det
meste, så det er ture med farmand ud over markerne, eller med mig ved
siden ef elscooteren
Desværre må jeg holde mig til vejene, for en elscooter er ikke god i
en pløjemark.
Zetta er meget slank i det og har ingen tendens til at ville blive for
tyk, men hun er jo også kun 19 mdr. endnu.

Det ville da være synd at gå tilbage til tørfoder, hvis du bare kan
sætte madmængden lidt ned og motionen op.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : Leyna

Dato : 11-01-07 23:40

On Thu, 11 Jan 2007 20:59:20 +0100, "Lott" <lotte@post4780.dk> wrote:

>Mine tæver får ca 250 g kødmængde om dagen 250 g grøntsager og 250g
>fyld bestående af kogte ris, pasta, rugbrød havregrød eller kogte
>kartofler. fordelt på 2 måltider.

Det var meget i forhold til det jeg giver, og så ærgrer det mig da at
specielt Hans tager så meget på... *ØV*

Men jeg har så ikke definitivt opgivet barf, men søger lige pt gode
råd og ideer.

Fra : Lott

Dato : 12-01-07 11:33

> [...]
> wrote:

> Det var meget i forhold til det jeg giver, og så ærgrer det mig da

Nu har jeg lige været inde og kikke på Hans igen, og han ser ikke en
gang bøvet ud, hvor gamle er billederne?

> Men jeg har så ikke definitivt opgivet barf, men søger lige pt gode
> råd og ideer.

Nu er der jo også forskelle på hundes optagelse af foder og aktivitet,
ligesom hos os menneskedyr.
Og vi ved jo godt at motion og fodermængde skal afstemmes.
Dyrlæger går jo efter et fast vægtskema, og det passer ikke til alle
hunde, især ikke når det er "ægte" hunde som vores.
Trunte har altid vejet nogle kilo mere end dyrlægen mente hun skulle,
men hun har altid holdt den vægt hun har ca. plus/minus1 kg. alt efter
årstid.
Om vinteren vejer hun lidt mere end om sommeren.
Se mærk på hunden! har den hængebug, og kan ribbenene knap mærkes er
det overvægt.

Mvh Lotte
www.lislott.dk

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 20:08

On Fri, 12 Jan 2007 11:33:25 +0100, "Lott" <lotte@post4780.dk> wrote:

>Nu har jeg lige været inde og kikke på Hans igen, og han ser ikke en
>gang bøvet ud, hvor gamle er billederne?

De er lige fra den dag vi overtog ham og til for et par måneder siden.
Det nyeste er desværre kun et profilbillede (portræt), og det er
udelukkende sat på fordi man dér kan se hans meget fine, blanke pels.
Men her kan man altså godt se at han er for tyk...
http://www.leyna.dk/hans-galleri/hansen18.jpg

>Se mærk på hunden! har den hængebug, og kan ribbenene knap mærkes er
>det overvægt.

Det har han og ribben ved jeg slet ikke om han har mere!
Han ER overvægtig. ingen tvivl om det.

Fra : Anette

Dato : 11-01-07 20:32

Leyna wrote:
> Jeg har sat fodermængden til dem begge kraftigt ned, men det har så
> ikke hjulpet, så nu overvejer jeg helt at stoppe med BARF for ikke at
> få to smælderfede hunde.

Hej Leyna

Du har kun to muligheder: Enten øge deres motion eller mindske deres
kalorieindtag/fodermængde.
Du skriver de får 300g kød om dagen - det burde jo mængdemæssigt ikke være
for meget, men hvis det er kød med meget fedt, så ER det for meget.
Du skal også holde lidt øje med hvilke grøntsager der er i deres foder -
majs f.eks feder ret meget.

Mine hundes vejer også i overkanten af hvad de må, så her står menuen
hovedsaglig på fisk, lam og kylling, og diverse ben til "dessert" + ekstra
gåture og løbeture ved siden af cyklen når der er tid og mulighed.
Vi holder pause med kallun, svinekød, æg og fede fisk.
Det har stået på en måneds tid nu og de er gået en smule ned i vægt ( har
ikke haft dem på vægten, men der er ikke så meget bue på midten mere Der
skal heldigvis ikke ret meget ekstra motion til før det kan ses på deres
vægt.

God arbejdslyst

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 11-01-07 21:06

Anette, skrev:

> [...]
> Du skriver de får 300g kød om dagen - det burde jo mængdemæssigt ikke
> være for meget, men hvis det er kød med meget fedt, så ER det for

Jeg vil da også mene at hvis det er skært kød uden ben er det skrupforkert,
jeg tænker da selv meget i at de får mange ben som de kan fortærer.
Kyllingeben og svineben er bedst til mine synes jeg, Tyson kan fint æde lammeben,
men Angel står og brækker stumper op dagen efter, så lammenben er droppet.
De får så også ind imellem okseben, men det er kun som hygge/tandbørste,
dem betragter jeg ikke som en vigtig del af deres ernæring da de ikke kan æde dem.

> Du skal også holde lidt øje med hvilke grøntsager der er i deres
> foder - majs f.eks feder ret meget.

Leyna kører vist som jeg på El Kama, og de vil ikke oplyse hvad det indeholder precis,
det er dog ikke mit indtryk at der er ret meget majs i.

> Vi holder pause med kallun, svinekød, æg og fede fisk.

Også lige min tanke, at Leyna simpelthen skal vurderer hvad der er for fedt,
dog skal de have en vis fedtmængde, fedt indeholder meget godt for hunden.
Kallun tror jeg at jeg ville droppe som det første hvis jeg var Leyna,
og så satse mere på kylling, det er også billigere

> [...]
> har ikke haft dem på vægten, men der er ikke så meget bue på midten
> mere Der skal heldigvis ikke ret meget ekstra motion til før det

Det kan jeg se på mine hvert forår/sommer når de begynder at svømme
meget dagligt, så ryger det standart 2-3 kg af dem begge to
Så svømning kan anbefales som motion, det er heller ikke så anstrangende
for en selv.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-01-07 23:48

On Thu, 11 Jan 2007 21:05:55 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Leyna kører vist som jeg på El Kama, og de vil ikke oplyse hvad det indeholder precis,
>det er dog ikke mit indtryk at der er ret meget majs i.

Ja, jeg kører KUn med El kama, da jeg ikke har en blender, og jeg kan
ikke holde til at skulle hakke noget ved håndkraft.
(Og så kan jeg ikke huske om jeg overhovedet har set Anettes indlæg
før... så undskyld, hvis jeg ikke har svaret)

> [...]
>Kallun tror jeg at jeg ville droppe som det første hvis jeg var Leyna,
>og så satse mere på kylling, det er også billigere

Jeg har ikke så mange valgmuligheder som dig, Jens! Du har jo Maxøe
lige i nærheden, men jeg skal altså de første 25 km for at skaffe en
smule kød, og det er ikke det store udvalg de har dér.
Men jeg skal da lige ha' det med kallun i baghovedet.

>Så svømning kan anbefales som motion, det er heller ikke så anstrangende
>for en selv.

Det kan du godt glemme. Hans er totalt vandskræk og kan højst
overtales til at soppe. *GGG*
Selv går jeg meget sjældent i vandet (udover brusebadet), da mit eksem
helst skal ha' fred for vand... nåeh ja, og så fordi jeg har det lidt
skidt med at trække i en badedragt...

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 00:38

Leyna, skrev:

> Ja, jeg kører KUn med El kama, da jeg ikke har en blender, og jeg kan
> ikke holde til at skulle hakke noget ved håndkraft.

Ja nu kan en blender altså erhverves for 200kr, sådan en købte jeg.
Men jeg er også gået over til El Kama som grøntsagsdel, både af dovenskab
og fordi hundne brød sig ikke meget om blendede grøntsager.

> [...]
> smule kød, og det er ikke det store udvalg de har dér.
> Men jeg skal da lige ha' det med kallun i baghovedet.

Nu køber jeg altså ikke kyllinger hos Maxøe.
Dem køber jeg i Netto eller Aldi til en kilopris på 10-15 kr.
Men ellers kan du da få leveret fra Maxøe så vidt jeg kan se på
hans hjemmeside, det koster self noget mere end det gør for mig der selv henter.

Men nu hvor du bor på landet, ligger der ikke nogle hjemmeslagtere i området,
der kan du nok nærmest få smidt meget af det i nakken da det er affald for dem.
Ellers er der flere Barfere der køber hos Allegården, jeg har meldt mig til deres
mailingsliste selv.
http://www.allegaardenskylling.dk/cm4/default.asp#45

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 02:24

On Fri, 12 Jan 2007 00:37:39 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Men nu hvor du bor på landet, ligger der ikke nogle hjemmeslagtere i området,
>der kan du nok nærmest få smidt meget af det i nakken da det er affald for dem.

Nope. Har undersøgt det.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 12-01-07 08:38

> [...]
> tage imod med kyshånd, ellers så må jeg forsøge mig frem med noget
> andet tørfoder end tidligere. De SKAL lidt ned i vægt. Spcielt Hans.

Stjæler Hans mad fra de andre?
Emma her er jo stortyv hvis hun kan komme af med det, og hun har som du ved,
også et vægtproblem hvis jeg ikke er meget striks med hendes foder, både
mængde og indhold, og hun står på hovedet i de to andres madskål, hvis hun
kan se sit snit til det.

jeg laver magre portioner til hende, og ebbe også for den sags skyld, ellers
bliver de hurtigt mere end erotisk buttede.

mvh. marie

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 10:11

On Fri, 12 Jan 2007 08:38:02 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>Stjæler Hans mad fra de andre?

Njaeh... hvis Vaks ellers efterlader noget, men hvis Vaks siger nej
tak til maden så stiller jeg den væk indtil vi har gået tur, så plejer
han at være sulten. Er der noget tilbage i Vaks' skål, så er det kun
grøntmix...

Jeg er dog begyndt at holde øje med at han ikke går i Vaks' skål.
Heller ikke selvom Vaks har forladt den. Hans stjæler aldrig noget
åbenlyst, og ikke i store mængder.

Fra : jytte

Dato : 12-01-07 12:31

pwh skrev:

..
> De får så også ind imellem okseben, men det er kun som hygge/tandbørste,
> dem betragter jeg ikke som en vigtig del af deres ernæring da de ikke kan æde dem.

Kan de ikke spise okseben? Mollie spiser dem rub og stub. Det plejer at
tage en god times tid for hende at gnave sig igennem såden et. Hun
plejer jo så godt nok at få tørfoder, men elsker sin
oksebenstandbørste.

Jytte

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 13:18

jytte, skrev:
> [...]
> tage en god times tid for hende at gnave sig igennem såden et. Hun
> plejer jo så godt nok at få tørfoder, men elsker sin

Jeg synes ikke at de plejer at spise selve knoglen hvis det er et hårdt okseben.
Men da jeg idag var hos Maxøe for at provianterer med bla. nogle griseben
var han løbet tør for dem og anbefalede istedet nogle gigant okseben (25kr),
konen dernede påstod hårdnakket at mine hunde godt kunne spise dem op.
Så de får et hver iaften, så skal jeg da gerne vende tilbage med om de
nøjes med at plukke kødet af.

Inden jeg begyndte på Barf holdt jeg mig bevidst fra ben de kunne fortærer,
de fik simpelthen tynd mave hvergang, det er der ingen probs med nu
Jeg synes bare at det for mig er lettest/billigst at bruge kylling primært,
og da min guru anbefaler kylling som det bedste og Olivers (som de fik før)
primært består af kyllingekød føler jeg mig også på mest sikker grund med det.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 12-01-07 14:20

"jytte" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

pwh skrev:

..
> [...]

tage en god times tid for hende at gnave sig igennem såden et. Hun
plejer jo så godt nok at få tørfoder, men elsker sin

De solide okseknogler, låben feks. dem spiser mine nu heller ikke, de bliver
godt gnavet på alle flader, men aldrig knust og spist.
jeg vil da mene, at en boxers kæber skulle være stærke nok til at knuse et
ben hvis det skulle ædes, men det gør de altså ikke.

jeg bruger så også meget kylling, både hele og parterede, og ligeledes hele
fisk, jeg vil mene at det er mere "rigtig" hundemad end oksekød og ben er,
ihvertfald som hovedbestanddel, så hellere indmaden derfra, mave, og
hjerte/lever.
men det er jo bare min mening. (-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 15:54

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> [...]
> ligeledes hele fisk, jeg vil mene at det er mere "rigtig" hundemad
> end oksekød og ben er, ihvertfald som hovedbestanddel, så hellere

Jeg er 110% enig med dig.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 12-01-07 13:31

pwh skrev:

> [...]
> konen dernede påstod hårdnakket at mine hunde godt kunne spise dem op.
> Så de får et hver iaften, så skal jeg da gerne vende tilbage med om de

Det er jeg da lidt spændt på at høre. Min spiser alle okseben -
også de små.

> Inden jeg begyndte på Barf holdt jeg mig bevidst fra ben de kunne fortærer,
> de fik simpelthen tynd mave hvergang, det er der ingen probs med nu

Okay, det har jeg nu så ingen problemer med. Hun får aldrig dårlig
mave. Det er lige meget hvad jeg fylder i hende..

> [...]
> primært består af kyllingekød føler jeg mig også på mest sikker grund med det.

Det er klart

Jytte

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 13:38

jytte, skrev:

> Det er jeg da lidt spændt på at høre. Min spiser alle okseben -
> også de små.

Hundene er nok mere spændte, de har helt check på de 2 ben
der ligger til optøning. Lige nu står de og venter på deres frokost,
grøntsagsmix med tun og lidt hakket okse.

Spiser dine også de der marvben, dem tror jeg da ikke at
mine kan knuse uden at tænderne også ryger sig en tur.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-07 20:10

On Fri, 12 Jan 2007 13:38:27 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Spiser dine også de der marvben, dem tror jeg da ikke at
>mine kan knuse uden at tænderne også ryger sig en tur.

Det gør Vaks. jeg tager dem som regel fra ham når jeg synes at de
bliver lige skarpe nok i splinterne. Det er ellers imponerende hvad
han kan få gnasket i stykker.

Fra : jytte

Dato : 12-01-07 14:15

pwh skrev:

> Spiser dine også de der marvben, dem tror jeg da ikke at
> mine kan knuse uden at tænderne også ryger sig en tur.

Ja, det hele forsvinder. Marvbenene er hun så lidt længere om at
kværne, en dags tid vil jeg tro at det tager. Jow, jow sådan en
border collie har nogle gode bisser

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 15:53

jytte, skrev:

> Ja, det hele forsvinder. Marvbenene er hun så lidt længere om at
> kværne, en dags tid vil jeg tro at det tager. Jow, jow sådan en
> border collie har nogle gode bisser

Tak for kaffe siger jeg bare, det er et par skvathunde jeg har
Men det skal dertil siges at sådan en okseknogle har den laveste
næringsværdi, hvor kyllingeben skulle værer det bedste.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 13-01-07 12:09

pwh skrev:

> Men det skal dertil siges at sådan en okseknogle har den laveste
> næringsværdi, hvor kyllingeben skulle værer det bedste.

Jeg bruger jo også bare okseknoglerne som tandbørster/slik, så der
gør det jo ikke noget at næringsværdien er lav. Så bliver Mollie da
ikke fed af dem

Jytte

Fra : pwh

Dato : 13-01-07 12:25

jytte, skrev:

> Jeg bruger jo også bare okseknoglerne som tandbørster/slik, så der
> gør det jo ikke noget at næringsværdien er lav. Så bliver Mollie da
> ikke fed af dem

Rigtigt nok, sådan brugte jeg også ben før Barf.
Men nu skal de helst indgå som en del af kosten,
derfor bliver jeg nød til at tænke i ben de kan spise op og fordøje.
De store okseben de fik igår ser det ikke ud til at de æder op,
lige i øjeblikket har Angel også kapret begge 2,
og bare stakkels Tyson kommer lidt for tæt på dem får han et fur

/Jens