At rede eller ikke rede sengen, det er spø~
Fra : JONNA

Dato : 10-01-07 20:45

Jeg har lige set programmet "Rent hjem". Her fik beboeren ros for at have
redt sin seng og lagt sengetæppe på. Jeg ved også, at de fleste mennesker
reder deres seng, om morgenen. - Ellers er man 'sjuskede'! Men jeg reder,
helt bevidst, ikke min seng om morgenen. Jeg har en teori om, at sengen skal
have luft, i løbet af dagen. Er jeg helt ved siden af. Har sengen ikke bedst
af at stå og 'lufte'?
Jonna

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-07 21:08

> [...]
> reder, helt bevidst, ikke min seng om morgenen. Jeg har en teori om, at
> sengen skal have luft, i løbet af dagen. Er jeg helt ved siden af. Har

Hvad skulle det gøre godt for? Du lufter vel ud i rummet, og om sengen så er
redt eller ej gør for mig at se ingen forskel. Personligt kan jeg ikke
fordrage at komme i en uredt seng, og endnu mindre at se på den i løbet af
dagen.

Mvh Maria

Fra : Anders

Dato : 10-01-07 22:09

Man sveder og ånder adskillige liter vand ud i løbet af ugen. Hvis man
konsekvens lukker for luften kort efter man er stået op, så får det ikke
mulighed for at fordampe.

Jeg mener også at husstøvmider bliver lavere i antal, hvis sengen forbliver
uredt ved udluftning, men der er jeg på lidt gyngende grund.

Fra : SK

Dato : 10-01-07 22:19

"Anders" <nono@nono.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>af samme grunde, som dem ovenfor. Jeg mener også at sengen luftes bedre,
>med eller uden åbent vindue, hvis den ikke er redt.
SK

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-07 23:23

> Man sveder og ånder adskillige liter vand ud i løbet af ugen. Hvis man
> konsekvens lukker for luften kort efter man er stået op, så får det ikke
> mulighed for at fordampe.

Ok, jeg kan se at min rutine er anderledes. Jeg står op, åbner
havedøren/vinduet helt op, daffer rundt og laver de ting man nu gør inden
man skal på arbejde. Efter badet lukker man vinduet igen, og redder sin
seng. Så er der luftet ud, og sengen er redt.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 10-01-07 22:20

JONNA skrev:
> [...]
> have luft, i løbet af dagen. Er jeg helt ved siden af. Har sengen ikke bedst

Jeg har også hørt at husstøvmiderne trives bedre i en redt seng... Jeg
kan dog ikke finde noget om det på astma-allergi forbundets hjemmeside
udner gode råd til forebyggelse, så jeg ved ikke om det bare en gammel
skrøne eller om der er noget om det...

Mvh. Inger

Fra : Holst

Dato : 10-01-07 22:21

JONNA wrote:

> [...]
> have luft, i løbet af dagen. Er jeg helt ved siden af. Har sengen ikke bedst

Det har helt sikkert bedste af at lufte lidt. Hvor længe skal jeg ikke
gøre mig klog på. Men den fugt, du har svedt i løbet af natten, har godt
af at blive luftet lidt bort.

Nu ser jeg ikke tv, så jeg kender ikke det omtalte program. Men jeg ved
af erfaring, at en lille ting som at rede sin seng, når kan syne af den
halve rengøring og oprydning. I hvert fald dengang jeg boede på kollegie
og kun havde ét værelse - i dag lukker jeg bare døren til soveværelset.
En uredt seng ser meget sjusket ud.