Autostol til nyfødt
Fra : rondo

Dato : 09-01-07 20:31

Hejsa,

Min kone har terminsdato med vores andet barn i næste uge, og nu er vi
på udkig efter en autostol til en nyfødt. Vi har været i nogle
butikker og snakket lidt, og vi hælder umiddelbart til at leje en
Römer BabySafe, som går fra 0-13 kg. Er der nogle her som har
erfaringer med denne eller andre stole, som I evt. kan enbefale?

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 22:45

> [...]
> Römer BabySafe, som går fra 0-13 kg. Er der nogle her som har
> erfaringer med denne eller andre stole, som I evt. kan enbefale?

Tilykke med den snarlige familieforøgelse
Römer er uden tvivl det bedste valg. De har en super god komfort og lever
helt op til kravene for sikkerhedsudstyr.
Det bedste de første par mdr er dog, at barnet ligger i liften med et
liftnet over (liftnettet kan også lejes).
Min erfaring kommer ikke fra egne erfaringer, men jeg har arbejdet i babysam
for nogle år siden og var i den afdeling med autostole og barnevogne.
Håber i kan bruge mit svar. Held og lykke med det hele
Mvh Anna

Fra : Mette Høggaard

Dato : 09-01-07 22:59

>Det bedste de første par mdr er dog, at barnet ligger i liften med et
> liftnet over

Hej.

Vil lige indskyde at man faktisk fraråder at bruge liftnettet idag. Det er
noget med at barnet ligger for løst og usikkert i tilfælde af kollision. Jeg
regner dog stadig med at bruge mit når jeg skal føde mit andet barn om nogle
måneder, men det bliver anbefalet at selv helt nyfødte børn sidder i en
autostol. Dog må de max. sidde der tyve minutter af gangen. Så skal man
langt er det nok en fordel at veksle lidt.
Desuden kommer man jo nok ikke uden om babyautostolen, da de fleste babyer
vokser ud af liften før de kan sidde i en autostol i næste størrelse (9-18
kg). Ellers skal det være en meget kort og tyk baby

MVH Mette

Lige en

Fra : Thomas Corell

Dato : 10-01-07 11:26

Mette Høggaard wrote:

> Hej.
>
> Vil lige indskyde at man faktisk fraråder at bruge liftnettet idag.

Det er en generalisering, faktisk er der (specielle) tilfælde hvor man
anbefaler liftnet/boxette. Formuleringen er:
"Derfor anbefaler Rådet for Større Færdselssikkerhed, at boxette eller
liftnet kun bruges til børn med særlige problemer, som betyder at de
ikke kan bruge en babystol. Fx for tidligt fødte eller børn med en
kronisk sygdom. Tal med barnets læge eller sundhedsplejerske, hvis du er
i tvivl."

Klippet fra www.sikkertrafik.dk

Vh
Thomas

--
Don't waste space

Fra : brian

Dato : 10-01-07 11:32

On Tue, 9 Jan 2007 22:59:20 +0100, "Mette Høggaard"
<hoeggaard(VÆK)@mail.dk> wrote:

> [...]

Jeg har fået at vide af en politi mand at man vil give et klip i
kørekortet hvis børn ligger i de gammeldags liftnet de bliver ikke
betragtet som korrekt fastspænding.

Idag skal man bruge en boxette men de er ikke ret gode da barnet kun
kan være der de første to måneder.

De små ligge siddestole er efter min mening bedre og så må man jo
holde lidt pauser i turen så ungen kan strækkes. Det er iøvrigt også
hyggeligt for familien med pauser.

Autostole som fås fra 0-13 eller 0-18 kg.
Min erfaring er at de kun svært kan vendes med ryggen i
kørselsretningen da sæddet da skråner forkert. Men hvis i køber
kvalitets stole hos kvalitets forhandlere så kan man jo lige
prøvemontere stolen i bilen inden man køber.
(og kan man ikke få lov til det så er det ikke der man skal købe.)

Jeg kan desværre ikke huske mærket på min autostol (måske baby
comfort) den har den funktion at sædet kan vippes ved at dreje en knop
og specielt kan siderne justeres ind og ud alt efter hvad størrelse
barnet har. (men indrømmet det er også en dyr fætter mener ca
1500-1800 kr)
men de er alle pengene værd.

Isofix er en god ting men da jeg kiggede kunne jeg ikke se at der var
en standard på beslagene sådan at de kunne passe mellem biltyperne og
dem ligevel også bruge selen.
Men måske idag det er bedre.

Håber at ovenstående var lidt hjælp

Fra : Thomas Corell

Dato : 10-01-07 11:52

brian wrote:

> Jeg har fået at vide af en politi mand at man vil give et klip i
> kørekortet hvis børn ligger i de gammeldags liftnet de bliver ikke
> betragtet som korrekt fastspænding.

Så skal han snakke med en jurist om hvordan reglerne er ;) Fra
www.sikkertrafik.dk:
"Boxette eller liftnet
Der findes to andre godkendte løsninger til biltransport af helt små
børn. Boxetten, en slags babylift med indbyggede seler og liftnet til at
spænde barnevognsliften fast med. ..."

Så enten tager den politimand fejl, eller også er der fejl på Rådet for
større færdselsikkerheds hjemmeside. Du kan også finde teksten i
http://www.sikkertrafik.dk/db/files/boern_i_bilen_2006_final.pdf som er
revidereti 2006. Der kan du desuden læse (altså er pjecen tilpasset
klippekortsreglerne):

Klip kan gives ved:
"Det koster klip i kørekortet, hvis passagerer under 15 år ikke er
spændt fast eller hvis børn under 135cm ikke er spændt fast i godkendt
sikkerhedsudstyr, der passer til højde og vægt"

Og da liftnet og boxette er 'godkendte løsninger', vil man ikke kunne
give klip i kørekortet for det.

En helt anden snak er at det ikke er politiet der bestemmer om der skal
gives klip i kørekortet, det er en dommer.

Vh
Thomas

Fra : brian

Dato : 10-01-07 15:29

> [...]
>
>En helt anden snak er at det ikke er politiet der bestemmer om der skal
>gives klip i kørekortet, det er en dommer.

Kan se at de skriver i den pjece at der kan bruges en godkendt
liftnet.
Så jeg tager måske fejl (eller også drejer det sig om at måske meget
få eller ingen liftnet er godkendte men jeg bøjer mig for dette)

og så lige en kommentar til betjenten eller dommeren
Og selv om det er en dommer der skal tage beslutningen så er der jo
ingen grund til at provokere systemet så man skal møde op i retten.

hilsen

Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-07 11:22

> Så jeg tager måske fejl (eller også drejer det sig om at måske meget
> få eller ingen liftnet er godkendte men jeg bøjer mig for dette)

Det tradionelle liftnet (som vi brugte i 2001) er bare et net der holder en
barnevognslift fat på sædet . Der er problemet at barnet ikke er spændt
forsvarligt og sikkert fast i liften. Prøv at se i f.eks fdm's online shop*.
Der er et eksempel på de "nye" hvor barnet er fastspændt.

* babyudstyrsbutikkerne har selvfølgelige også men der ved jeg ikke lige med
sikkerhed hvor der online kan findes billede og beskrivelse.

/A

Fra : Dorthe

Dato : 10-01-07 17:40

Thomas Corell skrev:

> [...]
>
> En helt anden snak er at det ikke er politiet der bestemmer om der skal
> gives klip i kørekortet, det er en dommer.

Vores søn lå i lift de første par måneder - dels fordi hans ryg var skæv
og dels fordi vi har langt til alle i familien (min 1 times kørsel). Det
har fungeret perfekt. Vi lejede gennem babysam - et lejemål hvor man
bytter til stol (eller større stol) når det er nødvendigt. Nu 8 mdr.
gammel kan det betale sig at købe en stol selv.
Nettet var hverken ulovligt eller med dårlig sikkerhed - vi lagde
skumpuder i liften så han lå fast

/Dorthe

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-07 11:24

Boxette - er det et varemærke eller bare slang for en stol der er godkendt i
gruppe 0 eller 0+ ?

Altså dem jeg plejer at kalde "indkøbskurve" da det er en plastikskal med et
bærehåndtag.

/A - der igår bestilte en 0+ recaro isofix stol i tyskland

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 28-01-07 21:40

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

> Boxette - er det et varemærke eller bare slang for en stol der er
> godkendt i gruppe 0 eller 0+ ?

Så vidt jeg har fundet ud af indtil videre er det hverken eller. Det er
en type, se billede her
<http://www.rb.no/multimedia/archive/00545/2999770363_545908e.jpg> -
boxetten er "en lift med seler", den ligger på samme måde i bilen. Dog er
den relativt kort lige over 50 cm, dvs. kun til brug i de første 2-3
måneder (benene behøver angiveligt ikke kunne være i den?).

> Altså dem jeg plejer at kalde "indkøbskurve" da det er en plastikskal
> med et bærehåndtag.

Nej, ikke en Young profi plus eller lign.

> /A - der igår bestilte en 0+ recaro isofix stol i tyskland

Jeg vil meget gerne høre nærmere om hvilken shop du har brugt og din
erfaring med den? - specielt synes jeg ofte det er svært at finde
butikker hvor man kan betale med VISA/Mastercard .

Har du købt med isofix base? Hvad løb det op i med fragten?

/E

Fra : Anders Majland

Dato : 29-01-07 08:39

> [...]
> butikker hvor man kan betale med VISA/Mastercard .
>
> Har du købt med isofix base? Hvad løb det op i med fragten?

Jeg købte hos brynet.de. Jeg kunne have sparet en sjat mere ved en af de
andre der ikke tager kreditkort (paypal)...
www.idealo.de www.ebay.de og et par generelle søgninger på google plejer at
finde en håndfuld butikker
Dem kom med fragtmanden (dpd) i mandags

Paypal har bare fået den kedelige vane at trække beløbet i danske kroner mod
en lille kursgevindst til dem selv

Så de 229,80 Euro blev til 1,756.68 danske kroner ... Og prisniveauet i DBA
på stole der er brugt til et barn er omkring 1500kr så regner jeg med at
kunne få ind igen sådan ca ...

Btw så er det imho ikke nok at stolen er godkendt til bilen... Fabia'ens
bagsæde er meget skålformet og hælder bagud - så basen ville ikke kunne
komme til at sidde ordenligt vandret - Det gælder også britax/rømer. Men det
løses nemt på 10sekunder ved bare at fjerne siddehynden helt . Så kan basen
monteres helt vandret... Og nu da vi var igang røg den også lige ud i den
anden side .. Den "store" på 6år sidder i en recaro start og der var det ved
at være træls at selen klemte fordi den skulle op over stolens kant. Uden
bilens sæde er der flere fordele: stolen står bedre (rykker ikke så nemt
sidelåns), selelåsen er nemmere tilgængelig og han får føderne under
forsædet istedet for i klemme mellem forsæde og bagsæde (Og så har vi smidt
en lille plastikskammel i bunden så han har en fodstøtte - jeg ville
ihvertfald synes det var træls at sidde længe med benene dinglende)

Så nu venter vi bare på noget at putte i "indkøbskurven"

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

PS Giv lige folk en chance for at svare herinde inden du sender email - det
er ikke god netikette at hive en debat ud på email... Se www.usenet.dk

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 29-01-07 20:20

> Jeg købte hos brynet.de.

He, sjovt, dem kiggede jeg faktisk selv på i går

> Jeg kunne have sparet en sjat mere ved en af

samme erfaring - det kan være svært at finde nogen der fatter at efterkrav
er total old-school

> www.idealo.de www.ebay.de og et par generelle søgninger på google

Og ellers www.preissuchmaschine.de og www.guenstiger.de (sidste mest til
elektronik).

> Paypal har bare fået den kedelige vane at trække beløbet i danske

Stratenrøvere!

> Btw så er det imho ikke nok at stolen er godkendt til bilen...

Hm, vi har en Leon i dag (der har isofix) men er ved at kigge på ny
stationsautomobil - den skal have isofix, men det er da relevant info du
bringer op der.. Måske man skulle vente og se hvad bil det bliver til?

> [...]
> britax/rømer. Men det løses nemt på 10sekunder ved bare at fjerne
> siddehynden helt . Så kan basen monteres helt vandret... Og nu da vi

dvs. ungerne sidder uden bagsædet i? Giver det ikke ekstra støj (plus ser
det ikke mærkeligt ud?!)

> lille plastikskammel i bunden så han har en fodstøtte - jeg ville
> ihvertfald synes det var træls at sidde længe med benene dinglende)

det ville også give en sjov kørsel hvis du gjorde det

> Så nu venter vi bare på noget at putte i "indkøbskurven"

.. forståes.. selvom vores først er til juni kan jeg næsten ikke vente.
Den er begyndt at rumstere så jeg (tror) jeg kan mærke den..
Vi skal ind og hilse på i morgen (uge 19 scanning).

vh E,

Fra : Anders Majland

Dato : 29-01-07 22:54

> samme erfaring - det kan være svært at finde nogen der fatter at efterkrav
> er total old-school

Jeg har nu købt meget i tyskland med forudbetaling via en bankoverførsel.
Problemet (for os) er at postordresalg i tyskland typisk foregår ved at men
giver butikken lov til at hæve på sin konto. Stort set som vores dankort
transaktioner men dernede giver man bare butikken sit kontornummer istedet
for et kort nummer. Det er billigt for butikken og nemt for brugeren.
Kreditkort er til sammenligning noget dyrere og giver kun butikken fordele i
forhold til udlandet. Store kæder som f.eks conrad.de tager heller imod
kreditkort på deres tyske sider - men det kan man dog få lov til via den
internationale side conrad.com

> Hm, vi har en Leon i dag (der har isofix) men er ved at kigge på ny
> stationsautomobil - den skal have isofix, men det er da relevant info du
> bringer op der.. Måske man skulle vente og se hvad bil det bliver til?

Udvalget i stole er ikke stort herhjeme (De er stort set kun Britax/Rømer og
Recaro/Storchenmuhle

> dvs. ungerne sidder uden bagsædet i? Giver det ikke ekstra støj (plus ser
> det ikke mærkeligt ud?!)

Jeg har ikke kørt mere end et par hundrede km siden vi tog sædet ud - Men jo
de skum sæder burde da dæmpe en smule. Mhs udseende skal du se godt efter
for at se der mangler noget. Dels fylder de to sæder jo godt men der er også
en sort filt på Ryglænet går helt ned og sædet har så liggen and mod. Så nej
jeg synes ikke det ser mærkeligt ud

> det ville også give en sjov kørsel hvis du gjorde det

Fartpilot - Men jeg har nu prøvet det der med at køre uden at kunne stå
fast. Som værnepligtig i forsvarets iveco lastbiler igennem terrænet. Der
var metoden at vælge et gear og stemme fod og pedal i bund og så ellers bare
holde fast i rattet og håbde at dem på ladet også gjorde det ...

> .. forståes..

Den ny har termin 15/2 men det havde vores første også (i 2001) men han blev
født 17/1 så det kan jo blive når som helst ...

> selvom vores først er til juni kan jeg næsten ikke vente.
> Den er begyndt at rumstere så jeg (tror) jeg kan mærke den..

Når mænd begynder at kigge stationcar så er de ved at fatte det

2000-2004 havde vi en 626 st.car og det var noget af et skift ned i
størrelse (og motorkraft 2,2 til 1,2) med skodaen fra 2004 og frem - Selvom
den er blandt de mest rummelige i prisklassen (bortset fra postmand per
bilerne - der dog også er lidt dyrere) så er den altså meget mindre. Den
gamle barnevogn kunne nemt smides bag i mazda'en uden at skille noget ad -
det går ikke i skodaen - jeg har prøvet ...

Fra : Ivar

Dato : 09-01-07 23:11

rondo skrev:

> [...]
> Römer BabySafe, som går fra 0-13 kg. Er der nogle her som har
> erfaringer med denne eller andre stole, som I evt. kan enbefale?

For to år siden fik vi vores tredie, og jeg var træt af det lejede
udstyr, så jeg købte en Maxi Cosi Cabrio til 1000 kr.
Grunden til at jeg købte den var, at den var på toppen i en FDM-test:
http://lexinfo.dk/autostol/index2-filer/image005.jpg

Jeg har netop solgt den for 300 kr. Brugt babyudstyr koster ingen
penge, så det er måske et alternativ til at leje. Se i Den Blå Avis
eller Gul&Gratis - udvalget er enormt.

Ivar Magnusson

--
Far skifter ble http://lexinfo.dk/born/born.html

Barnevogn og seng sælges http://lexinfo.dk/salg/

Fra : Anders Majland

Dato : 10-01-07 00:23

> Min kone har terminsdato med vores andet barn i næste uge

Ja så kan det jo bliver hvert øjeblik - eller om en måned

> Römer BabySafe, som går fra 0-13 kg. Er der nogle her som har
> erfaringer med denne eller andre stole, som I evt. kan enbefale?

God stol - lander altid i top i test. Men har bilen isofix så overvej også
dette. Risikoen for forkert montering med sele er stor (viser undersøgelser
ofte) - Den er godt nok noget dyrere, men det er meget nemt at bruge og
risikoen for fejlmontering er meget lille.

Men Ivar jeg kan ikke genkende det med "billigt brugt" på isofix stole. Selv
folk der har købt to stole ad gangen med tvillingerabat vil imho have for
meget for deres brugt stole ...

Men vi er i samme situation. Min kone har dog først termin midt i februar,
men vores første fødte hun næsten 4 uger for tidligt for snart 6år siden.
Fra dengang har vi lift og liftnet, men de gamle frarådes jo idag. Der er så
kommet en variant liftnet der er sikrere. Se f.eks
http://netbutik.fdm.dk/public/fdmshoppen/varerprafdeling.asp?ID=351

Vi overvejer pt enten römer eller recaro/storchenmühle. Til den store har vi
en recaro start fra http://www.justtrading.dk/ der er relativt billige
sammenlignet med de store kæder. Den har vi været rigtigt godt tilfredse med
og hælder nok til den.

Recaro's 0+ stol er justtrading også relativt billige med - men den kan
fåes under 1700,- fra tyskland. Og hvis folk får de 1500-1600 for deres
brugte stole er det jo ret billigt ... Recaro's isofix beslag kan også
bruges til den næste størrelse stol mens britax/rømers kun passer til den
samme stol.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Bænni

Dato : 10-01-07 08:27

rondo wrote:
> [...]
> Römer BabySafe, som går fra 0-13 kg. Er der nogle her som har
> erfaringer med denne eller andre stole, som I evt. kan enbefale?

rolig nu . rolig! En nyfødt kan ikke sidde i en stol.......

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Ida Nielsen

Dato : 11-01-07 18:41

Blot en side bemærkning.

Römer er den samme stol som Britax - blot med et andet betræk.
Og så lige den forskel at Britax er billigerer.
Så jeg ville se efter en Britax magen til Römer stolen.

Kilde: Avisen 24 timer onsdag d. 10 januar 2007

Venlig hilssen
Ida

Fra : cj

Dato : 16-01-07 11:52

Jo, det er jo netop hele pointen... en nyfødt kan sagtens sidde i en
(auto)stol- bare der er ordenlig støtte.(ex ved hovedet)

Og jeg vil også lige komme med en sikkerhedsbemærkning : en autostol er 8
gange mere sikker end et liftnet...! Det er jo noget der er værd at tænke
på... Jeg ved ikke hvordan det er i forhold til en boxette.

Men butikkerne der sælger autostole osv. ved en masse om dette, så jeg
anbefaler at I tager ud og snakker med dem- Ex. i Ønskebørn

VH

CJ

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 16-01-07 15:37

> rolig nu . rolig! En nyfødt kan ikke sidde i en stol.......
>
> --
> Bae9

Jo, der findes autostole til babyer - de ligger nærmere end de sidder. Min
søn blev kørt hjem fra fødegangen i en autostol, eftersom det er langt
sikrere end liftnet.

Fra : Brian Olsen

Dato : 12-01-07 20:58

Hej
Jeg kan anbefale at leje en boxette eller en duotur.
Boxetten er en lille "lift" med trepunkts sele som holder barnet fast. Selve
boxetten spændes fast på et sæde med bilens normale sele. Den fylder lile
mere i længden end en autostol gør i breden.
Duotur er en lift hvor barnet bliver lagt ned i, i en "pose". den spændes
fast over et bagsæde og midtersædet. Den er lukket med et gitter som gør den
utrolig sikker også ved kolision.

ellers er britrax first class også god. den kan bare ikke tages ud ligesom
babysafe kan. Men barnet ligger faktisk på den ekstra pude.

Bente

Fra : Tina Christiansen

Dato : 15-01-07 19:31