Opvejning af campingvogn
Fra : Kjeld Andersen

Dato : 09-01-07 18:56

Hej
Jeg overvejer at få vores CV opvejet til en totalvægt på 1350 kg.
totalvægten er i øjeblikket 1200 kg.

Akselen er mærket med 1350 kg, så der skulle ikke være noget i vejen
for det, men hvordan skal det ellers gribes an ?, er der nogen i
gruppen der har prøvet det og evt. råde mig ?

(jeg er klar over, at den skal omsynes, men ellers ?)

CV er en Hobby 440 SF Easy, fra Maj måned 2005

VH. Kjeld

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-01-07 00:49

> [...]
> for det, men hvordan skal det ellers gribes an ?, er der nogen i
> gruppen der har prøvet det og evt. råde mig ?

Du skal bruge en data ærklæring fra Hobby, du kan risikere at den ikke kan
vejes op på trods af akslen, det kan have noget med opbygningen af cven at
gøre.

> (jeg er klar over, at den skal omsynes, men ellers ?)

Ja den skal synes og du skal have data ærklæringen fra Hobby, og type
skiltet på vognen skal også indikerer 1350 kg eller hvad den nu kan
godkendes til. Dertil kommer så dæk og fælge skal kunne bære de 1350 kg. dvs
dækket skal have et lastindex på 95 eller mere.

Held og lykke.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-01-07 01:28

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godkendes til. Dertil kommer så dæk og fælge skal kunne bære de 1350 kg.
> dvs dækket skal have et lastindex på 95 eller mere.

Udover hvad Jørgen skriver kan jeg oplyse, at jeg i oktober fik opvejet en
Hobby.
Jeg gjorde følgende. Fandt stelnummeret på vognen og ringede til den danske
Hobbyimportør. Ud fra stelnummeret kunne han se, hvilken vogn det drejede
sig om, hvilken aksel den var forsynet med, samt om den så måtte vejes op.
Da det var konstateret, at jeg godt kunne få vejet den op, fik jeg oplyst,
at det ville koste 1250 kr. ialt, som jeg sendte til dem.
De skaffede så en dataerklæring fra Hobby fabrikken, hvor der blev givet
garanti for, at vognen måtte køre veje op til 1300 kg i totalvægt (var
standard godkendt til 1200 kg). Derudover sendte de et nyt
typegodkendelsesskilt til vognen. Herefter til syn med papirer og skilt,
hvorefter den blev godkendt til den nye vægt uden problemer.
Det afgørende i forløbet var, at den var forsynet med en aksel, som var
godkendt til 1300 kg, hvilket kunne ses via stelnr.

Kurt