Tilbage til langhårdede shæfere
Fra : Lene Hansen

Dato : 09-01-07 14:05

For lang tid siden havde jeg et spørgsmål her om shæfere. Jeg var lidt inde
på min næste hund skulle være sådan en. Og jeg er faldet pladask for den
langhårdede (som det vist ikke hedder!). Der var én her der henviste til
billeder af sin hund og endnu engang er jeg solgt.
I mellemtiden høre jeg STADIG at shæfere har et temperament så mange ikke
vil have dem , eller komme her hvis jeg køber sådan én, eller de skal i
hvert fald ikke være sammen med børn osv osv. Jeg har også fået at vide af
en tidligere træner at mange af disse hunde må aflives fordi de er
"sindssyge". Inde for alle racer er der vel nogen der falder udenfor om det
er shæfere eller en puddelhund. Jeg er ligefrem blevet advaret mod at købe
den.
Så jeg gik lidt fra denne race igen fordi folk simpelthen sætter mig i stor
tvivl på om det er en race jeg tør give mig i kast med. Jeg er fuldt
fortåelig for jeg ikke har med en lille skødehund at gøre og det kræver
hundetræning og "opdragelse". Også enig med mig selv om jeg skal have en
hunhund.
Siden folk har skræmt mig lidt væk fra denne race er der dog begyndt at ske
så mange ting i nabolaget - som så mange andre steder i landet - som gør at
jeg vil have en hund der kan og skal passe på mig (ikke bide selvfølgelig
med mindre jeg da lige blev overfaldet eller fok brød ind), men som ikke
lader fremmede komme ind uden at sige til. En som gør mig tryg ved at være
på min egen matrikel og en som passer på mig på gårture.
Men samtidig en hund som jeg kan knuselske, gå lange ture med, som vil elske
mine katte!, som meget gerne vil med mig og ja "bare" være hund og have et
godt hundeliv her hos mig.
Jeg skal sige at jeg er enlig kvinde uden små børn i min hverdag men har to
små børnebørn som kommer 4-5 gange om året (pga afstand).
Hvad med sygdomme hos denne race? Hvordan sikre jeg mig f.eks for HD. Jeg
har ikke en pind forstand på at gennemskue en stamtavle, men må evt få en
med der ved hvordan man læser på den evt.
Jeg ved der er nogen herinde der har shæfere og husker jeres svar. Måske nye
er kommet til og kan give gode erfaringer videre.

MVH

Lene

Fra : C.H

Dato : 09-01-07 15:47

"Lene Hansen" <hmtm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved der er nogen herinde der har shæfere og husker jeres svar. Måske
> nye er kommet til og kan give gode erfaringer videre.

Hej Lene!
En schæferhund er, hvad man gør den til. Selvfølgelig har den noget genetik,
der sætter nogle normer og nogle retningslinjer, men ingen af disse betyder,
at en schæfer ikke er en pragtfuld familiehund, for det er den!
Jeg er opvokset med schæfere og har kun en oplevelse af kærlige,
omsorgsfulde, højt begavede, børnevenlige hunde.
Jeg er nu i gang med nummer to af slagsen - den første fik jeg samtidig med,
at min far fik en efternøler. Der var fire dages forskel i alderen på de to
og hunden var ti uger, da vi fik ham.

Jeg passede min søster en overgang mens hun var helt lille, og lidt senere
passede hendes mor hunden. Det vil sige, at de var sammen hver dag i de
første par år af deres levetid. De var soulmates til den dag, han døde - og
er det egentlig sikkert stadig, ihvertfald i min nu tolvårige søsters
bevidsthed.

Ikke én gang har vi oplevet nogen som helst former for problemer mellem
hunden og børn. Han elskede dem, og var stille og rolig omkring dem (selvom
han generelt var noget af en vildbasse).

En schæferhund har et godt potentiale for opdragelse - det vil sige, at den
er meget modtagelig for, hvad du vil lære den. Det er her, man skal være
opmærksom, for en begavet hund lærer ligeså hurtigt unoder som noder .

Min oplevelse er faktisk, at hvis man er rolig omkring sin schæfer, så er
den rolig. (Selvfølgelig er der fuld knald på en hvalp, det er klart - og de
bider da også i tæerne, springer op og er irriterende, men det kan man
opdrage sig ud af - ligesom andre racer).

Angående beskyttelse af hjemmet. Her har vi aldrig brugt hunden til den
slags. Vi har det sådan, at hunden gerne må gø, hvis den hører noget, men
herefter overtager vi, og tager ansvaret for situationen. Jeg vil ikke
anbefale at opdrage den til at beskytte dig - jeg tror faktisk det er her,
det går galt. Ihvertfald for mennesker, der ikke har stort kendskab til
forsvarsarbejde.

Angående katte - hvis du præcenterer din katte på en naturlig måde, og du
ikke gør det til en større sag, så vil din hvalp betragte kattene som en del
af etablissementet - der er de ikke så sære.

Du vil have en hund, du kan knuselske - det er meget nemt med en schæfer,
for den er - og viser det - dybt afhængig af dig. Det er en race, der
knytter sig gevaldigt til sin ejer og man får et nært og indgående venskab,
som varer evigt (hvis man vil have det!!).

Til sidst - angående hundens sundhed. Når du kommer så langt som til at
vælge hvalp ud, så synes jeg du skal skrive igen. Da vi skulle vælge den
hvalp, vi har nu havde jeg heller ikke en dyt forstand, men fik god hjælp
herinde.
Dog vil jeg sige, at du skal huske at de langhårede schæfere er lidt svære
at finde, da avlerne forsøger at undgå dem. Det betyder også, at du ikke kan
vælge hvilke linjer din hund skal komme af - du bliver nødt til at vente med
at vælge din hvalp til den er født - og så herefter tjekke linjerne,
HD-index, forældres AA-status osv.
(I bund og grund ville jeg vælge hunden på grund af dens egenskaber og ikke
dens udseende - man skal jo huske at de lange hår er en fejl og er behæftet
med nogle ulemper for hunden)

Nå - jeg kunne jo skrive meget mere... Måske det kommer hen ad vejen

CH

Fra : jopa

Dato : 09-01-07 15:52

Lene Hansen skriblede bla:
> For lang tid siden havde jeg et spørgsmål her om shæfere. Jeg var
> lidt inde på min næste hund skulle være sådan en. Og jeg er faldet
> pladask for den langhårdede (som det vist ikke hedder!).

Hejsa.
Først: der findes ikke langhårede schæfere. Lad os slå det fast først.
At du så evt kan komme ud for sådanne, det kan ske, men det er en fejl.

Du kan sikkert finde nogen der tilbyder sådanne, men husk så på at du kan
ikke bruge dem til evt avlsarbejde.

Schæfere er utrolig børnevenlige så dine børnebørn skal du ikke være nervøs
for.

Du skal ikke købe en hanhund med mindre du er sikker på at kunne styre den.
Der skal til tider hår på brystet for at styre dem.

Køb dig en tævehund de er som regel mere rolige og omgængelige.

Hanhundene er utroligt klæbende til sin ejer hvilket kan være irriterende
ind i mellem.

Tror ikke der findes flere sindsyge schæfere end hos racer.
Tror nærmere at den træner der har sagt det til dig er sindsyg.
Hvis det var tilfældet ville den vel ikke være den foretrukne brugshund i
hele verden
Der findes mange vandrehistorier også om schæfere.

Du skal ligeledes være opmærksom på at der findes 2 varianter af schæfere,
nemlig den grå samt højavl.

Er du ikke til fuld fart på hele tiden skal du holde dig fra den grå.

Ligegyldigt hvilken du vælger så er det ultimativt at gå til
lydighedstræning med den som minimum.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-01-07 16:20

Jeg fik nok ikke udtrykt mig rigtigt, for selvfølgelig skal den ikke "passe
på" så den er farlig for folk som kommer ind. Men den skal sige til INDEN
der er nogen der kommer ind. Den hund jeg har nu er bare glad uanset hvem
der kommer ind her! Og det ved jeg - for det har jeg prøvet! Hun gider
dårligt sige vov mere.

Men jeg vil have en "langhåret" hvis jeg skal have en schæfer. Den er
utrolig smuk og flot hund og jeg syntes det fjerner lidt af det måske
"bistre" udseende. Så selvom det er en "fejl" som I siger, er det klart
sådan en jeg vil prøve at finde til den tid.

Men når I siger en langhåret er en "fejl" i avlen eller hvad det nu var, er
der så andet man skal passe mere på med en langhåret? Mener at hvis det er
en "fejl" så er der måske flere fejl hos den langhårdede end de almindelige?

Lene

Fra : jopa

Dato : 09-01-07 16:34

Lene Hansen skriblede bla:
> Jeg fik nok ikke udtrykt mig rigtigt, for selvfølgelig skal den ikke
> "passe på" så den er farlig for folk som kommer ind. Men den skal
> sige til INDEN der er nogen der kommer ind.

Jeg har en hanhund og jeg har BEVIST intet gjort for at fjerne dens
naturlige beskyttertrang det vil sige den bider uvedkommende, og det er med
garanti.
I samme øjeblik jeg overtager kontrollen slapper han af, og er folk først
godkendt af mig slikker den dem ihjæl i stedet.
Du kan selvfølgelig alt efter dine evner træne den op til ikke at bide, men
schæferen er en hyrdehund og passer på sin flok.

> [...]
> "bistre" udseende. Så selvom det er en "fejl" som I siger, er det
> klart sådan en jeg vil prøve at finde til den tid.

Fint nok og du har ret, den er smuk som regel.
Superseriøse avlere afliver dem så de er nok ikke så lette at finde hvis den
ellers skal være "ægte".

> [...]
> var, er der så andet man skal passe mere på med en langhåret? Mener
> at hvis det er en "fejl" så er der måske flere fejl hos den

Nej de er som alle andre schæfere det er kun deres hårlag den er gal med

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 09-01-07 17:28

Hej Lene
Jeg kan kun anbefale dig en schæferhund er selv igang med nr. 3, de to
første var først sammen med mine børnebørn da hundene var henholds vis 10 og
6 år og der har aldrig været andet kærlighed mellem børnebørn og hundene,
mine børnebørn er kun i danmark 1 gang om året og alligevel gik det over al
forventning,
Hende jeg har nu er 1½ år og har set børnebørne 2 gange og hun elsker dem,
så der behøver du bestemt ikke betænke dig.
Jeg har haft en "pelset" hanhund utrolig flot, og som du skriver syntes folk
at de ser så rare ud, så vi blev altid stoppet på gaden af voksne og børn
som gerne ville "klappe" og syntes at han var så flot, dejligt!! han blev
13½ år og var aldrig syg. Men lad være med at købe de helt "langhårede" da
de kan mangle underuld.

I henhold til det John skriver- så hold dig væk fra brugslinier, som regel
er de grå eller sorte.

Du er velkommen til at sende en mail til mig, hvis der er mere du vil vide,
men husk at slette "kat" i adressen.

Hilsen Hanne / som også er enlig og har børnebørn langt væk "engang
schæferhund-altid schæferhund"

Fra : jopa

Dato : 09-01-07 17:38

Hm skriblede bla:
> [...]
> børnebørn og hundene, mine børnebørn er kun i danmark 1 gang om året
> og alligevel gik det over al forventning,

Jeg har også børnebørn og Milo elsker dem men da han er så stor og klodset
vælter han dem ved for vildt leg
Har aldrig hørt om en schæfer der ikke kan lide børn, men de findes måske ?

> [...]
> flot, dejligt!! han blev 13½ år og var aldrig syg. Men lad være med
> at købe de helt "langhårede" da de kan mangle underuld.

Det kan måske være en fordel når vi snakker støvsugning

> I henhold til det John skriver- så hold dig væk fra brugslinier, som
> regel er de grå eller sorte.

De er lige så børnevenlige som højavl men har blot lidt mere krudt i røven
generelt

Højavl kræver ikke så meget aktivering og kan sagtens "blot" være en såkaldt
familiehund, der som min blot tøffer rundt stille og roligt som sin far
men opdragelse er krævet under alle omstændigheder.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-07 17:44

"Lene Hansen" <hmtm@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lene

> Men jeg vil have en "langhåret" hvis jeg skal have en schæfer. Den er
> utrolig smuk og flot hund og jeg syntes det fjerner lidt af det måske
> "bistre" udseende.

Det her kan jeg virkelig ikke forstå. Jeg synes en schæfer er en så skøn og
venlig hund at se på uanset pelslængde.
Og med sine oprejste ører kan den netop vise en masse signaler med ørerene,
som er enormt charmerende.
Prøv at gå ud og hilse på nogle schæfere i alle hårlængder, og jeg vil vædde
med der er nogle dejlige, smukke og venlige korthårede hunde også.

Ikke at jeg har noget mod langhårede schæfere som sådan, men det begrænser
udvalget, du får praktisk taget ikke mulighed for at vælge efter temperament
eller egenskaber. Den vil være svær at finde, og når du endelig har fundet
den vil du være alt for opsat på at få den, selvom den har uønskede
egenskaber i form af skyhed, nervøsitet, HD hos forældrene eller hvad ved
jeg. Jeg vil anbefale et opprioritere metaliteten og nedprioritere
udseendet. Desuden kan du jo slet ikke træffe aftale med en opdrætter før
hvalpene er så gamle at man kan konstatere langhåretheden.

Jeg vil anbefale som det første at udvælge nogle opdrættere ud fra om du kan
lide opdrætteren, hans avlsfilosofi, opdrætsmetoder og rygte. Dette helst
inden kuldet er født, så du kan være en af de første. Dernæst vælge kuld ud
fra forældrenes egenskaber (som opdrætteren vil kunne fortælle), sundhed og
om du synes forældrehundene er dejlige, sociale, sikre og venlige hunde
(eller i hvert fald tæven). Til slut at vælge den rigtige hvalp i kuldet ud
fra dens egenskaber i en alder af 6-7 uger, i samråd med opdrætteren, som
kender hvalpenes egenskaber. At du har mulighed for at lave en sådan
sortering er en kæmpe fordel ved at vælge en udbredt race som schæferhunden
(når ikke lige den skal være langhåret).

Hvilke racer havde du eller i tankerne? (bare nysgerrig )

Mvh
Søren

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-01-07 17:57

Faktisk ikke nogen, men den jeg har nu er en Newfoundlænder. Hende har jeg
været MEGET glad for men er også enig med mig selv i at jeg skal have en
lidt mere aktiv hund næste gang.
Jeg har haft gravhunde og labradorblandinger før. Men et eller andet sted er
det oftest schæferen der tiltrækker nu. Det er den jeg bliver ved med at
vende tilbage til.

Lene

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-07 17:27

"jopa" <spam@jatak.dk> skrev i en meddelelse

Hej John,

> Først: der findes ikke langhårede schæfere. Lad os slå det fast først.

Ikke enig. En hund er en schæfer, hvis begge forældre har stamtavle som
schæfer og er avlsgodkendte. Uanset hvordan den ellers er faldet ud.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 09-01-07 17:45

Søren LH skriblede bla:

> Ikke enig. En hund er en schæfer, hvis begge forældre har stamtavle
> som schæfer og er avlsgodkendte. Uanset hvordan den ellers er faldet
> ud.
Hej Søren det er et spørgsmål om ordvalg selvfølgelig er det en schæfer,
men en schæfer der ikke ifølge standarten er ok.
Der findes masser af mennesker der er tiltrukket af deres ydre.
De er sgu også fuldstændig kønne efter min mening.

Men det fjerner ikke det faktum at de er uønskede i avlen.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-07 17:49

> [...]
> De er sgu også fuldstændig kønne efter min mening.
>
> Men det fjerner ikke det faktum at de er uønskede i avlen.

OK, jeg ser vi heller ikke kan blive uenig her....

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 09-01-07 17:57

Søren LH skriblede bla:

> OK, jeg ser vi heller ikke kan blive uenig her....

Jeg erindrer aldrig at vi har været uenige, men den første tæve du havde fik
desværre lov at være i møblerne
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-07 18:04

> Søren LH skriblede bla:

> Jeg erindrer aldrig at vi har været uenige, men den første tæve du havde
> fik desværre lov at være i møblerne

Det var kun til et tidspunkt hvor jeg ændrede holdning. Og det var en smal
sag at lære hende ikke at være møblerne fra dag til dag.
Erindrer nu ikke at have vendt det her i gruppen .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 09-01-07 18:12

Søren LH skriblede bla:

> Det var kun til et tidspunkt hvor jeg ændrede holdning. Og det var en
> smal sag at lære hende ikke at være møblerne fra dag til dag.
> Erindrer nu ikke at have vendt det her i gruppen .

Jeg har lavet lidt bagrundsresearch på dig
Nej jeg erindrer bla at have set billeder fra Østrig hvor i havde hende
liggende i dobbeltsengen, eller husker jeg forkert ?

Vi har faktisk vendt det i gruppen.
Kan huske da du skiftede mening og jeg fik en forbundsfælle

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 09-01-07 21:22

jopa, skrev:
> [...]
>
> Vi har faktisk vendt det i gruppen.
> Kan huske da du skiftede mening og jeg fik en forbundsfælle

Er det ikke det man siger, 1, 2, mange
I er og bliver i undertal her i gruppen for hundeelskere

/Jens (som heller ikke vil have en Schæfer i sine møbler, bvadr)

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-07 21:52

> [...]

Johns indlæg er ikke kommet frem på min newsreader, men jeg kan da
kommentere her. Du husker forkert John, det var i Tyskland. Men ellers er
det er rigtigt, og jeg ændrede som sagt senere holdning.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 09-01-07 21:19

jopa, skrev:
> Søren LH skriblede bla:

> Hej Søren det er et spørgsmål om ordvalg selvfølgelig er det en
> schæfer, men en schæfer der ikke ifølge standarten er ok.

Din egen Milo lever vel heller ikke helt op til standarten,
ville han ikke falde igennem med et brag til en udstilling det store brød

/Jens (hvis hunde holder standarten for blandingshunde perfekt)

Fra : jopa

Dato : 09-01-07 21:54

pwh skriblede bla:
> Din egen Milo lever vel heller ikke helt op til standarten,
> ville han ikke falde igennem med et brag til en udstilling det store
> brød

Nu er det andre grene indenfor racen der har interesseret mig.
Han kunne såmænd godt udstilles med et godt resultat hvis ellers
helhedsindtrykket var i orden og højden det eneste problem.
Det er jo ikke en desideret fejl som knækhale overbid farvefejl hængeøre
osv.

Men jeg er slet ikke til udstillinger.
Interesserer mig ikke en døjt lad andre om det.
Min Milo skal ikke være fotomodel men et uhyre til skræk og advarsel

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 09-01-07 22:03

jopa, skrev:

> Min Milo skal ikke være fotomodel men et uhyre til skræk og advarsel

Det lever han så perfekt op til

Jeg bruger også hans billede til at vise mine smukke pus, så jeg kan vise
dem hvor grimme de bliver hvis de ikke spiser deres barfmad op

/Jens

Fra : Jesper HVL

Dato : 10-01-07 15:54

Hey

> Du skal ligeledes være opmærksom på at der findes 2 varianter af schæfere,
> nemlig den grå samt højavl.

Er der ikke også en hvid i både kort og langhåret udgave...

/j.

Fra : pwh

Dato : 10-01-07 16:03

Jesper HVL, skrev:
> Hey

> Er der ikke også en hvid i både kort og langhåret udgave...

Det er ikke en rigtig Schæfer, men en Hvid Hyrdehund du tænker på.

/Jens

Fra : Jesper HVL

Dato : 11-01-07 11:28

pwh wrote:

> Det er ikke en rigtig Schæfer, men en Hvid Hyrdehund du tænker på.

Er det fordi den ikke _er_ en schæfer rent genetisk/avlsmæssigt, eller
fordi den ikke _må_ hedde en schæfer (ligesom danske feta ikke må hedde
feta... ?

/j.

Fra : jopa

Dato : 11-01-07 11:32

Jesper HVL skriblede bla:

> Er det fordi den ikke _er_ en schæfer rent genetisk/avlsmæssigt, eller
> fordi den ikke _må_ hedde en schæfer (ligesom danske feta ikke må
> hedde feta... ?

Det er fordi det er 2 forskellige racer med egen klub og det er ganske vist

Det eneste hvide der akcepteres på en schæferhund er en bette dusk på
brystet så hut jeg visker
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 11-01-07 11:31

"Jesper HVL" <jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er det fordi den ikke _er_ en schæfer rent genetisk/avlsmæssigt, eller
> fordi den ikke _må_ hedde en schæfer (ligesom danske feta ikke må hedde
> feta... ?

Nej, det er ikke en schæfer, heller ikke genetisk. Hvis man kigger nærmere
på dem, er der også mange andre ting end farven, de har til forskel.
Kropsbygningen er eksempelvis ret forskellig...

CH

Fra : C.H

Dato : 11-01-07 11:55

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på dem, er der også mange andre ting end farven, de har til forskel.
> Kropsbygningen er eksempelvis ret forskellig...

Ja, der kan man bare se, man skal ikke spille så smart som jeg der lige
gjorde - for ved nærmere undersøgelse finder jeg ud af, den hvide schæfer ER
en variant af den gamle tyske grå schæfer.
Der kan man bare se...
Den var i en del år en almindelig del af schæferavl, men da standarden for
schæfere blev revideret, røg den hvide variant ud som en mulighed for at
være "ægte schæfer".
Racen blev i 1999 anerkendt som en selvstændig race, men har altså en
genetisk fortid blandt de gamle tyske grå...

Jeg vil dog sige, at efter de blev meldt ud af den "fine klub" i 1959, har
ændret sig i forhold til andre schæfere. Men ok, der er jo også en del
forskel i kropsbygningen på højalv og grå - der er jo fokuseret helt
forskelligt....

CH

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-01-07 12:13

C.H wrote:

> [...]
> 1959, har ændret sig i forhold til andre schæfere. Men ok, der er
> jo også en del forskel i kropsbygningen på højalv og grå - der er

En af vore venner har 2 hvide Schæfere (hanner). Pragtfulde dyr med
samme egenskaber som de "rigtige" Schæfere, dog kan man altså godt se
at der er en forskel som ikke lige kan forklares.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : gitte

Dato : 11-01-07 13:43

/

"Jesper HVL" <jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> wrote in message
> Hey

> Er der ikke også en hvid i både kort og langhåret udgave...
>
> /j.

Jow og de er helt vidunderlige. Jeg er den heldige ejer af sådan en
størrelse. I Danmark hedder de bare hvid hyrdehund, men ligner (bortset fra
farven og den heldigvis lige ryg) en shæfer på en prik. En nem, lydig og
dejlig kærlig hund. De oprindelig shæfere var vel også beregnet som
hyrdehunde, og hedder stadig sådan i udlandet. Men det med at gø på kommando
(i det hele taget at gø), det gør det aldrig. Til gengæld kommer
hyrdeinstiktet til fuld udtryk her, når hun sørger for at flokken af katte
holdes samlet, eller at vores hundehvalp husker at komme med ind når der
bliver kaldt, eller at sørge for at geden smutter ind i sit hus, den skal
ikke bare rende, hvor det passer den.

--
En venlig hilsen fra
gitte

Fra : Leyna

Dato : 09-01-07 17:34

Jeg kender udmærket det med at blive skræmt væk. Jeg ville så gerne
selv ha' haft en rottweiler, men blev osse advaret både her og dér.
Den overvejende grund til at det så¨ikke blev en rotte er så at min
mand er bange for denne race. At vores Vaks så ret sikkert har en del
rotteblod i sig er så en helt anden sag.

Hvis det er en Schæfer du går efter, så anskaf en Schæfer. Hvis du
bare vil ha' en god familiehund, som osse kan passe på dig, så har
"jeg" stadig hvalpe til salg!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : mcloud

Dato : 10-01-07 13:32

> [...]
> For lang tid siden havde jeg et spørgsmål her om shæfere. Jeg var lidt
> inde på min næste hund skulle være sådan en. Og jeg er faldet pladask for

Hej Lene

Køb en forklædt schæfer --en West Highland White terrier .
Her Får du en stor hund ,med en lille hunde krop der er til at håndtere.
Jeg er på min nr. 2 og vil aldrig have nogen anden race.

Skal lige sig at jeg også har haft 2 schæfere,der var det elskeligste i hele
verden ,
Men Westien er meget skønnere efter min mening.

mvh mcloud

Fra : Kim H.

Dato : 10-01-07 19:40

"mcloud" <kim@kiras.dk> skrev i en meddelelse

> Skal lige sig at jeg også har haft 2 schæfere,der var det elskeligste i
> hele verden ,
> Men Westien er meget skønnere efter min mening.

DET 'N' OMMER.....OMMER......OMMER, nu bli'r jeg sgu' ærgerlig Frederik.....

Det får du altså ikke os schæferejere til at tro på

Kim

Fra : C.H

Dato : 10-01-07 20:20

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Frederik.....
>
> Det får du altså ikke os schæferejere til at tro på

NIX, den ryger jeg godt nok heller ikke på!!

CH