Bogføring af delvis betaling?
Fra : Karina

Dato : 09-01-07 12:33

Hej!

Er der nogen her i gruppen, der kan guide mig lidt i, hvordan jeg
bogfører, når en kunde kun har indbetalt en del af en faktura?

Jeg bruger Summa...

Jeg går ud fra, der skal laves en kreditnota på en måde, men hvordan?
Hvis jeg indsætter min faktura i kassekladden, tager den hele beløbet
med over, men jeg kan manuelt rette det til det indbetalte beløb. Er det
en korrekt måde at gøre det på?

Håber, nogen kan hjælpe.

Mvh
Karina

Fra : Kim Malmberg

Dato : 09-01-07 16:09

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg bruger Summa...
>
> Jeg går ud fra, der skal laves en kreditnota på en måde, men hvordan?
Behøver du ikke .
> Hvis jeg indsætter min faktura i kassekladden, tager den hele beløbet med
> over, men jeg kan manuelt rette det til det indbetalte beløb. Er det en
> korrekt måde at gøre det på?
Ja sådan kan du gøre det.

Fra : Karina

Dato : 09-01-07 17:11

> Ja sådan kan du gøre det.

Hvad sker der så med den aktuelle faktura, og vil jeg noget sted i Summa
kunne se, at der stadig mangler at blive betalt f.eks. halvdelen af den
nævnte faktura?

Mvh
Karina

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-01-07 09:27

> Hvad sker der så med den aktuelle faktura, og vil jeg noget sted i Summa
> kunne se, at der stadig mangler at blive betalt f.eks. halvdelen af den
> nævnte faktura?

Den bliver ved med at stå som "ikke-betalt" indtil restbeløbet er bogført
også.

Fra : Dan Elgaard

Dato : 09-01-07 16:31

> Er der nogen her i gruppen, der kan guide mig lidt i, hvordan jeg
> bogfører, når en kunde kun har indbetalt en del af en faktura?

Tja, jeg bruger selv C5, men må formode, at Summa er opbygget som alle andre
ERP-programmer.
Hvis vi antager, at kunden har en samlet faktura på 1.000,- inkl. moms, og
har betalt de 600,- kr., vil jeg nok bogføre nogenlunde således:

Først bogføres salget på helt almindelig vis, som en debitor:

Omsætningskonto (800)
Konto for salgsmoms (200)
Debitorkonto 1000

Dernæst bogføres indbetalingen som en aconto indbetaling fra en debitor.

Bank 600
Debitorkonto (600)

Dermed står der 400 kr. tilbage på debitorkontoen, som debitor skylder dig.

Umiddelbart virker det for mig, som den enkeltest metode.

Med venlig hilsen,

Dan Elgaard
www.reurts.dk

Fra : Karina

Dato : 09-01-07 17:10

> Dermed står der 400 kr. tilbage på debitorkontoen, som debitor skylder dig.

På den måde kan jeg vel ikke se, hvilken debitor der skylder færre
penge. Jeg går ud fra, at jeg på en eller anden måde er nødt til at
sammenkøre/sammenholde det med den faktura, der blev bogført som salg,
da dette skete.

Mvh
Karina

Fra : Dan Elgaard

Dato : 09-01-07 18:34

> På den måde kan jeg vel ikke se, hvilken debitor der skylder færre penge.

Joh, for debitor har vel sin egen debitorkonto?

Men, igen: Sådan fungerer det i C5 - jeg ved ikke med Summa.

Dan Elgaard
www.reurts.dk

Fra : joke

Dato : 09-01-07 20:42

> [...]
> Jeg går ud fra, at jeg på en eller anden måde er nødt til at
> sammenkøre/sammenholde det med den faktura, der blev bogført som salg, da

Du retter blot beløbet til det der er indbetalt når du bogføre får du af
vide beløbet ikke udligner fakturaen siger og og vupti så skylder kunden det
mindre of fakturaen står stadig under ikke betale fakturaer hvor du så kan
se oprindligt beløb og rest saldo næste gang han betaler så sker der det
samme indtil beløbet er udlignet

Hilsen

Johnny

Fra : Karina

Dato : 10-01-07 10:52

> [...]
> se oprindligt beløb og rest saldo næste gang han betaler så sker der det

Takker! Det var også det, jeg håbede!

Mvh
Karina

Fra : Kim Malmberg

Dato : 09-01-07 22:55

> [...]
> Jeg går ud fra, at jeg på en eller anden måde er nødt til at
> sammenkøre/sammenholde det med den faktura, der blev bogført som salg, da

Du kan følge bevægelserne¨på den enkelte debitor ved at gå i kartotek ->
marker den enkelte debitor -> højreklik og vælg kontokort.
--
Venlig hilsen/Best regard.
Kim Malmberg

Fra : joke

Dato : 09-01-07 20:51

> [...]
> men jeg kan manuelt rette det til det indbetalte beløb. Er det en korrekt

tilføjelse hvis du laver en sikkerhedskopi før du bogføre kan du altid teste
om det du gør virker som hensigten. hvis ikke er det blot at gendanne fra
sikkerhedskopien

Hilsen

Johnny

Fra : Karina

Dato : 10-01-07 10:51

> tilføjelse hvis du laver en sikkerhedskopi før du bogføre kan du altid teste
> om det du gør virker som hensigten. hvis ikke er det blot at gendanne fra
> sikkerhedskopien

Nårh, ja - selvfølgelig *g* Hvordan er det nu?

Mvh
Karina

Fra : Kim Malmberg

Dato : 10-01-07 15:49

> Nårh, ja - selvfølgelig *g* Hvordan er det nu?

Filer -> sikkerhedskopi -> opret sikkerhedskopi
husk at lægge sikkerhedskopien i en ny mappe, hvis du er i tvivl om det du
har lavet, da sikkerhedskopien overskriver tidligere kopier

Fra : Karina

Dato : 10-01-07 17:00

> Filer -> sikkerhedskopi -> opret sikkerhedskopi
> husk at lægge sikkerhedskopien i en ny mappe, hvis du er i tvivl om det du
> har lavet, da sikkerhedskopien overskriver tidligere kopier

Hov.. det var slet ikke ment som et spørgsmål om, hvordan man tager
backup i Summa. Jeg har åbenbart fået sendt mit indlæg for hurtigt. Jeg
ville have skrevet: "Hvordan er det nu? Rigtig mænd tager ikke backup -
de græder sig i søvn!"

Summa kommer jo i øvrigt også med jævne mellemrum selv og siger, at det
nu er tid til at tage backup. Det er en rar ting!

Mvh
Karina