Session ID for begyndere?
Fra : Frank Dyring

Dato : 09-01-07 00:54

Jeg er temmelig ny mht php og roder stadig rundt med Session ID.

For at teste og lære har jeg lavet 2 små sider.

Side 1:

<?php
session_start();
?>

<form id="test" name="test" method="post" action="">
<input name="navn" type="text" id="navn" size="40" />
<input type="submit" name="Submit" value="send" />
</form>
<?php

$_SESSION_ID['fd'] = $_POST['navn'];

echo " *** Du har skrevet: "; echo $_SESSION_ID['fd'] ;
?>

side</a>

Virker fint -giver mig et lille input felt og skriver nedenunder,
hvad jeg lige har sendt via dette felt.

Denne variabel vil jeg nu kunne bruge på andre sider også (da
session_id som jeg har forstået det overføres til nye sider også)
og har derfor skrevet følgende:

<?php

echo " *** Du skrev : "; echo $_SESSION_ID['fd'] ;
?>

på den side (session_id_ok.php) som jeg linker til på første
side. Denne side giver dog kun teksten "*** Du skrev : "

Hvad er det jeg har misforstået og gør galt?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-07 01:19

Fra : Frank Dyring

Dato : 09-01-07 01:43

> Alle sider der skal have adgang til sessionsvariablene skal starte
> sessionshåndteringen eksplicit. Dit andet script skal derfor have
> følgende indhold:
>
> <?php
> session_start();
>
> echo " *** Du skrev : "; echo $_SESSION_ID['fd'] ;
> ?>
>
> --

Det er nu prøvet, men giver ingen ændringer. Kan det være en fejl i min
php.ini? Har sat session.save_path = C:\Programmer\Apache Software
Foundation\Apache2.2\sessions og der skrives korrekt til biblioteket,
men er der andre ting, der skal ændres deri?

Fra : Frank Dyring

Dato : 09-01-07 02:08

Uddrag fra phpinfo omkring sessions:

session
Session Support enabled
Registered save handlers files user
Registered serializer handlers php php_binary wddx

Directive Local Value Master Value
session.auto_start On On
session.bug_compat_42 On On
session.bug_compat_warn On On
session.cache_expire 180 180
session.cache_limiter nocache nocache
session.cookie_domain no value no value
session.cookie_httponly Off Off
session.cookie_lifetime 0 0
session.cookie_path / /
session.cookie_secure Off Off
session.entropy_file no value no value
session.entropy_length 0 0
session.gc_divisor 100 100
session.gc_maxlifetime 1440 1440
session.gc_probability 1 1
session.hash_bits_per_character 4 4
session.hash_function 0 0
session.name PHPSESSID PHPSESSID
session.referer_check no value no value
session.save_handler files files
session.save_path C:\Programmer\Apache Software
Foundation\Apache2.2\sessions C:\Programmer\Apache Software
Foundation\Apache2.2\sessions
session.serialize_handler php php
session.use_cookies On On
session.use_only_cookies Off Off
session.use_trans_sid 0 0

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-07 02:40

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-07 02:41

Fra : Frank Dyring

Dato : 09-01-07 08:03

> Det kan også være, du skal genstarte din browser, da de har det med at
> cache sider. Herudover skal cookies være slået til i browseren.

Ingen tomme linier i starten og browser (samt pc) er genstartet - ændrer
også teksten (html) på siden ved hver test, så jeg kan tjekke, at det er
den nye side, der vises.

Kan det være fejl i min php.ini? Har også rettet session.save_handler
til files i stedet for den tidligere post, hvor det var sat til user.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-07 03:05

Michael Rasmussen wrote:

Ja, hvad skrev du egentlig? Min news-reader viser et tomt vindue i alle dine
tre indlæg i denne tråd. Gider du lade være med at signere dine indlæg
digitalt? Det tjener ikke noget formål i usenetgrupperne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-07 06:13

Frank Dyring skrev:

> $_SESSION_ID['fd'] = $_POST['navn'];

Sidespørgsmål:

Hvad er forskellen på om man bruger $_SESSION_ID['fd'] eller
$_SESSION['fd']?

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 09-01-07 09:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sidespørgsmål:
>
> Hvad er forskellen på om man bruger $_SESSION_ID['fd'] eller
> $_SESSION['fd']?

At $_SESSION_ID["fd"] bare bliver en ganske alm. variabel, så som fx
$var - og vil altså ikke blive gemt i sessionen

Fra : Martin

Dato : 09-01-07 09:21

Frank Dyring wrote:
> [...]
> <input name="navn" type="text" id="navn" size="40" />
> <input type="submit" name="Submit" value="send" />

Sessions gemmes med $_SESSION["var"]; og IKKE med $_SESSION_ID["var"];
Så lav din linje om til fx
$_SESSION["id"]["fd"] = $_POST["navn"];

så på næste side kan du få den ud igen med $_SESSION["id"]["fd"];

Fra : Frank Dyring

Dato : 09-01-07 11:28

> Sessions gemmes med $_SESSION["var"]; og IKKE med $_SESSION_ID["var"];
> Så lav din linje om til fx
> $_SESSION["id"]["fd"] = $_POST["navn"];
>
> så på næste side kan du få den ud igen med $_SESSION["id"]["fd"];

TAK!!!!!!! Langt om længe kan jeg komme videre. Meget stor hjælp. TAK!

Fra : Martin

Dato : 09-01-07 13:31

Frank Dyring wrote:

> TAK!!!!!!! Langt om længe kan jeg komme videre. Meget stor hjælp. TAK!

Det var så lidt...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-07 18:13

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-07 19:10

Michael Rasmussen skrev:

> Gider du benytte en tidsvarende newsklient, der ikke er defekt?

Gider du undlade at vedhæfte noget i de almindelige debatgrupper?

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 10-01-07 07:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Gider du undlade at vedhæfte noget i de almindelige debatgrupper?

Der kommer ingen vedhæftet filer, hvis ellers readeren understøtter
simple digitale signature, som burde være standard i enhver reader imo.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-07 09:32

Martin skrev:

> Der kommer ingen vedhæftet filer, hvis ellers readeren understøtter
> simple digitale signature, som burde være standard i enhver reader imo.

Æh jo, det gør der. Det er muligt at nogle læseprogrammer ikke
viser dem, men det er noget andet.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 10-01-07 10:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> Æh jo, det gør der. Det er muligt at nogle læseprogrammer ikke
> viser dem, men det er noget andet.

Nogle newsreadere viser et sødt lille "digital signeret".
Anyway - nu er vi vist kommet så langt væk fra php at det halve kunne
være nok - skulle vi ikk bare stoppe her - og sige at nogle bruger noget
og andre bruger noget andet - og ikke alt virker i alle osv osv...
PS: det eneste problem jeg har med thunderbird er at det ikke kan læse
y-enc filer :(

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-07 09:58

Martin skrev:

> Anyway - nu er vi vist kommet så langt væk fra php at det halve kunne
> være nok - skulle vi ikk bare stoppe her - og sige at nogle bruger noget
> og andre bruger noget andet -

Nogle vedhæfter filer - andre gør ikke. De første bryder
grundreglen for usenet: at man ikke må vedhæfte filer i
debatgrupperne, men kun i binaergrupperne.

Der står ingen steder at det er tilladt at vedhæfte filer hvis
der findes et eller andet læseprogram der kan skjule dette
faktum.

Krydspostet til: <news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php>,<news:dk.admin.netikette>
Fut til: <news:dk.admin.netikette>
Svar herpå sendes dertil hvis man ikke ændrer det.

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-01-07 08:59