Søg på siden
Fra : Phecdaret

Dato : 09-01-07 00:32

Hej NG.

Jeg er i gang med at lave en link-samling. Som I ved, kan disse
hurtigt blive meget store, hvorfor man ofte har en
bogstav-oversigt øverst, hvilket jeg også har. Dog synes jeg
ikke, at det går hurtigt nok med bogstaver som link. Derfor er
jeg interesseret i, hvordan man søger efter et ord på en bestemt
side - eller bedre endnu - på alle mine sider.

Jeg ved godt, at alle browsere kan søge på den pælgende side, men
jeg vil gerne have et søgefelt på min side. Helst uden brug af
database, hvis det kan undgås.

Er der nogle, som sidder med et guldkorn?

Mvh
Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : kurt jensen

Dato : 10-01-07 10:42

Nu laver jeg php og ikke asp, men kan da forklare hvordan jeg ville
gøre det i php :)

Der er flere metoder du kan vælge men eftersom du skal søge igennem
links så ville gøre følgende:

1. opret en database med en tabel hvor alle dine links ligger (og
hvor links bliver tilføjet når du opretter dem).

2. når du så skal søge efter ord så kører du hele din tabel med
links igennem og laver en søgning ved hjælp af en funktion der
ligner http://dk2.php.net/manual/en/function.strpos.php, jeg går ud
fra at .asp har en lignende funktion, og så printer du de links ud
som opfylder dine søgnings krav.

der er self mere avancerede metoder med hashing osv. men det er nok
ikke det bedste at hoppe ud i til at starte med :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-07 12:19

kurt jensen skrev:

> 1. opret en database med en tabel hvor alle dine links ligger
> (og hvor links bliver tilføjet når du opretter dem).

Generelt en god ide - omend spørgeren bad om en løsning uden
databaser.

> 2. når du så skal søge efter ord så kører du hele din tabel
> med links igennem og laver en søgning ved hjælp af en funktion
> der ligner http://dk2.php.net/manual/en/function.strpos.php,

Ydrk - undskyld, men jeg lettede lige nogle cm fra stolen. Den måde
at anvende en database på kan *absolut* ikke anbefales - uanset om
man anvender asp eller php. Det er et gigantisk resursespild at
anvende et scriptsprog til at søge i poster fra en database.
Databaser er ikke kun gode til at opbevare lister i, de er også
særdeles gode til at søge og sortere i listerne - langt mere
effektive et scriptsprog der læser posterne sekventielt.

En databasesøgning kan fx laves som en LIKE-forespørgsel:

   SELECT link FROM linktabel WHERE link LIKE '%xyz%'

- man kan også søge på andet end selve linket:

   SELECT link, beskrivelse FROM linktabel
   WHERE beskrivelse LIKE '%xyz%'

- og hvis man vil have resultatet præsenteret pænt, kan man jo også
sortere det:

   SELECT link, beskrivelse FROM linktabel
   WHERE beskrivelse LIKE '%xyz%'
   ORDER BY antalhits DESC, oprettet DESC

NB: Det er svært at se hvem du svarer når du ikke citerer noget. Se
gerne <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Phecdaret

Dato : 10-01-07 18:34

Som I er inde på , og som jeg kan forstå er den bedste løsning, så
skal jeg placere mine links i en database og så søge i databasen. Det
vil jeg hermed gøre

Jeg ville bare høre, at når nu browsere kan søge efter ord på en side,
så kunne det jo godt være, at det relativt nemt kunne efterlignes med
ASP eller JavaScript. Det er tilsyneladende ikke tilfældet.

Tak for jeres brugbare svar.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-07 23:39

Phecdaret skrev:

> Som I er inde på , og som jeg kan forstå er den bedste
> løsning, så skal jeg placere mine links i en database og så
> søge i databasen. Det vil jeg hermed gøre

Det er måske en lidt forhastet konklusion. Det vil givetvis være
fint at placere dine links i en database, men mindre kan også gøre
det.

> Jeg ville bare høre, at når nu browsere kan søge efter ord på
> en side, så kunne det jo godt være, at det relativt nemt kunne
> efterlignes med ASP eller JavaScript.

Det er ikke så simpelt at efterligne med asp, hvis det der skal
søges i ikke er struktureret. Og så vil en asp-søgning altid kræve
at siden reloades.

Javascript kan derimod godt bruges til at efterligne browserens
egen søgemuligheder - og det kan formentlig laves uden de store
fiksfakserier på den eksisterende side. Men hvis du vil have en
javascriptløsning, skal du henvende dig i javascriptgruppen -
dk.edb.internet.webdesign.clientside. Det vil også være en god ide
hvis du giver et link til din eksisterende side, så man kan se
hvordan den er opbygget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen