Råd søges...
Fra : Chris

Dato : 27-06-01 17:03

Hej NG.

Efter ferien påtænker jeg at investere i et nyt fiskesæt... stang + hjul.
Jeg skal bruge sættet til spinnefiskeri fra kysten, og vil gerne kunne kaste
så langt som overhovedet muligt.

Jeg husker ikke helt de enkelte modeller, men Grejbiksen i Trige foreslår
mig en Fenwick stang med et af Shimano's top-model-hjul.
Hvad er jeres erf. med det foreslåede? Godt? Skidt? Bedre idéer?

Jeg mener, at de nævnte en sæt-pris på ca. kr. 2.500,-

Håber på mange svar, og ønsker alle en kanon sommer med masser af fisk og
friluftsliv.

Knæk & bræk fra
Chris.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-06-01 08:27

Hej Chris.

Jeg mener virkelig ikke, at Shimano er værd at gå efter. Holdbarheden er
simpelthen for dårlig. Hvis du fisker meget, holder selv de dyre modeller
ikke mere end måske 5 år. Det er jo ikke særligt bæredygtigt. Mit bedste bud
på et anstændigt hjul er ABU's Suverän - det har snekkedrev, og det er
altafgørende for holdbarheden og gangen.

Jesper

Fra : Jan Jensen

Dato : 28-06-01 19:37

Hej,

Smag og vane er jo lidt svært at diskutere, da dette i høj grad er en
subjektiv størrelse.
Jeg har flere forskellige hjul (Shimano, ABU, Okuma, Daiwa), - og når jeg
tager ud at fiske falder valget 9 af 10 gange på mine Shimano hjul, som
fungere upåklageligt efter flere års anvendelse.

PS. - mig bekendt har ABU Suverän kun været på markedet et par år, så
holdbarheden kan vel næppe sammenlignes med øvrige mærker.

Mvh Jan

Fra : -- kent --

Dato : 28-06-01 20:23

On Thu, 28 Jun 2001 20:36:48 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Jan
Jensen wrote:

> [...]
>
>PS. - mig bekendt har ABU Suverän kun været på markedet et par år, så
>holdbarheden kan vel næppe sammenlignes med øvrige mærker.

Tekniken med snäckhjulet/snekkedrevet har använts av ABU i decennier, och
har verkligen visat att det är hållbart.

<klipp>

Fra : Anders og Berit

Dato : 29-06-01 20:35

"Jan Jensen" <trej@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PS. - mig bekendt har ABU Suverän kun været på markedet et par år, så
> holdbarheden kan vel næppe sammenlignes med øvrige mærker.

Ja, indtil suverænen kom på markedet har alle jeg kender været med
kranshjul, hvilket aldrig har været ligeså holdbart som snekke. Snekke er
ikke nyt, bare dyrere og har derfor manglet i årerække på fastspoler. Øvrige
bevægelige dele i en suveræn er i kuglelejer, som garanteret kommer fra
samme sted som alle andre. Og kender du et kuglelejehavari fra et fiskehjul
der har været skyllet for salt og smurt en gang imellem.

Anders