Synkronisere ure på to noder med ukendt de~
Fra : Jeppe Holm

Dato : 08-01-07 20:28

Dette er en afklaring af et væddemål. Der kommer først en længere
forklaring før selv spørgsmålet.

Vi har to noder, A og B. A og B er forbundet med to forbindelser, en
til signaler fra A til B (AB) og en til signaler B til A (BA).
Forsinkelsen i forbindelsen AB er d1 og forsinkelsen i BA er d2.
På begge noder er der et ur. Uret på node B er usykroniseret i
forhold til uret på A, men går med samme hastighed. For at
synkronisere uret på B, antager vi at d1=d2. Der bliver sendt en
synkronisering til node B fra node A til tiden T1. Synkroniseringen
amkommer til tiden T2. Til tiden T3 sender node B en besked til node A
med tiderne T2 og T3. Denne besked ankommer til node A til tiden T4.
forsinkelserne bliver så beregnet som følger

d1+d2= T4-T1-(T3-T2)
Jeg indsætter lidt ascii grafik til at illustrere ideen(indsæt i
notepad hvis det ser skørt ud)
A _____T1_______________T4_____
\ /
d1\    /d2
________\___________/________
B T2 T3

Vi kan altså godt beregne d1 hvis den er lig med d2. Men hvad gør man
hvis d1 != d2 (forskellig fra)? Nogen der har en ide?

mvh
Jeppe Holm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-07 07:18

Jeppe Holm skrev:

> [...]

> Vi kan altså godt beregne d1 hvis den er lig med d2. Men hvad gør man
> hvis d1 != d2 (forskellig fra)? Nogen der har en ide?

Kan man ikke bagefter sende f.eks. 3 gange AB og én gange BA og
så få to ligninger med to ubekendte?

A _____T1_____T3_____T5_______________T8_____
\ \ \ /
d1\ d1\ d1\ /d2
________\______\______\___________/________
B T2 T4 T6 T7

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-01-07 08:54

> Kan man ikke bagefter sende f.eks. 3 gange AB og én gange BA og
> så få to ligninger med to ubekendte?

AB og BA er jo ens, så det vil være to ligninger med to ubekendte, men som
ikke er uafhængige.

Som jeg forstår dig, så siger du at du så kender
AB = q
3BA = w
men det bringer ikke en løsning da det er
AB = q
3AB = w
eller
3q=w
som er en ligning med to ubekendte

hvis ikke jeg misforstod dig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-07 10:03

Jakob Nielsen skrev:

> Som jeg forstår dig, så siger du at du så kender
> AB = q
> 3BA = w

Nej, jeg siger at første forsøg giver AB + BA = q
Andet giver 3AB + BA = w

forudsat at man på den ene side kan måle tidsforskellen mellem
den anden sides afsendelser. Det kan man f.eks. hvis
klokkeslettet sendes som besked.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-01-07 10:51

> forudsat at man på den ene side kan måle tidsforskellen mellem
> den anden sides afsendelser. Det kan man f.eks. hvis
> klokkeslettet sendes som besked.

Men urene er nok ikke synkroniserede. Det står vist kun i overskriften, men
det går jeg da ud fra?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-07 15:17

Jakob Nielsen skrev:

> Men urene er nok ikke synkroniserede.

Det er rigtigt at mit forslag ikke virker. Man får brug for at
beregne forskellen mellem to tidspunkter fra hver sit ur, og det
er netop det man ikke kan.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-07 11:05

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> forudsat at man på den ene side kan måle tidsforskellen mellem
> den anden sides afsendelser. Det kan man f.eks. hvis
> klokkeslettet sendes som besked.

NTP (network time protocol) er den måde computere på Internettet gør
det på. Proceduren er formentlig beskrevet i RFC 1305, og kan
formentlig også bruges til at besvare det oprindelige spørgsmål.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jeppe Holm

Dato : 09-01-07 08:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> Kan man ikke bagefter sende f.eks. 3 gange AB og én gange BA og
> så få to ligninger med to ubekendte?
>
> A _____T1_____T3_____T5_______________T8_____
> \ \ \ /
> d1\ d1\ d1\ /d2
> ________\______\______\___________/________
> B T2 T4 T6 T7
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Det er forsøgt. Jeg har sat tidspunkter på figuren
d1=1, d2=2

A _____0______2______4_________________9_____
\ \ \ /
d1\ d1\ d1\ /d2
________\______\______\___________/________
B 5 7 9 11

Det man får er stadig at d1+d2=3, Husk at der ingen korrelation er
mellem tidspunkterne på A og B.

mvh
Jeppe

Fra : Jeppe Holm

Dato : 09-01-07 10:12

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> forudsat at man på den ene side kan måle tidsforskellen mellem
> den anden sides afsendelser. Det kan man f.eks. hvis

Du kan godt sende tiderne T1, T3, T5, = 0,2,4 med. Kan jeg få dig til
at regne baglæns med de tal og komme frem til d1=1 og d2=2?

mvh
Jeppe

Fra : Jeppe Holm

Dato : 09-01-07 11:22

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]
> det på. Proceduren er formentlig beskrevet i RFC 1305, og kan
> formentlig også bruges til at besvare det oprindelige spørgsmål.

Så vidt jeg kan læse ved ntp, så sender den bare tiden og regner med
at forsinkelsen er meget mindre en den tid den skal synkroniseres
indenfor. I mit tilfælde er forsinkelsen meget større end
synkroniseringskravet. Jeg glemte at nævne at når d1 og d2 en gang er
beregnet, vil de blive betragtet som statiske. Node B synkroniseres ved
at A sender en besked til B med tiden T1 og forsinkelse d1. B ved så
at tiden er T1+d1.

mvh
Jeppe