Bogføring af ting i komision
Fra : BT

Dato : 08-01-07 20:31

Jeg overvejer at tage ting ind i komision, som jeg vil sælge på min
hjemmeside, hvor der skal være mulighed for DK-betaling-..

Hvordan bogfører man det helt korekt.. Jeg bruger summasumarum..

/Brian

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-01-07 09:29

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> wrote in message
> Jeg overvejer at tage ting ind i komision, som jeg vil sælge på min
> hjemmeside, hvor der skal være mulighed for DK-betaling-..
>
> Hvordan bogfører man det helt korekt.. Jeg bruger summasumarum..

Hvis du ikke sælger varen i komission skal den vel slet ikke bogføres?

Ellers må det vel være som et køb og et salg.

Hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 09-01-07 10:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> wrote in message

> Hvis du ikke sælger varen i komission skal den vel slet ikke bogføres?
>
> Ellers må det vel være som et køb og et salg.

Husk momsen !

Hvis du eksempelvis sælger en ting til 125 incl moms, og du har
(eksempelvis) laver en aftale med sælgeren om at dele 50/50, så skal han kun
have 50 kr, da momsen jo ikke er dine penge. Jeg går her ud fra , at
sælgeren er en privatperson og dermed ikke momsregistreret.

Hilsen

Nico

Fra : BT

Dato : 09-01-07 17:05

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have 50 kr, da momsen jo ikke er dine penge. Jeg går her ud fra , at
> sælgeren er en privatperson og dermed ikke momsregistreret.

Årrrh Ja. Momsen kommer man jo ikke helt uden om..
Men grunden til min forespørgsel er jo, at der kommer til at gå penge fra
min konto til modpartens konto.
Og det skal jeg jo gerne kunne dokumentere hvor pengene kommer fra og går
til.
Og planen skulle jo være, at når en vare bliver solgt, så sendes pengene
videre til næste part..
Og jeg kan jo ikke trække penge ud af firmaet uden at det kan bogføres..

Kort fortalt, er det trøjer/t-shirt som en forening jeg er medlem af, gerne
vil kunne sælge.
Foreningen er ikke momsreg. Og jeg vil ikke købe x-antal tshirt for så at
brænde inde med dem.
Men hvis det blev gjort på den måde, at jeg havde dem liggende og sendte
foreningen de penge som der kom for salget har jeg jo ikke noget ude og
hænge. Men jeg har stadig et problem.
Og det er hvordan dette bogføres korrekt...

/Brian

Fra : Nico de Jong

Dato : 09-01-07 19:40

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hænge. Men jeg har stadig et problem.
> Og det er hvordan dette bogføres korrekt...

Når du modtager pengene, bogfører du din del på kasse/bank/giro, og du
sætter den andens del ind på en mellemregning.
Når I så mødes, giver du ham hans penge, han underskriver en dags dato
kvittering, som du så modposterer på hans tilgodehavende.

Samme princip gælder hvis du overfører via bank. Så kan du bruge en kopi af
dit kontoudtog, og markere overførslen med en speedmarker.

Nico

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-01-07 13:18

BT wrote:

> Jeg overvejer at tage ting ind i komision, som jeg vil sælge på min
> hjemmeside, hvor der skal være mulighed for DK-betaling-..

Har du snakket med PBS? - Den almindelige internet-indløsningsaftale for
Dankort indeholder en klausul om, at man kun må sælge egne varer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 09-01-07 13:36

Jonathan Stein skrev:
> Har du snakket med PBS? - Den almindelige internet-indløsningsaftale for
> Dankort indeholder en klausul om, at man kun må sælge egne varer.
> M.v.h.
> Jonathan

Tjek evt. i jura-gruppen for spørgsmålet.

Jeg mener dog at varer i kommission (rent købelovsmæssigt) gør at man
overtager sælger-rollen. Den klausul du nævner skal jo sikre mod hæleri
- men ikke nødvendigvis imod varer i kommission.

Henrik V Blunck - www.multidesigner.net
Daily Fun For Your Coffee Break:
http://blunck.dk/recommends/coffee/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-01-07 11:52

Henrik V Blunck [Dianalund] wrote:

> Tjek evt. i jura-gruppen for spørgsmålet.

Det er nok mere relevant at kontakte PBS...

> Jeg mener dog at varer i kommission (rent købelovsmæssigt) gør at man
> overtager sælger-rollen.

Der er en særskilt kommissionslov, og den siger, at ejendomsretten går
direkte fra kommitenten (den, der ønsker varerne solgt) til køberen.
Så der kan næppe blive tale om "egne varer" i strengt juridisk forstand.

Om man kan omgå det ved formelt set at købe varen i samme øjeblik, som
kunden bestiller den, og derefter straks sælge den videre til kunden, er
jeg dog ikke helt klar over.

> Den klausul du nævner skal jo sikre mod hæleri
> - men ikke nødvendigvis imod varer i kommission.

Jeg tror den skal sikre et klart ansvarsforhold i tilfælde af misbrug,
varer, der ikke når frem, o.s.v. (Og evt. et større antal aftaler til PBS).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 14-01-07 22:57

Jonathan Stein skrev:
> Det er nok mere relevant at kontakte PBS...

Indrømmet - kunne også være en ret nærliggende tanke.

> [...]
> Om man kan omgå det ved formelt set at købe varen i samme øjeblik, som
> kunden bestiller den, og derefter straks sælge den videre til kunden, er

Præcis derfor jeg skrev, at jura-gruppen kunne kaste lys på det...

Husker ikke hvornår det oprindelige indlæg fremkom, men det var i hvert
fald udenfor PBS' åbningstid for "almindelige" service-henvendelser.

> Jeg tror den skal sikre et klart ansvarsforhold i tilfælde af misbrug,
> varer, der ikke når frem, o.s.v. (Og evt. et større antal aftaler til PBS).

Præcis. Helt enig.