Hvor ofte bør barnet spise om natten?
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-01-07 16:45

Vi har en lille baby på kun 2 uger og er lidt forvirrede hvad angår
hans spisevaner. Vi har fra forskellige børnelæger fået forskellige
udmeldinger. Nogle siger at så længe barnet sover bør man ikke
vække ham for at give ham mad, andre siger at der ikke må gå mere
end 3-4 timer imellem hver amning. Hvis vi lader ham sove om natten
sover han ca 5-6 timer før han begynder at ville have noget at spise,
men det er jo så for lang tid ifølge nogle meninger.

Hvad mener i?

Fra : Torben

Dato : 08-01-07 17:00

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

>Hvad mener i?

Lad barnet sove. Vi har aldrig vækket vores børn (ej heller hørt om nogen
der gør) for at give mad. Nyd i hellere nattesøvnen.

Og tillykke med ungen forøvrigt

mvh
Torben

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-01-07 17:03

Torben wrote:

> Lad barnet sove. Vi har aldrig vækket vores børn (ej heller hørt om nogen
> der gør) for at give mad.

Det er også min opfattelse, men jeg blev lidt overrasket over den
udmeldelse vi fik fra lægen i dag og som nybagte forældre vil man jo
ikke gøre noget galt.

> Nyd i hellere nattesøvnen.

Den er også hårdt tiltrængt .

> Og tillykke med ungen forøvrigt

tak tak

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Holst

Dato : 08-01-07 17:21

Lars Hoffmann wrote:

> Det er også min opfattelse, men jeg blev lidt overrasket over den
> udmeldelse vi fik fra lægen i dag og som nybagte forældre vil man jo
> ikke gøre noget galt.

Forskellige udmeldinger kan skyldes forskellige årsager. At du i dag
måske har fået den udmelding, du har fået, skyldes måske, at lægen i dag
har vurderet, at dit barn ikke helt får nok at spise og derfor måske
burde spiser lidt oftere.

Fra : Bænni

Dato : 08-01-07 19:22

Lars Hoffmann wrote:

> Det er også min opfattelse, men jeg blev lidt overrasket over den
> udmeldelse vi fik fra lægen i dag og som nybagte forældre vil man jo
> [...]

det må da være en tussegammel doktor fra dengang med de tre r'er:

ro, renlighed og reglemæssighed

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 08-01-07 17:26

> [...]
>udmeldinger. Nogle siger at så længe barnet sover bør man ikke
>vække ham for at give ham mad, andre siger at der ikke må gå mere

Mine personlige erfaringer med tre børn samt de udmeldinger, jeg har fået
fra fagfolk vedrørende de samme tre unger, viser først og fremmest, at det
afhænger af barnet.
Tydeligst demonstreret ved mine to yngste, som er tvillinger: vores pige,
som var født med for lav fødselsvægt (<2500 gram), som havde det med kun
lige at spise til hun ikke var decideret sulten mere og som derfor ikke tog
så meget på som ønsket, SKULLE vækkes, så hun spiste ca. hver 3. time.
Hendes noget tykkere tvillingebror måtte meget gerne sove og kunne selv
regulere forholdet mellem spisning og søvn.
Så er jeres dreng indenfor normalen vægtmæssigt og tager på helt som han
skal, ville jeg lade ham selv styre det. Er han derimod til den lille side
og/eller tager mindre på end ønsket (det har jeres sundhedsplejerske styr
på), ville jeg sørge for at vække ham, så han kunne spise.

MVH Mette

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-01-07 17:26

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in

> Hvad mener i?

Lad barnet sove. Normale børn vågner selv når de er sultne, og sålænge
han følger normaludviklingen og ikke taber sig, så skal i bare nyde at
han tager sig nogle ordntlige nap om natten.

Jeg er velsignet med en pige der ved fødslen vejede som 2 babyer, og af
samme grund ville børneklinikken godt holde lidt øje med hendes vægt den
første tid. Min kone og jeg har altid haft den opfattelse at vi mennesker
fra naturens side er udstyret så vi selv langt hen ad vejen ved hvad der
er godt for os og i hvilke mængder.

Så selvom det var en evig diskussion med børnelægerne, så lod vi vores
datter selv bestemme hvilke mængder mad hun ville indtage.

Resultatet var en vægt der stortset stod stille indtil hun ramte
normalkurven omkring 6 mdr.'s alderen. Herefter har hun lagt sig lige
under normalvægtkurven, hvor hun er blevet. Idag er hun en helt normal,
sund og rask pige på 2,5 år.

Så lad baby selv bestemme sålænge udviklingen går i den rigtige retning.

Iøvrigt ville jeg primært rådføre mig med sundhedsplejersken om den
slags. Børnelæger er gode når barnet er sygt. Sundhedsplejersker er gode
til alt det andet.

Og så tillykke med vidunderet!

Fra : Bænni

Dato : 08-01-07 19:20

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> sover han ca 5-6 timer før han begynder at ville have noget at spise,
> men det er jo så for lang tid ifølge nogle meninger.

Nyd at naturen har indrettet det så smart at hvis man er 2 uger og
sulten så skriger man hvis man ikke får noget hakkelse

- så nyd det lisså længe det varer - det der 5 - 6 timer om natten.

Tro mig - det ændrer sifg sikkert!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-01-07 19:59

Holst wrote:

> [...]
> måske har fået den udmelding, du har fået, skyldes måske, at lægen i dag
> har vurderet, at dit barn ikke helt får nok at spise og derfor måske

Næ, det var bare et ganske almindeligt 14 dages check og ungen har det
ellers fint.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 08-01-07 19:59

> Nyd at naturen har indrettet det så smart at hvis man er 2 uger og
> sulten så skriger man hvis man ikke får noget hakkelse

Sådan er det altså ikke med alle børn. Vores datter har kun få
gange sagt til når hun var sulten.

Vi vækkede vores i starten hver 3. time og senere hver 4. time. Til
sidst vågnede hun selv - men skreg ikke efter mad. Så om natten kunne
vi let have sovet fra det, hvis ikke hun lå hos os.

Vores datter var væksthæmmet og lidt for tidlig født. I min
mødregruppe er der dog et barn som lægen kalder en stille sulter -
som heller ikke meldte sig og som virkede frisk og glad. Det eneste der
afslørede det var vægten.

Men jeg vil sige se på vægten og barnet. Hvis barnet trives og har
det godt er der vel ingen grund til at ændre noget.

LN

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-01-07 08:40

Lars Hoffmann wrote:

> Hvad mener i?

Tak til alle der har svaret, jeg kan se at svarene stemmer rimelig
overens med min egen opfattelse af hvordan man bar give barnet med:
Sålænge barnet er sundt og vokser korrekt, er der ingen grund til at
forstyrre hans nattesøvn.

Vores søn blev født i uge 38 af graviditeten med en vægt på 3210
gram. De første par dage tabte han sig indtil han vejede 2900 gram,
men efter 14 dage er han nu oppe på 3300 og det er ifølge lægen
ganske fint. Derfor antager vi at han spiser korrekt og vil da bare
lade ham selv styre hvornår der skal ammes. Han får forøvrigt både
bryst og flaske, da mor ikke har mælk nok til at stille hans sult.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-01-07 15:21

> Han får forøvrigt både
> bryst og flaske, da mor ikke har mælk nok til at stille hans sult.

Det er da dejligt hvis i kan deles om glæden ved at give jeres barn mad
I begge mine børns tilfælde er det endt med at blive flaskebørn. De
negative sider gider jeg ikke beskæftige mig med, især ikke da begge børn
nåede at få den særligt vigtige modermælk i starten.

Men nyd at DU kan deltage og aflaste moderen. Jeg kom ihvertfald meget
tættere på mine børn alene fordi vi oplevede den tæthed der opstår når man
giver flaske. Helt særligt husker jeg de sene natteflasker. Stilheden,
uforstyrretheden, helt tæt og så de små nydelyde fra barnet og de små
hænder der pr. refleks greb i alt hvad de kunne få fat i.

Nogle af de bedste stunder i mit liv.

Fra : Rane

Dato : 11-01-07 08:39

On 8 Jan 2007 23:39:50 -0800, "Lars Hoffmann"
> [...]

>lade ham selv styre hvornår der skal ammes. Han får forøvrigt både
>bryst og flaske, da mor ikke har mælk nok til at stille hans sult.

Tillykke med den bette. Vi har selv en dreng på 10måneder der også
vejede præcis 3210 gram ved fødslen og også tabte sig efterfølgende.
Det er helt normalt og vægten kommer hurtigt op igen. Han vågnede
simpelthen bare ved 2-3 timer om natten og skulle have lidt.
Indimellem ku han sove længere og det fik han lov til. Han har altid
været sund, rask og i godt humør :)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-01-07 08:49

Lars Hoffmann wrote:
> hvordan man bar give barnet med:

Det gik vist lidt for hurtigt, der skulle nok have stået "hvordan man
bør give barnet mad"