Opstart af firma
Fra : kim Jørgensen

Dato : 06-01-07 22:54

Hej NG

Har i nogen ide, om hvad det koster at starte en mindre virksomhed.?
Mine tanker går i retning af en vognmandsforretning.
Jeg er selvfølgelig klar over at køb af bil er meget afgørende.

Men tænker mere på advokat/revisor til registring af virksomheden.
Har i nogen ide?

Kim

Fra : Flemming Hansen

Dato : 07-01-07 08:50

Hej Kim!

Jeg har tidligere været vognmand igemmen flere år, så jeg kender lidt
til opstart af vognmandsfirma.Og jeg er nu på vej til at starte igen.
Du skal først beslutte om du vil have en bil over eller under 3500 kg.
totalvægt. Over kraver grøntilladelse. Som igen stiller en del krav om
uddannelse
og økonomi. Hvis du vil starte med en bil under 3500 kg. og et
enkelsmandsfirma. Har du ikke brug for en advokat, men vælger du et
aps. kommer du ikke
uden om. Revisor er det et krav til et aps. men ikke til et
enkelsmandsfirma. Men du bør finde en der kan lave dit regnskab. Det
behøver ikke være en
revisor. Når du starter skal du have penge nok til at kunne betale
dine udgifter i 2 måneder. Både privat og firma. Da den mest normale
afregning i
branchen er løbende måned + 30 dage. Hvis du har andre spørgsmål, så
skriv.
Jeg kører export og kører ud idag. Så jeg først retur næste lørdag. Så
der går lidt tid før jeg svarer.

Mvh. Flemming Roed Hansen

Fra : kim Jørgensen

Dato : 07-01-07 11:10

Hej Flemming

Tak for dit svar.
Jeg regner med, at starte med en bil under 3500 kg. Det er det pappet kan
bruges til idag.

Tænkte, at jeg måske skulle tilslutte mig en central - 3x34, minitrans mm.
Men ved ikke helt endnu.
Lige nu er jeg igang med det indledende øvelser. Såsom økonomi, opstart af
hvilke selvskab, opsparing.

Men tak for dine ord. Det bliver helt sikkert nyttige.

Hilsen

Kim

Fra : Jesper Brock

Dato : 07-01-07 14:45

"kim Jørgensen" <kim_jj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men ved ikke helt endnu.
> Lige nu er jeg igang med det indledende øvelser. Såsom økonomi, opstart af

Jeg vil sige, at hvis du ikke har den store erfaring eller kundegrundlag at
starte på, er det en *rigtig* god ide at tilslutte sig en central.

En mand med en bil er ikke meget, hvis man står helt alene - der er nogle
stordriftsfordele og ikke mindst et kundegrundlag at starte på ved at være
med på de store centraler. Mange af centralerne kræver så godt nok at du
skal have deres logo på bilen, men afhængigt af dine øvrige planer, er det
jo ikke sikkert, at det spiller nogen rolle for dig.

Centralerne vil også kunne rådgive dig om, hvordan du nemmest og hurtigst
kommer i gang.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Dan Elgaard

Dato : 07-01-07 11:22

Som enkeltmandsvirksomhed behøver du principelt ikke revisor eller advokat,
men har du ikke selv styr på bogføring, moms, regnskab og alt det der, bør
du overveje, at få et bogførings- eller regnskabsbureau til at stå for denne
del (undgå en revisor, hvis det blot er dette, du skal have lavet - det
koster alt for meget i forhold til et bureau).

Så er der nogle opstartsomkostninger, f.eks. i form af nogle erhvervs- og
ansvarforsikringer, og nødvendige investeringer, samt evt. diverse småting.
Diverse småting kunne jo f.eks. være et bogførings- og regnskabssystem, hvis
du selv vil stå for denne del af virksomhedsdriften.
En anden vigtigt post, er annonceomkostninger, der også skal overvejes, for
at skaffe kunder.

Sidst, men ikke mindst, så skal du have et vist kapitalgrundlag, EFTER at
ovenstående omkostninger er afholdt.
Jeg plejer, at sige, at man skal have stående, hvad der svarer til 3 måneder
omkostninger - BÅDE privat og i virksomheden.
På den måde, har du så du kan betale udgifterne, indtil der (forhåbenligt)
begynder af komme indtægter.

Alt i alt, vil jeg anbefale dig, at lave et budget, med de store runde tals
lov, hvor du sætter dine omkostninger højt og dine forventede indtægter
lavt.
Så ved du, hvor meget du skal bruge på at starte, og hvor meget du skal
bruge på at holde den kørende i de første 3 måneder.
Helt overordnet vil jeg anbefale dig at lave et komplet budget for hele det
første driftsår (altså ikke kun de 3 første måneder, som du forventes at
have kapital til).

Selve den adminstrative del af opstarten, i form af registrering af
virksomheden, behøver du ikke advokat eller revisor til, og kan foretages
ganske gratis på www.virk.dk

Et par gode links for iværksættere kan du finde her:
http://www.yaws.dk/pss/virksomhed/

Håber, det gav dig lidt at komme i gang med

Held og lykke med det

Dan Elgaard
www.reurts.dk

Fra : Sættenissen

Dato : 07-01-07 14:52

Vognmandforretning kender jeg intet til, men til opstart af virksomhed
behøver du kun tilmelde dig på webreg.dk. Her kan du finde en relevant
blanket soms udfyldes og sendes til selskabsstyrelsen. Så er den del
overstået - tager 5 minutter.
Det næste er hvis du har behov for kreditter eller lignende. Så skal du have
fat i banken, som sikkert vil kræve et revisor udarbejdet budget for at låne
til dig. Har du pengene er det i princippet bare at gå igang - det kan dog
være farligt uden rådgivning - men det er muligt.

Knud

Fra : Kjj

Dato : 10-01-07 22:28

Hej

I skal alle have tak for jeres råd, og gode links.
Jeg kigger nærmere på det hele. Jeg over meget seriøst at tilslutte mig en
"central".

Endnu engang tak.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-01-07 22:32

Hej

Fra : Flemming Hansen

Dato : 21-01-07 08:43

Hej Kim!

Kan godt forstå, hvis du ville tilslutte dig en central, men
husk det er ikke en gratis løsning. Det koster typisk mellem
6000 og 8000 kr. pr. måned i pladsleje. Så de skummer fløden, og
du laver arbejdet. Og envidere bliver det aldrig dine, men
centralens kunder. Da du efter ophør af en evt. samarbejde med
en central, vil være bundet af den kontrakt, du har lavet med
dem. Mit råd! prøv først at finde egne kunder, lykkes det ikke
kan du altid finde en central.

Mvh.
Flemming Hansen

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 21-01-07 09:54

Flemming Hansen skrev:
> [...]
> en central, vil være bundet af den kontrakt, du har lavet med
> dem. Mit råd! prøv først at finde egne kunder, lykkes det ikke

Meget godt råd, faktisk.

Det med at skumme fløden er også det der sker i taxaverdenen. Alt for
tit er det dér det halter med at spare, mens vognmændene ellers er
tvunget til at spare på så meget andet når dieselprisen er i top.

Det er noget nemmere at drive en forretning nu end for bare ½ år
siden...

Henrik V Blunck - www.multidesigner.net
Daily Fun For Your Coffee Break:
http://blunck.dk/recommends/coffee/