Validering af form mail med javascript
Fra : Rune Jensen

Dato : 06-01-07 17:52

Jeg er efterhånden kommet over mine (vigtigste) problemer med asp-delen
til min form mail, og er nu gang med arbejdet med at indbygge
bruger-validering af inputsne.

I øjeblikket giver jeg en pop-up fejlmeddelelse, hvis til eksempel
emailen er forkert. Det er bare en rigtig dårlig løsning, har jeg så
læst, for skærmlæserbrugere.

Jeg overvejede i stedet sådan set bare at sætte en rød stjerne med en
title påsat udfor de felter, det handler om. Hvordan gøres det i
javascript? Jeg kan forestille mig en div med en ID, som man kan
adressere?

Andre, og bedre løsninger end pop-up modellen?

MVH
Rune Jensen

--
Websnedker søger mere arbejde: rune.jensenATvillabynetDOTdk
referencer:

Fra : Martin Ploug

Dato : 06-01-07 22:04

Rune Jensen skrev:
> [...]
> adressere?
>
> Andre, og bedre løsninger end pop-up modellen?

Hej Rune

Jeg har et eksempel med javascript og css, som jeg lige har lagt ud
her: http://www.detour.dk/javascript/css_formvalidering.htm

Måske er det noget i den stil du efterlyser.

Jeg ved ikke, om der er en bedre måde - så skulle det være
at valideringen og fejlmeddelelserne lå i den asp side, som
du henviser til i action="...". - men det ved jeg ikke, om det er
bedre.

Mvh. Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-01-07 05:22

"Martin Ploug" skrev i en meddelelse...

> Jeg har et eksempel med javascript og css, som jeg lige har lagt ud
> her: http://www.detour.dk/javascript/css_formvalidering.htm
>
> Måske er det noget i den stil du efterlyser.

Jep, det ser sådan ud. Jeg glæder mig til at dissekere det script. Er det
muligt, at man kan få en direkte udmelding - til eksempel, når man forlader
feltet?

> [...]
> at valideringen og fejlmeddelelserne lå i den asp side, som
> du henviser til i action="...". - men det ved jeg ikke, om det er

Ja, men jeg tror efter lidt overvejelse, at jeg satser på begge løsninger.
Egentlig udfra en betragtning om, at det hele alligevel ikke kan klares med
javascript, men for dem, som har det understøttet, vil de kunne få hurtigere
svar.

Men nu vil jeg lige kigge på javascript løsningen først

Takker for svaret

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-01-07 13:38

Rune Jensen skrev:

> [...]
> svar.
>
> Men nu vil jeg lige kigge på javascript løsningen først

Hej Rune

>Er det muligt, at man kan få en direkte udmelding - til eksempel, når man forlader
>feltet?

Jeg vil du kan lave ved noget i stil med nedenstående.

Du har din valideringsfunktion som normalt:

function check_felt() {
}

...og så har du i input tag .....

onkeyup="check_felt();" har i hvert fald set den virke

eller onmouseout="check_felt();" den her er jeg ikke sikker på

Mvh. Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-07 22:35

Rune Jensen wrote:

> Det er bare en rigtig dårlig løsning, har jeg så
> læst, for skærmlæserbrugere.

Er det Alert-bokse, der skulle være en dårlig ide?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-01-07 12:28

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse...

> Er det Alert-bokse, der skulle være en dårlig ide?

Ja... nu har jeg læst en del efter hinanden, så jeg kan jo have misopfattet
noget på vejen (det er jo al det dér engelske). Årsagerne var forskellige,
men som jeg forstod det, så er det både for skærmlæsere og for mobiler en
dårlig idé med vigtig information i javascript alertbokse.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-07 01:42

Rune Jensen wrote:

> [...]
> var forskellige, men som jeg forstod det, så er det både for
> skærmlæsere og for mobiler en dårlig idé med vigtig information i

Så må vi håbe, at gruppen har brugere, som benytter skærmlæsere og som
derfor kan svare på det.

Selv om mit blik ikke er som for 30 år siden, da jeg var ung og smuk, er det
rimelig normalt for en smuk mand på min alder ( ), så jeg her ikke nogen
personlig erfaring på det felt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk