Hestens vægt
Fra : Iben Holst

Dato : 27-06-01 16:32

Hej ...

Er der mon lige nogen der hurtigt kan give mig formlen for udregning af
hestens vægt ??

Iben

Fra : Anet

Dato : 27-06-01 21:06

Hej Iben

Stor hest: 6,25 x gjordmål i cm - 625= hestens vægt.
pony: 3,25 x gjordmål - 185= ponyens vægt

hilsen

Anet

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 27-06-01 21:44

Hvad med islændere???
Er det den samme formel som for ponyer?

venlig hilsen
Bettina
www.broderigaarden.dk - flot reklamebroderi
www.big-time.dk
www.big-time.dk/Aloe%20Vera/velkommen.htm

Fra : Anet

Dato : 27-06-01 21:49

Hej Bettina

Umiddelbart så ville jeg sige at en islænder hører hjemme under ponyer (dog
uden at jeg forhåbentlig støder nogen) Islændere er jo som ponyer bygget
temmelig kraftigt og størrelsen passer jo også. Det er meget rart at kunne
regne sin hests vægt ud f.eks når man skal give dem ormekur og diverse ting.

hilsen
Anet

Fra : Tonje S

Dato : 28-06-01 07:12

ponnyer er fra 148cm i mankehøyde og mindre..
Hester er over denne mankehøyde.

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 15-07-01 10:24

Se nu er jeg kommet i tvivl.... Hvordan måles gjordmål?

Venligst
Bettina
www.broderigaarden.dk..... TILBUD: Catago ridejakke med aftagelige ærmer
299,- så længe lager haves (normalpris 689,-)

Fra : Anet

Dato : 15-07-01 10:36

hej Bettina

Du måler simpelthen rund om hesten og målebåndet skal ligge der hvor gjorden
normalt ville ligge hvis hesten gik med sadel på.

hilsen
Anet (og tak for tippet med abb. jeg vil prøve det)
"Bettina Og Bjarne Vestergaard Madsen" <big-time@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3b515ead$0$69736$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Iben

Dato : 18-07-01 10:49

Hej ...

Jeg skulle have udregnet mine hestes vægte, idet de skulle have ormekur og
jeg fandt i al fald ud af at der findes en del forskellige måder at udregne
hesten vægt på.
- så som et godt råd, kan jeg nu sige til jer alle, at I ikke skal forlade
jer på en en enkelt måde at gøre det på.

Der er en stor forskel på, om det er en pony eller en hest man skal finde
vægten på - sågar skal der i nogle udregninger tages højde for hesten alder.
F.eks. kan man ikke bare lige bruge en ens udregning på et 1-årig føl og et
2- årigt.

Jeg prøvede 4 (eller var det 5 ?) forskellige måder og jeg nåede frem til
lige så mange forskellige resultater.......
Mellem den laveste vægt og den højeste vægt i de udregninger var der faktisk
helt op til 200 kg´s forskel !!! - så jeg tog gennemsnittet af det hele og
brugte dét.

Iben