Fysisk smerte
Fra : JBH

Dato : 06-01-07 03:13

I aftes var der en udsendelse om en flok løver i Afrika som ind imellem ikke
dræbte deres ofre før de begyndte at æde dem. Man så bl.a hvordan de flåede
store kødlunser af en elefantunge som tidligere på dagen havde brækket et
ben. Det så ikke ud som om ungen følte smerte, den lå bare og kiggede mens
løverne åd den.
Har dyr (og mennesker) en mekanisme som gør at de ved ekstrem
smertepåvirkning kan "træde ud af deres krop" Jeg så engang et interview
med en tidl. krigsfange, som fortalte at han kunne svæve op og kigge ned på
hans egen krop når torturen blev for smertefuld, hvorved han ikke følte
nogen smerte.

mvh
JBH

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-07 03:47

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ned på
> hans egen krop når torturen blev for smertefuld, hvorved han ikke

Der er tre livsformer, civiliseret liv, dyrisk liv og død ,

og når din mor begyndte at få dig til at skrige fx ved ikke at give
dig mælk,
og fratage dig naturlig, sund ifavn-oplevelse, og hun startede et
skitzo spil om medynk, så er det civiliseret liv med megen smerte og
angst.

Dyr skriger og går op i smerteoplevelsen , hvis OG STORT SET KUN HVIS
der er håb om at en artsfælle så kommer og hjælper, men ellers er et
jo meningsløst at føle smerte - at glo på alarmsignalet.

Muslimer har lært taquia bedrag så de kopierer vort skitzoliv og
ynk-pjat

Vi kan desværre ikke lære af dem, men må løbe linen ud og reparere på
vor sindsyge, der giver både smerte, ængstelse og civilisationsfordele

Tro ikke på en muslim - de er fra en krigsplanet og hader os og er
lyvedygtige - ikkefundamentalister er skabsterrorister

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-07 07:45

JBH skrev:

> Har dyr (og mennesker) en mekanisme som gør at de ved ekstrem
> smertepåvirkning kan "træde ud af deres krop"

Aner det ikke, og hvordan skulle vi nogensinde kunne få det at
vide? Men de har en tillært mekanisme til at negligere smerter,
og det er et spørgsmål om overlevelse.

Jeg så de glimrende programmer om dyrene i Givskud Zoo. Ham den
populære dyrepasser fortalte hvor overraskede de var da en af
hunaberne var død, over at konstatere hvor syg hun havde været.
De havde slet intet mærket på hende, og hun måtte have haft svære
smerter. Men han fortalte videre at hvis hun havde ladet sig
mærke med det, ville hun være blevet udstødt og isoleret fra
gruppen, og så ville hun ude i naturen dø ret hurtigt.

Jeg tror at noget lignende gør sig gældende for elefanter og
andre dyr. Udover at den måske kunne blive udstødt af flokken
(det ved jeg ikke om elefanter gør?), så kan den heller ikke
'tillade' sig at halte eller jamre for så bliver den hurtigt et
bytte for rovdyrene.

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 06-01-07 11:26

On Sat, 6 Jan 2007 03:12:39 +0100, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hans egen krop når torturen blev for smertefuld, hvorved han ikke følte

Der går mange historier om den slags, både med dyr og mennesker. Dels
har kroppen nogle mekanismer der kan blokere for voldsomme smerter
(man kan faktisk lære at styre disse bevidst, noget jeg selv har
positive erfaringer med), dels kan bevidstheden simpelthen forlade
kroppen.

Her er et citat om netop dette, fra "Den personlige virkelighed" af
Jane Roberts:

"En kat, som i leg tager livet af en mus og derefter æder den, er ikke
ond. Den føler ingen skyld. På det biologiske niveau forstår begge dyr
hvad der foregår. Musens bevidsthed forlader dens krop, så snart den
erkender den forestående smerte. Katten udnytter det varme kød. Musen
har selv været både jæger og bytte, og begge dyr forstår dette
livsvilkår på en måde der er vanskelig at forklare.

På et vist niveau forstår både katten og musen, hvad det er for en
livsenergi, de er fælles om, og derfor tænker de ikke først og
fremmest på deres individualitet. Dette betyder ikke at de ikke slås
for at overleve, men kun at de har en medfødt, ubevidst
samhørighedsfølelse med naturen, som giver dem vished for at de ikke
går til grunde."

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-07 13:56

Rado skrev:

> Her er et citat om netop dette, fra "Den personlige virkelighed" af
> Jane Roberts:

Hun har en livlig fantasi, hvad?

--
Bertel

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 06-01-07 20:44

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at overleve, men kun at de har en medfødt, ubevidst
> samhørighedsfølelse med naturen, som giver dem vished for at de ikke

Da dette er dk.videnskab, kunne det være spændende at høre hvilke empiriske
data, der ligger til grund for de ovenstående påstande.

Mvh
Anders Lund

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-07 20:52

"Anders Mølbjerg Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> wrote in
message news:459ffbe1$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...

> "Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hvordan stedbestemmes en dyre-bevidsthed?

Hvordan er musen jæger?

Tja, hvem har ikke en samhøringhedsfølelse med naturen?

> Da dette er dk.videnskab, kunne det være spændende at høre hvilke
> empiriske data, der ligger til grund for de ovenstående påstande.

En blind udvikler god hørelse og musikalitet
En smerteramt med håb om at slippe uskadt ud af situationen, udvikler
afværge adfærd, smertehyl, stærk motivation til at chance den, har det
ulideligt

Men en smerteramt uden håb kan lige så godt slappe af og være
smertefri - hvis du faldt ud af fly, hvorfor så ikke nyde nedturen?
Det er stadig mit svar på trådstarten

Fra : Rado

Dato : 07-01-07 10:27

On Sat, 6 Jan 2007 20:51:44 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>>> ond. Den føler ingen skyld. På det biologiske niveau forstår begge
>
>Hvordan stedbestemmes en dyre-bevidsthed?

I det her tilfælde handler det vel om hvorvidt musens bevidsthed er
knyttet til dens krop eller ej. Hvor den så befinder sig når den har
forladt kroppen er spørgsmålet.

Mus æder biller og andre smådyr

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-07 11:13

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> I det her tilfælde handler det vel om hvorvidt musens bevidsthed er
> knyttet til dens krop eller ej. Hvor den så befinder sig når den har
> forladt kroppen er spørgsmålet.

> Mus æder biller og andre smådyr

Emnet var kat-mus-slutspil , og her er mus aldrig jæger

En bevidsthed hos andre fornemmer vi når de taler og agerer, så en
musebevidsthed udenfor en musekrop er et absurd og pjattet
metafor-smalltalk-fænomen

Fra : Max

Dato : 07-01-07 11:14

Hej Rado

> Mus æder biller og andre smådyr

Ja, markmusen er når man tager dens størrelse i betragtning,
et af de mest glubske rovdyr der findes, de æder såmændt
hinanden hvis de mødes.

--
Mvh Max

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-01-07 14:58

JBH skrev:
> [...]
> hans egen krop når torturen blev for smertefuld, hvorved han ikke følte

Ved du hvor meget de åd, før de dræbte den? Jeg mener, det lyder
ikke sandsynligt, at de åd det meste af kødet før de dræbte den.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-07 19:21

JBH skrev:

> Har dyr (og mennesker) en mekanisme som gør at de ved ekstrem
> smertepåvirkning kan "træde ud af deres krop"

Jeg kommer i tanker om at en almindelig effekt af chok er at man
ikke føler smerte.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-01-07 11:23

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev
> Har dyr (og mennesker) en mekanisme som gør at de ved ekstrem
> smertepåvirkning kan "træde ud af deres krop"

Man behøver skam ikke træde ud af sin krop for at blive smertefri. Der skal
blot en meget kraftig påvirkning til, som man f.eks. ville kunne opleve ved
et trafikuheld ell. lign. Men efter nogen tid kommer smerterne 'tilbage', og
så må man håbe at man er nået på sygehuset, hvor man kan få noget medicinsk
smertestillende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-07 13:59

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> 'tilbage', og
> så må man håbe at man er nået på sygehuset, hvor man kan få noget

Man kan løbe uden fødder og klynker kun når nogen kan høre det
Hollywoodfilm er urealistiske - og man brækker sig kun af lugt og
smag, ikke af væmmelse ved at se en kær blive dræbt

Fra : Peter Weis

Dato : 10-01-07 18:46

JBH hit the following keys:

> Har dyr (og mennesker) en mekanisme som gør at de ved ekstrem
> smertepåvirkning kan "træde ud af deres krop"

Jeg så også (noget af) udsendelsen. Det blev foreslået at elefantungen
gik i en slags koma.

mvh
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-07 00:54

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message
> JBH hit the following keys:

> Jeg så også (noget af) udsendelsen. Det blev foreslået at
> elefantungen
> gik i en slags koma.

JEg fastholder at mellem død og normal-liv er der en tåbelivsform uden
smerte=angst

Nedenstående kaster strejflys på denne koma mm

" Tåber er aldrig ilde tilpas. Stupiditet er uden ængstelse".
Goethe

"Den, der ikke kender angst, mangler noget, som ingen kan være
foruden: fantasi. Herta Müller

Frygt: moralens moder.Friedrich Nietzsche

Hvis du vågner op,og intet i dig gør ondt, så er du død.Levende
mennesker er altid på flugt fra noget.

Ængstelighedens grad er en målestok for intelligensen.
Nietzsche

Angst har alle dage været vældig livsbekræftende, og de mest
livsduelige mennesker i dag er måske dem, der kaldes neurotiske.
Elsa Gress

Angst er den pris, vi betaler for vores bevægelighed. Planter og sten
kender ingen angst. Hans Kudszus