Andet multimedie
bentjuul 3670
PSP billedkomprimering til WEB
Fra : Finn Carlsen

Dato : 06-01-07 00:16

Jeg synes ikke, at jeg kan få et fornuftigt resultat, når jeg komprimerer
billeder til eksponering via min hjemmeside. Det tilgængelige værktøj i PSP
er RESIZE, hvor jeg komprimerer via pix eller procent. Er der flere ting,
der skal i anvendelse, for at få et skarpt resultat, når billedet må fylde
fra 5 til 30 K. Det kan jo lade sig gøre - kan man se på avisernes
hjemmesider.
Det jeg efterlyser er en beskrivelse af en "skudsikker" fremgangsmåde -
altså i stil med: Først gør du sådan, og så gør du sådan og så videre.

Ser frem til en masse gode råd . . . .
Finn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-07 01:13

Finn Carlsen wrote:
> [...]
> tilgængelige værktøj i PSP er RESIZE, hvor jeg komprimerer via pix
> eller procent. Er der flere ting, der skal i anvendelse, for at få et

Der er - ved .jpg - også mulighed for at komprimere billedet uden at ændre
på størrelsen. Det har jeg skrevet om her:

http://hjemmesideskolen.dk/grafik/format.asp#version

Der udover kan det have betydning, om du gemmer i .jpg, .png eller .gif -
afængig af antal anvendte farver. Prøv at gemme i alle tre formater, hvis
der kun er få farver (ikke ret meget over 256 farver) og se, hvilket format
der giver de mindste filer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : emj

Dato : 06-01-07 02:52

Finn Carlsen skrev:

>Jeg synes ikke, at jeg kan få et fornuftigt resultat, når jeg komprimerer
>billeder til eksponering via min hjemmeside. Det tilgængelige værktøj i PSP
>er RESIZE, hvor jeg komprimerer via pix eller procent.

Når du har resizet til den ønskede størrelse i pixelxpixel, så skal du
komprimere når du gemmer filen. Det gøres let via Filer/eksport/JPEG
optimiser/
I det vindue, der kommer frem, kan du vælge kompriomeringsfaktor.
Prøv at skrive 15 i "set compression value". Kik så på billedet i det
højre vindue og aflæs kb under det.
Du hæver så faktortallet indtil du synes at kvaliten ikke kan tåle at
blive komprimeret mere og gem.

Hilsen emj