Indsæt ny post i MySQL på ledigt ID...
Fra : Magnus

Dato : 05-01-07 15:35

Når jeg i MySQL har en tabel hvor jeg indskriver poster og de automatisk får
det næste ledige ID nr dvs. automatisk nummerering.
Hvis så jeg sletter en post så er der et ledigt ID nr.

Hvordan kan jeg få lavet det sådan at den genbruger dette slettede ID nr til
en ny post istedet som nu hvor den finder det højeste ID nr og tager det
næste til den nye post?
Derved at man får udfyldt de manglende ID numre i rækken med nye poster.

/Magnus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-07 15:51

Magnus skrev:

> Hvordan kan jeg få lavet det sådan at den genbruger dette
> slettede ID nr til en ny post istedet som nu hvor den finder
> det højeste ID nr og tager det næste til den nye post?

Det gør man ikke. Det er muligt at det kan lade sig gøre, men det
er en særdeles dårlig ide. Et id-nummer skal være unikt - og ikke
ret meget andet. Et af problemerne med at genbruge id-numre er at
man risikerer at få koblet forkerte oplysninger sammen.

Hvis en anden tabel fx anvender id-nummeret som en fremmednøgle, og
der ikke er defineret kaskadesletninger, kan man komme i
situationer hvor en post i hovedtabellen får "falske børn" i
undertabellen. Hovedtabellen kunne være en kundedatabase og
undertabellen en liste over ordrer - så ville en ny kunde med id=42
nok blive en kende skuffet over at overtage alle de ubetalte ordrer
fra en tidligere kunde med id=42.

Hvis du har brug for en fortløbende nummerering af posterne, så lav
den når du skal vise dem (som en del af forespørgslen eller i
applikationen der viser posterne) - eller gem evt. et nummer i et
normalt felt. Men hold dig langt fra at pille ved værdierne i
id/autonummer-felter.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen