Moms på faktura uden cvr.nr.
Fra : -USH-

Dato : 04-01-07 22:47

Hej gruppe.

I min post fra 22/12-06 fik jeg at vide at jeg kunne lave en elektronisk
faktura skrive cpr.nr. på i stedet for cvr.nr. Men, hvordan gør jeg med
moms? Da fakturaen skal udbetales til en person og ikke et firma, skal
momsudregningen så stadig med på fakturaen?

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Holst

Dato : 04-01-07 22:55

-USH- wrote:

> [...]
> moms? Da fakturaen skal udbetales til en person og ikke et firma, skal
> momsudregningen så stadig med på fakturaen?

Hvis du er momsregistreret SKAL der altid skrives moms på regningen,
hvad enten du sælger til firmaer eller private.

Er du IKKE momsregistreret skal der IKKE skrives moms på regningen, hvad
ente du sælger til firmaer eller private.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-01-07 23:40

> Er du IKKE momsregistreret skal der IKKE skrives moms på regningen, hvad
> ente du sælger til firmaer eller private.

Du mener naturligvis "MÅ der ikke skrives moms på regningen".

Fra : Holst

Dato : 05-01-07 08:57

Allan Soerensen wrote:

> Du mener naturligvis "MÅ der ikke skrives moms på regningen".

Ja, det havde nok været en mere korrekt formulering, selvom det nu nok
var til at forstå alligevel.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-01-07 09:26

> Ja, det havde nok været en mere korrekt formulering, selvom det nu nok var
> til at forstå alligevel.

Jeg er også sikker på at de fleste læste dit "skal ikke" som "må ikke".
Omvendt troede jeg også at det var åbenlyst at man ikke måtte opkræve moms
hvis man ikke var moms registreret, hvilket tråden jo vidner om at det ikke
er

Fra : -USH-

Dato : 05-01-07 10:32

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> ikke". Omvendt troede jeg også at det var åbenlyst at man ikke måtte
> opkræve moms hvis man ikke var moms registreret, hvilket tråden jo

Ja, jeg var faktisk ikke sikker på om man skulle skrive moms på som køberen
kunne trække fra, når man ikke selv er momsregistreret. Så det var godt at
få afklaret.

Sætter man så bare momsen til 0% på fakturaen?

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-01-07 11:29

-USH- wrote:

> [...]
> få afklaret.
>
> Sætter man så bare momsen til 0% på fakturaen?

Du glemmer helt der er noget der hedder moms når du skriver fakturaen og
hvis der ved et uheld kommer til at stå bogstavkombinationen "moms"
fjerner du det igen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-01-07 12:04

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> wrote in message

> Du glemmer helt der er noget der hedder moms når du skriver fakturaen og
> hvis der ved et uheld kommer til at stå bogstavkombinationen "moms"
> fjerner du det igen.

Og det kan så ikke anbefales, hvis fakturaen lyder på en "stormomsust grund"

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-01-07 20:33

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> writes:

> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> wrote in message

> Og det kan så ikke anbefales, hvis fakturaen lyder på en "stormomsust grund"

Har du nogensinde hørt nogen købe "en stormomsust grund"?

- "Jeg vil gerne købe en grund."
- "Javel, Hr. Skal det være en stormomsust grund eller en grund uden storm?"
- "I så fald tror jeg jeg køber den der er stormomsust. Kan i garantere
at grunden er stormomsust det meste af året eller hvad sker der hvis der
er vindstille for længe af gangen?"
- "Altså, vi har sat nogen storm-maskiner op der garanterer at grunden
- er stormomsust og derfor sælges den som stormomsust"
- "Ok, tak. Det er helt perfekt. Så køber jeg den. Tak for handlen"

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Gadunka

Dato : 07-01-07 15:42

Martin Jørgensen den 05-01-2007 20:32:

> [...]
> - er stormomsust og derfor sælges den som stormomsust"
> - "Ok, tak. Det er helt perfekt. Så køber jeg den. Tak for handlen"

Haha, tak for et godt grin - det var dog en morsom drejning den tråd tog.

mvh
Christian

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-01-07 12:00

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt at få afklaret.
>
> Sætter man så bare momsen til 0% på fakturaen?

Nej sådan må du ikke skrive, for så kan man tro at der er tale om en
moms-fri leverance.
Du må slet ikke bruge ordet "moms" på fakturaen når du ikke er
moms-registreret.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-01-07 14:08

Allan Soerensen wrote:

> Nej sådan må du ikke skrive, for så kan man tro at der er tale om en
> moms-fri leverance.

Det er der jo sådan set også...

> Du må slet ikke bruge ordet "moms" på fakturaen når du ikke er
> moms-registreret.

Ordet "moms" bider altså ikke, og det kan måske endda være meget smart
at skrive, at der er tale om en faktura uden moms.

Hvis ydelsen normalt er momsbelagt, vil mange kunder bogføre
total-beløbet på en konto, der automatisk trækker moms, hvis de ikke
lige er opmærksomme på det.

En lille anekdote om hvor meget (eller lidt) kunderne læser på
fakturaen: Jeg laver jævnligt fakturaer med kun en enkelt vare-linje, og
i starten havde jeg et par kunder, der betalte beløbet på den linje -
altså excl. moms.

Så flyttede jeg konto-oplysningerne ned lige efter faktura-totalen inkl.
moms, og det er ikke sket siden...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-01-07 14:16

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der jo sådan set også...

Det kan vi sikkert diskutere længe
Normalt er forståes moms-frie leverancer som varegrupper eller ydelser, der
ikke er belagt med moms, f.eks. frimærker og forsikringer. Det er der ikke
tale om her, så der er risiko for forvirring.

> Ordet "moms" bider altså ikke, og det kan måske endda være meget smart at
> skrive, at der er tale om en faktura uden moms.

Ordet moms må ikke skrives på en faktura når man ikke er moms-registreret,
da det indikerer at man *er* moms-registreret.

> Hvis ydelsen normalt er momsbelagt, vil mange kunder bogføre total-beløbet
> på en konto, der automatisk trækker moms, hvis de ikke lige er opmærksomme
> på det.

Det er kundens ansvar. Hvad gør han i øvrigt når der er moms på varerne, men
ikke på forsendelsen, hvis han er så sjusket når han bogfører?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-01-07 17:20

Allan Soerensen wrote:

> Normalt er forståes moms-frie leverancer som varegrupper eller ydelser, der
> ikke er belagt med moms, f.eks. frimærker og forsikringer. Det er der ikke
> tale om her, så der er risiko for forvirring.

Det er vi enige om. Men for køber er det jo i sidste ende ligemeget
hvorfor, der ikke er moms på varen. Det vigtige er, at det bliver
bogført korrekt.

> Ordet moms må ikke skrives på en faktura når man ikke er moms-registreret,
> da det indikerer at man *er* moms-registreret.

Det kommer da fuldstændig an på hvordan, det anvendes. Man kunne f.eks.
skrive: "Bemærk, at der ikke er beregnet moms på denne faktura, da firma
xxx ikke er momsregistreret".

> Det er kundens ansvar. Hvad gør han i øvrigt når der er moms på varerne, men
> ikke på forsendelsen, hvis han er så sjusket når han bogfører?

Mon ikke staten har mistet et par moms-kroner på den konto gennem tiderne...

Men det er nu yderst sjældent, at jeg ser B2B fakturaer udstedt med
momsfri forsendelse.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : -USH-

Dato : 07-01-07 19:00

Fakturaen skal sende til en offentlig kunde via et læs-ind bureau, og der er
jeg ret sikker på at man skal have skrevet noget med moms på for at det
fungerer.

> Det kommer da fuldstændig an på hvordan, det anvendes. Man kunne
> f.eks. skrive: "Bemærk, at der ikke er beregnet moms på denne
> faktura, da firma xxx ikke er momsregistreret".

Det er også min umiddelbare løsning, evt. skrive "denne faktura er uden moms
(0%) da firma xxx ikke er momsregistreret". Så burde læs-ind bureauet også
kunne finde ud af det.

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Leonard

Dato : 07-01-07 19:23

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> wrote:

>Fakturaen skal sende til en offentlig kunde via et læs-ind bureau, og der er
>jeg ret sikker på at man skal have skrevet noget med moms på for at det
>fungerer.

Nej, det er de ret ligeglade med.
Til gengæld er det meget vigtigt, at der enten er cpr eller cvr nummer
på.
Og at alt står skrevet rigtigt, helt ned til de ekstra nuller før dit
kontonummer og reg.-nr. til banken.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/