Hvordan opleves det i klubberne?
Fra : Holm

Dato : 04-01-07 22:37

Hej NG

Til alle jer der træner i en klub.
Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvordan hundetræning fungerer rent
trænermæssigt ude i klubberne.
Jeg tænker specielt meget på hvordan I oplever selve formidlingen af en
undervisning? Får I mange forskellige metoder til samme øvelse? Er alle
trænere enige om hvordan man klarer bestemte øvelser, i samme klub, eller
kan I som "elever" mærke hvis trænerne er ueninge om tingene? Og i så fald
hvad kunne I så tænke jer var anderledes?

Har I en eller flere trænere, på ét hold, og hvad foretrækker I??????
Jeg hører gerne fra både garvede og splinternye hundeejere)

Jeg arbejder meget på at gøre tingene bedre for alle der træner hunde, og
har brug for en masse meninger, til mit lille projekt. Håber i har lyst til
at svare.

Mange hilsener Holm

Og PS: Jer der ikke træner i en klub, fortæl gerne hvorfor, hvilke fordomme
er der eventuelt?

Fra : pwh

Dato : 04-01-07 22:49

Holm, skrev:

> Og PS: Jer der ikke træner i en klub, fortæl gerne hvorfor, hvilke
> fordomme er der eventuelt?

Jeg vil tillade mig at svarer med et spørgsmål,
hvorfor træne i en klub, det er da simpelt at gører selv.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 05-01-07 00:18

pwh wrote:
> Jeg vil tillade mig at svarer med et spørgsmål,
> hvorfor træne i en klub, det er da simpelt at gører selv.

Nu er det jo ikke alle der har dit medfødte tag på hunde, Jens eller heller
hunde der er så godmodige som dine
og der er jo også et par stykker som gerne vil have at deres hund kan andet
end at komme når der bliver kaldt, f.eks klare at blive gramset på at en
dommer på en udstilling uden at tygge i dommeren, eller deltage i andre
konkurrencer, eller lære at gå ved siden af en rolator eller kørestol eller
eller eller

Vi går til træning af mange grunde men især fordi:
Philana var 5 mdr gammel, en større mundfuld end vores ca 20 årige
hundeejer-erfaring kunne magte. Vi havde ellers altid selv trænet vores
hunde men til vores overraskelse fandt vi jo så ud af at det faktisk er
sjovt at træne på en mere målrettet facon.
Hundene synes det er vildt skægt og yder virkelig en indsats for at lære
hver eneste øvelse - og de er hammertrætte når vi kommer hjem. Og det er vi
andre såmænd også - for der skal tænkes og huskes hele tiden.
Ikke mindst kan man få snakket hund, uden den man snakker med får et
anstrengt udtryk af kedsomhed i ansigtet

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 10:23

Anette, skrev:

> Nu er det jo ikke alle der har dit medfødte tag på hunde, Jens eller
> heller hunde der er så godmodige som dine

Trods din smiley vil jeg da svare seriøst alligevel,
det mentes nok også lidt alvorligt går jeg ud fra.

For det første tror jeg ikke at jeg er udstyret med specielle evner
mht at opdrage hunde, jeg holder af hunde og det kan de da mærke.
Jeg opfatter dem heller ikke som mennesker med menneskelige følelser,
der går rigtigt mange galt i byen. De bliver behandlet som hunde,
dvs at de skal gøre som jeg siger til enhver tid, ingen sliger i valsen.
Et andet punkt hvor jeg gentagende gange ser folk fejle.

Om mine hunde er specielt godmodige ved jeg såmænd ikke,
Tyson er ret godmodig af sig, men med den forkerte (svage) ejer
er jeg ikke sikker på at han var så omgængelig idag som han er.
Jeg tror faktisk ikke at han ville have været særlig lydig,
det tog mig feks. syv lange og syv brede at lærer ham at gå pænt i snor.
Angel vil jeg ikke betegne som særlig godmodig, jo mennesker elsker hun,
men igen, med en eftergivende ejer ville hun idag værer en hund
man skulle værer meget forsigtig med hilste på andre hunde,
det arbejder jeg stadig med, der ved jeg mange bare giver op og
siger at sådan er deres hunds natur altså, jeg giver ALDRIG op
Så hvis din opfattelse af mine hunde er at de bare et et par søde rare,
rolige hunde der nærmest har opdraget sig selv, så er du galt på den

Hvis man vil lave hundopdragelse om til raketvidenskab tror jeg allerede
man er på vej ud på et skråplan.

> [...]
> deltage i andre konkurrencer, eller lære at gå ved siden af en
> rolator eller kørestol eller eller eller

Det vil jeg da påstå er noget man selv let burde kunne lærer hunden.

> [...]
> vores hunde men til vores overraskelse fandt vi jo så ud af at det
> faktisk er sjovt at træne på en mere målrettet facon.

Se det kan jeg så bedre forstå, underholdningsværdien for en selv
og hunden skal man ikke kimse af.
Det passer så ikke til min psyke at gå til træning, så mine hunde må altså
undværer den form for underholdning, jeg prøver så at give dem noget andet.

> Ikke mindst kan man få snakket hund, uden den man snakker med får et
> anstrengt udtryk af kedsomhed i ansigtet

Det kan jeg så også godt følge, der er jeg så selv dækket helt fint
ind på mine ture og ved at komme her i gruppen.

Det jeg så har imod træning er når jeg gang på gang ser at folk
bare bruger det til at fralægge sig ansvaret.
Jeg har mange gange rådet folk jeg møder med hvalpe mht
socalicering og andre basale færdigheder. Tit får jeg så bare
svaret at de også snart skal begynde på træning, eller at det
er de også igang med at træne lige for tiden.
Hvorfor ikke bare lave hver eneste tur om til en træningstur,
det forstår jeg ikke, men folk mener tit at de bare kan lade stå
til i hverdagen da de jo kommer til træning en gang om ugen.

At gå til træning, brugt på den rigtige måde til at få metoder
til at arbejde med i hverdagen synes jeg er helt fint.
Men jeg har gang på gang set det blive brugt som en sovepude,
så jeg er ret spillet mht hvor godt det er for nye hundeejere
at gå til træning, jeg har set en negativ effekt for mange gange.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 05-01-07 18:36

pwh wrote:

> Trods din smiley vil jeg da svare seriøst alligevel,
> det mentes nok også lidt alvorligt går jeg ud fra.

Jo, det var ment en smule alvorligt - godmodigt alvorligt. Så tak for svaret

> For det første tror jeg ikke at jeg er udstyret med specielle evner
> mht at opdrage hunde,

Det er mit indtryk at du - som sikkert mange andre, men alligevel - helt
naturligt agerer med autoritet og at du tror nok på dig selv til at turde
binde an med så'en en smule vovhund. Det er ikke alle beskåret at have
hverken autoritet eller selvsikkerhed, endsige turde vise den autoritet og
konsekvens der skal til for være " en god leder for sin hund". For mange
føles hundes hierakiske system dybt underligt og de føler det ukærligt og
forkert at der ikke bare kan "indledes en forhandling" om hvorvidt hunden
f.eks må stjæle på bordet eller ej." søde lille vovse det må man altså
ikke......" forhandlinger. Det er ikke fordi jeg deler den opfattelse, men
jeg er bare stødt på den flere gange.

> Så hvis din opfattelse af mine hunde er at de bare et et par søde
> rare, rolige hunde der nærmest har opdraget sig selv, så er du galt
> på den

Det tror jeg absolut ikke. Jeg har jo kunnet læse mig til at du bruger
rigtig meget tid med dine hunde og også det giver nogle fordele som andre
måske ikke har. Jo mere tid man bruger med sine hunde jo bedre kan man
småtræne næsten hele tiden, følge op og jo bedre bliver man til at se de små
forandringer der er der hver dag mens de er små, hvad der virker og ikke
virker på dem o.s.v - hvis man har evnen til at se det på hunden - det er
ikke alle der kan "se" hunden på den måde.

> Hvis man vil lave hundopdragelse om til raketvidenskab tror jeg
> allerede man er på vej ud på et skråplan.

Det er det heller ikke- overhovedet ikke - men det er ulig meget nemmere og
hurtigere at få proff hjælp hvis man f.eks ikke selv ligger inde med en
intuitiv fornemmelse af hvad der skal til for at få hunden til at gøre det
man ønsker.
Som før skrevet har vi ikke før Philana brugt at gå til træning, men har da
glimrende kunnet få vores hunde til det vi ønskede de skulle kunne, men hun
blev vores "Waterloo" - og det er jo skægt at træne

> Det vil jeg da påstå er noget man selv let burde kunne lærer hunden.

Ja, hvis man bare lige på forhånd ved f.eks en udstillingsdommer ser på
eller hvordan man får en hund der er bange for eller mistroisk overfor
fremmede til at lade sig gramse på - uden at bide.
Jeg har aldrig udstillet mine hunde og skal heller ikke - men skulle
Philana udstilles, så skulle hun og jeg skulle i seriøs træning hvis en
vildt fremmed person skulle gramse på hende

Træning er jo sådan set ikke for at lære hunden noget som helst - men at
lære mennesker at omgåes deres hunde på en måde som hunden forstår.
Der er enkelte af dem vi har gået til træning med, som bare ikke fatter en
meter af deres hund, som vitterligt ikke har forstået at det er en HUND ,
ikke et vrangvilligt barn. Nogle enkelte fatter ikke principperne selvom de
får det vist med deres egen hund utallige gange. Når ejeren selv skal lave
øvelsen gør han/hun ikke som vedkommende har fået at vide/set, men nærmest
modsat, alt imens hunden bliver skældt ud. Ind imellem tager man sig til
hovedet og tænker " Mon ikke han skulle have haft en guldfisk i
stedetfor....."

> Det jeg så har imod træning er når jeg gang på gang ser at folk
> bare bruger det til at fralægge sig ansvaret.

Det holder ikke som argument for at fralægge sig ansvar. Ved at bruge de
undskyldninger viser det bare at de ikke har fattet en brik af hvad der
foregår til træningen - at det er EJEREN der skal lære at omgåes hunden og
træne den hver dag hjemme for at nå det ønskede resultat. Nogle mennesker
har bare slet ikke fornemmelsen for hvad en hund er for en størrelse og de
kan--- okay, nogle af dem kan - lære at forstå hvordan hunden fungerer ved
at gå til træning. Ikke mindst kan de lære at det ikke er hundens skyld når
den opfører sig dårligt, men ejerens.

> At gå til træning, brugt på den rigtige måde til at få metoder
> til at arbejde med i hverdagen synes jeg er helt fint.

Det er så også meningen med al træning at selve træningstimen er at få
indøvet nye øvelser, som så skal følges op til hverdag derhjemme - det er
bare ikke alle der fatter det.

> Men jeg har gang på gang set det blive brugt som en sovepude,
> så jeg er ret spillet mht hvor godt det er for nye hundeejere
> at gå til træning, jeg har set en negativ effekt for mange gange.

Al undervisning er spildt når eleven ikke fatter hvad, hvorfor eller hvem
der skal lære.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 19:20

Anette, skrev:

> [...]
> beskåret at have hverken autoritet eller selvsikkerhed, endsige turde
> vise den autoritet og konsekvens der skal til for være " en god leder

Jamen vi er helt enige, den slags mennesker bør så måske slet ikke
have hund.

> [...]
> hvad der virker og ikke virker på dem o.s.v - hvis man har evnen til
> at se det på hunden - det er ikke alle der kan "se" hunden på den

Jeg bruger meget tid sammen med mine hunde, men jeg render jo
ikke rundt sådan og træner med dem som jeg ser andre gører.
De lærer self gennem samværet med mig hvad mine normer er,
og finder ret hurtigt ud af at det er en dårlig ide at værer uvenner med mig
Jeg tror selv at det der er den vigtigste årsag til min egen succes med
min egne hunde er at jeg er konsekvent. Jeg deler bevidst mine hundes
verden op i sort og hvidt, det kan de forstå. Og er noget sort er det altid sort,
og ikke hvidt imorgen fordi jeg lige er doven eller har travlt.

Jeg vil da den modsatte vej sige at jeg også har lært meget af samværet
med mine hunde. Jeg var ikke just verdens mest tålmodige menneske før,
men min lunte er blevet flere kilometer længere af at opdrage hunde.

> [...]
> Philana udstilles, så skulle hun og jeg skulle i seriøs træning hvis
> en vildt fremmed person skulle gramse på hende

Jeg vil vove den påstand at de fleste hunde finder sig i at blive
raget på, det skal de jo finde sig i hos dyrelægen, så det er self
et must at de finder sig i det når det er nødvendigt.

> Der er enkelte af dem vi har gået til træning med, som bare ikke
> fatter en meter af deres hund, som vitterligt ikke har forstået at
> det er en HUND , ikke et vrangvilligt barn.

Så er vi tilbage til den slags der ikke bør have hund overhovedet.

> Det er så også meningen med al træning at selve træningstimen er at få
> indøvet nye øvelser, som så skal følges op til hverdag derhjemme -
> det er bare ikke alle der fatter det.

Eller evner det, det største problem som jeg ser det på mine ture er
at folk da pænt prøver at bruge hvad de lærer på træningspladsen.
Men hvis det ikke lige passer køteren at adlyde, så bliver der ikke
fulgt op på det, i mine hundes verden er der konsekvenser (ikke tæsk)
ved bevidst at overtræde reglerne (de er ikke mange) eller bevidst at
vælge at overhører en kommando. De syntes jeg mine 2 ret hurtigt fandt
ud af, nu er det yderst sjældent at de lige skal prøve at rykke grænserne lidt.
Det samme oplevede jeg da med den feriehund jeg havde 2 uger i sommers,
efter en uge var han næsten lige så lydig som mine egne.

> Al undervisning er spildt når eleven ikke fatter hvad, hvorfor eller
> hvem der skal lære.

Precis, men det var måske et sted hvor trænerne skulle sætte mere ind.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 05-01-07 19:26

pwh skriblede bla:

> Jeg vil vove den påstand at de fleste hunde finder sig i at blive
> raget på, det skal de jo finde sig i hos dyrelægen, så det er self
> et must at de finder sig i det når det er nødvendigt.

Bare de ikke stikker skal vi nok lade være med at bide
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 05-01-07 20:35

pwh wrote:
> Jeg vil vove den påstand at de fleste hunde finder sig i at blive
> raget på, det skal de jo finde sig i hos dyrelægen, så det er self
> et must at de finder sig i det når det er nødvendigt.

For 2-3 år siden havde jeg ubetinget givet dig ret - men så kom Philana ind
i vores liv..
Philana har lært at man tygger IKKE i dyrlægen og heller ikke i postbudet -
og man skal heller ikke hverken gø eller knurre ad dem Men hun er
stadig ikke god til fremmede mennesker, og dommere som dem vi har oplevet på
udstillinger ville hun med garanti slet ikke acceptere. Hun ville slet ikke
kunne have at en fremmed person går lige imod hende, stirrer på hende,bukker
sig ned over hende og tager fat i hendes kæbe for at se tænder - uden hun
har fået lov at snuse først. Hun ville flejne 2000+, ville hun.

Vi troede det var Philana der var sær og ekstra afstandtagende p.g.a. hendes
lidt grumme start på tilværelsen, indtil vi var til PON træf sidste år i
august og der mødte 17-18 PON'er som hende. Hun er ikke sær, hun er bare en
PON og mistroisk som alle andre PON'er

Det eneste fremmede menneske hun indtil dato er gået frivilligt til, er
vores hundetræner - alle andre skal lige ses an og knurres stille ad i 4-5
minutter, men ignorerer man hende så kommer hun selv og vil gerne snakkes
med Fjollede (hyrde)hund.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Anette

Dato : 04-01-07 23:13

Hej Holm

Vi træner her www.dyreadfaerdsklinikken.dk med alle 3 hunde.
Fordele:
Træneren, Pia, er adfærdsbehandler - det havde vi i den grad brug da vi
startede med træning for 2 år siden med Philana, og også nu hvor Andy er
kommet til.
Det er altid Pia der træner med os, det er fedt, for hun følger hundens
udvikling og ser af og til noget man ikke selv har lagt mærke til. Pia gør
meget ud af at få os til at se og forstå hundens kropssprog. Altid parat med
gode råd om alt hvad angår hunden foder,seler, grime, bure,legetøj,
pelspleje,adfærd o.s.v. og der er tid til hver enkelt kursist. Der er afsat
en aften i hver sæson til "teori" hvor Pia fortæller om hundeadfærd,
lederskab o.s.v. og der stille mange spørgsmål.
På træningsbanen er Pia god til vise, med ens egen hund hvad man skal gøre
for at få hunden med på at lave øvelsen, hundene lystrer hende, alle som
en..og ikke mindst hundene ELSKER hende.

Det er små hold, 6-8 hunde af forskellige racer, på hvert hold, sat sammen
efter hund og ejers træningsstandard, træningsmål og også efter hvordan den
enkelte hund opfører sig sammen med andre hunde. En lille forsigtig Cairn
terrier, kommer ikke på vildbasseholdet med 7-8 måneders labradorhanner
o.s.v
Der er et specielt hold for hunde der slet ikke trives med andre hunde, som
vores Andy.( det går fremad - langsomt, men der sker lidt hver gang
Ligesom der er specielle hold for dem som skal på udstilling eller til
lydighedsprøver. Der bliver taget meget højde for hver enkelt races
specielle egenskaber og karaktertræk.

Både hundene og vi synes det er sjovt at træne både almindelig lydighed på
"familiehund" niveau og når agilitybanen sættes op et par gange i hver
sæson. Det er hyggeligt, det er sjovt og både hundene og vi bliver klogere
hver gang.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Holm

Dato : 04-01-07 23:19

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Hej Holm

(klip)

Hej Anette.
Tusind tak for dit lange og spændende svar, det er lige noget jeg kan bruge,
tak.
Det lyder iøvrigt rigtigt godt, får selv vildt lyst til at gå i din klub)

Hilsen Holm

Fra : Leyna

Dato : 04-01-07 23:54

On Thu, 4 Jan 2007 22:37:26 +0100, "Holm" <dorthexzholm@mail.dk>
wrote:

>Og PS: Jer der ikke træner i en klub, fortæl gerne hvorfor, hvilke fordomme
>er der eventuelt?

Jeg har været til træning 2 gange. Første og sidste!
Hvorfor jeg ikke fortsatte?
For det første fik jeg som det første at vide at min hvalp var alt for
fed og skulle på diætmad... og klubben havde lige det produkt jeg
skulle bruge. (Jeg købte ikke noget, da hvalpen havde fået det blå
stempel hos dyrlægen)

For det andet blev der talt ned til mig. Det var ganske vist første
gang jeg deltog, og holdet havde været i gang nogen tid, men man
behøver altså ikke at gå ud fra at den nye hund ikke kan noget som
helst. Det var bemærkninger som, "Ja, det kan din hund jo ikke.", der
tændte mig af. Selvfølgelig kunne min hund sætte sig og jeg kunne da
osse afdække den (det var mere end nogle stykker af de andre kunne) og
jeg kunne kalde den til mig (osse mere end nogle stykker af de øvrige
kunne).

Og for det tredie, så gjorde jeg jo alting forkert. Jeg måtte ikke
sige "sæt dig". Det hed "sit". Og når han så sad, så sad han heeeeelt
forkert, for han skulle sidde lige op og ned ad mit ben, og ikke ved
siden af mig. Det hed heller ikke "læg dig", men "dæk", og det på
trods af at jeg osse med denne øvelse havde langt mere held end nogle
stykker af de øvrige deltagere.

Sidste grund til at vi ikke kom mere (hvis jeg overhovedet behøvede en
sådan) var at træningspladsen lå temmelig langt fra vores hjem (ca. 15
km.), og jeg har hverken kørekort eller bil, så jeg havde ingen
transportmulighed. Men efter at have set hvad det var de lavede til
træning blev jeg enig med mig selv om, at det kunne jeg da vist godt
selv finde ud af at træne derhjemme. Og så behøvede jeg heller ikke at
ændre mine kommandoer, for at tilfredsstille en ligegyldig
hundetræner!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 11:11

Leyna, skrev:

> [...]
> fed og skulle på diætmad... og klubben havde lige det produkt jeg
> skulle bruge. (Jeg købte ikke noget, da hvalpen havde fået det blå

Tænk hvis du havde Barfet på det tidspunkt, de havde hængt
dig i det nærmeste træ som hvalpeplager

> [...]
> siden af mig. Det hed heller ikke "læg dig", men "dæk", og det på
> trods af at jeg osse med denne øvelse havde langt mere held end nogle

Den slags har også slået mig for brystet når folk har fortalt om deres træning,
der er ved gud ikke en eller anden snotskovl der skal fortælle mig hvad
mine kommandor til hunden skal værer. De fleste af mine er da også hjemmegjorte,
men da valgt bevidst ud fra at hunden tydeligt kan skelne imellem dem.
Og den med at de skal "sitte" på en helt bestemt måde, hvad helvede
er formålet med den slags pjat, bare hunden sætter sig må det værer fint,
jeg mener, skal den optræde i cirkus eller hvad er formålet

> Og så behøvede jeg heller ikke at
> ændre mine kommandoer, for at tilfredsstille en ligegyldig
> hundetræner!

Det er da også sjovere at have sine egne kommandoer, sjovt at se sine
hunde glo åndsvagt på folk når de begynder på deres træningspladskommandoer.
Min erfaring med mine egne hunde og kommandoer, er faktisk også at det
lige så tit er tonefaldet som det er det der blive sagt der betyder noget.
Feks. min Tyson elsker at drille folk på Engen med at de ikke må få hans pind,
han vil hellere trække i den, de spørger mig så hvad kommandoen for det er,
og jeg fortæller dem at det som regel er "spyt ud", men at han 99% af tilfældene
kun gør den når jeg siger det. Og at jeg også har prøvet at sige "pølse" og andre
begavede ting med helt samme effekt, han ved i situationen godt hvad jeg mener.
Han mener bare ikke at han skal adlyde når andre siger det, han er en god hund

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 05-01-07 11:33

On Fri, 5 Jan 2007 11:11:02 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Tænk hvis du havde Barfet på det tidspunkt, de havde hængt
>dig i det nærmeste træ som hvalpeplager

Sikkert nok.
Det var jo slemt nok at min hvalp var så stor, at træneren i første
omgang tog ham for at være fuldvoksen, (Vaks var 5 mdr. dengang) men
hvis jeg så osse havde fodret ham med råt kød, så havde jeg da været
helt ude i hampen. At jeg så allerede havde fået et stempel som
outsider var jo en helt anden sag. Alle kunne jo høre at jeg ikke
"hørte til". Jeg kom jo direkte fra Kbh. dengang, og jeg lød bestemt
ikke som de lokale...

>Den slags har også slået mig for brystet når folk har fortalt om deres træning,
>der er ved gud ikke en eller anden snotskovl der skal fortælle mig hvad
>mine kommandor til hunden skal værer.

Vaks og Hans lyster nu både sit og sæt dig plus læg dig og dæk, så jeg
kan ikke se problemet.

> [...]
>og jeg fortæller dem at det som regel er "spyt ud", men at han 99% af tilfældene

Og det kan p*sse de fleste mennesker af, at hunden KUN adlyder ejeren.
*fniiiiis*

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 12:47

Leyna, skrev:

> Vaks og Hans lyster nu både sit og sæt dig plus læg dig og dæk, så jeg
> kan ikke se problemet.

Tyson er bedst til de kommandoer, de hedder så bare "sæt dig" og "læg dig"
her i huset, Angel har jeg været for doven til at træne den slags ret meget med.
Det er jo ikke sådan et jeg bruger mine egne udtryk fordi kommandoerne skal
værer hemmelige for andre, de er sådan blevet et miks af almendelige menneskeudtryk
og hvad jeg har hørt andre bruge, det er faldet mig mest naturligt.

> Og det kan p*sse de fleste mennesker af, at hunden KUN adlyder ejeren.
> *fniiiiis*

Nogle mennesker bliver faktisk yderst fornærmede
Men jeg er allergisk overfor at andre (ikke en dyrelæge) skal kommanderer
rundt med mine hunde, eller prøve at få dem til at optræde som cirkushunde.
De ville uden tvivl værer totalt uegnede som omplaceringshunde

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-07 10:24

Holm wrote:
> Hej NG
>
> Til alle jer der træner i en klub.
> Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvordan hundetræning fungerer rent
> trænermæssigt ude i klubberne.

Jeg har trænet en del i Dansk Retriever Klub.

> Jeg tænker specielt meget på hvordan I oplever selve formidlingen af en
> undervisning?

Langt de fleste trænere er gode, nogle bedre end andre.
Sådan vil det altid være.

> Får I mange forskellige metoder til samme øvelse?

Ved nogle trænere ja, andre ikke.

> Er alle trænere enige om hvordan man klarer bestemte øvelser, i samme klub, eller
> kan I som "elever" mærke hvis trænerne er ueninge om tingene?

Ja, der kan sagtes være forskellige fremgangsmåder, men det er aldrig
noget som resulterer i skænderi eller lign.

> Og i så fald hvad kunne I så tænke jer var anderledes?

Nogle trænere burde få noget mere pædagogisk viden.

> Har I en eller flere trænere, på ét hold, og hvad foretrækker I??????

Oftest har der være 2 eller flere, og det er en stor fordel.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-07 10:26

pwh wrote:

> Jeg vil tillade mig at svarer med et spørgsmål,
> hvorfor træne i en klub, det er da simpelt at gører selv.

Det afhænger vel også meget af hvad man skalk træne.
Jeg træner markprøve med vorres flat, og der giver træning i en klub
mulighed for adgang til bedre terræn, med fx. vand etc.
Og så er der det sociale aspekt.

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 10:55

Christian B. Andresen, skrev:

> Det afhænger vel også meget af hvad man skalk træne.

Jeg havde mest alm lydighed i tankerne, er det specialtræning
giver det næsten sig selv at man opsøger en klub der har udstyret.

> Jeg træner markprøve med vorres flat, og der giver træning i en klub
> mulighed for adgang til bedre terræn, med fx. vand etc.

Det er jo en god grund.

> Og så er der det sociale aspekt.

Kan også værer en god grund.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 05-01-07 11:11

Holm skriblede bla:

> Og PS: Jer der ikke træner i en klub, fortæl gerne hvorfor, hvilke
> fordomme er der eventuelt?

Jeg har i mange år trænet i klub, men med nuværende hund har jeg foretrukket
at træne alene.
Det gør at jeg ikke skal være afhængig af andre og kan træne i mit tempo når
jeg lyster.
Desuden var jeg træt af at der efterhånden var tilkommet en del af dem jeg
kalder pussenusser der skal have tingene forklatret 10 gange og det har jeg
ikke temperement til

Ulempen ved at træne alene er dårlig socialisering af hunden, hvilket er ok
for mig da jeg kun bruger den som potensforlænger
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 11:18

jopa, skrev:

> Ulempen ved at træne alene er dårlig socialisering af hunden,

Det er vel mere hvis man bor på landet, her hvor jeg bor er der
rigelig mulighed for at få socaliceret sin hund, det vælter sig med dem

/Jens (som også kun har dem som potensforlængere)

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 14:31

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:JBpnh.16

> Det er vel mere hvis man bor på landet, her hvor jeg bor er der
> rigelig mulighed for at få socaliceret sin hund, det vælter sig med dem

Ja, det er da kun, hvis man bor på landet. Havde ingen problemer med, at få
Buffy socialiseret, da vi boede i Århus. Biva mangler noget på det punkt og
når man endelig kommer til byen og møder en hund, må de som regel ikke
snakke. Der kommer alverdens undskyldninger som f.eks. min hund kan ikke
lide sorte hunde osv. De gange jeg så har presset lidt på, har der nu ikke
været nogen problemer alligevel. Nu flytter vi dog nok til byen i maj måned,
så skal det nok komme med socialiseringen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 15:14

Buffy, skrev:

> [...]
> lidt på, har der nu ikke været nogen problemer alligevel. Nu flytter
> vi dog nok til byen i maj måned, så skal det nok komme med

Det er nu sjældent jeg støder på at hundene ikke må hilse på hinanden
her hvor jeg bor (Rødovre ved Kbh). Men det er som regel også folk der
spørger mig om deres hunde må hilse på mine, da mine egne hunde ikke
har det store behov for at lege med andre, så jeg behøver ikke at opsøge det.

Jeg siger nu altid ja hvis jeg direkte bliver forespurgt, men gør samtidigt opmærksom
på at de nok ikke skal forvente at mine hunde gider lege ret meget med deres.
Men vi fulgtes da for nylig med en ung pige med en Amstaff/AmBull hanhund på 9mdr
hvor hun spurgte mig på den måde, og den fik da sat meget godt gang i både
Tyson og Angel til sidst, den var ret vedholdene

/Jens

Fra : jopa

Dato : 05-01-07 14:51

pwh skriblede bla:

> Det er vel mere hvis man bor på landet, her hvor jeg bor er der
> rigelig mulighed for at få socaliceret sin hund, det vælter sig med
> dem
Nu er det ikke noget jeg tilstræber specielt, så no problems here
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 15:25

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Nu er det ikke noget jeg tilstræber specielt, så no problems here

Sådan tror jeg også jeg ville se på det i dit sted, jeg føler mig bare
selv pisket til at have sociale hunde her inde i byen, andet kan man
altså ikke byde andre hundeejere synes jeg.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 05-01-07 16:17

pwh skriblede bla:

> Sådan tror jeg også jeg ville se på det i dit sted, jeg føler mig bare
> selv pisket til at have sociale hunde her inde i byen, andet kan man
> altså ikke byde andre hundeejere synes jeg.

Klart nok.
Personligt har jeg det helt fint med at Milo bedst vil lege med mig
Det er sket et par gange at løstgående hunde er kommet for at hilse på.
Det er som regel Tyskere på Rømø der har dem rendende løse.
Vi må jo håbe de er godt forsikrede hvis det går galt
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-01-07 14:52

Holm skrev:

> Og PS: Jer der ikke træner i en klub, fortæl gerne hvorfor, hvilke fordomme
> er der eventuelt?

Fordommene vender jeg tilbage til, lad mig starte med oplevelserne. Jeg
har trænet i DKK og i DcH, samt hos en af Roger Abrantes' diciple. De
to sidstnævnte blev kun flygtige bekendtskaber.

Træningen i DKK var møg hamrende kedelig. Det var 95% lineføring, og
vi blev kommanderet rund som en deling soldater. Højre om, venstere
om. Hundene fik ikek lov til at bruge deres lugtesans. Jeg holdt
aligevel ud i to år, men så var det også nok.

En tur til DcH, her var programet noget anderledes, og de var enige i
at DKK var kedeligt. Det er værd at bemærke at DcH reklamerede med at
deres træning var for alle slags hunde. De havde dengang "kun" 7
trænere hos DcH Nordals, jeg har hørt at de har mange flere nu. Jeg
fik af en træner at vide hvordan en øvelse skulle gøres, kort efter
kom en anden træner og fortalte at det var heeeelt forkert, og jeg
skulle gøre sådan i stedet. Alle 7 trænere var aktive på det punkt.
Allerede første gang jeg deltog skulle min hund lære at gå i armen
på en figurant. Jeg kan stadig ikke indse hvad en jagthund (der ikke
bruges til jagt) skal lære det for. Svaret jeg fik var at man holdt et
årligt stævne hvor det bare var om at besejre afdelingen i Åbenrå,
og en hund der ikke deltog i denne øvelse ville indkassere et 0 den,
og det ville trække ned i hele klubbens gennemsnit. Farvel DcH.

En lokal jagthundeklub blev besøgt anonymt, og uden hund. Efter kort
tid som usynlig tilskuer så jeg at træningen var baseret på tørre
tæsk hele vejen i gennem. Møjn.

Trommehvirvel! Mine damer og herrer! Her kommer Roger Abrantes' bedste
elev nogensinde!. Forventnigerne var store, kurset bestod primært af
teori, snart fik han tilnavnet "prædikanten" på grund af
envejskommunikationen. Han talte om kropssprog, men overså
fuldstændigt at både mennekse rog hunde møgkedede sig. 3/4 af kurset
bestod af teori hvor hundene stod bundet udendørs, ude af syne, og det
på et sted hvor der færdes mange sære mennesker. Selve den praktiske
træning foregik på en parkeringsplads, som også blev brugt til
formålet under træningen.
I de kredse er en hund en ulv, og de hnde der eventuelt kunne fange
trænerens opmærksomhed var ulvelignende hunde, glem schæfere, nej,
de emst ulvelignende spidshunde, foruden de egentlige ulvehybrider som
var kommet tilrejsende langvejs fra. En af hybriderne var bims i
hovedet, og angreb alt og alle. Træneren lånte en hvalp hos en af de
andre, og hybriden flænsede hvalpen. Det var en interessant
observation for træneren, og hans bestræbelser på at analysere
hybriden. Det kostede bare en anden deltager en hvalp der fik alvorlige
skader. Det var altså Abrantes bedste elev. Jeg er taknemmelig over
ikke at have mødt de andre.

Nå, men agility kan vi da, så jeg besøgte en klub hvor der blev
trænet agility. Og fik at vide at jeg godt kunne skride med min
jagthund, for den havde for lange ben, og var således ikke hurtig nok
i svingene, det koster tid, og trækker i klubbens gennemsnit: Skrid,
eller kom igen med en border collie.
Jeg har stadig jagthunde, og nu også egen hjemmelavet agilitybane. Der
er adgang forbudt for stopure og bordercollier. Men vi har det sjovt
nok alligevel.

Hilsen Kim

Fra : Holm

Dato : 05-01-07 17:16

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
Holm skrev:

> [...]

har trænet i DKK og i DcH, samt hos en af Roger Abrantes' diciple. De
to sidstnævnte blev kun flygtige bekendtskaber.

Klip

Mange tak for jeres gode svar.
Det er lige noget jeg kan bruge, og så er det spændende synes jeg.
Det er godt at høre at der findes så mange måder at holde hund på, og træne
på, og det burde nok komme mere frem hvordan det opleves at gå i de
forskellige klubber, for der er vel ret mange "vi er de bedste tilbud" rundt
omkring, og hvem kan vide hvad man går ind til som helt ny og uerfaren
hundeejer.??

Tak for jeres svar.

Hilsen Holm

Fra : Søren LH

Dato : 05-01-07 18:43

"Holm" <dorthexzholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Holm

Jeg har trænet i to schæferkredse, i to PH-kredse og hos to LP-trænere

I schæferkredsene er trænerne meget dygtige, men det ene sted var det et
problem hvis man i en periode ikke altid havde den samme træner. Der var
f.ex. tre trænere til et hold, og man havde så sin faste træner af de tre.
Det var så OK, men de tre trænere skiftedes til ikke at være der, og når ens
træner så ikke var der, måtte man tage en af de andre. Trænerne havde hver
deres metoder, og så kunne man godt få skideballe af den ene træner for at
gøre det man har lært ved en anden, og det er mildt sagt frustrerende.

I den ene PH-kreds havde jeg faste trænere, og de var uduelige. Alle de
andre hunde var mere eller mindre ulydige, da ingen trænere eller
hundeførere forstod sig på basale principper i hundetræning.

I den anden PH-kreds var der en dygtig træner, som også var fast træner for
holdet og vi fik for det meste god træning. Men der er i PH ikke meget fokus
på lydighedstræning, som er det der interesserer mig mest.

Så har jeg trænet på LP-konkurrencehold hos en anerkendt hundetræner af
typen "man må ikke sige 'nej' til hunden". Sådan set ok, hvis man kan
acceptere metoden, men LP er nok ikke min primære interesse.

Pt træner jeg privat hos en anden anerkendt træner, som faktisk har taget
mange mesterskaber i LP, men jeg træner BHP-programmet. Jeg går hver 2. uge,
og der er kun mig. Når jeg regner benzinen med er det ikke dyrere at tage
enetimer hver anden uge end at gå hver uge på et hold, og jeg har mere ud af
det på den måde, også fordi det er en træner hvis metoder passer min egen
holdning og indstilling. Altså ikke hårde metoder, og man må godt sige
"nej". Det eneste problem er at hunden ikke bliver vænnet til at træne med
andre hunde i nærheden, men så kan jeg jo gå ned i den lokale schæferkreds
og træne lidt selvtræning i weekenden, hvor der også er andre. Denne
konfiguration kan jeg anbefale. Jeg skifter nu nok til hendes schæferhold,
når det passer ind i min kalender, så Vizla atter kan vænne sig til at
arbejde med andre hunde i nærheden, samt af få lidt ping-pong med andre
hundeførere.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 19:32

Søren LH, skrev:

> Trænerne havde hver deres metoder, og så kunne man
> godt få skideballe af den ene træner for at gøre det man har lært ved
> en anden, og det er mildt sagt frustrerende.

Hvis du seriøst mener at en eller anden snotskovl har stillet sig
op og givet dig en skideballe, så fatter jeg ikke at du ikke gik igen.

/Jens (som er blevet for gammel til at få skideballer)

Fra : jopa

Dato : 05-01-07 19:41

pwh skriblede bla:

> Hvis du seriøst mener at en eller anden snotskovl har stillet sig
> op og givet dig en skideballe, så fatter jeg ikke at du ikke gik igen.

Hvis man melder sig til træning og ikke gider lytte efter hvad der bliver
sagt ville jeg sgu også give en skideballe.
En smule seriøsitet kan der vel kræves, eller de kan holde sig væk.
Ovenstående ikke møntet på Søren men generelt.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 20:03

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Hvis man melder sig til træning og ikke gider lytte efter hvad der
> bliver sagt ville jeg sgu også give en skideballe.

Ja bare det ikke var mig du gav den, så ville den blive retuneret 100 gange.
Skideballer er noget man kan give små børn og til nød hunde,
det er da ikke noget voksne mennesker deler ud indbyrdes.

> En smule seriøsitet kan der vel kræves, eller de kan holde sig væk.
> Ovenstående ikke møntet på Søren men generelt.

Så kan man på en pæn måde bede folk om at forlade træningspladsen.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 05-01-07 20:14

pwh skriblede bla:

> Så kan man på en pæn måde bede folk om at forlade træningspladsen.

Nu er der jo dem der betragter en tilretteanvisning som en skideballe.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 20:45

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Nu er der jo dem der betragter en tilretteanvisning som en skideballe.

Jeg opfatter en skideballe som en skideballe hvis folk står og
puster sig op overfor mig, det finder jeg mig ikke i.
En tilrettevisning kan til tider self værer på sin plads,
vi kan jo alle kvaje os

/Jens

Fra : jopa

Dato : 05-01-07 20:49

pwh skriblede bla:
> Jeg opfatter en skideballe som en skideballe hvis folk står og
> puster sig op overfor mig, det finder jeg mig ikke i.

Det er der jo ingen der har talt om.
Nu puster du dig op igen

> En tilrettevisning kan til tider self værer på sin plads,
> vi kan jo alle kvaje os

ja da
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 21:06

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>
> Det er der jo ingen der har talt om.
> Nu puster du dig op igen

Jeg giver dig blot en skideballe

/Jens

Fra : jopa

Dato : 05-01-07 22:04

pwh skriblede bla:

> Jeg giver dig blot en skideballe

Ok det får jeg så tit
--
Mvh. John som er tilhænger af dyresex

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 22:41

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Ok det får jeg så tit

Du kan bare fodre Milo ordentligt, så ville
han ikke give dig en skideballe hver gang han blev fodret

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 05-01-07 19:47

> Hvis du seriøst mener at en eller anden snotskovl har stillet sig
> op og givet dig en skideballe, så fatter jeg ikke at du ikke gik igen.
>
> /Jens (som er blevet for gammel til at få skideballer)

Det dur selvfølgelig ikke hvis man hver anden gang står og diskuterer med en
træner. Omvendt kan en træner jo kun træne med de metoder han kender, og
accepter man ikke dem kan han jo ikke hjælpe.

"skideballe" var nok lidt groft sagt, men overdrivelse fremmer forståelsen.
Men man bliver lidt træt af at blive talt til som en skolelærer taler til en
skoleelev, eller en sergent til en menig. Men så var der andre trænere der
var ok og rigtig dygtige. Men alt i alt går jeg der jo heller ikke mere.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 05-01-07 20:47

Søren LH, skrev:
> [...]
> med en træner. Omvendt kan en træner jo kun træne med de metoder han
> kender, og accepter man ikke dem kan han jo ikke hjælpe.

Det har du ret i.

> [...]
> skolelærer taler til en skoleelev, eller en sergent til en menig. Men
> så var der andre trænere der var ok og rigtig dygtige. Men alt i alt

Jeg har heller ikke det indtryk at du er en person der ville finde sig
i at blive overfuset, derfor undrede jeg mig lidt.

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-01-07 23:27

Søren LH skrev:
> Trænerne havde hver
> deres metoder, og så kunne man godt få skideballe af den ene træner for at
> gøre det man har lært ved en anden, og det er mildt sagt frustrerende.

Det samme har jeg oplevet, med 4 trænere mere edn du. Det er
møgirriterende. Der findes en klog sætning der siger at det eneste to
hundetrænere kan blive enige om er at den tredje hundetræner tager
fejl.

> I den ene PH-kreds havde jeg faste trænere, og de var uduelige. Alle de
> andre hunde var mere eller mindre ulydige, da ingen trænere eller
> hundeførere forstod sig på basale principper i hundetræning.

Jeg har oplevet uduelige trænere i både DKK og DcH. I DKK synes
kriteriet for at "blive til noget" at være vedkommendes egenskaber til
at fedte for de rigtige, frem for at kunne noget.
I DcH kan man tilsyneladende kalde sig hundetræner hvis man har
trænet hund i mindst to timer. Og hos Abrantes & Co træner de ulve,
ikke hunde.

Hilsen Kim

Fra : oh@paradis.dk

Dato : 06-01-07 13:08

Kim Christensen skrev:

> [...]
> I DcH kan man tilsyneladende kalde sig hundetræner hvis man har
> trænet hund i mindst to timer. Og hos Abrantes & Co træner de ulve,

Hvorfor i alverden gik du til træning?
Du kan jo det hele selv og ved hvordan alt skal løses

fra
Jørgen

Fra : oh@paradis.dk

Dato : 06-01-07 13:21

Holm skrev:
> [...]
>
> Mange hilsener Holm
>
> Og PS: Jer der ikke træner i en klub, fortæl gerne hvorfor, hvilke fordomme

Jeg har været instruktør i 30 år i 2 klubber og min erfaring er at der
ikke er den store forskel på metoderne, når man går ind til benet, men
der er kæmpe forskel på eleverne og mange gange er problemet dem og ikke
hundene.

Eleverne ved mange gange bedre end instruktørerne. Hertil må jeg sige.
Find en instruktør der træner på den måde du kan lide (der er ikke i
bund og grund den store forskel) ellers er du på vagt og ved første
given lejlighed siger de ha ha, var det ikke det jeg sagde. Hvis du
finder en der træner som du synes der skal trænes, siger du det var
pokkers og så prøver du igen og igen, indtil hunden kan

Selv klikker træning er faktisk lig med anden træning.

fra
Jørgen

Fra : Søren LH

Dato : 06-01-07 16:16

"oh@paradis.dk" <0h@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været instruktør i 30 år i 2 klubber og min erfaring er at der
> ikke er den store forskel på metoderne, når man går ind til benet,

Jo, det er der. For hver eneste øvelse er der nærmest uendelig mange
forskellige metoder at nå resultatet på.

> men der er kæmpe forskel på eleverne og mange gange er problemet dem og
> ikke hundene.

Det er vist klart for de fleste.

> Selv klikker træning er faktisk lig med anden træning.

Nogen klikkertræning kan være lig nogen anden træning, men både med og uden
klikker er der mange måder at gøre tingene på.

Mvh
Søren

Fra : oh@paradis.dk

Dato : 06-01-07 18:57

Søren LH skrev:

> [...]

> Nogen klikkertræning kan være lig nogen anden træning, men både med og uden
> klikker er der mange måder at gøre tingene på.

Der er hvis man går helt ind til benet 2 metoder
Straf, motivation eller evt. en blanding.

Klikker metoden bruger man en klikker når hunden gør det man ønsker og
derefter kommer belønningen.

Uden klikker gør man det samme, men klikkeren afløses af stemmen

Så kan du fylde alt mulig anden halløj på, så bliver der et utal af
muligheder.

Det er mulig at du fanger hundens opmærksomhed bed at gå på hænder, så
kan du da bare gøre det, men det er da ikke noget man behøver

fra
Jørgen

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-01-07 23:57

oh@paradis.dk skrev:
> [...]
>
> Det er mulig at du fanger hundens opmærksomhed bed at gå på hænder,
> så kan du da bare gøre det, men det er da ikke noget man behøver

Enig.
Jeg indrømmer blank jeg er til en blanding, meget afhængig af hunden.
Det kræver dog bare at man skal læse hunden forbandet godt for ellers
kan man brænde naldrene alvorligt.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Søren LH

Dato : 07-01-07 08:50

> Der er hvis man går helt ind til benet 2 metoder
> Straf, motivation eller evt. en blanding.

- Man kan føre/tvinge hunden ind i øvelsen (positionsøvelser) eller man kan
lokke
- Man kan ret hurtigt avancere til den færdige øvelse, og korrigere hunden,
når den ikke gør det rigtigt, eller man kan gå så langsomt frem at hunden
aldrig er i tvivl om hvad den skal
- Når hunden gør noget forkert, kan man korrigere eller ignorere
- Hvis man straffer, kan bruge positiv eller negativ straf
- Man kan bruge positiv straf fysisk, eller med stemmen
- Og man kan motivere med byttedrift eller godbidder.
- Hvis man belønner, kan man belønne hver gang, eller en gang imellem
- Man kan bruge kropssprog eller stemme
- Hunden kan have line på aldrig, nogle gange eller altid
etc.
etc.

Det var lige for at nævne bare en lille smule af det "halløj", som trænere
kan være uenige om, og som man kan have sine egne ideer om under hensyntagen
til hvad der passer til éns hund, til éns egen mentalitet og til hvad man
har erfaring med.
Hertil ikke mindst hvordan den enkelte øvelse indlæres.

> Klikker metoden bruger man en klikker når hunden gør det man ønsker og
> derefter kommer belønningen.
>
> Uden klikker gør man det samme, men klikkeren afløses af stemmen

Eller uden klikker gør man noget helt andet.

> Så kan du fylde alt mulig anden halløj på, så bliver der et utal af
> muligheder.

Nemlig

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 06-01-07 18:36

> [...]
> at svare.
>
> Mange hilsener Holm
>
> Og PS: Jer der ikke træner i en klub, fortæl gerne hvorfor, hvilke

Hej Holm!
Vi går til træning i Schæferhundeklubben og er ualmindligt tilfreds med det.
Vi går lige nu på hvalpeholdet og skifter lidt mellem to trænere, der i det
store hele er enige, men med nuanceforskelle. Disse forskelle er kanongode,
for der er noget, der appelerer mere til en end noget andet.. Jeg oplever
ikke, at de (imens eleverne hører det) er uenige om metoderne.
Det tilstræbes, at eleverne deles ind i hold af 3, men desværre er der
utrolig stor udskiftning i holdet. Næsten hver gang er der kommet en ny,
eller en er holdt op - det er tilgengæld irriterende, men det kan jo næppe
ligge trænerne til last....Og dog... Måske er det en ulempe ved
schæferhundeklubben - der trænes faktisk udelukkende med henblik på
brugshundeprøver. Jeg synes faktisk ikke det er så relevant for folk, der
bare vil have lidt lydighed til famliehunden.
Det ser ud som om, nye bliver lidt skræmt - ligesom vi gjorde, den første
dag. Vi stod der med vores otte-ugers-monster og troede ALDRIG at vi kunne
få ham til at gøre de ting, de andre større hvalpe kunne.... Men det kunne
vi jo.... Takket være dygtige trænere!

Formidlingen.... Den synes jeg faktisk er i orden. Og så synes jeg i høj
grad, der er plads til at stille spørgsmål. På vores hold er det sådan, at
hundene kommer på banen en efter en og er der i 10-15 min. Her er de elevens
opgave at fremføre de ting, han/hun ønsker at blive bedre til, eller at vise
noget, han/hun synes er rigtig godt. Herefter kommenterer og hjælper
træneren. De øvrige elever lytter... Denne form kræver, at man engagerer sig
en smule og rent faktisk tænker over, hvad man gerne vil med træningen. Det
gør en til en aktiv elev istedet for en passiv modtager af information.
Som sagt - dette er hvalpeholdet, unghundeholdet fungerer lidt anderledes -
og de øvrige aner jeg ingenting om - endnu....

For tolv år siden gik min mand til træning med vores daværende schæferhvalp
i en anden kreds - også schæferhundeklubben. Det var til gengæld et helvede
med hunde og førere på rad og række og en oversergent-træner, der stod og
råbte kommandoer i et væk... Hundene jagtede hinanden, den ene mere
aggressiv end den anden... Nej, det var ikke et hit, og min mand stoppede
efter få gange. (Her fik vi i øvrigt at vide, at vores hund var for trind -
han vejede 30 kg hele sit voksne liv, og det er sgi ikke meget for en
schæferhan!!)

CH - der ikke kan lade være med at overveje, om Holm mon selv er træner - og
i så fald, hvorhenne?